Ik kon het meten met Amperetang niet laten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Ik kon het meten met Amperetang niet laten



Bericht door jansloos »

Zeker, ik kon het niet laten.
Van een collega mocht ik zijn Amperetang lenen, om thuis de kooplaat te controleren. :-B
Een klein instrument met een vork, ipv een oog. dus geen kabels los te maken.

En wat zie ik wat op de meter staat,....AC/DC zowel voor wissel als gelijkstroom geschikt.

En toen kon ik het niet laten. moest toch even proberen.

Maar om nou alle bedrading tevoorschijn te toveren?

Snel een oplosing bedacht. Stroom mag je overal in het circuit meten. das mooi. Dus een zekeringblok met insteek contacten gemaakt, zekering uit het bestaande blok in de meetopstelling.
De twee draden in de oorspronkelijke zekeringhouder en het circuit is weer gemaakt.

De opstelling:
Westfalia  display en kastjes (Small).jpg
Westfalia display en kastjes (Small).jpg (102.02 KiB) 3348 keer bekeken
De meter geeft negatief aan, met het omdraaien van de meter is dit positief. Maakt voor de hoogte van de stroom niets uit.

Meetopstelling (Small).jpg
Meetopstelling (Small).jpg (91.77 KiB) 3348 keer bekeken
En nu: de metingen.

De koelkast. Is leeg. Dat maakt niet uit, de stroomsterkte blijft gelijk, De motor draait alleen langer als hij gevuld wordt.

Stroom 6,2A ? toch veel als ik hier regelmatig lees 4A.

De Kachel, Eberspacher. apart verhaal:

Start onder de 1 A. loopt dan langzaam op naar 2. Denk ventilatiestand.
Draait zeker 1 minuut op deze stand en schiet dan ineens naar 18,1A. Hier gaat waarschijnlijk de gloeibouchie aan.
Duurt toch wel lang niet getimede maar denk 1 minuut.
valt dan terug naar 2A, de gewone werkstand.

En dan toch bijzonder, bij uitschakelen ineens weer die 18A?? wel veel korter maar verrassing.
Waarschijnlijk ook hier weer veiligheid. Om eventuele brandstof nog te laten verbranden.
Ik heb hem nu op het display uitgezet, maar vraag mij toch af of hij dit ook doet als de kachel op de thermostaat uit gaat?

De verlichting binnen, (nu LED), alles aan 1A.

Waterpomp. zat nog klein beetje water in, begon op 0,5A en met water 1A.

Verlichting in kastjes (zie het draadje oversteken met Amstel) 0.2A

Het Westfalia display, als deze brand 0.1A.

Morgen snel weer nieuwe metingen bedenken? Laadstromen, (schreef ik hier laadspanningen!) startstromen?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Ik kon het niet laten?



Bericht door Joske »

Ja, meten is weten.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Ik kon het niet laten?



Bericht door Peter A7 »

Leuk !
Welke type stroomtang is het ?

Moet je het nulpunt regelen om DC stromen te meten ?
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ik kon het niet laten?



Bericht door 309T16 »

Zeker leuk. Kan je ook eens de maximale laadstroom meten vanuit de dynamo richting HH-accu en start-accu. Zo ook de voorgloei-stroom als die er is. Ken de motor niet van je bus.

Mijne heeft ook een referentie/calibratie knop. Is om de opgepikte "magnetische rommel" in de lucht weg te cijferen.
Dingen zijn niet duur meer. Voor onder de 100 euro heb je al eentje die binnen 1% ligt.
De gewone multimeter neem ik ook niet meer mee op reis.

Willart
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ik kon het niet laten?



Bericht door kampo »

jansloos schreef:...De Kachel, Eberspacher. apart verhaal:

Start onder de 1 A. loopt dan langzaam op naar 2. Denk ventilatiestand.
Draait zeker 1 minuut op deze stand en schiet dan ineens naar 18,1A. Hier gaat waarschijnlijk de gloeibouchie aan.
Duurt toch wel lang niet getimede maar denk 1 minuut.
valt dan terug naar 2A, de gewone werkstand.

