Ombouw DAF YA-4440

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door kampo »

myway schreef:...Hoe de laadbak aan het chassis zit heb ik een aantal berichten eerder gegeven.
...
Als het een Dakar T5 assistentievoertuig was dan zal de opbouw waarschijnlijk of misschien ? vast gezet zijn.

@TS
de fietsgarage zijdelings is wel een ... heel bijzonder idee. Daar zou ik nog wat langer over nadenken.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door myway »

Daarom gaf ik ook aan om de aansluiting te controleren.
Bij de originele aansluiting is er veel beweging mogelijk.
Aan de bovenkant laadbak en de cabine kan dat zomaar 15 cm naar links en rechts zijn.
Dat was ook het probleem toen de wagens in de testperiode door het terrein gingen vervormde het geheel en kwam niet meer terug.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door kampo »

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door de Jonckheer »

Die eerste foto is een 20 feet container. Slim want steviger en beter kun je zelf nooit bouwen en goedkoper al helemaal niet want een afgekeurde (ze keuren al af met een klein deukje in een staander) kosten ze bijna niks.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door kampo »

...Als het uit Nederland komt dan zijn dat meestal fiscale twistlocks
om de bekende reden. :-B



Afbeelding
Groeten Kampo
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Wederom dank voor alle antwoorden en het meedenken!
Input is nog steeds welkom.
de Jonckheer schreef:Vermaler toiletten bestaan er in veel soorten en maten. De nieuwere Sani Broyeur heeft 2 standen voor doorspoelen, kleine en grote boodschap. De mijne heeft dat niet maar ik heb dat opgelost door een kogelkraan in de leiding op te nemen die twee standen kent, open en half open en dat werkt prima. Wij kunnen tussen de 2,5 en 3 weken staan zonder aftappen met een 200 liter tank met 2 personen. Dan kun je zelf uitrekenen hoelang je dan kunt staan voordat je weer moet lozen.
Waarschijnlijk zal ik gebruik gaan maken van een elektrisch scheepstoilet met een 78liter tank.
myway schreef:@MrKoek
Bij een niet gesynchroniseerde eerst versnelling moet je er op letten dat je na het intrappen van de koppeling 6 tellen moet wachten voor je hem in zijn versnelling zet, anders ga je een stilstaand tandwiel in een draaiend plaatsen en dat gaat niet.
Als je 6 tellen wacht staan beide tandwielen stil en vallen ze meestal in elkaar.
Wil het dan in een enkel geval niet lukken om in te schakelen kun je de koppeling weer oplaten komen weer 6 tellen wachten en opnieuw proberen, wat meestal sneller gaat is de tandwielen strak tegen elkaar te houden en dan de koppeling oplaten komen, daardoor gaat er een tandwiel verdraaien en vallen ze in elkaar.
Wil je rijdend terugschakelen naar de eerste versnelling moet je dubbelklutsen en ja dat wordt andere koek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Voor zover ik dat kan overzien heeft de DAF een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak. De keren dat ik in de truck heb gereden had ik ook niet het idee dat deze anders reageerde dan wat ik gewend ben in een (oude) schakelauto.

Wiki zegt:

Aandrijving:
• Versnellingsbak YA 4440 (5 versnellingen, vol- gesynchroniseerd),
• Versnellingsbak YA 4442 (6 versnellingen, vol- gesynchroniseerd),
• Reductie-/ Verdeelbak,
• Aandrijving op achteras met inschakelbare vóórwielaandrijving.

Dubbel klutsen is sowieso niet aan de orde bij dit type.
Ik zal binnenkort weer eens een stukje gaan rijden en me daarbij concentreren op het schakelgedrag.
gjvonk schreef:Rijdend terug naar 1 hoeft bij de ya4440 niet, dat is alleen een weg rij overbrenging. Bij onze terrein rijles kregen we zelfs de instructie om met de tussenbak in 4x4 laag (te bedienen met de draaiknop op het schuine voorblad van de motorruimte tussen de stoelen) in 2 weg te rijden en het toerental op ongeveer 2.000 rpm te houden.

De synchromesh van de overige versnellingen van de ZF 5 bak zijn overigens zo dat je hem zelfs zonder ontkoppelen kunt op- en terugschakelen (opschakelen bij 2.200 rpm, pook in vrij tegen de hogere versnelling aan, gas los en bij 1.600 rpm valt de hogere versnelling er vanzelf in. Terugschakelen: toerental terug laten lopen tot 1.600 pook in vrij tegen de lagere versnelling aan, gas bij geven tot ongeveer 2.200, dan 'valt' de lagere versnelling er van zelf in.

