zonnepaneeltje op de camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: zonnepaneeltje op de camper



Bericht door c.dekker »

140 watt is veel te kort en vooral met twee accu,s gaan naar minimaal 200 of hoger en neem een MPPT regelaar met ook een start aansluiting .
En voor nog beter capaciteit in de winter maak ze kantelbaar over rechts of beide .
Ps neem wel de juiste maxi laadspanning voor de AGM accu,s
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: zonnepaneeltje op de camper



Bericht door Peter LMC »

Heel recent zijn er ook al topics geweest over dit onderwerp.
Vorige week zat ik ook te piekeren wat voor regelaar en panelen ik er bij zou leggen.
Maar de knoop doorgehakt en van de week deze besteld.
Ik heb er al eentje van ongeveer 100 watt opliggen en nu komt er bij.

2 Panelen.
https://www.amazon.de/dp/B014PBCI2C/ref ... UTF8&psc=1
Regelaar setje 30 Amp.
https://nl.aliexpress.com/item/30A-Trac ... f4f91eb8ab
Misschien ook iets voor op jouw camper Cobes.
Doe er je voordeel mee.
FkoNL
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 27 nov 2017, 21:50
Locatie: Hilversum

Re: zonnepaneeltje op de camper



Bericht door FkoNL »

bertt schreef:Cobes,

Ik zit al jaren in de winter in Spanje en sta langdurig stil op een camping. Ik kan aan de 220V (tegen betaling), maar sta 3 mnd bijna zonder aan de 220V te gaan. (2 x gebeurd) Wel af en toe dat we tegen elkaar zeggen, ff zuinig aan, als het een bewolkte dag is.
Het is gewoon een sport om het te redden.
Wij hebben 2x 90 amp Gel. en 2 x 90 W panelen in serie op het dak met een Victron 75/15. Totale prijs ong. 400 euro, wel zelf gemonteerd. (prijs zonder accu's :wink: )

Bert (wij kijken elke avond TV, wel alles 12V in de camper), behalve omvormer om de Oral-B op te laden. :wink:
Tip: er bestaan USB opladers voor Oral B tandenborstels:

https://www.amazon.co.uk/Aptoco-Toothbr ... Z4P8EX15HX
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: zonnepaneeltje op de camper



Bericht door 't Busje »

Er zijn ook Oral-B tandenborstels op 2 AA-batterijen. Die gaan meer dan twee maanden mee.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: zonnepaneeltje op de camper



Bericht door Aloys »

Bij een 100Ah accu heb je aan 140Wp meer dan genoeg. Bij gemiddeld weer in Nederland, tussen
april en oktober zou zo'n paneel 40-50A per dag kunnen laden.

Dus elke dag de accu leegmaken (50%) en het paneel laadt 'm weer vol. Je gebruikt relatief weinig
stroom, mijn keuze zou zijn: 140Wp-paneel, pwm-regelaar van 3 of 4 tientjes, klaar.

Ga je voor een (veel) duurdere MPPT-regelaar dan krijg je (volgens een fabrikant) tot maximaal
15% extra opbrengst. Daar heb je niet veel aan, want halverwege de dag is jouw accu toch al weer
vol. En dan gaat dat paneel/regelaar de rest van de dag een beetje druppelladen. Uit zijn neus
peuteren dus... :D

Bij mij was, een aantal jaren geleden, het prijsverschil tussen pwm en mppt ruim € 100. Ik heb voor
dat geld een tweede paneel van 100Wp gekocht. Nu heb ik 100% extra opbrengst, daar kan geen
MPPT-regelaar tegenop! :mrgreen:

Ik heb 2 x 100Wp (vanwege radiohobby en compressorkoelkast), 230Ah AGM-accu en een goedkope
pwm-regelaar met 2 uitgangen. Daarmee kan ik instellen hoeveel % naar de huishoudaccu gaat
en hoeveel % naar de startaccu. Maar die tweede uitgang gebruik ik niet.
We staan vrijwel nooit aan de 230V en hebben de accu ook nog nooit leeg gehad.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
TonenJolanda
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 9:00
Locatie: Rijswijk (ZH)

Re: zonnepaneeltje op de camper



Bericht door TonenJolanda »

Aloys schreef:Bij een 100Ah accu heb je aan 140Wp meer dan genoeg. Bij gemiddeld weer in Nederland, tussen
april en oktober zou zo'n paneel 40-50A per dag kunnen laden.

Dus elke dag de accu leegmaken (50%) en het paneel laadt 'm weer vol. Je gebruikt relatief weinig
stroom, mijn keuze zou zijn: 140Wp-paneel, pwm-regelaar van 3 of 4 tientjes, klaar.

Ga je voor een (veel) duurdere MPPT-regelaar dan krijg je (volgens een fabrikant) tot maximaal
15% extra opbrengst. Daar heb je niet veel aan, want halverwege de dag is jouw accu toch al weer
vol. En dan gaat dat paneel/regelaar de rest van de dag een beetje druppelladen. Uit zijn neus
peuteren dus... :D

Bij mij was, een aantal jaren geleden, het prijsverschil tussen pwm en mppt ruim € 100. Ik heb voor
dat geld een tweede paneel van 100Wp gekocht. Nu heb ik 100% extra opbrengst, daar kan geen
MPPT-regelaar tegenop! :mrgreen:

Ik heb 2 x 100Wp (vanwege radiohobby en compressorkoelkast), 230Ah AGM-accu en een goedkope
pwm-regelaar met 2 uitgangen. Daarmee kan ik instellen hoeveel % naar de huishoudaccu gaat
en hoeveel % naar de startaccu. Maar die tweede uitgang gebruik ik niet.
We staan vrijwel nooit aan de 230V en hebben de accu ook nog nooit leeg gehad.
Bedankt voor de tip Aloys, ik ga dan toch ook maar voor een pwm-regelaar. Ik heb zelf 2 linkerhanden, dus binnenkort op zoek naar een installateur.
Groet, Ton
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: zonnepaneeltje op de camper



Bericht door Aloys »

Het is mijn insteek hoor, niet iedereen is het met mij eens! Er zijn hier nogal wat voorstanders
van MPPT. Maar dan moet je eigenlijk meerdere panelen hebben, een hogere spanning...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: zonnepaneeltje op de camper



Bericht door cobes »

ik kan er maar 1 paneel op hebben volgens mij , maar 140 is ook meer dan genoeg want ik ga geen maanden weg en blijf de meeste keren gewoon in Spanje.
ik ga ook niet voor een hele dure regelaar eerst maar eens kijken , maar hij moet wel de start accu mee laden, ik ben blij dat ik de panelen er nog niet op heb laten zetten want nu blijkt wel dat de start accu kapot is en als er dan al een paneel op gezeten had had ik het niet gemerkt, nu was tie in 5 dagen van 13 volt naar leeg
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Plaats reactie