Vragen van een nono

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Vragen van een nono



Bericht door fred101060 »

Wil volgend jaar met de bus naar Zweden om daar eens heerlijk rond te toeren. Deze bus dus
Afbeelding
Ik wil graag een zonnepaneel die de huishoud accu voldoende gevuld houd. Normaal wordt die geladen onder het rijden via een relaix die als de start accu vol is vanzelf schakelt. Veel stroom gebruik ik niet wil graag mijn 40 jaar oude elextrolux koelkast er op laten draaien als we zoals dat mag in Zweden vrij mogen staan. Er staan 2 Yelow top accu’s in van als ik het goed heb 110 ah.
Vraag is wat voor losse onderdelen of complete zet zou ik moeten.

Ik hoor het graag van jullie.


Fred
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vragen van een nono



Bericht door Kroppie »

die koelkast is dat er een die ook op gas kan?, zo ja dan het volgende , zo,n kast gebruikt op 12 volt ongeveer 10 ampere dat kan een accu van 110Ah ongeveer 5 uur volhouden, en dan is ie om een redelijke levensduur te bereiken leeg(50% ontladen), dus met 2 accu,s zo,n 10 uur

om dat met zonnepanelen weer aante vullen heb je dus een zonnepanelen nodig die een opbrengst hebben van minstens 10 ampere per uur volle zon, en zo,n 14 uur volle zon, in het hoge noorden en panelen vlak op het dak moet je rekenen met een rendement van 40 a 50%, dus een paneel van 100Wp (+- 100x60cm) heeft dan een opbrengst van 40 a 60 watt(2,5 a 3,5) ampere per uur volle zon(reken op max 4 uur per dag).

zoals je nu al kunt zien is de gedachte om de kk op 12 volt te laten draaien geen haalbare kaart, vergeet ook niet dat er s,nachts en s,avonds en s,morgens vroeg helemaal geen bruikbaar zonlicht is , de zon staat dan veel te laag.

de nodige ruimte voor de nodige panelen heb je ook niet op je bus en ook kwa acccu capaciteit redt je het niet om die uren door te komen.(ook gewicht kwestie)

met een compressor koelkast zou het kunnen, maar gezien de leeftijd van 40 jaar schat ik dat je niet zo,n ding hebt.

wat een negatieveling ben ik he :oops:

dan iets positiefs: zo,n koelkastje op gas gaat prima. :bow:

succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Vragen van een nono



Bericht door blizard »

In aanvulling op de reele (niet negatief) opmerkingen van Jos: kijk eens naar een kofferpaneel, deze kun je exact richten naar de zon, zo krijg je de maximale opbrengst,
Probleem is dan wel dat je een plekje moet zoeken in de bus tijdens reizen
http://www.eco-worthy.com/catalog/folda ... 71_61.html Deze verstuurt uit Duitsland, dus geen last van tax
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Vragen van een nono



Bericht door annoh »

@TS,

Ik mis in je verhaal hoe lang je ergens wilt gaan staan. Ga je na een dag weer weg? Of blij je ergens een week staan?

Dat gegeven bepaalt sterk de keuze voor aantal zonnepanelen en de gewenste accu capaciteit.
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: Vragen van een nono



Bericht door fred101060 »

Denk niet dat we langer staan dan maximaal 2 dagen staan.
Is alleen voor koelen. Verlichting is een petromax 500.
Liefst geen gas waarom nou zon is gratis en flessen vullen is ook zoiets.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Vragen van een nono



Bericht door gjvonk »

Als je echt je koeling niet op gas wil laten werken, is ook de aanschaf van een nieuwe compressor koelbox of koelkast het overwegen waard. Die zijn voor zover ik begrijp veel zuiniger dan een absorptie koelkast van 40 jaar oud op 12 volt...

Een absorptie koelkast koelt het best op gas is mijn ervaring en is daar ook echt heel zuinig mee.

Koffer zonnepaneel is een optie, maar ook een montage op je dak van vlakke panelen hoort tot de mogelijkheden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vragen van een nono



Bericht door de Jonckheer »

Vergeet het maar meteen, zo'n kast is een stroomvreter die snel je accu's leeg trekt. Bovendien is het bij die oude kastjes zo dat de 12 volt de kast koud houd, bedoelt voor rijdend. Hij koelt niet echt dus alles wat je er ongekoeld in stopt gaat niet koud worden. Waardeloos dus. Zoals Jos ook al aangeeft, je bent beter af met een compressor kast maar die dingen voor 12 volt zijn schreeuwend duur. Doe het op camping gas, overal verkrijgbaar en bovendien verbruikt zo'n kast heel weinig gas want het is maar een klein vlammetje. Je doet dus erg lang met een flesje als je er verder niets mee doet. Dus rijdende op 12 volt, aan de paal op 230 en vrijstaand op gas.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vragen van een nono



Bericht door Kroppie »

gjvonk schreef:Als je echt je koeling niet op gas wil laten werken, is ook de aanschaf van een nieuwe compressor koelbox of koelkast het overwegen waard. Die zijn voor zover ik begrijp veel zuiniger dan een absorptie koelkast van 40 jaar oud op 12 volt...

Een absorptie koelkast koelt het best op gas is mijn ervaring en is daar ook echt heel zuinig mee.

Koffer zonnepaneel is een optie, maar ook een montage op je dak van vlakke panelen hoort tot de mogelijkheden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
koffer paneel is geen optie gezien het verbruik van de kk en de opbrengst van het paneel moet je er meer dan 4 meenemen.
ook vlakke panelen op dak gaat het niet worden gezien de benodigde oppervlakte.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vragen van een nono



Bericht door PaulBng »

fred101060 schreef:Liefst geen gas waarom nou zon is gratis en flessen vullen is ook zoiets
Ik ben nog niet echt overtuigd dat het hier om een absorptie koelkast gaat... Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vragen van een nono



Bericht door Kroppie »

ik denk dat ik het zeker weet, maar zeker weten doe je het nooit bij een 40 jaar oude electrolux.
maar ws weet T.s het wel zeker, (als ie ook op gas kan, dan is het zeker een absorptie)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: Vragen van een nono



Bericht door fred101060 »

Koelkast kan zeker wel op gas.
En gezien de reacties hier zal dat hem ook wel worden denk ik. Een andere koelkast zie ik niet zitten en gezien de originaliteit ook niet wenselijk.

Fred


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vragen van een nono



Bericht door Kroppie »

succes en goede reis.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vragen van een nono



Bericht door PaulBng »

Idd absorptie.
Veel plezier, Fred!
Ennuh.... Foto's!
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Vragen van een nono



Bericht door c.westerman »

Kk op gas gebruikt echt weinig, ik heb vorig jaar met 3 weken 30 gr + gestaan en voor € 6 aan propaan gebruikt. Biertjes 4 graden en vriesvakje -18. Kk is25 jaar oud, wel met ventilatortje erachter. :cheers:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Plaats reactie