De banden op de foto lijken overigens de standaard goedkope banden die Defensie uit bezuiniging liet monteren. Volgens mij zijn ze ooit getest met veel duurdere Michelin all terrain banden met een soort diagonaal blokprofiel en een breder loopvlak. Daarmee waren de terrein eigenschappen van deze 4 tonner veel beter dan met deze standaard banden. Veedee en Myway weten daar vast meer van, omdat zij ook getest hebben.

Defensie plaatste overigens zelf ook shelters/containers op speciale 'skids' met tui kabels bovenop de standaard laadbakvloer. Die laatste was midden voor en midden achter met een grote bout aan het chassis bevestigd en rustte midden links en midden rechts op een soort rubberblokken om het torderen van het ladderchassis ten opzichte van de laadbak toe te laten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Dank voor de tip! Zoals ik hierboven ook aangeef zal ik me tijdens de eerstvolgende rit eens nader gaan verdiepen in het schakelen. De banden zijn inderdaad de standaard ‘goedkope’ banden. Veel expeditie trucks zijn ook uitgerust met heftigere modellen. Misschien dat ik op de lange termijn nog andere banden aanschaf. Voorlopig heeft dit niet de hoogste prioriteit.

De opbouw van mijn truck is na de defensie tijd gebouwd op de laadvloer. Dit heeft als voordeel dat de hele laadvloer is benut. De shelters van defensie zijn een stuk kleiner en daardoor heb je minder binnen ruimte.
LMC591A28JTD schreef:@MrKoek:

Misschien heb je iets aan deze links (een compleet videoverslag met nieuwe wanden):

http://herrlehmanns-weltreise.de/videop ... au-teil-1/
en
http://herrlehmanns-weltreise.de/videopodcast-37/
Dank ik neem het mee!
VAN-tastique schreef:Mooie truck en nog maar net ingereden!
Je hebt al een mooi plan waar duidelijk veel over is nagedacht, toch heb ik twee opmerkingen:

Als ik boven de put de grijs watertank (afwaswater, keukenwater etc.) leeg laat lopen, dan doe ik graag een paar stappen naar achteren, want dat water ruikt niet echt fris.
Ik zou er niet mijn toilet mee door willen spoelen.

Je kunt een standkachel het best lekker laten branden, zodat hij zichzelf mooi schoon brand, dus beter een kleinere die flink zijn best moet doen dan een grotere die geknepen moet worden.
Maar of de Airtop2000 genoeg vermogen heeft voor die toch flinke opbouw daar heb ik toch wel een beetje twijfels over...

Succes en veel plezier met de bouw!

Teake
Goed om uit ervaring te horen dat grijs water in de praktijk niet zo fris blijkt te zijn. Toch zie ik veel campers/trucks uitgerust met grijswatertanks om het toilet te spoelen. Ik zou ook kunnen overwegen om enkel het water van de douche (water met biologisch afbreekbaar douchegel/shampoo) te hergebruiken en het water van de gootsteen (met eventuele voedselresten ed.) direct naar de zwartwatertank te sturen.
Hoe zijn de ervaringen van andere camperaars met grijswater hergebruiken?

Ik ga het voorlopig proberen met de reeds aanwezige Airtop2000. Mocht ik het hiermee niet warm krijgen kan ik altijd nog een gas/elektro kacheltje bijplaatsen. Of de Airtop vervangen door een dieselverwarming met meer vermogen. De aansluitingen zitten er immers al.
myway schreef:Nog een andere tip, aan de harpsluitingen onder de voorbumper niets aan vast maken om te trekken.
Daar zijn de punten die er achter zitten niet op berekent, die punten zijn om de wagen aan op te takelen als hij achter een militaire takelwagen moest.
Die harpsluitingen moeten dan wel aan de boven kant gemonteerd worden.
Als ze daar echter zitten en ze liggen achterover en je kantelt de cabine zitten er twee deuken in de grilAfbeelding
De midden pen kun je gebruiken om te trekken of gesleept worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dank voor de tip! Wist ik niet maar ik ga je advies opvolgen.
myway schreef:Nog maar een puntje waar je eens naar moet kijken, de laadbak zit op vier punten vast aan het chassis.
Voor en achter een vast punt wat iets kan draaien en links en recht midden zijkant een bout.
Wat gebeurden vaak dat als de wagen geladen was dan zit er speling op die bouten, vaak vond men dat niet normaal en werden die bouten aangedraaid.
Niet doen dat moet zo, als ze nu met lading erop vast zitten klop er iets niet.
Ook dit zal ik binnenkort eens nader bekijken.
gjvonk schreef:Als ik het goed zie, is de bodem van de huidige opbouw de originele laadbakvloer. Als dat klopt is het een stalen traanplaat vloer die gelast zit aan het frame van de laadvloer. Dat wordt lastig om te isoleren zonder koudebruggen denk ik....

Nog een tip: onder je stuurwiel zit mogelijk nog een naar rechts wijzende verchroomde, iets gebogen stang (misschien zelfs nog met de ronde zwarte knop). Dat is de onafhankelijke aanhangwagen blokkeerrem (op lucht uiteraard). Als je die naar je toe trekt, wordt er luchtdruk op de commando luchtleiding voor de aanhangwagen gezet. Je remlichten gaan dan echter ook branden.

Ook al ga je niet met een luchtberemde aanhanger rijden, je moet die handel wel naar je toe trekken voor je de cabine gaat kantelen, anders trekt de beugel de onderrand van je instrumentenpaneel stuk. Niet vergeten terug te zetten na het terugkantelen.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Klopt inderdaad, de opbouw is gebouwd op de orginele traanplaat laadvloer. Het idee is om deze te middels een houten frame te bedekken met xps zoals hier: http://www.travel2survive.com/voorberei ... 20dl2.html

Verder bedankt voor de tip. Ik heb de cabine al een aantal keer gekanteld, daarbij geen rekening gehouden met de blokkeerrem hendel (had wel in de handleiding ontdekt dat de hendel hiervoor is.) Ik ga er bij het eerstvolgende kantelmoment goed naar kijken.
kampo schreef:
MrKoek schreef: Uitvoering: YA 4440 DT 405 4x4 Km. stand:91.000km
Mooie truck en leuk project, velen hebben het je voorgedaan. Als het een lesvoertuig was dan kan er aardig wat sleet opzitten.
Schaf meteen een set cilinderkoppakkingen aan voor onderweg. Dat is een zwak punt bij deze DAF.

Vragen van mij:
hoe is het hulpraam bevestigd op het vrachtwagenchassis ? strak, met veren, 3punt of 4 punt (trapezium).

Antwoorden:
Isolatie: gebruikelijk voor zo een opbouw is minstens 40mm, dak 60mm.
Maar minstens 30mm isolatie zal je al gelukkig worden. Belangrijk is weinig koudebruggen natuurlijk.
Deur: die staat niet ideaal daar achteraan. Denk erover na om hem op de normale plaats te zetten.
Dakluik: Vetus luik van 80x80cm Dit luik zal aan het voeteneind van het bed komen. Prima.
Ramen: Gezien je budget zal het Seitz S4 worden, de andere opties zijn prijs x2 tot x4

Water sanitair +/- 250 liter is prima
Onder het voertuig is reeds een 100 liter tank aanwezig. Deze wil ik gebruiken als grijswater tank. Dit water zal gebruikt worden voor het spoelen van het toilet. Ook wil ik dit water middels een drukpomp gebruiken voor de buitenkraan (tuinslang met sproeikop tbv schoonmaken fietsen/voertuig)
Dan zal je het moeten filteren, niet leuk, zou ik niet doen.


Toilet:
Voor het toilet wil ik nog een tank voor zwartwater aanschaffen. Is 50 of 70 liter hierin toereikend?
met een “spaarknop” 24V masterflush uit de 8000 reeks vermalertoilet van Dometic hebben we een tank van 95 liter. Bij enkel gebruik van die toilet met 2 personen is die vol na 5 à 6 dagen. Als we het economy doen en af en toe tegen een boom plassen gaat het maximaal 2 weken. En sanibroyeur op 230V verbruikt meer water, tot 3 x meer.

Warm water:
Doe je zoals je budget toelaat maar het meest voorkomende op vrachtwagens is een dieselverwarming+boiler van +/- 20 liter. Dat is niet goedkoop.

Douchen:
Hoe lang kan je in de praktijk douchen met 10 liter warm water (met thermostaatkraan).
Hoeveel water verbruik je per minuut (zowel warm en koud water icm gebruik thermostaatkraan)
Thuis verbruik ik 12 liter water van 38°C per minuut. In de camper verbruiken we 6 liter per minuut.
Het kan met nog minder , ongeveer 4 lpm maar dan is het behelpen.

Stroom:
Het boordnet van de truck is 24v, het huishoud gedeelte 12v. Tussen beide systemen zit een mooie Dometic 40a omvormer van 24 naar 12v
Dat 12V in het huihoudgedeelte is slecht wat mij betreft. Eigenlijk een ramp. Zo werd het heel lang geleden wel eens gedaan. Te veel problemen met laden van de accu. Die omvormer van 40A gaat snel stuk. Dus als het enigszins kan ombouwen naar 24V die handel.
De huishoudaccu is op dit moment een gel batterij van 70ah die nodig aan vervanging toe is.
Die oude HH accu’s zijn altijd stuk. Zal je grootste uitgavepost worden. Ga voor een systeem in balans.
Bv: 2 x 200 à 230Ah semi tractie accu’s + lader van 24V/40A + Inverter van 1600VA + 300 maar liever 400Wp solar.

Verwarming:
In de opbouw van het voertuig is reeds een Webasto Airtop 2000 dieselverwarming aanwezig.
Is deze verwarming (2kw) toereikend voor het verwarmen van de gehele opbouw? Zal voldoende zijn tot omgevingstemperatuur van ongeveer minus 5°C schat ik. De Elgena boiler voor luchtverwarmingen past hier niet op (60mm) Daarvoor heb je een Airtronic D4 nodig (90mm) en 4kW vermogen.

Dak: Een terras op het dak lijkt leuk maar is zo glad en hoog dat ik er amper op durf kruipen…
Het is geen lesvoertuig geweest. Lesvoertuigen hebben een verlengde cabine (typeaanduiding YAL-4440) Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/DAF_YA_4440/4442 voor alle verschillende uitvoeringen.

Koppakkingen staan ook nog op het verlanglijstje (naast nog een heleboel andere reserveonderdelen).

Hoe het chassis is gemonteerd ga ik nakijken.

Isolatie: gebruikelijk voor zo een opbouw is minstens 40mm, dak 60mm.
Maar minstens 30mm isolatie zal je al gelukkig worden. Belangrijk is weinig koudebruggen natuurlijk.

De wanden van de opbouw zullen 55mm worden. Dit omdat de balken ook deze dikte hebben. Aan de binnenkant van de balken zal een extra laag isolatie komen om koudebruggen te voorkomen. De vloer en het dak zijn nog wel puntjes want daar heb ik niet heel veel ruimte over. De opbouw is 203cm hoog. Zelf ben ik 1.92 cm dus het zou fijn zijn al ik stahoogte kan behouden.

Deur: die staat niet ideaal daar achteraan. Denk erover na om hem op de normale plaats te zetten.

Waarom is dit niet ideaal? Voor de indeling (zie tekeningen op de eerste pagina) komt het juist wel mooi uit. Het enige nadeel dat ik me kan bedenken is dat er geen mogelijkheid is om een motorfiets/reservewiel achterop te zetten. Als er andere dingen zijn die nadelig en ik over het hoofd zie hoor ik dat ook graag.

Dakluik: Vetus luik van 80x80cm Dit luik zal aan het voeteneind van het bed komen. Prima.
Ramen: Gezien je budget zal het Seitz S4 worden, de andere opties zijn prijs x2 tot x4

Over het raam bij het bed twijfel ik nog. Zou het dakluik voldoende zijn om geen opgesloten gevoel te krijgen in bed? 2e hands bootramen is ook een betaalbare optie. Maar Seitz S4 is wel het meest praktisch gok ik.

Water sanitair +/- 250 liter is prima
Onder het voertuig is reeds een 100 liter tank aanwezig. Deze wil ik gebruiken als grijswater tank. Dit water zal gebruikt worden voor het spoelen van het toilet. Ook wil ik dit water middels een drukpomp gebruiken voor de buitenkraan (tuinslang met sproeikop tbv schoonmaken fietsen/voertuig)
Dan zal je het moeten filteren, niet leuk, zou ik niet doen.

Zou het (ongefilterd) mogelijk zijn indien ik enkel het douchewater naar de grijswater tank stuur en het keukenwater rechtstreeks naar de zwartwatertank?


Toilet:
Voor het toilet wil ik nog een tank voor zwartwater aanschaffen. Is 50 of 70 liter hierin toereikend?
met een “spaarknop” 24V masterflush uit de 8000 reeks vermalertoilet van Dometic hebben we een tank van 95 liter. Bij enkel gebruik van die toilet met 2 personen is die vol na 5 à 6 dagen. Als we het economy doen en af en toe tegen een boom plassen gaat het maximaal 2 weken. En sanibroyeur op 230V verbruikt meer water, tot 3 x meer.

Mijn idee is nu een elektrisch scheeps toilet.

Warm water:
Doe je zoals je budget toelaat maar het meest voorkomende op vrachtwagens is een dieselverwarming+boiler van +/- 20 liter. Dat is niet goedkoop.

De goedkoopste en makkelijkste optie lijkt me een kleine boiler op gas/lpg.

Douchen:
Hoe lang kan je in de praktijk douchen met 10 liter warm water (met thermostaatkraan).
Hoeveel water verbruik je per minuut (zowel warm en koud water icm gebruik thermostaatkraan)
Thuis verbruik ik 12 liter water van 38°C per minuut. In de camper verbruiken we 6 liter per minuut.
Het kan met nog minder , ongeveer 4 lpm maar dan is het behelpen.

Duidelijk!

Stroom:
Het boordnet van de truck is 24v, het huishoud gedeelte 12v. Tussen beide systemen zit een mooie Dometic 40a omvormer van 24 naar 12v
Dat 12V in het huihoudgedeelte is slecht wat mij betreft. Eigenlijk een ramp. Zo werd het heel lang geleden wel eens gedaan. Te veel problemen met laden van de accu. Die omvormer van 40A gaat snel stuk. Dus als het enigszins kan ombouwen naar 24V die handel.
De huishoudaccu is op dit moment een gel batterij van 70ah die nodig aan vervanging toe is.
Die oude HH accu’s zijn altijd stuk. Zal je grootste uitgavepost worden. Ga voor een systeem in balans.
Bv: 2 x 200 à 230Ah semi tractie accu’s + lader van 24V/40A + Inverter van 1600VA + 300 maar liever 400Wp solar.

De reden om voor 12v ipv 24 te gaan is dat er reeds een kwalitatief goede omvormer aanwezig is en de Webasto werkt alleen op 12v. Als ik kijk naar vergelijkbare voertuigen is 12v in het woongedeelte best gangbaar. Ook in het boek: https://www.wohnmobil-selbstausbau.com/ maakt men gebruik van een 12v systeem.

Verwarming:
In de opbouw van het voertuig is reeds een Webasto Airtop 2000 dieselverwarming aanwezig.
Is deze verwarming (2kw) toereikend voor het verwarmen van de gehele opbouw? Zal voldoende zijn tot omgevingstemperatuur van ongeveer minus 5°C schat ik. De Elgena boiler voor luchtverwarmingen past hier niet op (60mm) Daarvoor heb je een Airtronic D4 nodig (90mm) en 4kW vermogen.

Waarschijnlijk gaat het dus een kleine boiler worden voor het warm water. En voor de verwarming wil ik het voorlopig bij de Airtop houden.

Dak: Een terras op het dak lijkt leuk maar is zo glad en hoog dat ik er amper op durf kruipen…

Op het imperiaal wil ik op het achterste gedeelte hardhouten vlonderplanken monteren. Via het dakluik en het trapje aan de achterkant heb ik mooie mogelijkheid om op het dakterras te komen. Gladheid heb je dan alleen als het nat weer is. Maar met nat weer ga ik binnen zitten. ;) Zie bijgevoegde tekening (op het voorste gedeelte komen solar panelen)
VAN-tastique schreef:Waar ga je die 12/24v allemaal voor gebruiken?
In mijn bus gebruik ik 12 volt alleen maar voor de verlichting (allemaal led) en de dompelpomp, verder heb ik alles via de Victron 12-1200-50 Multiplus op 230v.
's Nachts en op andere momenten dat ik geen 230v nodig heb schakel ik de omvormer uit.
In combinatie met een 165 ah accu, 2 x 80 WP zonnepanelen en tijdens het rijden de dynamo kunnen wij daar alles (oventje, waterkokertje, melkopschuimer, laptop, standkachel etc.) zonder problemen van stroom voorzien.

