Camper in stalling permanent aan de stroom?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
tico
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 11:08
Locatie: Oostvoorne

Camper in stalling permanent aan de stroom?



Bericht door tico »

Het zal ongetwijfeld eerder gevraagd zijn maar kan het niet zo gauw vinden, maar is het slecht om tijdens de winterstalling je camper constant aan de 220v te hebben staan.
Trotse bezitters van een Rapido 966DF
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door Sun »

Geef als zoekopdracht: ‘camper permanent aan stroom’ en je hebt al snel een hit.

Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8455
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door EasyBee »

Heb je dat zelf ook even geprobeerd? Ik heb het even geprobeerd en dat levert niet echt geweldige resultaten op.

Bot (Back on topic). Er zijn verschillende overtuigingen binnen het forum. De één is ervan overtuigd dat het niet nodig is en ontkoppelt eventueel de accu om hem in het voorjaar weer aan te koppelen, de ander is er weer wel van overtuigd dat het zinvol is. Die maakt dan ook vaak gebruik van een druppellader of een (klein) zonnepaneel. Die druppellader functie kan eventueel in de EBL zitten er er los bij zitten.
Wat je ook doet, zorg er voor dat je accu('s) niet leegloopt/leeglopen door kleine lekstromen zoals geheugen van de radio om de zenders te onthouden, het alarm, een klokje, etc. Niets zo erg voor een accu als te diep ontladen.
Ik gebruik voor camper en motor al jaren druppelladers naar volle tevredenheid. Accu's gaan bij mij probleemloos lang mee.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22837
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door PaulBng »

Gewoon met Google zoeken. In de meeste gevallen zijn de eerste paar (en ook zinvolle) hits uit dit forum.

Verder is het nogal relevant hoelang je van je camper afblijft.
Voor de rest de meningen lezen en kiezen wat je het meest aanstaat.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door Sun »

Natuurlijk heb ik het zelf geprobeerd. En wat je wel of niet een geweldig resultaat vindt, blijft subjectief.
Ik ben voor bevordering van de zelfredzaamheid. Ook op een forum.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door Kroppie »

en ook belangrijk is wat voor welke ebl er in de camper zit , want niet bij alle campers worden aan de stroom beide accu,s gedruppeld.

ken gelukkig niet al die types camper en ebl.

en heel juist dat over die zelfredzaamheid. :thumbup: !!!!!!!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door 't Busje »

In de stalling koppel ik beide accu's van de camper helemaal los, omdat er in de stalling geen stroom beschikbaar is. Na een half jaar stilstand start de camper meteen en ook de huishoudaccu is nog opgeladen, maar misschien niet helemaal vol meer.
Als we weggaan met de camper, hang ik onze auto thuis wel aan een CTek acculader
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door Frank1954 »

In elke camper zit min. een 3 of 4 stappen lader en dat volstaat om zelfs héél de winter de stekker in te laten steken
Batterijen worden dan telkens weer bijgeladen het kan geen kwaad...
En beter "zo" dan lege batterijen want die zijn vaak geen lang leven beschoren = onomkeerbare schade door sulfatering
Min. spanning voor alle batterijen (behalve Lifepo4) is 12,3V of de max. 50% ontlading
Ik kocht me 3 jaar geleden een Ctek 8-stappen lader de MXS 10
LZ & Gel accu's hebben om correct te laden een uitschakel spanning nodig van 14,4V
AGM 14,7v
Boordladers kunnen wel tot de 14,4V voor LZ & Gel start en woonaccu's
Maar AGM accu's worden eigenlijk nooit correct geladen met de boordlader
Ik heb toen laten adviseren bij Ctek en daar werd me verteld dat 14,7V voor de startaccu geen probleem vormde met de Ctek lader
Heb na advies Ctek laadkabels op woon en startaccu aangesloten en deze rechtstreeks met de Ctek geladen
Na het laden gewoon alles aangesloten laten kan....absoluut geen kwaad
In onze winterstalling kunnen we 1 x per maand aan de stroom
Dat was met de éérst camper al zo maar toen we de Efoy 140 hebben aangeschaft hebben we nu tijdens de lange "winterslaap" geen omziens meer naar de batterijen :thumbup: :wave:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door ariedekreij »

onze camper staat altijd aan de stroom in de stalling, we doen dit al 12 jaar en nooit accu problemen. De installatie heeft uiteraard wel een druppellader.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door pepon »

