startaccu verwarmen

Met de camper naar de sneeuw!
Plaats reactie
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Vertrokken3 »

Daarom meldt ik het ook maar even x:D , een batterij bij 0°c gaat langer mee dan bij 10°C.
Over hoeveel langer kan je eindeloos discussiëren.
Hij verwaarloost het, waarvan akte.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door kampo »

@ Noorderkempen
Accu's gaan minder lang mee in de tropen, dat is bekend.
Heb je er een idee van hoeveel het zou uitmaken op de levensduur als de accu "kortere" tijd in een omgeving bij "slechte" temperaturen staat ?

Als voorbeeld zou ik kunnen geven onder de motorkap waar het warm is in de zomer, in stilstand buiten, maar vooral tijdens het rijden zelfs 50 à 70°C kan zijn.
Op jaarbasis zou je kunnen stellen 20.000 km/jaar aan 60 km/h is 333h van de 8760h (365x24h).
Dat is dus iets als minstens een 4% van de tijd echt te warm om goed te zijn voor een accu.
Groeten Kampo
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Meine »

Waarom niet gewoon een accu nemen die een flink maatje groter is? Ook die gaat lager mee omdat die accu minder overbelast en minder diep ontladen wordt. Bovendien scheelt het heel veel overdenkingen op die bergtop over hoe vandaag toch weg te komen. :idea:

Je zult maar vast staan op een bergtop en je hulpverleners gaan een verhandeling over de levensduur van een accu houden. :bang:
Met verwarmingsdekentjes, pseudo wetenschappelijke theoretische ideetjes enz, enz, gaat die auto echt niet rijden hoor. Een snuifje startpilote doet wel wonderen trouwens. In dat geval hoef je helemaal niets te veranderen. Of is het allemaal te simpel wat ik zeg?

Startpilote:
https://www.halfords.nl/holts-holts-sta ... istof.html
Laatst gewijzigd door Meine op di 10 jan 2017, 21:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Cee Pee »

Dat vind een motor heel fijn :bang:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Kroppie »

ik ga met mijn camper al meer dan 14 jaar naar zuidfrankrijk naar de pyreneen , hartje zomer 6 weken , temperaturen meer dan 30 graden meestal , dus ook de accu,s , rest van het jaar hollandse temperaturen , ik heb ze laatst vervangen , bij een leeftijd van >11 jaar .zal ze voortaan in een diepvrieskist monteren , worden ze mss 11,55 jaar oud
al dat theoretische gezever (gezeur in het hollands).

oh ja dat genoemde naslag werk wat graag aangehaald word is gratis voor iedereen te downloaden , op de site van victron , ""altijd stroom"", kan een geinteresseerde zelf nalezen wat ie wil .

en idd klopt het dat in de tropen accu,s minder lang meegaan , zoals in dat boek genoemd , maar om dan te zeuren dat het problemen met de levensduur gaat geven als je ze van -16 opwarmt naar +10 , grote kletskoek

zo, zo ken het wel weer ff

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Vertrokken3 »

kampo schreef:@ Noorderkempen
Accu's gaan minder lang mee in de tropen, dat is bekend.
Heb je er een idee van hoeveel het zou uitmaken op de levensduur als de accu "kortere" tijd in een omgeving bij "slechte" temperaturen staat ?

Als voorbeeld zou ik kunnen geven onder de motorkap waar het warm is in de zomer, in stilstand buiten, maar vooral tijdens het rijden zelfs 50 à 70°C kan zijn.
Op jaarbasis zou je kunnen stellen 20.000 km/jaar aan 60 km/h is 333h van de 8760h (365x24h).
Dat is dus iets als minstens een 4% van de tijd echt te warm om goed te zijn voor een accu.
Ik kan alleen maar mijn stelling herhalen, hoe kouder hoe beter het is voor de levensduur van de accu.
En er is zoals ik zeg bij (extreme) koud de contradictie dat ie dan moeilijker stroom kan leveren, wegens de stijging van de interne weerstand.
En iedereen moet zijn keuze daarin bepalen, maar ik zou de voorkeur geven aan andere methodes dan de batterij verwarmen.

Hoeveel beter of slechter is zoals ik zeg voer voor discussie, kan je eindeloos over discussiëren een hoop factoren spelen daarin mee, uiteraard is de tijd daarin zeer belangrijk.
Maar ik stel voor dat iemand contact opneemt met Reinout Vader met de vraag waar zijn stelling van halvering levensduur per 10°C stijging vandaan komt.
Stel wel vast dat deze stelling ook in andere vakliteratuur voorkomt.
Kroppie doet het simpel allemaal af als theoretisch gezeur.
Kroppie is de specialist in de praktijk en daar kan natuurlijk de theorie niet tegen op. :thumbup:

Het is ook maar mijn mening gebaseerd op opleidingen en ervaring en zoals je wel gemerkt heb hoeft hier lang niet iedereen dezelfde mening te hebben.
Zal men een keuze moeten maken zeker.
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Dorsthorst »

Ik heb jaaaren geleden een Defa elektra element (laten) inbouwen, mijn Fait van 1996 startte niet meer bij min 10 en omdat ik de
camper minimaal 2x gebruik per jaar naar wintersport.
Hij verwarmd het water tot een graad of 30 en dan start de kist prima. Is op 220 volt dus je moet stroom of aggregaat hebben.