Teake
Verbruikers voor zover ik dat nu kan overzien:

-Koelkast Weaco Coolmatic RSD-115 compressor 12v/24v of 230v (reeds in bezit)
-Webasto Airtop2000 12v (reeds in bezit)
-Flojet drukpomp 12v (reeds in bezit)
-Opladers telefoon/laptop 12v of 230v
-Verlichting (nog aan te schaffen)
-Scheepstoilet 12v/24 (nog aan te schaffen)
-Router 12v (nog aan te schaffen)

Achter de startaccus zit de omvormer (Weaco DC40 24v naar 12v)
Deze laad tijdens het rijden de huishoudaccu (12v)
Ook heb ik voor de momenten dat ik aan de paal sta een mooie Xenteq 15a acculader (12V) https://www.xenteq.nl/producten/profess ... 0-1kanaals
Gezien mijn verbruikers en de lader/omvormer die reeds in mijn bezit zijn is het dus logisch om het woongedeelte op 12v te houden.
kampo schreef:
myway schreef:...Hoe de laadbak aan het chassis zit heb ik een aantal berichten eerder gegeven.
...
Als het een Dakar T5 assistentievoertuig was dan zal de opbouw waarschijnlijk of misschien ? vast gezet zijn.

@TS
de fietsgarage zijdelings is wel een ... heel bijzonder idee. Daar zou ik nog wat langer over nadenken.
Het idee daarbij is dat het bed wat lager uitgevoerd kan worden. Hierdoor kan ik rechtop in bed zitten. De fietsen zijn wat hoger en komen daardoor als het ware naast het bed te staan. Boven de fietsen garage (welke 30cm hoger uitkomt als het bed) komen kasten.
kampo schreef:...Als het uit Nederland komt dan zijn dat meestal fiscale twistlocks
om de bekende reden. :-B
Een container heeft ook zeker voordelen. Mijn truck heeft echter al een mooie opbouw (welke ik nog moet isoleren). Ik wil de bestaande opbouw isoleren.

Hierbij de tekening van het dak:
rsz_tekeningdak.jpg
rsz_tekeningdak.jpg (65.2 KiB) 3097 keer bekeken
Guus&Marjatta
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:50
Locatie: Nijmegen

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Guus&Marjatta »

http://www.diversontheroad.com/

Kwam deze nog tegen. Is al veel jaren oud maar wellicht nog bruikbaar.
Groet en succes
VW California Freestyle..........en de dagen na nu worden héél anders
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Ombouw DAF YA-4440



Bericht door myway »

Bij de 4440 is de eerste versnelling niet gesynchroniseerd, maar dat zul je snel merken als je hem te snel na het intrappen van de koppeling in zijn 1 wil schakelen.
Je voelt en ziet dan aan de pook dat de tandwielen tegen elkaar aan tikken.
Het probleem is dan vaak dat de tandwielen op spanning tegen elkaar aan staan en is de eerste versnelling niet in te schakelen.
Voor het kantelen van de cabine moet je even een paar zaken controleren.
De handrem erop zetten, versnelling in neutraal en de motorstopknop omhoog.
Portieren gesloten of helemaal open mag ook, ruimte voor en boven de cabine moet voldoende zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Bringamosa »

Ik kijk ook even mee hier :)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Peter LMC »

Geen probleem hoor.
Je mag overal meekijken op dit forum. :-B
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Bringamosa »

Ik geloof dat dit al het vijfde topic is ofzo wat ik zo volg op deze manier, niet echt uitgezocht of ik kan abboneren zonder te reageren maar dit is gewoon zo makkelijk :)
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door henk en lila »

Links bovenaan onder de twee KNOPPEN staat "Abonneer op dit onderwerp".
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
MrKoek
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 5:34

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door MrKoek »

Gisteren lag de Daf in de sloot. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Verder ben ik vooral druk met een plan maken rondom het isoleren van de opbouw. Vanaf woensdag werk ik weer nachtdiensten. Dan zal ik al mijn research hieromtrent met jullie delen in een uitgebreide post.

Hier een filmpje van de recovery:
[youtube] https://youtu.be/R7KM-XX65QU [/youtube]
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Ombouw DAF YA-4440



Bericht door Bringamosa »

Oef, dat moet even schrikken zijn geweest zeg
Plaats reactie