En dan toch bijzonder, bij uitschakelen ineens weer die 18A?? wel veel korter maar verrassing.
Waarschijnlijk ook hier weer veiligheid. Om eventuele brandstof nog te laten verbranden.
Ik heb hem nu op het display uitgezet, maar vraag mij toch af of hij dit ook doet als de kachel op de thermostaat uit gaat?...
Leuke en interessante meting ! De echte waardes zijn altijd wat anders als de "specs" van het data blaadje is ook mijn ervaring.
(eigenlijk moet je de spanning er ook bij zetten)

Ik ben het even gaan opzoeken en kan je hierover misschien wat extra info geven. Ik moet een beetje gokken
welk type kachel je hebt want iedere versie heeft tenslotte een iets ander werkingsverloop en bijbehorend stroomverbruik.
Er bestaan over de vele jaren, heel wat verschillende modellen.
In de eerste seconde meet het diagnosesysteem of alles in orde is en dan gaat de elektromotor draaien.
Dan gaat, veel sneller als je opgegeven minuut, de gloeikaars aan. Bij de oudere types zoals D3LC (tot 15 jaar geleden)
was dit stroomverbruik van de gloeispiraal met 260 Watt=21A ongeveer het dubbel van de modernere Airtronic reeks waar de gloeistift minder dan 100Watt = 8,3A verbruikt.
Bovendien is het stroomverbruik van de gloeistiften erg variabel in functie van parameters zoals accuspanning, temperatuur en tijd.
Zoals je hieronder kan lezen (oudere D3LC) gaat men de gloeikaars enkel bij het definitief uitzetten
ook nog eens inschakelen om te cleanen. Gelukkig niet tijdens regelbedrijf.
Inschakelen
Na het aanzetten van de verwarming licht de groene kontrolelamp in de bediening op. De gloeispiraal wordt
ingeschakeld en de elektromotor start op een laag toerental.
Aanwijzing: Is nog restwarmte in het apparaat aanwezig, begint alleen de elektromotor te draaien (afkoel-fase). Is de restwarmte
afgevoerd, dan begint de startfase

Startfase
Na ca. 15 sec. begint de brandstoftoevoer. Het brandstof-luchtmengsel wordt aangestoken. De elektromotor en de
brandstofopbrengst worden traploos omhoog geregeld. Nadat vlamherkenning heeft plaatsgevonden en de verbranding is
gestabiliseerd wordt de gloeispiraal uitgeschakeld.
Voor snel opwarmen van het apparaat volgt nu de stand >startcapaciteit< met de maximale warmtestroom totdat de warmtewisselaar zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt.
Aanwijzing: De lengte van de startcapaciteit is afhankelijk van de temperatuur.

Regeling tijdens bedrijf
Tijdens het bedrijf van de verwarming wordt de ruimtetemperatuur resp. de temperatuur in de aanzuigopening
gemeten en vergeleken met de ingestelde waarde. Wordt de temperatuur hoger als de ingestelde waarde, dan schakelt de
verwarming naar de >lage< stand en loopt met een laag toerental van de elektromotor door.
Is de capaciteit in deze >lage< stand onvoldoende, wordt de verwarming naar de >middelste< stand
geschakeld. Het motortoerental blijft daarbij laag. In de meeste gevallen zal de regeling >laag< - >midden< - >laag< bij het lage
toerental voldoende zijn om de gewenste warmtebehoefte af te dekken.
Is de capaciteit in de >middelste< stand ontoereikend, wordt de verwarming weer naar de >volle< stand geschakeld. Hierbij gaat
ook het motortoerental weer omhoog. Mocht in bijzondere gevallen de capaciteit in de >lage< stand te groot zijn, dan wordt
de verwarming >uit< geregeld. Na een naloopperiode volgt langzaam nablazen op een minimaal toerental (niet bij toepassen
van externe temperatuurvoeler) totdat er weer opnieuw gestart wordt. Deze nieuwe start volgt in de >middelste< stand met een
laag motortoerental.

