Heel weinig druk tijdens spoelen toilet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Heel weinig druk tijdens spoelen toilet



Bericht door javanes »

Je schrijft dat er bij de kranen ook onvoldoende water uit komt.
Dan levert de pomp onvoldoende of laat een terugslagklep onvoldoende door.

Is dat niet het geval dan kun je ook de uitstroomopening van je toilet nog eens controleren of daar niets in zit.

Als je een andere dompelpomp wilt aanschaffen dan zou je voor de nieuwe powerjet van Reich kunnen kiezen.
http://www.wtcexpo.nl/documents/Persbericht%20Reich.pdf
Hier nog niet via Internetshops gevonden.
Maar misschien kun je hier eens infomeren.
http://www.gimeg.nl/?sc_id=&sp_id=34168

Of je monteert vlak bij het toilet een aparte opvoerpomp. Heb ik ook gedaan
Laatst gewijzigd door javanes op wo 04 jul 2012, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Heel weinig druk tijdens spoelen toilet



Bericht door Toon »

Is het niet zo dat eerst de boiler vol moet met water
Dat daar nu het meeste water naar toe gaat
zodra die vol is heb je dan wel meer druk
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Basman
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 14:27

Re: Heel weinig druk tijdens spoelen toilet



Bericht door Basman »

Heren, dank voor het meedenken.
Volgens mij is er met de klep nix aan de hand.
Ik ga dus nadenken over of een andere pomp of een opvoerpomp.
Ik heb in het kastje de kraan van de boiler dicht staan dus in mijn beleving zal er geen water naar de boiler gaan.
Dat klopt ook wel want ik heb de aftap open staan en daar komt geen water uit.
Gebruikersavatar
Basman
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 14:27

Re: Heel weinig druk tijdens spoelen toilet



Bericht door Basman »

Heren,
Mijn probleem is opgelost. Ben naar de caravanboulevard gegaan voor een nieuwe pomp.
Op internet was weinig te vinden over de Reich powerjet zoals Jacques al meldde.
Toch hadden ze deze in de shop waar ik als eerste kwam. Er zijn 2 typen Power jet pompen;
22 liter/ 1,8 bar en 25 liter/2,1 bar. Ik heb de eerste genomen.
Als ik nu de wc doorspoel moet ik uitkijken dat ik geen natte knieen krijg :-B .
Hartelijk dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Heel weinig druk tijdens spoelen toilet



Bericht door javanes »

En bedankt voor de terugkoppeling
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Heel weinig druk tijdens spoelen toilet



Bericht door myway »

Deze pomp is ook nog maar een paar weken in de handel, en nu maar hopen dat bij vervanging met zo'n pomp de zaak niet gaat lekken en er geen problemen gaan komen met de TT2 boilers.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
hanss650
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 18:40

Re: Heel weinig druk tijdens spoelen toilet



Bericht door hanss650 »

Dit probleem herken ik ook. In 3 achereenvolgende Hymers iedere keer weer hetzelfde probleem. Te weinig waterdruk op het toilet. Bij de eerste 2 campers heb ik een zg. versterkerpomp gemonteerd maar het resultaat was matig. Het ging iets beter maar nadat ik de uitloop opening van het spoelwater verkleinde was het resultaat nog beter. Onze huidige camper had hetzelfde probleem weer :twisted: Allereerst heb ik het afsluitventiel gecontroleerd want deze willen wel eens een vernauwing (kalk) vertonen en daarna de sterkste twinpomp (Reich) gemonteerd die ik kon vinden. Resultaat: wel beter maar niet echt goed. Dan maar het internet op en ziedaar: de twinpompen krijgen een veel hogere capaciteit als je de aansluitdraden verwisseld. Ergens op een forum had iemand zelfs bij Reich nagevraagd hoe dat nou zat. Het antwoord was duidelijk: Yep, door de polariteit te wisselen gaat de capaciteit omhoog en het kan geen kwaad voor de pomp. Het ergste wat je de pomp kan aandoen is chloor (maar dit terzijde). Ik heb dus de draden "verkeerd" aangesloten en jawel hoor: perecte spoeling. Google maar eens met dit probleem en je zult bovenstaand verhaal vaker lezen.
Je kunt het afsluitventiel touwens ook met perslucht doorblazen: je hebt wel een 2e persoon nodig die de spoelknop bediend (pomp tijdelijk uitschakelen!) zodat het magneetventiel opent. Het persluchtpistool op de toevoerslang van het ventiel plaatsen en met een paar luchtstoten het ventiel doorblazen. Het beste is het om de deksel van het toilet wel te sluiten want er komt nogal wat water met eventueel vuil uit de spoelspoeier als je de zaak doorblaast.
Doe er jullie voordeel mee!
Hans
Hymer S650 MB 412
Gebruikersavatar
Basman
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 05 okt 2011, 14:27

Re: Heel weinig druk tijdens spoelen toilet



Bericht door Basman »

Ja.....dat was ik vergeten te melden. Ook ik heb de draden omgewisseld omdat de eerste keer de druk laag was. Na het omdraaien van de draden een perfecte doorstroming in het toilet!!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Heel weinig druk tijdens spoelen toilet



Bericht door javanes »

hanss650 schreef:.....daarna de sterkste twinpomp (Reich) gemonteerd die ik kon vinden. Resultaat: wel beter maar niet echt goed. Dan maar het internet op en ziedaar: de twinpompen krijgen een veel hogere capaciteit als je de aansluitdraden verwisseld. Ergens op een forum had iemand zelfs bij Reich nagevraagd hoe dat nou zat. Het antwoord was duidelijk: Yep, door de polariteit te wisselen gaat de capaciteit omhoog en
Dat geldt voor de meeste dompelpompen.
De reden is dat bij verkeerde aansluiting de motor niet in de goede richting draait.
Zie dit bericht van Marinus:
Marinus schreef:Als de impeller van een centifugaalpomp (zo heet dat ding dat binnen in ronddraait) de verkeerde richting op draait komt er meestal toch wel water uit de kraan, de opbrengst is dan echter zeer laag.

Doordat de impeller in de pomp snel ronddraait wordt het water tussen de schoepjes naar de buitenkant geslingerd.
Hierdoor ontstaat er een beetje overdruk aan de buitenkant en onderdruk in het midden van het schoepenwieltje.
Zodoende wordt er in het midden water aangezogen en aan de buitenkant weggepompt.

Daar de schoepen op de impeller een beetje gebogen zijn werkt de pomp beter als deze de juiste richting op draait.

Afbeelding

Centrifugaalpompen werken alleen maar als de impeller volledig met vloeistof gevuld is, ze zijn dus niet zelfaanzuigend.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Ludwig
Berichten: 181
Lid geworden op: do 21 okt 2004, 18:58

Re: Heel weinig druk tijdens spoelen toilet



Bericht door Ludwig »

Hymer werkt met een dompelpompje, dat in de watertank "opgehangen" is aan de slang. Wij hebben meermaals voorgehad dat het pompje nog net onder de slang hing, maar niet meer correct erop aangesloten zat. Dan krijg je wel water maar minder debiet dan zou moeten. Bij die van ons was dat altijd eerst te merken bij het doorspoelen van het toilet.
Groeten,
Ludwig
Plaats reactie