Toptron CH 12MC laadt niet meer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Poekie1999
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:47

Toptron CH 12MC laadt niet meer



Bericht door Poekie1999 »

Hallo,
Ik heb een Hobby600/650 camper uit 2001 met een laadautomaat Toptron CH 12MC. Deze laadt plotseling niet meer. Ik heb er helaas geen schema of gebruiksaanwijzing bij en vindt deze ook niet op het Net. De voeding 230Volt staat er op maar de uitgang 12 volt geeft geen spanning. Wie weet wat de oorzaak kan zijn en wie weet een adres in Holland waar ik het apparaat kan laten repareren? Bij voorbaat dank.
Groeten van Poekie1999.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Toptron CH 12MC laadt niet meer



Bericht door rongreven »

Bij deze link kan je de gebruiksaanwijzing downloaden:
https://db.tt/OxUrwAZn
Daar staat o.a. in dat er aan de voorkant een automatische zekering zit, misschien is dat de boosdoener.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Toptron CH 12MC laadt niet meer



Bericht door javanes »

Al open gehad?
Binnenin zit er waarschijnlijk ook een zekering.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Poekie1999
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:47

Re: Toptron CH 12MC laadt niet meer



Bericht door Poekie1999 »

Hallo Ron en Jacques,
Bedankt voor de reacties. De gebruiksaanwijzing voor de CH13 had ik al gevonden maar er zit helaas geen schema bij. Deze wijkt wel af van model CH12, maar is nergens te krijgen zover ik heb nagegaan.

En, Jacques ik heb de automaat nog niet open gehad. Dat wordt dan de volgende stap.

Allebei groetjes en bedankt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Toptron CH 12MC laadt niet meer



Bericht door Kroppie »

ik denk dat geen enkele fabrikant van laders of andere camper electronica , principeschema,s van zijn apparatuur , openbaar maakt , veel mensen kunnen er ook weinig mee .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Toptron CH 12MC laadt niet meer



Bericht door rongreven »

Op het Duitse Hobbyforum wordt ook gesproken van een zekeringautomaat van 3 Amp. die je in moet drukken.

Hallo kay,

schau mal am CH12 auf den Netzschalter. Dieser sollte bei Netzanschluss und eingeschaltetem Zustand leuchten. Dort gibt es für die primäre Absicherung noch einen Netzautomat (3A). Wenn dieser durch einen eventuellen Kurzschluss ausgelöst hat, ist die Wippe oben leicht nach vorne gerichtet. Man kann diese durch leichte Betätigung mit dem Finger wieder einrasten lassen. Wenn dieser nicht wieder einrastet, ist der Kurzschluss immer noch vorhanden oder der Automat defekt. Diesen sollte man auf keinen Fall mechanisch mit einem Schraubendreher, o.ä. bearbeiten!

Gruß
Nick

Succes!
Groet, Ron Greven
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Toptron CH 12MC laadt niet meer



Bericht door myway »

Poekie1999 schreef:Hallo,
Ik heb een Hobby600/650 camper uit 2001 met een laadautomaat Toptron CH 12MC. Deze laadt plotseling niet meer. Ik heb er helaas geen schema of gebruiksaanwijzing bij en vindt deze ook niet op het Net. De voeding 230Volt staat er op maar de uitgang 12 volt geeft geen spanning. Wie weet wat de oorzaak kan zijn en wie weet een adres in Holland waar ik het apparaat kan laten repareren? Bij voorbaat dank.
Groeten van Poekie1999.
Was er wel een accu aangesloten?
De meeste laders geven niets door indien hij niet is aangesloten of de accu spanning erg laag is < 8 volt.
Poekie1999
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:47

Re: Toptron CH 12MC laadt niet meer



Bericht door Poekie1999 »

Hallo ,
Ja de accu was aangesloten.
Ik heb nu bij de Lidl 2 acculadertjes/druppelaars van 3,8 Ah gekocht. (€14,95 /st) die ik voorlopig op de beide HH-accus aansluit.Dan ben ik voorlopig geholpen lijkt me.
Groet,
Poekie1999
Plaats reactie