Gastank in camper bij stalling: reactie verzekering

Algemene campervragen en -opmerkingen.

Haal je de gastank/fles uit de camper wanneer hij de stalling in gaat?

Ja die haal ik er altijd uit.
19
39%
Nee, die laat ik gewoon zitten.
27
55%
Nee, die koppel ik wel af.
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Gastank in camper bij stalling: reactie verzekering



Bericht door seth_space »

Een vraag die opkwam bij het stallen.
Volgens de vrij standaard voorwaarden van de stalling mag er geen gastank aanwezig zijn in de camper. Als je kijkt naar de extra regels die parkeergarages hanteren bij LPG, of wanneer je met een ferry reist, ook niet abnormaal. ( verbod op gasflessen bij bepaalde overtochten bijv)

In de praktijk echter verwijderd niemand (?) zijn gastank bij stalling. Met een LPG installatie is dat ook erg onhandig om te doen.
De vraag die bij me opkwam is hoe de verzekering hierop gaat reageren als de stalling afbrand en men treft een gastank aan in het verkoolde wrak.
Is hier ervaring mee?
Ben erg benieuwd naar de reacties.
Wat zoekwerk op internet leverde oa dit op:
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?p=60732

25% van de eigenaren laat zijn gasfles zitten. Jullie ook?
Laatst gewijzigd door seth_space op wo 14 jun 2017, 21:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gastank in camper bij stalling, reactie verzekering



Bericht door PaulBng »

Bij mijn stalling (een keten) moet een butaan/propaanfles eruit. Een vaste lpg fles mag blijven zitten, liefst zo leeg mogelijk (dat is niet te regelen natuurlijk).
Die regel is door de verzekering van de stalling gesteld.

Ik had in het begin een propaanfles, en die haalde ik er braaf uit. Stond op mijn balkon. Dat gesjouw werd ik zat. Vandaar nu lpg.
Marc B
Berichten: 59
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 15:02

Re: Gastank in camper bij stalling, reactie verzekering



Bericht door Marc B »

Kleine aanvulling op wat Paul schrijft:

De reden van het niet hebben van gasflessen in opslag, is dat als er brand uitbreekt in die opslag, de flessen kunnen exploderen en zo veel grotere schade kunnen veroorzaken.

Als de LPG tank een 80% overvul beveiliging heeft, moet deze vol in de stalling gezet worden. Een "lege" tank bevat relatief veel damp en dat zal eerder tot explosie leiden. Bij een volle tank verlaat de LPG via de beveiliging de tank die daardoor heel blijft. Er zal dus geen explosie zijn, maar de LPG zal "rustig" uitbranden.

Bij stalen propaan of butaan flessen zal bij brand de kans op exploderen groot zijn omdat het gas niet uit het stalen omhulsel weg kan. Vandaar niet in de stalling. De schade kan heel veel groter zijn. Geldt uiteraard ook voor LPG flessen zonder beveiliging.

Bij kunststof propaan of butaanflessen treedt in theorie geen explosie op. Deze flessen zijn zodanig gemaakt dat een deel van de wand langzaam wegsmelt bij brand zodat ook hier "rustig" uitbranden plaats heeft.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Gastank in camper bij stalling, reactie verzekering



Bericht door PaulBng »

Toch vreemd dat ze de lpg fles zo leeg mogenlijk willen.
Zal morgen nog eens vragen..

Maar de redenering ontgaat me. Als die volle lpg fles zijn gas via de beveiliging loost, zal hij leger worden en dan is er alsnog kans op explosie?
Marc B
Berichten: 59
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 15:02

Re: Gastank in camper bij stalling, reactie verzekering



Bericht door Marc B »

Nog even een aanvulling: zie ook checklist winterstalling op camperpunt.nl als het gaat over LPG tanks.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gastank in camper bij stalling: reactie verzekering



Bericht door travelscout »

Als die volle lpg fles zijn gas via de beveiliging loost, zal hij leger worden en dan is er alsnog kans op explosie?
Nee, lijkt me onmogelijk. Misschien als de overdrukbeveiliging niet snel genoeg (meer) kan lozen.
Paul.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Gastank in camper bij stalling, reactie verzekering



Bericht door Toon »

PaulBng schreef:Toch vreemd dat ze de lpg fles zo leeg mogenlijk willen.
Zal morgen nog eens vragen..

