startaccu verwarmen
startaccu verwarmen
Ben het helemaal met tjakko eens. Mensen als Dhr. Noorderkempen zijn goud waard voor een forum als we hier hebben. Zo jammer dat sommige topic's verkloot worden door betweterende chocolade verkopers die niet ieder in zijn waarde laat. Blijf on topic en glij niet af in wellus nietus. Vooral electro problemen zijn voor veel mensen abacadabra en werd juist door Dhr. Noorderkempen uitgebreid en onderbouwd uitgelegd. Een verlies voor het forum als hij niet meer deelneemt.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: startaccu verwarmen
heeft ie jullie verteld dan waarom hij vertrokken is?, mij ook niet.
en als je niet tegen tegengas op bepaalde punten kunt, tja.
jos
en als je niet tegen tegengas op bepaalde punten kunt, tja.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: startaccu verwarmen
Zo, jij brengt de stemming er lekker in zeg met je uitspraken. Volkomen ongefundeerd met modder gooien is het, want niemand is op de hoogte van de motieven achter het vertrek van deze heer, die een rijke historie heeft als het om vertrekken gaat.mMario schreef:Zo jammer dat sommige topic's verkloot worden door betweterende chocolade verkopers die niet ieder in zijn waarde laat. Blijf on topic en glij niet af in wellus nietus. Vooral electro problemen zijn voor veel mensen abacadabra en werd juist door Dhr. Noorderkempen uitgebreid en onderbouwd uitgelegd. Een verlies voor het forum als hij niet meer deelneemt.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
- Bob Diesel
- Berichten: 31864
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: startaccu verwarmen
Beste de Jonckheerde Jonckheer schreef:De enige aansluiting die vele bussen hebben is die van lucht, zodat er geen lucht gedraaid hoeft te worden. Voor de rest hebben ze allemaal een Webasto standkachel. Tot voor kort heb ik nog wel wat ov ritten gedaan met nieuwe Scania's, die worden in de winter 's morgens door een mannetje allemaal gestart zodat de bus redelijk is opgewarmd wanneer hij in dienst wordt genomen.kampo schreef:Op de meeste bussen staat een dieselverwarming van 30.000 Watt met een waterpomp van 6000 liter/h
Dat geeft inderdaad meer warmte af als een Defa of Calix van 500 Watt...
Een gewone 230V waterpomp is niet waterbestendig om buiten onder de motorkap te zetten.
In de stelplaatsen van de bus maatschappijen hier is er tegenwoordig aansluiting met snelkoppelingen op de centrale waterverwarming van het gebouw. Minder polutie bij de start. Zeker in een woonwijk.
In mijn bus staat een Webasto dbw2020, een model wat tot op vandaag in vrijwel elke bus wordt toegepast en daar zit een pompje bij die op zeker geen 6000 liter p/u kan pompen. Ook lijkt mij die 30.000 watt zwaar overdreven. Ik geloof er dus niks van. Leuk dat je mee wilt praten maar . . .
Je schreeuwt zo luid en beschuldigend dat ik niet goed meer weet hoe ik hierop moet reageren.
Terugschreeuwen of inhoudelijk ? Het zit bovendien ver in de grijze zone van dit topic...
Misschien kan ik voor de eerste keer eens niet inhoudelijk antwoorden…
Wat je niet weet is in welke mate een andere forumdeelnemer dubbel is gaan controleren, voor hij iets schrijft.
Hoeveel ervaring die ander heeft is zowiezo moeilijk om in te schatten.
Is die persoon een homologatieambtenaar of een autobusbestuurder.
Vandaag actief met de materie bezig of al lang van de VUT ?
Misschien bouwt hij wel regelmatig dubbeldek VDL Jonckheere campers.
Maar het kan ook zijn dat iemand die zo iets beweert gewoon een regelmatig gebruiker van het openbaar vervoer is.
En daardoor voldoende ervaring heeft om wat te schrijven.
Groeten Kampo
Re: startaccu verwarmen
Ik ben het volledig met je eens.Tjakko schreef:De mededeling dat Noorderkempen niet meer aan het forum mee doet is niet allen jammer, maar heel triest.
Hoeveel van de forum mensen kennen deze man nauw echt. Ik hem ook niet persoonlijk maar wel als een uitstekende beantwoorder van vragen. Ik ben een leek op elektronika en toch heeft hij diverse malen met voorbeelden mij proberen duidelijk te maken wat en hoe ik het moest doen.
Deze man heeft heel lang en altijd heel goed getracht mensen te helpen met het beantwoorden van vragen.
Er wordt wel heel summier gereageerd op het "vertrek"van Noorderkempen. Een reactie omdat hij al 3x vertrokken zou zijn is deze nou positief of negatief bedoeld.
Wat zou het toch mooi zijn dat sommigen, eerst eens met hun schrijven zouden bedenken, hoe zou mijn bericht bij de forum-lezers overkomen. Zou men het op prijs stellen om zo'n reactie te ontvangen.
Ik hoop echt dat Noorderkempen terug wil komen op het forum.
Ik weet dat dit iets bezijden het topic is maar dit moest ik kwijt.
m.v.g. Tjakko
Het is jammer.
Noorderkempen kan het uitzonderlijk goed formuleren.
Je voelt aan dat hij daarvoor een inspanning doet en zoiets verdient altijd respect.
Iets nauwkeurig en grondig proberen uitleggen kan voor minder geïnteresseerden wat langdradig zijn.
Dat kan geen reden zijn om het niet te waarderen. Er is geen verplichting om alles op een forum te lezen.
Er zijn hier onderwerpen genoeg, over verschillende topics en op allerhande niveaus.
Als je het met een detail of stelling niet eens bent, mag dat gerust. Er een dooddoener tegenaan gooien is niet netjes.
http://www.betekenis-definitie.nl/Dooddoener
Groeten Kampo
Re: startaccu verwarmen
Het is gemakkelijker om op de man te gaan spelen dan om met argumenten te komen.
Als je hier geen inhoudelijke punten kan aanbrengen over de discussie zit dan niet te trappen en een discussie tussen mensen die het goed menen te vernietigen.
Korte krachtige slagzinnen zijn wel eens leuk … niet iedere keer.
Sneue opmerkingen zijn echt niet nodig.
Een ander zijn uitleg “slechts” theoretische benadering noemen (ik dacht dat theorie en praktijk samenbrengen een meerwaarde is)
Iemand gaat hier beweren dat een ander geen ervaring zou hebben. (so what als iemand anders minder ervaring heeft, hoe ga je dat bepalen, bovendien ken je hem/haar niet ?)
Ook beweren dat iemand aan het zeveren is, er niks van kent … een dooddoener en zelden leuk (het is niet omdat het een forum is dat je anderen belachelijk mag maken)
Stellen dat een ander geen 30 jaar ervaring heeft en zo al het andere teniet doen (dat zijn eigenlijk vervlogen tijden en misschien is er ondertussen wel nieuws)
Roepen dat een ander verwijst naar duistere of wazige aanbevelingen (en daarbij verder zelf niets zeggen over reglementering, veiligheidsaspecten die wel of niet van toepassing zijn)
Ik rij met een bus of camper dus weet ik er als enige alles van (nog een dooddoener die niet werkt tenzij je superman zou zijn)
Waar blijft jullie echte ervaring, die waar de TS naar vraagt ?
Wat werd er vroeger gedaan en wat is vandaag nieuw ?
Is er reglementering, zijn er voorschriften of zijn er gewoon een aantal aandachtspunten in verband met de veiligheid?
Bestaan er verschillende systemen, hoe werken die, wat zijn de voor en nadelen en de kostprijs.
Hoe gaat dat met de montage en het gebruik in de praktijk ?
Ben je de enige met zo een systeem of is het allom bekend ?
Laat eens een foto zien van wat je vroeger al gedaan hebt of waarmee je vandaag rondtrekt.
Zet eens een link naar nog meer backgroundinfo.
Wie denkt er al eens out of the box of durft het aan om een knotsgek ander idee te verkondigen ?
Dat lees ik hier allemaal heel weinig.
Als je hier geen inhoudelijke punten kan aanbrengen over de discussie zit dan niet te trappen en een discussie tussen mensen die het goed menen te vernietigen.
Korte krachtige slagzinnen zijn wel eens leuk … niet iedere keer.
Sneue opmerkingen zijn echt niet nodig.
Een ander zijn uitleg “slechts” theoretische benadering noemen (ik dacht dat theorie en praktijk samenbrengen een meerwaarde is)
Iemand gaat hier beweren dat een ander geen ervaring zou hebben. (so what als iemand anders minder ervaring heeft, hoe ga je dat bepalen, bovendien ken je hem/haar niet ?)
Ook beweren dat iemand aan het zeveren is, er niks van kent … een dooddoener en zelden leuk (het is niet omdat het een forum is dat je anderen belachelijk mag maken)
Stellen dat een ander geen 30 jaar ervaring heeft en zo al het andere teniet doen (dat zijn eigenlijk vervlogen tijden en misschien is er ondertussen wel nieuws)
Roepen dat een ander verwijst naar duistere of wazige aanbevelingen (en daarbij verder zelf niets zeggen over reglementering, veiligheidsaspecten die wel of niet van toepassing zijn)
Ik rij met een bus of camper dus weet ik er als enige alles van (nog een dooddoener die niet werkt tenzij je superman zou zijn)
Waar blijft jullie echte ervaring, die waar de TS naar vraagt ?
Wat werd er vroeger gedaan en wat is vandaag nieuw ?
Is er reglementering, zijn er voorschriften of zijn er gewoon een aantal aandachtspunten in verband met de veiligheid?
Bestaan er verschillende systemen, hoe werken die, wat zijn de voor en nadelen en de kostprijs.
Hoe gaat dat met de montage en het gebruik in de praktijk ?
Ben je de enige met zo een systeem of is het allom bekend ?
Laat eens een foto zien van wat je vroeger al gedaan hebt of waarmee je vandaag rondtrekt.
Zet eens een link naar nog meer backgroundinfo.
Wie denkt er al eens out of the box of durft het aan om een knotsgek ander idee te verkondigen ?
Dat lees ik hier allemaal heel weinig.
Groeten Kampo
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: startaccu verwarmen
Noorderkempen is zo ongeveer de Heintje Davids van het camperforum. Prima vakman, dat wel maar een tikkeltje (nou ja, tikkeltje . . ) overgevoelig. Hij kan er niet zo goed tegen als het niet gaat zoals hij dat wil. Hij zal in het dagelijkse leven wel veel conflicten tegenkomen want ook daar krijg je niet altijd gelijk en zullen er mensen zijn die ofwel het beter weten ofwel denken het beter te weten, allebei goed voor een conflict.
Ook ik vind het jammer (triest is het niet want het is zijn eigen keuze) dat hij weer weg is want ik heb veel van hem geleerd en dat is altijd goed. Mocht hij terugkomen zal het wel weer van korte duur zijn dus reken er maar niet op.
Ook ik vind het jammer (triest is het niet want het is zijn eigen keuze) dat hij weer weg is want ik heb veel van hem geleerd en dat is altijd goed. Mocht hij terugkomen zal het wel weer van korte duur zijn dus reken er maar niet op.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: startaccu verwarmen
Luid en beschuldigend . Ik beschuldig niemand en ik schrijf al helemaal niet in hoofdletters, wat schreeuwen is in een forum. Ik heb voor de aardigheid even nagekeken wat de specificaties zijn van de Webasto DWB2020, welke je in vrijwel elke touringcar tegenkomt, geloof het of niet. Die heeft een capaciteit van 20.000 kcal/h met daarbij een 5200 liter circulatiepomp. Allemaal andere waarden dus die jij hier aangeeft.kampo schreef:Beste de Jonckheerde Jonckheer schreef:De enige aansluiting die vele bussen hebben is die van lucht, zodat er geen lucht gedraaid hoeft te worden. Voor de rest hebben ze allemaal een Webasto standkachel. Tot voor kort heb ik nog wel wat ov ritten gedaan met nieuwe Scania's, die worden in de winter 's morgens door een mannetje allemaal gestart zodat de bus redelijk is opgewarmd wanneer hij in dienst wordt genomen.kampo schreef:Op de meeste bussen staat een dieselverwarming van 30.000 Watt met een waterpomp van 6000 liter/h
Dat geeft inderdaad meer warmte af als een Defa of Calix van 500 Watt...
Een gewone 230V waterpomp is niet waterbestendig om buiten onder de motorkap te zetten.
In de stelplaatsen van de bus maatschappijen hier is er tegenwoordig aansluiting met snelkoppelingen op de centrale waterverwarming van het gebouw. Minder polutie bij de start. Zeker in een woonwijk.
In mijn bus staat een Webasto dbw2020, een model wat tot op vandaag in vrijwel elke bus wordt toegepast en daar zit een pompje bij die op zeker geen 6000 liter p/u kan pompen. Ook lijkt mij die 30.000 watt zwaar overdreven. Ik geloof er dus niks van. Leuk dat je mee wilt praten maar . . .
Je schreeuwt zo luid en beschuldigend dat ik niet goed meer weet hoe ik hierop moet reageren.
Terugschreeuwen of inhoudelijk ? Het zit bovendien ver in de grijze zone van dit topic...
Misschien kan ik voor de eerste keer eens niet inhoudelijk antwoorden…
Wat je niet weet is in welke mate een andere forumdeelnemer dubbel is gaan controleren, voor hij iets schrijft.
Hoeveel ervaring die ander heeft is zowiezo moeilijk om in te schatten.
Is die persoon een homologatieambtenaar of een autobusbestuurder.
Vandaag actief met de materie bezig of al lang van de VUT ?
Misschien bouwt hij wel regelmatig dubbeldek VDL Jonckheere campers.
Maar het kan ook zijn dat iemand die zo iets beweert gewoon een regelmatig gebruiker van het openbaar vervoer is.
En daardoor voldoende ervaring heeft om wat te schrijven.
Het geeft helemaal niks als je ergens geen ervaring in hebt maar doe dan niet alsof je dat wél hebt. Het roepen dat bepaalde zaken verboden zijn is ook machtig interessant maar als iemand dan vraagt om het betreffende wetsartikel doe je er het zwijgen toe. Verder wil ik er geen woorden aan vuil maken, ik heb wel iets anders te doen.
Re: startaccu verwarmen
Geachte heer Kampo, eindelijk vertelt u wat over uzelf, dat maakt veel duidelijk, ik zal echter een poging doen, in het rood geschreven, om het te vertalen in simpel Nederlands:
kampo schreef:
Misschien kan ik voor de eerste keer eens niet inhoudelijk antwoorden
Ik weet eigenlijk niet waar ik her over heb.
Wat je niet weet is in welke mate een andere forumdeelnemer dubbel is gaan controleren, voor hij iets schrijft.
Je weet nooit of iemand het checkt voordat hij het hier opschrijft.
Hoeveel ervaring die ander heeft is zowiezo moeilijk om in te schatten.
Het is niet in te schatten of iemand weet waarover hij het heeft.
Is die persoon een homologatieambten of een autobusbestuurder.
Wat voor werk doet iemand.
Misschien bouwt hij wel regelmatig dubbeldek VDL Jonckheere campers
Misschien heeft iemand wel een zelf gefantaseerde baan
Maar het kan ook zijn dat iemand die zo iets beweert gewoon een regelmatig gebruiker van het openbaar vervoer is.
Omdat hij veel achter in de bus zit heeft hij voldoende kennis om van alles te beweren.
En daardoor voldoende ervaring heeft om wat te schrijven.
Waardoor hij oneindig verstand van bussen heeft.
Re: startaccu verwarmen
Kampo,
Het is misschien aan je aandacht ontsnapt, kun je mij de linken alsnog doorsturen over de regelgeving betreffende verwarming in bussen?
Het is misschien aan je aandacht ontsnapt, kun je mij de linken alsnog doorsturen over de regelgeving betreffende verwarming in bussen?
Groet, Ron Greven
Re: startaccu verwarmen
het is voor allemaal denk ik het beste om naar de wintersport te gaan, kunnen we afkoelen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- ducati 900
- Berichten: 7472
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: startaccu verwarmen
Ik heb deze in mijn Mercedes 190 ingebouwd en als mijn vrouw 's ochtends vroeg op weg moet dan zit de
koelwatertemperatuur na een uur draaien al over de 40 graden, hij was wel duur bij Conrad zie ik, hij heeft mij € 105 gekost.
Overigens vind ook ik het jammer dat Noorderkempen weer vertrokken is, hij heeft het deze keer wel redelijjk lang volgehouden.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: startaccu verwarmen
Nog even een slotnoot dan.
Het account van de heer Noorderkempen is op zijn eigen verzoek verwijderd.
Ja. Dat is jammer. Het is echter ook wat hij zelf wilde.
Kort door de bocht:
niet iedereen schrijft hier altijd met twee woorden.
Doe je mee op een forum moet je er ook tegen kunnen dat je niet altijd van iedereen gelijk krijgt.
Ook al heb je het wel.
Kun je dat niet aan dan kun je, hoe jammer het voor het forum ook is, beter de eer aan je zelf houden.
Met dank voor alle mooie uitleg hier gegeven.
Het account van de heer Noorderkempen is op zijn eigen verzoek verwijderd.
Ja. Dat is jammer. Het is echter ook wat hij zelf wilde.
Kort door de bocht:
niet iedereen schrijft hier altijd met twee woorden.
Doe je mee op een forum moet je er ook tegen kunnen dat je niet altijd van iedereen gelijk krijgt.
Ook al heb je het wel.
Kun je dat niet aan dan kun je, hoe jammer het voor het forum ook is, beter de eer aan je zelf houden.
Met dank voor alle mooie uitleg hier gegeven.