2 jaar geleden begaf mijn startmotor het hartje winter in de Dolomieten, de plaatselijke garage monteerde 2 dagen later een nieuwe.
Toen hij klaar was ging hij de camper starten. Het was op dat moment -17 en ik dacht: dat gaat dus niet lukken zonder verwarming.
Wie schets mijn verbazing dat ie wel startte, de nieuwe startmotor draaide wel 2x zo snel rond als de oude !!!
Beetje dampen en proesten, maar hij deed het. :-B
Dus misschien is dit ook een tip, niet alleen de accu maar ook de startmotor.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Kroppie »

komt er weer one , : niets zo praktisch als een goede theorie .

e.e.a. ook na te lezen op http://www.batteryfaq.org. voor de liefhebbers

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door kampo »

Inderdaad het valt overal te lezen dat accu’s verouderen met stijgende omgevingstemperatuur.
Ik zal het bij gelegenheid eens aan Reinhout :P vragen, waar het vandaan komt dat dit zelfs een halvering is per 10°C.

Zelf stel ik vast dat alles rondom accu’s gemengd gebruik is. Een mengelmoes van opbergen, rijden, te warm, te koud, slecht laden, goed laden enz.
Dat gemengd gebruik kunnen die redelijk goed aan. Het resulteert natuurlijk altijd in een kleiner aantal cycli dan de opgegeven ideale fabriekswaarden.
In vele gevallen gaat men levensduur zelfs gewoon uitdrukken in te verwachten aantal levensjaren en spreekt men dus niet meer over het aantal zwaardere of kleinere mishandelingen….

Op dit forum zelfs in alle gevallen. Zo lees ik hier steeds dat een accu 4, 7 of 11,5 jaar meegegaan is.
Niemand die vertelt dat zijn accu na 300 cycli dood was. Trouwens wat is dood ? Volgens de Victron definities moet een accu bij een resterende capaciteit van 80% vervangen worden.

Het is ook een feit dat mishandeling een logaritmisch negatief effect op die levensduur geeft. Zo is zeer diep ontladen veel schadelijker dan minder diep ontladen.
Ik kan mr voorstellen dat 5% opslag bij 80°C schadelijker is dan 100% opslag bij +30°C. Of dat klopt zou ik in ieder geval aan een expert moeten vragen. Het benadert wel de realiteit onder de motorkap. Dus moest het dodelijk zijn dan zou er geen enkele accu onder een motorkap te vinden zijn...

Wat de verwarmde accubakken betreft. Ik ben er al een aantal tegengekomen.
Meestal voor gebruik in Alaska /Siberië op basis van het warme water van de standverwarming en in combinatie met het opwarmen van dieseltank en oliecarter. Natuurlijk komt dit type van verwarmingssyteem enkel voor als de motor en dieselvoorverwarming al voorzien werden.
https://www.arctic-fox.com/fuel-fluid-w ... ry-warming

Nog iets over de Defa en Calix verwarmingen op 230V. Die zijn eerder bedoelt om een warme motor warm te houden dan om een diepgevroren -18°C op te warmen naar +30°C. Daarvoor is 550 of 750 Watt veel te weinig.

@ Kroppie
Meestal heb je wat interessants te vertellen. Nu heb je je weer eens helemaal laten gaan met woordgebruik als gezeur, gezever en kletskoek. Dat is in Vlaanderen niet gebruikelijk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Kroppie »

ik woon ook niet in vlaanderen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Peter LMC »

kampo schreef:Nog iets over de Defa en Calix verwarmingen op 230V. Die zijn eerder bedoelt om een warme motor warm te houden dan om een diepgevroren -18°C op te warmen naar +30°C. Daarvoor is 550 of 750 Watt veel te weinig
Ik merk al dat je er geen ervaring mee hebt in strenge kou.
De verwarmer hoeft het ook geen +30 te maken.
Van -30 naar +1 of + 5 is ook voldoende op zo'n moment..
Het gaat er om dat je motor aanslaat.
En daarvoor zijn deze verwarmers voldoende.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Cee Pee »

Ook met een klein verwarmings element zal de motor het minder koud hebben en dus makkelijker starten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Dorsthorst »

Mijn Defa element is 600W
Kan ik bij -23 de motor boven nul brengen +/- 5 a 10 graad, start dan prima.
Is voor de motor ook beter.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door kampo »

Peter LMC schreef:...Ik merk al dat je er geen ervaring mee hebt in strenge kou...
Ter info:
Ik heb er over de jaren verschillende uitgeprobeerd op allerhande voertuigen en motoren waaronder
ook op mijn eigen camper op grote hoogte. Ik denk dat weinigen dergelijke extreme testen doen...
Het gewicht van de motorblok en de positie van de 230V verwarmingsplug spelen een grote rol voor het resultaat.

De bedoeling van de 230V systemen is dat je je voertuig s'avonds in de 230V steekt en s'ochtends lauw vertrekt.
Met een diesel voorverwarming van 4 of 5000 Watt programeer je de start een half uur voor het vertrek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie