startaccu verwarmen

Met de camper naar de sneeuw!
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: startaccu verwarmen



Bericht door jurgenc »

Volgens mij is dat ook een tip van een pechbijstandsorganisatie. Ben alleen vergeten van de welke. Blijkbaar activeer je op die manier het chemisch proces. Maar ik vrees dat die tip bij -20 gr c onvoldoende is.
H20
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Rotec 590 »

peter schreef:Ik had afgelopen weekend in Oostenrijk het zelfde. -28 en de accu had te weinig power terwijl hij vol was. De locals zetten er een föhn op. Ik dus ook en hij starte inderdaad na 20 min verwarmen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mijn startvraag was dus nog helemaal niet zo gek.
Ik ga een koelvloeistofverwarmer aanschaffen op 230volt en rond de 1000 watt.
Daarmee kan ik de motor voor verwarmen.
Ik zit ook te denken om een aparte 12 volt voeding vanaf 230 Volt op de ventilator aan te sluiten. (accu sparen)
Dan kan ik meteen de ramen droog blazen.

De theorieën vond ik erg interessant om te lezen
De praktijkervaringen vond ik het belangrijkst.
Je wilt tenslotte maar één ding als je op een betaalde parkeerplaats staat.
Wegrijden voordat je weer voor die dag betalen moet.
en dan is het heel vervelend als je met een volle accu je motor niet aan de praat krijgt.
Ik zal mijn ervaringen met de verwarmer volgend jaar vermelden in een nieuw topic.
Bij deze iedereen bedankt voor zijn bijdrage.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Cee Pee »

Als je die 230 volt koelwaterverwarming nu aansluit op de walstroomaansluiting die toch al in de camper aanwezig is dan kan die extra voorziening voor de ventilator achterwege blijven.
Als die waterverwarmer aanstaat is er dus 230 volt en wordt ook de accu geladen en geeft de ventilator geen extra belasting van de accu.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: startaccu verwarmen



Bericht door rob2 »

Dus ik moet eigenlijk blij zijn met de plaats waar de startaccu staat !
In ons geval voor de bestuurdersstoel in de vloer ( Ducato 250)....
(is dat bij alle Ducato's 250 zo ? )
of is dat ook een diepvriesvak ?
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Kroppie »

Rotec 590 schreef:
peter schreef:Ik had afgelopen weekend in Oostenrijk het zelfde. -28 en de accu had te weinig power terwijl hij vol was. De locals zetten er een föhn op. Ik dus ook en hij starte inderdaad na 20 min verwarmen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mijn startvraag was dus nog helemaal niet zo gek.
Ik ga een koelvloeistofverwarmer aanschaffen op 230volt en rond de 1000 watt.
Daarmee kan ik de motor voor verwarmen.
.
jouw vraag was helemaal niet gek , de antwoorden gingen soms de verkeerde kant op .
kijk eens op http://www.rdae.nl die heeft defa motorvoorwarmers in de aanbieding voor 39 euro incl kabelset(zoeken in elektro diversen ) , zijn wel 500watt (voor die prijs doe je er evt 2 , maar lijkt mij niet nodig ), in de tekst kijken of jouw motortype erbij zit , het gaat om de diameter van de vriesplug(is eventueel simpel aan te passen door iemand met een draaibank) .maat kan je garage je wel vertellen , ik heb er ook een , en zijn splinternieuw .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door kampo »

De 230V verwarmingen bestaan in een 4 tal merken en je hebt 3 systemen
- De inwendige (plug-in motorblok en meest gebruikte)
- De externe met thermosyphon
- De externe met waterpomp. (zeldzaam)

Met elk voor en nadelen. Bij de vergelijking van de montage
- De plug-in is de meest risicovolle. De capsule verwijderen en de plug plaatsen, het mag niet mis gaan. Juiste tools gebruiken
- De thermosyphon versie is het moeilijkste om te plaatsen want je krijgt zelden goede circulatie.
- De versie met externe waterpomp, de afmetingen daarvan zijn groot.

Steeds goed opletten want 230V is een dodelijke spanning, en onderweg koelvloeistof verliezen is niet grappig.

Mijn ervaring is dat 500 Watt plugin type overeen komt met 1000 Watt thermosyphon.
De positie is belangrijker als het vermogen. En een VW Polo heeft niet het blok van een 3 liter Daily.
Bij een diepvrieskoude start duurt het uren eer je resultaat ziet. Niet laten afkoelen en overnacht verwarmen is de boodschap. 500 Watt warmte is niet veel voor een 150kg koude alu of gietijzer blok.

Bij de camper kan je de 230V op het bestaande boordnet aansluiten. In mijn geval heb ik er een zwaailicht bij opgezet als signaallampje. Er bestaan 100den modellen, per bouwjaar en per motorbloktype. Die zijn niet uitwisselbaar.

Hier zie je de montage met het plugin systeem.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: startaccu verwarmen



Bericht door de Jonckheer »

Mij lijkt dat er maar één goed systeem bestaat en dat is met circulatiepomp. Een statisch gemonteerd verwarmingselement zonder pomp zal immers maar zeer plaatselijk verwarmen dus de cilinder waar ie dicht bij zit zal warmer zijn dan die verder weg. In mijn ogen geen goed systeem door de wel zeer ongelijke verwarming. Een kleine Webasto waterverwarmer aangesloten op het koelcircuit is veel beter, niet in de laatste plaats omdat dan ook de kachel snel op temperatuur zal komen. Bussen hebben allemaal zo'n systeem. Kost wel een stuk meer maar is dan ook vele malen beter.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door kampo »

Op de meeste bussen staat een dieselverwarming van 30.000 Watt met een waterpomp van 6000 liter/h
Dat geeft inderdaad meer warmte af als een Defa of Calix van 500 Watt...
Een gewone 230V waterpomp is niet waterbestendig om buiten onder de motorkap te zetten.

In de stelplaatsen van de bus maatschappijen hier is er tegenwoordig aansluiting met snelkoppelingen op de centrale waterverwarming van het gebouw. Minder polutie bij de start. Zeker in een woonwijk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: startaccu verwarmen



Bericht door rongreven »

Dan gaat de koelvloeistof de centrale verwarming in?
Die slangen in de busremise/stalling zijn luchtslangen.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door kampo »

Er bestaan verschillende koppelingen. .
- luchtdruk + 24V + warme koelvloeistof
Niet iedereen heeft hetzelfde systeem of alles ingeplugd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: startaccu verwarmen



Bericht door rongreven »

Als het aangesloten wordt op het centrale systeem, dan gaat de koelvloeistof toch het centrale systeem in?
Als het een apart aangesloten systeem is kan het wel.
Maar dan heb je ook het centrale systeem niet nodig.
En ook de webasto's niet, want dan vertrekt de bus warm.
En met de tegenwoordige rijtijden wordt de bus ook niet meer koud. :cheers:
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door kampo »

Met een water/water warmtewisselaar ertussen kan dat.
Inderdaad de dieselverwarming kan dan weg of kleiner.
Maar je moet volgens de eisen bij min 20°C nog wel het businterieur van 12 meter lang en aan een snelheid 100 km/h op +22°C kunnen houden hè.
Met een zuinige Euro6 motor van 300 pk zal dat niet gaan zonder bijverwarmen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: startaccu verwarmen



Bericht door rongreven »

Nou ben ik al 25 jaar buschauffeur in het openbaar vervoer.
Ik heb nog nooit iets geleerd of gezien wat de warmte eis is voor bussen.
Die zal er ongetwijfeld zijn, maar dan wil ik zien dat de eerste bus die 's morgens om 4.30u de remise/stalling verlaat met - 20° het interieur op 22° krijgt voordat de eerste passagiers instappen na 10 minuten?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Cee Pee »

Afbeelding
Zoveel kosten die dingen met een pomp nu ook weer niet.
Bron

Afbeelding
Of deze nog veel goedkoper.
Bron
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie