Accu's tijdens de winterstalling

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
tico
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 11:08
Locatie: Oostvoorne

Accu's tijdens de winterstalling



Bericht door tico »

Wat is voor de accu,s het beste tijdens de 3 a 4 maanden durende winterstalling? (2 paar gelaccu's van 85 amp/h en dan de motoraccu natuurlijk). Constant 220 volt op de camper of b.v. alleen om de week een paar uur? Er zitten wel 2 zonnepanelen van elk 50W op het dak maar ik betwijfel of die in de winter de accu's in goede konditie houden. Dus wie kan mij raad geven. Groetjes Nico
Trotse bezitters van een Rapido 966DF
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Je vraagt "het beste"

Het beste is om de acuu's eruit te halen, mee naar huis te nemen, en ze aldaar op een GOEDE druppel lader an te sluiten.

Je verteld niet of de stalling kan voorzien in een permanente 230 volt aansluiting, en om wat voor merk / type / bouwjaar camper het gaat.
(niet alle campers kunnen volkontinu aan de "stroom" hangen)
tico
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 10 jan 2005, 11:08
Locatie: Oostvoorne



Bericht door tico »

Hallo Frodo, de camper staat naast mijn huis dus er is een permanente 220V aansluiting aanwezig. De camper is een Hymer S 510 bouwjaar 1999 met een mercedes motor. Weet niet welk merk accu's erin staan als dat belangrijk is zal ik dat na moeten kijken.
Trotse bezitters van een Rapido 966DF
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude



Bericht door Jeetje »

Helemaal mee eens, Frodo!

Zeker vrieskou is killing voor de accu's: snelle en diepe ontlading en binnen no time kun je die accu's vergeten...

Gewoon binnen op een goede druppellader, of desnoods volgeladen wegzetten en eens per maand weer even geheel volladen...
... it's better to burn out, than to fade away...
bertk
Berichten: 94
Lid geworden op: di 20 jul 2004, 16:59
Locatie: Drenthe

accu's tijdens winterstalling



Bericht door bertk »

Ik ben, net als Tico, benieuwd naar jullie reacties wat het beste is voor de accu's tijdens de stalling. Net als Tico waarschijnlijk haal ik het er nog niet uit. Ik heb de camper ook naast het huis staan en kan ze dus constant aan de 220 V laten zitten. Volgens mijn handleiding worden zowel de boordaccu (gelaccu) als de motoraccu voortdurend tot het maximum opgeladen. De gelaccu zelfs met een druppellader. Overbelading is volgens het handboek uitgesloten. Doe ik er verstandig aan om ze er toch (vanwege de temperatuur bv) uit te halen en dan af en toe opladen, of kan ik ze net zo goed constant aan de 220 V in de camper laten zitten?
Je bent langer dood dan dat je leeft !
Freek W
Berichten: 3014
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:15
Locatie: Hoogvliet Rt



Bericht door Freek W »

Mijn camper staat helaas altijd buiten maar kan niet anders.Laat de accu er inzitten,maar rij minimaal om de 14 dagen dit nu sinds 5 jaar nog geen problemen gehad (Sorry 1 x wel had per abuis de binnenverlichting laten branden eigen schuld dikke B......)
Als hij naast het huis staat kun je desnoods iedere dag kijken is volgens mij toch geen probleem,of zie ik dat verkeerd.
HG Freek
JohanGols



Bericht door JohanGols »

Mijn camper, een Hymer B574, staat naast het huis onder een carport met polyester golfplaten erop. Het zonnepaneel, aangesloten via het Schaudt-blok houdt de accu's op peil.
Met mijn vorige camper , een Weinsberg 535, waarbij zowel de motor-accu als de HH-accu via diodes aangesloten waren op een zonnepaneel, hebben we op deze manier zonder problemen vijf winters overleefd.
Trouwens zal met mijn nieuwe camper de stilstand periode hooguit 2 maanden zijn zodat het accuprobleem steeds minder wordt.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Johan volgens mij heb ik jullie een paar weken geleden op een camping op de veluwe zien staan.. kan dat..
Je fototje ziet er namelijk uit zoals ik vanuit onze camper die van jullie zag staan.
Camping vlak bij Ede, op een groot grasveld met bomen er om heen.
Wij stonden met 2 campers een FFB intergraal, en de onze een brustner alkoof tegenover jullie..
Althans als jullie dit waren.. :wink:

beetje nutteloze info maar goed dacht ik zeg het ffkes.. :lol:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
JohanGols



Bericht door JohanGols »

Marius,

Sorry voor de late reactie. Ik ben dit hele jaar nog niet op de Veluwe geweest
Plaats reactie