B&R 65 schotel getest in Portugal

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door komtwelgoed »

Misschien heeft U al wel eens van de B&R-schotel gehoord. Dit is een schotel van Nederlands fabrikaat die uitzonderlijke prestaties levert.
Misschien zult U denken, waarom levert deze schotel nu zoveel betere prestaties dan andere schotels. Ik kan daar niet helemaal over uitweiden want dan zou dit een veel te lang verhaal worden.
Twee redenen wil ik wel in het kort aangeven.
- de schotel is helemaal nagerekend met de calculator van de wereldberoemde schotelgoeroe Paul Wade
- deze schotel heeft een grotere f/D-verhouding dan de normale offsetschotels

De B&R-schotels in diverse groottes zijn sinds een paar jaar op de markt.
John van Gogh, de uitvinder van het EISS-systeem waarbij een statief gebruikt wordt waarmee de elevatie van de schotel m.b.v. een draaiknop met tandwielvertraging ingesteld kan worden, werkt ook met de B&R-schotel.
Zie hier een filmpje van het EISS-systeem: https://www.youtube.com/watch?v=IYzLQx5O1eg

Nu is ook een automatische schotel beschikbaar van Bente met een B&R 65 schotel.

John van Gogh reisde deze zomer met veel verschillende schotels waaronder ook het merk Triax naar het zuiden van Europa om testen uit te voeren betreffende de ontvangst.

Ik kreeg de meetresultaten van Johan van Gogh toegestuurd en die wil ik graag delen op dit forum.

Al vast een korte indruk van de meetresultaten in Portugal van de B&R 65 uitgedrukt in signaalkwaliteit:

Astra 23,5, NPO 1 HD, 60%
Astra 23,5, NPO 2 HD, 71%
Astra 23,5, Eurosport 1 HD, 70%
Eutelsat 9, NPO 1 HD, 70%
Eutelsat 9, Eurosport 1 HD, 77%

Johan schrijft het volgende:

De bijgaande meetresultaten zijn gemaakt in Evoramonte (midden/zuid Portugal) met de automatische schotelantenne van Bente, voorzien van de B&R65 schotel die ook voor het EISS-systeem wordt gebruikt. De metingen die ik heb gedaan in de Algarve wijken niet af van de metingen die ik met het vast opgestelde EISS-systeem heb gedaan. M.a.w.: ook in de Algarve werkt de Bente automaat met B&R65cm zowel voor Astra 3B als voor Eurobird 9E probleemloos en dát met een – met name voor Eurobird – zeer behoorlijke slechtweer reserve.


Opmerking van van mij (Komtwelgoed):

Een aantal conclusies kunnen uit dit onderzoek worden getrokken.
Opnieuw blijkt dat de Astra 23,5 met de B&R65 in Portugal goed te ontvangen is. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand met bijv. een Triax 64 of een SAB of een Inverto schotel met dezelfde afmetingen van 60cm breed en 65cm hoog daar de Astra 23,5 heeft ontvangen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat een B&R65 een schotel is van 65cm breed dus 5cm groter maar dan nog levert de B&R-schotel hoge prestaties. Ik heb ook nog niet gehoord dat je met een Triax 78 in de Algarve de Astra 23,5 kunt ontvangen en die is dan toch weer 5cm breder dan de B&R65.

Als we NPO 1 van de Astra 23,5 vergelijken met NPO 1 van Joyne, dan is er een verschil van 10% signaalkwaliteit in het voordeel van Joyne en dat is niet gering. Ook bij Eurosport 1 HD is er een verschil van 7% in het voordeel van Joyne.
Hieruit blijkt dat het voor veel vakantiegangers die naar het zuiden reizen een voordeel heeft om af te stemmen op de Eutelsat 9 i.p.v. op de Astra 23,5. De footprint is daar gewoon gunstiger dan van de Astra 23,5.

Vooral op het camperforum heb ik vele klachten gehoord dat vaak met automatische schotels van 85cm breed de Astra 23,5 niet of niet goed te ontvangen was.
Omdat het in de Algare altijd behoorlijk waait, moet je niet altijd blij zijn met een grote automatiche schotel want die vangt heel veel wind. Hierdoor staat die continu te bewegen en geeft het ook een zware daklast aan de camper.
Dit nog buiten het feit dat zo'n grote schotel zeker ook niet op alle campers te plaatsen is wegens onvoldoende ruimte tussen bijv. dakramen.
Ook moet je dergelijke grote schotels al snel inklappen bij harde wind om schade aan de schotel te voorkomen.

Ook voor de camper- en caravan bezitters dus een mooie oplossing om met een kleine automatische schotel toch de Astra 23,5 in het uiterste zuiden van Europa te ontvangen.
Bijlagen
Astra3-Eurosport.jpg
Astra3-Eurosport.jpg (141.08 KiB) 4903 keer bekeken
Astra3-12188.jpg
Astra3-12188.jpg (136.04 KiB) 4903 keer bekeken
Astra3-11739.jpg
Astra3-11739.jpg (135.7 KiB) 4903 keer bekeken
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door komtwelgoed »

hier de twee laatste afbeeldingen
Bijlagen
Joyne-12074.jpg
Joyne-12074.jpg (133.46 KiB) 4901 keer bekeken
Joyne-11747.jpg
Joyne-11747.jpg (134.01 KiB) 4901 keer bekeken
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door myway »

Je bent echt helemaal om zie ik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Tonny-V
Berichten: 162
Lid geworden op: za 08 aug 2009, 11:52
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door Tonny-V »

Ziet er best goed uit. We hebben sinds enige tijd een andere camper met een caro vision platte schotel. nu zijn we in Tavernes de la Valdignes, wat ongeveer op de grens van de footprint van astra 3 is. Heel soms lukt het nog om de nl zenders te kijken, maar meestal niet.
Ben wel benieuwd naar ervaringen van mede forumleden met deze B&R schotel antenne. Deze is namelijk erg veel voordeliger en daarom misschien het overwegen waard om aan te schaffen.......
Tonny
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door komtwelgoed »

Bedoel je dan de automaat of op driepoot?
De automaat koop je al voor €1145,- exclusief montage.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door Bob Diesel »

Evoramonte ligt dan wel in de footprint A3
En is Geen :!: Algarve bv
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door komtwelgoed »

Hij schrijft toch dit:

De metingen die ik heb gedaan in de Algarve wijken niet af van de metingen die ik met het vast opgestelde EISS-systeem heb gedaan. M.a.w.: ook in de Algarve werkt de Bente automaat met B&R65cm zowel voor Astra 3B als voor Eurobird 9E probleemloos en dát met een – met name voor Eurobird – zeer behoorlijke slechtweer reserve.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door komtwelgoed »

Hierbij de meetresultaten van de Triax TD64 t.o.v. de B&R53cm en de B&R43cm in Lagos (Turiscampo Espiche) voor de zenders van Joyne op de Eutelsat 9 oost.
Opmerkelijk is het meetresultaat van de B&R43: de MER is hier beter dan de C/N waarde. Bij helder weer geeft deze schotelantenne op de Rebox-ontvanger hier in de Algarve gewoon beeld (uiteraard met minimale slechtweerreserve).
TD-64 en B&R53 perfecte ontvangst.

Opmerking van Komtwelgoed:

Zoals je ziet presteert de B&R 53 gelijk aan de Triax 64. De B&R 53 is 53cm breed, de Triax 64 is 60cm breed op de spiegel gemeten.
Bijlagen
meetresultaten 9e lagos.png
meetresultaten 9e lagos.png (19.85 KiB) 4701 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tonny-V
Berichten: 162
Lid geworden op: za 08 aug 2009, 11:52
Locatie: Druten
Contacteer:

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door Tonny-V »

komtwelgoed schreef:Bedoel je dan de automaat of op driepoot?
De automaat koop je al voor €1145,- exclusief montage.
Ik bedoel de automaat B&R. Misschien enig idee wat de kosten zijn om de bestaande Caro door de B&R 65 cm te vervangen?
Tonny
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door Bob Diesel »

komtwelgoed schreef:Hij schrijft toch dit:

De metingen die ik heb gedaan in de Algarve wijken niet af van de metingen die ik met het vast opgestelde EISS-systeem heb gedaan. M.a.w.: ook in de Algarve werkt de Bente automaat met B&R65cm zowel voor Astra 3B als voor Eurobird 9E probleemloos en dát met een – met name voor Eurobird – zeer behoorlijke slechtweer reserve.
Ok :thumbup: verkeerd gelezen door mij :bang:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
sattaz
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 04 aug 2017, 22:20

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door sattaz »

Hier op het Camperforum (en ook bij het Sat4all forum) heeft "komtwelgoed" ontvangstresultaten
(verkregen van John van Gogh) van de B&R EISS 65 cm. schotel in Portugal gepubliceerd.

Volgens mij klopt er ergens iets niet aan die ontvangstresultaten...

NPO1 HD op transponder 12188 H op Astra 23,5 Oost heeft ontvangstkwaliteit van 60%.
Eurosport 1 HD op 12129 V op Astra 23,5 Oost zou een ontvangstkwaliteit van 70% hebben
terwijl op het screenshot blijkt dat het niet om Eurosport 1 HD maar om Eurosport 2 België SD
op transponder 12188 H gaat waarvan de ontvangstkwaliteit 70% is!
Daarna wordt Eurosport 1 HD van Joyne op Eutelsat 9 Oost
vergeleken met Eurosport 2 België SD van Canal Digitaal op Astra 23,5 Oost...

Er zijn dus 2 screenshots van DEZELFDE transponder 12188 H met vrijwel gelijke metingen voor RF Level,
C/N, BER en MER maar met wel een groot verschil in ontvangstkwaliteit, de ene keer 70% en de andere keer 60%?!
De ontvangstkwaliteit kan best de ene keer 70% zijn en de andere keer 69% maar zo'n groot verschil
als hier is uniek of beter gezegd eigenlijk wel heel vreemd.

Samengevat zijn er twee opvallende dingen:
Sterk verschillende ontvangstkwaliteit op dezelfde transponder en een verwisseling van
de zender Eurosport 1 HD met Eurosport 2 België SD.


Met vriendelijke groeten ;)

sattaz
Laatst gewijzigd door sattaz op za 30 sep 2017, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1725
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door komtwelgoed »

Het plaatje van Eurosport 1 HD is van de Eutelsat 9oost.
Het plaatje van Eurosport op de Astra 23,5 is de SD-versie van Eurosport 2 België.
Gebruikersavatar
sattaz
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 04 aug 2017, 22:20

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door sattaz »

@komtwelgoed,

Dat het plaatje van Eurosport op Astra 23,5 Oost niet Eurosport 1 HD maar Eurosport 2 Belgie SD is weet ik.
Sterker, dat is onderdeel van mijn betoog in de vorige posting en een van de redenen waarom
ik mijn vorige posting geplaatst heb.

Overigens is het door jou gememoreerde verschil aan de hand van wat de plaatjes tonen
tussen NPO1 HD tussen Joyne 9 Oost en Canal Digitaal 23,5 Oost niet 10%.
Dit moet zijn 18%.

Of het door jou gememoreerde verschil van 7% bij Eurosport 1 HD klopt is niet uit de plaatjes af te leiden.
De plaatjes laten namelijk geen gegevens van Eurosport 1 HD op Canal Digitaal 23,5 Oost zien.

Tenslotte zijn er 2 plaatjes van dezelfde transponder 12188 H met vrijwel identieke meetgegevens.
C/N, BER, MER en Rf level verschillen nauwelijks.
Alleen de ontvangstkwaliteit verschilt sterk met 60% tegen 70%.
Dat is een beetje vreemd, toch?


Met vriendelijke groeten ;)

sattaz
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: B&R 65 schotel getest in Portugal



Bericht door Marianjacques »

Is of zijn er intussen al wat meer gebruikers ervaringen inzake deze B&R 65cm automaat? Met name de performance in de Algarve ...





Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Plaats reactie