Vraag voor eigenaars van een Adria 600

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door cobes »

of zij die weten hoe het zit bij zo´n camper

ik had de mijne nieuw gekocht en moest daarna naar het zieken huis drie weken later weer thuis dus gelijk de camper in en kijken hoe het navigatie systeem de radio en de tv werkten, toen ik hem wou starten zij hij bekijk het maar met een lege accu doe ik het niet . ik de handel aan de stroom gezet en na twee dagen had ik 2,2 volt in de start accu. ik terug naar de dealer die wist mij te vertellen dat de start accu normaal niet een de stroomlader gekoppeld is dit leek mij vreemd nu heeft tie iets anders verbonden of zoiets want klanten mogen niet in de werkplaats komen dus ik heb het niet kunnen zien maar nu zou de start accu wel opladen via de stroom staat er nu al 24 uur aan en is nog steeds maar 12,7 lijkt mij veels te laag
dus is de vraag hoe is dat bij jullie camper

ook de radio is alleen maar aangesloten op de start accu dus op de camperplaats kun je daar niet naar luisteren want dat kost teveel stroom.
is dat ook zo als je er een in Nederland koopt?
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vraag voor eigenaars van een adria 600



Bericht door Kroppie »

12,7volt is een normale waarde voor een volle startaccu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: vraag voor eigenaars van een adria 600



Bericht door cobes »

oke das dan weer goed te weten ik vond het zo raar omdat de boord accu wel 13 volt aangeeft
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: vraag voor eigenaars van een adria 600



Bericht door gjvonk »

In onze Pössl Roadcruiser uit 2012 zit af fabriek een Schaudt EBL 99 als 'regelcentrale voor de stroom' en zijn voor zover ik weet standaard zowel de huishoud als de start accu verbonden aan de 230V/12Volt omvormer. Als ik dus 'aan de paal of aan de walstroom' sta, worden beide accu's geladen. Ik heb overigens als 1e buscampers ooit een Adria twin uit 2007 gehuurd, daar werden huishoud en start accu ook beiden geladen aan de 230 Volt.

Hoe dat nu standaard is of niet, weet ik niet.

De autoradio zit inderdaad ook bij ons op de start accu aangesloten, dat wil ik nog veranderen.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door cobes »

ik heb het idee dat ze zich er wat makkelijk mee afmaken bij het kamperbedrijf hier (Spanje) want je zou toch denken dat je standaard beide accu´s oplaad, bij de radio had hij het smoesje dat ze vroeger (wat is vroeger) er een schakelaartje tussen plaatste en dan problemen kregen op de keuring omdat de keurmeester wou weten waar dat schakelaartje voor was. nou heb ik hier al veel rare dingen gezien bij de keuring want ze vinden hier allemaal het wiel nog eens uit , maar ik heb ze nog nooit horen vragen waar een schakelaartje voor is :-B :-B
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door Kroppie »

heel simpel een schakelaar is om te schakelen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door c.dekker »

Jos die 12,7 geeft hij tijdens het laden , of lees ik het verkeert ? .
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door cobes »

klopt die 12,7 tijdens het laden dit is van de start accu en de huishoud doet 13,5 tijdens het laden ik vind het zo raar dat die verschillend zijn
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door Kroppie »

tijdens laden 12,7 is inderdaad te weinig , zit er misschien veel verschil in de metertjes?, ff meten met een universeel meter of ze dan wel gelijk zijn, of beide metertjes eens omwisselen indien mogelijk, die originele metertjes zijn vaak niet erg nauwkeurig.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door cobes »

ik ben net even aan het meten geweest na 4 dagen aan de stroom gehangen te hebben geeft de binnen paneel aan dat hij aan de stroom 12,7 volt aan het laden is, wanneer ik de motor start geeft hij aan dat hij 13,5 volt aan het laden is. en nu komt er iets wat mij nog vreemder lijkt als ik de massa klem van de start accu los maak en ik meet de accu over beide polen dat zegt mijn voltmeter dat hij 16,09 volt is . dat zou helemaal niet moeten kunnen lijkt mij..
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door Teisman »

Adria monteert soms AGM batterijen terwijl de Schaudt lader geen AGM aan kan. Al gecontroleerd?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door travelscout »

Pas op, TS meldt een nieuwe camper te hebben gekocht.

Bij nieuwe campers, is er altijd sprake van start-stop systemen (altijd Euro6).
Dan kunnen spanningen inderdaad heel anders zijn tussen beide accu´s.
Vooral vanwege regeneratiestromen naar een maximaal 80% volle startaccu (n.a.w. dus een AGM).

Een AGM gebruiken in combinatie met EBL´s als een willekeurige Schaudt:
- Tot uitvoeringen voorzien van een start/stopsyteem gaat dat best, alleen EBL beslist niet in de stand "GEL" zetten.
- Vanaf uitvoeringen voorzien van een start/stopsysteen gaat dat vast beter (AGM startaccu in combinatie met AGM huishoudaccu).
Als eerder omschreven in een ander topic zal er ook een electronische voorziening moeten zijn,
die voorkomt dat de huishoudaccu een dus bewust niet volle startaccu, probeert vol te laden.

Wellicht is daar de verklaring te vinden voor die verschillende spanningswaarden.
Het zou dus juist wel eens kunnen zijn dat het allemaal werkt zoals het hoort.

Kunnen ze dat bij de dealer niet verklaren???
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door Kroppie »

bij sommige mensen betekent een nieuwe camper een andere camper, maar nieuw voor hun .
Cobes zal het wel laten weten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vraag voor eigenaars van een Adria 600



Bericht door de Jonckheer »

Uit wat er onder zijn bericht staat kun je toch wel opmaken dat het om een nieuwe camper gaat.
Laden met 12,7 is niet laden maar onderhouden. Wat op zich logisch is want waarom een startaccu laden die normaal gesproken altijd vol is?
Plaats reactie