Uit de manual van Bürstner met een Elektroblok (EBL 99)
Als het voertuig op de 230-V-voorziening is aangesloten, worden de woonruimteaccu
en de startaccu via de laadmodule in het elektroblok bijgeladen.
De startaccu wordt daarbij met een druppellading van 2 A geladen. De laadstroom
wordt aan de laadtoestand van de accu aangepast. Daardoor is overladen
niet mogelijk.
De elektrische verbruikers, die op het 12-V-boordnet van de woonruimte aangesloten
zijn, worden door de woonruimteaccu van spanning voorzien.
Het voertuig zo vaak mogelijk op een externe 230-V-voorziening aansluiten.
Daarbij laadt de laadmodule in het elektroblok automatisch de woonruimteaccu.
Bovendien wordt de startaccu met een druppellading van 2 A geladen.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door iSonic »

Bij onze stalling gaat er eens in de week twaalf uur stroom op. Ga kijken hoe dat bevalt. Aangezien de camper onder een carport staat komt er ook nog licht op de zonnecel.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 939
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door LMC591A28JTD »

Onze camper staat gewoon in een buitenstalling met de twee zonnepanelen vol in de zon (als die tenminste schijnt, want in de winter is er weinig opbrengst, maar die is voor onderhoudslading ook niet echt nodig).

De startaccu wordt ook bijgeladen door de omvormer van de zonnepanelen.

En dat gaat nu al 5 jaar prima, accu's in topconditie.

Dus permanent aan de stroom kan prima.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door Frank1954 »

Onze camper staat in een serre en 1 x per maand "mag" de camper aan de stroom
Ook al is het niet ver voor ons het blijft altijd een verplaatsing
Een 130Wp zonnepaneel zorgt voor daglicht maar sinds er een wit zeil boven de camper hangt is de opbrengt wat minder
Doch de batterijen blijven ondanks alles "bewaakt" door de Efoy 140 en dat was ook al in de vorige camper zo.
Wat is wel heb vastgesteld deze week....
De Pilote heeft een EBL 271 elelctroblock
De regelaar is van Victron en het type MPPT 75/10
Doch de Victron is aangesloten op bloc 2 op de EBL 271 ipv rechtstreeks op de batterijen....
En ik "dacht" dat de startaccu dan ook (via de EBL) ook mee zou geladen worden.....dacht :roll:
Met het controleren van de batterijspanning op het bedieningspaneel zag ik dat de woonaccu's 2x105Ah op 12,9v stonden
De start accu 1x95Ah daarentegen.....net geen 12v :roll:
En daaruit kon ik opmaken dat de startaccu nooit mee wordt opgeladen via de EBL "als" de zonnepaneel-regelaar daar op aangesloten word
En...ik had een tijd geleden een Ctek laadkabel mét led indicator (groen-geel-rood leds ) aangesloten op de startaccu
Dit met als doel met de EFoy start en woonaccu's (zelfde type accu's) te kunnen laden
Doch de zekering in de kabel was defect want de led knippert normaal rood als de startaccu een te lage spanning "zou" hebben
En dat had ik niet opgemerkt...vandaar het verschil in spanning tussen woon en startaccu
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Camper in stalling permanent aan de stroom



Bericht door kampo »

Frank1954 schreef:...Met het controleren van de batterijspanning op het bedieningspaneel zag ik dat de woonaccu's 2x105Ah op 12,9v stonden. De start accu 1x95Ah daarentegen.....net geen 12v :roll: ...
Je kan daarop zeggen, hoe kan dat nu, maar in dit geval toch eerder … mooi dat je het ontdekt hebt.
Want tenslotte, zoals ik hier regelmatig lees, kent niet iedereen zijn eigen systeem. Laat staan dat ze het opvolgen.
Voor jou is de logische volgende vraag, hoeveel mA sluipverbruik je wel hebt op de startaccu en waar die verbruiker eigenlijk zit.

Als je over de toekomst nadenkt…
Is het toch wel de bedoeling dat je een mailtje of SMS krijgt van je camper met de melding dat de startaccu of huishoudaccu in de alarmzone zit.

Momenteel worden daarvoor de eerste LORA netwerken geïnstalleerd. (internet of things).
Bij fleetgebruikers maar er zijn lopende ideeën voor jachthavens en camperserres.
Dat lora moet je eens opzoeken. Dat accu alarm bericht gaat dan via de lora internet gateway van de serreverhuurder het internet op en je kan van overal binnenkijken in je camper.
https://www.proximus.be/nl/id_cl_iot/be ... lsrc=aw.ds
Je Victron BMV700 kan je met een VEnet kabeltje inpluggen in een LoraWAN module.
Die heeft een theoretisch bereik van 20km en in de praktijk gaat het tot 2km in die serre gaan.
Dus de Gateway, ontvanger van de serreverhuurder, moet binnen die straal staan.
Hij kan de service gratis of betalend aanbieden. Ik zie alvast nieuw opbrengstpotentieel voor de verhuurder.
Waarom moet jij naar die serre gaan als je accu eens moet bijgeladen worden ?
https://www.victronenergy.nl/panel-syst ... ct-lorawan
Groeten Kampo
Plaats reactie