Maar de redenering ontgaat me. Als die volle lpg fles zijn gas via de beveiliging loost, zal hij leger worden en dan is er alsnog kans op explosie?
Paul een tank die via de beveiliging afblaast bouwt geen overdruk op
die geeft dan alleen een vlam gelijk aan een vlammenwerper totdat de tank leeg is
een halfvolle tank bouwt wel druk op en heeft een groter gasbed totdat de beveiliging open spring of de tank ontploft
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Gastank in camper bij stalling: reactie verzekering



Bericht door Marco Polo »

Belangrijkste is dat de verdamping koelt
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gastank in camper bij stalling: reactie verzekering



Bericht door myway »

Het is mij een raadsel dat in een land waar alles geregeld moet zijn, het niet verplicht is om in de kraan van een gasfles een smelt prop moet zitten.
Bij veel zit het wel maar er zijn er ook waar dat niet is.
Komt zo'n fles in een brand terecht zal hij ontploffen.
De meeste lpg flessen hebben een overdruk ventiel maar ook weer niet allemaal.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Gastank in camper bij stalling: reactie verzekering



Bericht door Marco Polo »

Misschien omdat een smeltprop niet altijd betrouwbaar is?
http://www.stoomwerktuigen.nl/stoomwerk ... odprop.htm
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Gastank in camper bij stalling: reactie verzekering



Bericht door myway »

Op een gasfles is de smeltprop volgens mij van kunststof
Laatst gewijzigd door myway op wo 14 jun 2017, 7:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Gastank in camper bij stalling: reactie verzekering



Bericht door Handyman2 »

Een tweetal weken geleden, werden we 's zondagsochtend vroeg, op de camperplaats in Heinsberg, ik stond net nadat ik de hond had uitgelaten, buiten met de belgische buurvrouw te praten, opgeschrikt door een gigantische klap, en ik zag bij een duitse Buerstner, dat niet alleen de achterklep, maar ook de wc-deur, bijna alle ramen, dakluiken en grote dakraam eruit geblazen werden .... !! Op die ruim 10 mtr afstand voelden we een stevige klap tegen ons lichaam. Niemand werd gewond, alleen de camper zelf liep zeer forse schade op, die ernaast lichte, een enkel deukje, krassen van eruit gevlogen delen

Uiteraard was iedereen op dat vroege uur meteen klaarwakker. Ivm de veiligheid mensen die toegesneld waren gevraagd toch wat afstand te houden, brandweer, politie etc ... waren er snel. Allen moesten directe omgeving verlaten. Wat ik al gevraagd had. En nadat de "garage" leeggehaald was, inclusief de kleine 6 kg flesjes die voor de BBQ gebruikt werden: waarschijnlijke oorzaak, lekkage, niet helemaal dichtgedraaide kraan? ... gasophoping in ongeventileerde garage, vonkje erbij, waar vandaan ook ... boilervonkje, waterpomp ... ?? Maar de opgehoopte hoeveelheid gas was voldoende voor die enorme klap.

Later met eigenaar en zijn vrouw die net een 10 minuten vantevoren opgestaan waren, en niets hadden opgelopen, dan dat ze wat doof van de klap waren, verder gekeken. Hun achterste bed hing zowat tegen het plafond, douchedeur volledig eruit gescheurd evenals diverse ander kastjes en verbindingen ... waarschijnlijk total-loss. Ook wanden en verbindingen hebben enorme klap van de explosie opgelopen, zelfs bumper de tegen de achterzijde gemonteerd was, was eraf geblazen incl de bekabeling gewoon eraf gescheurd ... !!!

Dus blijf voorzichtig met gas, en zeker in een niet-geventileerde ruimte.

Daniel
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Gastank in camper bij stalling: reactie verzekering



Bericht door Cee Pee »

Er zit niet voor de kat z'n viool een rooster onder in de gaskast en op andere vitale punten zoals bij het verdeelblok.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Gastank in camper bij stalling: reactie verzekering



Bericht door Handyman2 »

Ik zal mijn bericht over de gasexplosie toch even in een aparte thread zetten, hier zal niet iedereen het zien/lezen. Een hernieuwde waarschuwing lijkt me toch op zijn plaats.

Daniel
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Plaats reactie