Advies winterbanden?

Met de camper naar de sneeuw!
Opa B
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 23:23

Advies winterbanden?



Bericht door Opa B »

Beste Camperaars,
Onze camper, Hymer/fiat maxi mtm 4250kg, staat nu op Vanco camper zomerbanden 225/75/16 loadindex 116. Ik wil winterbanden op een tweede set velgen aanschaffen. Bij het zoeken beperk ik mij tot Michelin en Continental. Ik heb uitgebreid gezocht op t forum en elders maar kan geen recente adviezen of tests vinden.

Kan iemand mij een verwijzing geven? Of een advies zelfs?

Aanvullend:
- Is een hogere loadindex zinvol of juist niet? ( naar 118 of 121)
- Hoe groot is -bij benadering- het verschil in brandstofverbruik tussen een C en een E waarde?
- Is het verschil tussen 71db en 73db groot genoeg om rekening mee te houden?

Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Advies winterbanden?



Bericht door juanv »

Ik heb de beste ervaringen met winterbanden uit het hoge noorden "Nokian" is een Finse winterband, en die weten beslist véél beter hoe ze winterbanden moeten maken dan alle zuiderlingen tezamen .

Eenmaal je dat verschil hebt kunnen ondervinden wil je niks anders meer als winterband wel te verstaan !
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Advies winterbanden?



Bericht door seth_space »

Aanvullend:
- Is een hogere loadindex zinvol of juist niet? ( naar 118 of 121)
Zorgt voor een iets stuggere band wat soms zorgt voor minder comfort maar heeft verder weinig voordelen als 116 toereikend is.
- Hoe groot is -bij benadering- het verschil in brandstofverbruik tussen een C en een E waarde?
Dat is sterk gebonden aan de auto. Met een denkbeeldige testmobiel is er een meetbaar verschil van enkele procenten. Of jouw specifieke auto dat ook werkelijk haalt is maar de vraag. (**)
- Is het verschil tussen 71db en 73db groot genoeg om rekening mee te houden?
Dat is bijna een verdubbeling van de herrie die de band maakt. Of je daar veel van merkt is wederom sterk afhankelijk van de eigenschappen en geluidwering van jouw camper. Dus jazeker wel een element in je keuze.

Wat tests betreft.. google even op winterbanden test 2017 en je hebt beet. Tests voor winterbanden voor de camper zijn dunner gezaaid maar wel te vinden.
Als je zelf goede ervaringen hebt met die merken is er weinig reden om over te stappen.

(**)
Wat deze klassen betekenen

Het verschil tussen klassen A en G kan tot uiting komen in een 7,5% lager brandstofverbruik. Om dat concreet te maken, kan de keuze voor banden van klasse A een besparing van meer dan 6 liter brandstof per 1.000 kilometer opleveren in vergelijking met banden van klasse G.*

Bij een gemiddelde benzineprijs van € 1,50 per liter levert dat een besparing op van meer dan € 300 tijdens de levensduur van de banden

En ook mooi meegenomen: u vermindert uw impact op het milieu!

*Gebaseerd op een gemiddeld verbruik van 8 liter/100 km, een brandstofprijs van € 1,50 /liter een gemiddelde kilometrage van 35.000 km. De werkelijke brandstof- en kostenbesparingen kunnen verschillen, afhankelijk van, onder andere, de bandenspanning, het gewicht van het voertuig en de rijstijl.
https://www.goodyear.eu/nl_nl/consumer/ ... ained.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Advies winterbanden?



Bericht door leftlanebandit »

Voor mijn werk zit ik tijdens de wintermaanden in het hoge noorden van Finland uiteraard rijden veel Finnen met Nokian banden maar ook de Michelin agilis ice x norht komt hier veel voor
Onder onze bedrijfswagens liggen Nokian, Michelin, Gislaved, Goodyear en nog een vreemd Russisch merk wij rijden met Mercedes Sprinters en Iveco Daily en ik merk geen enkel verschil tussen de merken het enigste verschil dat ik ervaar is dat je met die Russische banden makkelijker weg komt in de losse sneeuw alhoewel deze wel onder een Iveco Daily liggen die 4 wielaangedreven is.


Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Advies winterbanden?



Bericht door jurgenc »

Volgens mij kwamen de nokians zeer goed uit de tests als je op sneeuw rijd. Bij natte wegen, waren er dan weer anderen die ietsje beter waren.
H20
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Advies winterbanden?



Bericht door jurgenc »

Ter info: Een verschil van 3 db is een verdubbeling of een halvering van het geluid. Voor mij is een verschil van 2 db zeker redenen om voor een bepaalde band te kiezen.
Had op de vorige camper agilis alpin winterbanden en was daar zeer tevreden van. Heb in de vogezen op een gegeven ogenblik het zo goed als het eerste spoor op de wegen getrokken na hevige sneeuwval.
H20
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Advies winterbanden?



Bericht door AadenAnke »

Het eerste spoor trekken dan heb je nog redelijk grip in de verse sneeuw! Nummer 3 en 4 die er direct achteraan komen rijden op een samen geperste massa eis. Pak een grote had vol met verse sneeuw en knijp er in en je ziet wat ik bedoel.

Gr. Aad
georgethuis

Re: Advies winterbanden?



Bericht door georgethuis »

Met uw max gewicht van 4250 kg zou ik altijd loadindex 121 nemen. Heb ze zelf ook bij de zomerbanden. Geen waarneembaar verschil in comfort.
Brandstofverbruik vergelijk: Welke camper loopt op benzine?
Vr. groet.
Gebruikersavatar
Free2be
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 8:33
Locatie: Hasselt

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Free2be »

Eveneens de snelheidsindex speelt een rol, kijk alvast op je papieren, wat ze opgeven als maximum snelheid van je voertuig. Ik heb geweten dat ze er afgekeurd hebben waar het verschil 2km bedroeg (België).
Opa B
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 23:23

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Opa B »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Leerzaam en heel bruikbaar bij het zoeken. Ik heb nog geen definitieve keuze bepaald maar ik neig naar de Michelin Agilis Alpin 225-75 R16, 121R (max 1450kg/170km p/u), 71 db, 10 Plys, 3PMSF (berg/sneeuwvlok symbool). Specificaties goed passend binnen de adviezen die ik kreeg maar ook vanwege de beoordelingen en de prijs.
Die prijzen lopen nogal uiteen, van 153 tot 203 euro, incl btw, excl montage etc.
Wellicht geldt ook hier, “alle kwaliteit naar prijs”? Voor de laagste prijs ontvang ik misschien banden die enigszins gedateerd zijn? Dat ben ik momenteel aan t uitzoeken. Enkele maanden oud heb ik geen probleem mee maar banden uit 2016 zou me toch te gortig zijn ....
Ik heb inmiddels wel begrepen dat het lastig is om bij een aantrekkelijke prijs vooraf enige garantie mbt de dot code te verkrijgen. Wat is wijsheid??
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Advies winterbanden?



Bericht door @3 »

Opa B schreef:Enkele maanden oud heb ik geen probleem mee maar banden uit 2016 zou me toch te gortig zijn ....
Waarom? Dat zijn nieuwe banden en is niets mis mee. Banden die in de handel 3 jaar oud zijn mogen nog steeds als nieuw verkocht worden. Daar is niets aan op te merken.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Opa B
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 jan 2017, 23:23

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Opa B »

Steeds vaker lees ik vragen en discussies over de maximum leeftijd van camperbanden. Met name verzekeraars “adviseren” een uiterste leeftijd van 6 jaar aan te houden. Ouder mag -nog- wel maar als er “iets gebeurt”, bv in buitenland, bestaat een kans dat je (mede-) aansprakelijk gesteld wordt, zelfs als je “niet verwijtbaar” betrokken bent.
Stoere taal, bangmakerij, commerciële overwegingen ...... ‘t zal allemaal best, maar als ik over drie jaar met zes jaar oude banden rondrij zit ik misschien toch niet op mn gemak.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Peter LMC »

Ja dan banden bestellen die maar 3 weken oud zijn. Opa. :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies winterbanden?



Bericht door Kroppie »

angst is de beste verkoper.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie