Bepalen Ah accu

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Bepalen Ah accu



Bericht door Rikt57 »

Om een ander topic niet te kapen post ik hier even mijn vragen/bedenkingen wat betreft het bepalen van de grootte van de accu.

Omdat we (nog) geen zonnepanelen gaan installeren dacht ik een zo groot mogelijke batterij te installeren, liefst minder dan 300eur. (Mss dezelfde als die van L4H3)
https://www.accu-unie.nl/varta-professi ... oCbXzw_wcB

Dit heeft wel als gevolg dat als ik enkele dagen wil rondtrekken, zonder aan de paal te gaan, de batterij telkens maar een stukje wordt opgeladen, via de alternator.
Kroppie gaf in het andere topic als reactie dat een batterij, na gebruik, best helemaal wordt opgeladen.
Maar hoe zit dat dan als je even naar de bakker rijd ofzo? Dan wordt je batterij heel even opgeladen, om daarna weer in gebruik te nemen... :eh:

Naar alle waarschijnlijkheid bedoelde hij eerder: als de batterij zijn grenswaarde heeft bereikt (bv 50% verbruikt) dat deze best volledig wordt opgeladen ipv maar een beetje...
Dus zodra ik die grenswaarde bereikt heb MOET ik aan de paal en mag ik niet 150km rijden om ze een beetje op te laden?

Alvast bedankt voor jullie hulp, alweer :bow:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51329
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bepalen Ah accu



Bericht door Kroppie »

natuurlijk mag je ook rijden om je accu weer te laden ,maar het is nu eenmaal zo dat het voor een accu het beste is is hij zo vol mogelijk blijft, maar je moet hem wel gebruiken natuurlijk, dus laden, ontladen enz, tja en van dat gebruik slijt een accu helaas, net als wij wij slijten ook van leven en ouder worden .
maar je kan er wat aan doen dat die zo oud mogelijk word, laden indien mogelijk door een lader of door een dynamo maakt niet veel uit bij een gewone semitractie, en ff naar de bakker, als de bakker 100meter wegzit en je doet dat 10 x per dag dan gebruik je meer uit je startaccu, dan je dynamo er in kan stoppen in die korte stukjes, dus wel reel blijven, maar je hh accu, zal er wel weer wat door opladen.

wat ik bedoel is dat een accu regelmatig eens geheel vol moet zijn, en niet de volgende dag met een half lege accu weer een dag zonder laden plannen, kortom kun je laden, laden.
en ga je eens over die grens van 50%, als je dat vaak doet kost dat merkbaar levensduur, maar een keertje uit noodzaak, tja daarvoor heb je toch een accu, moet kunnen, maar realiseer je de conseqentie als je dat vaak doet, dan word ie wat minder oud.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Rikt57
Berichten: 68
Lid geworden op: za 03 dec 2016, 14:15
Locatie: Belgie

Re: Bepalen Ah accu



Bericht door Rikt57 »

Thanks! :thumbup:
Plaats reactie