Uitschakelen
Na uitschakelen van de bediening gaat de groene kontrole-LED uit en stopt de brandstoftoevoer.
Voor afkoeling van de verwarming volgt een naloop van de elektromotor.
Om te reinigen van verbrandingsresten wordt tijdens de eerste 15 sekonden van de naloop de gloeispiraal ingeschakeld.
Aanwijzing: Was tijdens de startfase nog geen brandstof toegevoerd, of bevindt het apparaat zich in de uitregelstand, dan
wordt het apparaat direkt zonder naloop uitgeschakeld.
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ik kon het niet laten?



Bericht door jansloos »

Dank voor je uitgebreide reactie.

Ik ga een dezer dagen nogmaals meten, waarbij ik de spanning en de tijden ook meeneem, evenals het type kachel.

U hoort nog van mij. :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ik kon het niet laten?



Bericht door travelscout »

Zo bijzonder is dat al lang niet meer, gelijkstroom meten met een amperetang.
Wel bijzonder zou zijn als die met kleine stromen, een beetje nauwkeurig zou zijn.
Maar dat laatste betwijfel ik, gaat voorzover mij bekend, hooguit middels een zg shunt-meeting.
Paul.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ik kon het niet laten?



Bericht door jansloos »

Antwoorden:
Type tang: Kyoritsu KEW 2300R.
Niet de goedkoopste blijkt. Zit zo rond de 250 euro.
Er is ook een gecalibreerde versie die is een aantal tientjes duurder. Deze moet dan wel elk jaar geijkt worden. Kost ook weer .

Voorgloeistroom:
Begint koud op 86!!A loopt dan af naar 14A. Normaal start ik na heel kort voorgloeien, en wacht niet op de voorgloei timer.

Startstroom:
Das wel wat. meter geeft heel kort OL. nee geen lol met één L, maar OverLoad.
De meter kan tot 100A. Betekend dus dat het starten hééél kort 100A trekt, net 1 a 2 seconden, maar een zekering plaatsen vraagt wel wat. Minimaal een van 150A.
Hierna is de startstroom rond de 30A. de ene keer 32 direct daarna 29.

Kleine stromen; hij laat wel stroom achter de komma zien. de kleinste waarde is dan 0,1A. 100mA

Start accu laden:
Gaat heel snel. begint op 20A en loopt binnen een minuut terug.

HH accu laden:
Na het starten heel kort 16A loopt dan in korte tijd naar 6A en blijft daar gedurende de meting (3min) op staan. extra gas geven geeft geen verandering. Accu was nog ¾ vol. Het kan zijn, dat naarmate de accu leger is, de laadstroom hoger is.

Nu toch eens voorzichtig in de dradenbende onder de bestuurdersstoel gekeken wat daar zoal zit.
Veel relais, waarschijnlijk voor de wagen. EN een relais voor de HH accu. Nee niet het beroemde scheidingsrelais. die spanningen meet. Gewoon een ordinair BOSCH relais 0332002150 12V 75A.
Wordt waarschijnlijk geactiveerd door een draad vanaf de dynamo. D+??
Het blijkt dus met een eenvoudig relais ook te kunnen.
Durf er eigenlijk niet zo goed doorheen, want het is een warboel en de korte draden zitten erg strak.

Kon ik ook meteen de startaccu zien. (iiieeee, nog nooit naar gekeken pff)
Is een Lotus 3, 74Ah accu.
Hier op de site wel gevonden, en durf 't er dan ook niet meer over te hebben. Chinees en zo. Maar start toch al weer een jaar of 5. :angel:

De kacheltijden nog niet naar gekeken. kan nog komen.

O,Ja,
er was ook nog de opmerking over de spanning waarbij alles gemeten is. Das variabel. in rust is dat meestal rond de 13Volt. bij laden loopt dat op tot 14,1. voor de HH accu. op de startaccu zit geen spanningsmeting.

PS. Het gaat om een MB Vito van '97
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Ik kon het niet laten?



Bericht door Peter A7 »

jansloos schreef:Antwoorden:
Type tang: Kyoritsu KEW 2300R.
Niet de goedkoopste blijkt. Zit zo rond de 250 euro.
Tof dat je dit nog even meegeeft :clap:

Hier is 'ie wel een pak goedkoper blijkbaar:
https://www.tme.eu/nl/details/kew2300r/ ... /kyoritsu/

Zelf heb ik drie stroom tangen, eentje tot 600 A (speciaal voor automotive gebruik) en twee die 20/200 A als maximum bereik hebben.
Op de 20A stand kan je best kleine stroompjes meten, op voorwaarde dat je even de tijd neemt om het nulpunt goed in te stellen.
Beste groeten,

Peter :)
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ik kon het niet laten?



Bericht door jansloos »

Ja aanmerkelijk goedkoper. Weliswaar ex BTW, bedrijfsmatig kun je dit verrekenen. ( hoewel je dan eigenlijk ook BTW dient te betalen.)

Is een leuk instrument. Ben zelf niet meer actief, maar help af en toe.
Lastig was alleen het aflezen. De accus en dus ook de makkelijk bereikbare meetpunten zitten onder de banken. De oplossing was mn mobiel op de filmstand met lampje aan en starten.
Roepen wat je gaat meten, vergemakkelijkt het later terugzien.

Een groot bereik, zowel mA als 600A in een instrument, is denk lastig te maken.

Wil de kabelbende nog wel ordenen en merken, miss een winterklus.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ik kon het niet laten?



Bericht door kampo »

@Jansloos....Kon het niet laten...
Zo kreeg ik op een dag de inval om eens een lijstje op te stellen van de sluipstroom verbruiken van mijn 24V camper.
Ja ik had de indruk dat die sluip verbruiken best wel hoog waren en wilde weten hoe dat nu precies zat. En waar die zich situeren.
Ik heb verschillende ampèremeters en ook een BMV aan boord waarop eigenlijk alles af te lezen is tot 2 cijfers na de komma. Maar die laatste vertrouwde ik niet voor deze precisie meting.
Dus ging ik circuit per circuit afkoppelen en isoleren, net zoals jij….
Iedere keer noteren en dubbel controleren of het juist kon zijn door ook nog eens op de BMV te kijken.

Op een bepaald ogenblik kreeg ik er een punthoofd van.
Dat kwam omdat verschillende verbruikers, stuurapparaten, bleken in te slapen, na verloop van tijd. Eerst lichte slaap en daarna na 10 minuten soms gevolgd door een diepere slaap.
Een voorbeeld daarvan is het gedrag van de MPPT regelaar in rust maar ook de afstandsbediening van de deurvergrendeling en boordcomputer aan voertuigkant.
Dus als ik het verbruik in milli-ampère net had opgeschreven ging hij in een diepere slaap modus en dan kon ik overnieuw beginnen meten.

Daarbij moest het cyrix relais open staan omdat er permanent overhevelen bleek te zijn tussen huishoud en startaccus.
En de solarpanelen moesten uit.

Ik heb geen foto's van alles verzameld maar hierbij een paar meettoestellen, de één al wat beter als de ander.
Het brengt je zeker op ideeën :-B
De kleine rode is mijn lievelingsmetertje. Die steek je gewoon in de plaats van de zekering en je kan het verbruik van het circuit aflezen, tot 20A. Komt van bij Wurth dacht ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ik kon het niet laten?



Bericht door seth_space »

Die kleine rode had ik toevallig ook net besteld op aliexpress.
Auto Current Detector Fuse Test voor pakweg 15 euro. Heel leuk ding. Ben benieuwd want inderdaad voor foutzoeken een heel fijne benadering die een hoop tijd kan besparen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ik kon het niet laten?



Bericht door Peter LMC »

Eigen knutsel voor meten in een zekeringhouder.
Vroeger eens gemaakt.
Universeelmeter 1.jpg
Universeelmeter 1.jpg (144.64 KiB) 2289 keer bekeken
Universeelmeter 2.jpg
Universeelmeter 2.jpg (115.82 KiB) 2289 keer bekeken
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.



Bericht door jansloos »

Waarom is de onderwerptekst veranderd in een saaie algemene tekst.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie