startaccu verwarmen

Met de camper naar de sneeuw!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

startaccu verwarmen



Bericht door Rotec 590 »

Ik had deze winter met min 16 op 1800 meter hoogte problemen met starten terwijl de accu gewoon vol was.
Ik overweeg een elektrische nekverwarmer om de accu te fabriceren en de accu voor te verwarmen.
Een warme accu geeft veel beter vermogen dan een ijskoude.
Wie heeft hier ervaring mee of ideeën ?
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: startaccu verwarmen



Bericht door ducati 900 »

Een verwarmde startaccu is wel beter.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door kampo »

Je moet een verwarmingselement onder de accu plaatsen, zijdelings heeft geen effect. Het kan ook met warm water.
Steeds met een begrenzing (thermostaat).
Maar opgelet met deze problematiek, behalve het stroomverbruik van het verwarmingssysteem natuurlijk.
Als de motor slecht start bij zeer lage omgevings temperaturen is dat slechts ten dele een probleem van de accu.
Door de viscositeit van de koude olie draait de motor zo stroef dat je , met een verwarmde accu + verwarmde diesel + voorgloeien
er nog niet komt. Je moet afhankelijk van het motortype altijd een 300 tr/min bereiken om voldoende temperatuur boven de zuigers te hebben om de zelfontbranding op gang te brengen.
Moderne CR diesel motoren starten niet meer onder de -20°C, staat ook in verschillende handleidingen.
Dus het enige wat echt helpt bij hele lage temperaturen is de motor voorverwarmen.

De startaccu binnen plaatsen is een andere optie voor als je die wilt verwarmen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Kroppie »

en zorg voor een accu met voldoende cca, s (cold cranking amperes) , dat is bepalend ,bij koude , niet de capaciteit (Ah,s).
accu kan dan wel helemaal vol zijn , als de cca niet voldoende is , gaat het nog niet .
ook de olie viscositeit speelt een rol ,b.v. 0wxx i.p.v.5wxx

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: startaccu verwarmen



Bericht door blizard »

Gebruikersavatar
Loeki
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 9:04

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Loeki »

Oplossing van Blizard in combinatie met https://campaigns.webasto.com/nl?gclid= ... AnAY8P8HAQ zorgt er steeds voor dat ge warm en cmfortabel kunt vertrekken waar en bij welke temperatuur ge ook staat. (mits Uw voertuig in orde is uiteraard)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Peter LMC »

Als je naar de koude oorden gaat zorg je natuurlijk dat alles in orde is.
Accu's etc in goede staat.
Maar als je naar oorden gaat waar temperaturen van min 15 tot min 40 heel gewoon zijn
dan werkt er maar een ding.
Simpel je motorblok verwarmen.
Wij zijn diverse jaren midden in de winter naar Lapland geweest en hebben bij deze
zeer lage temperaturen geen problemen met starten gehad.
Je motorblok verwarmen met een waterverwarmer van Eberspacher of Webasto werkt prima en snel.
Je motor hoeft maar tot rond het vriespunt verwarmd te worden en dan start deze al normaal.
Deze worden ook vaak gebruikt om onder het rijden het koelwater op temperatuur te houden omdat men anders te
weinig verwarmings capaciteit in het voertuig heeft en daardoor de ruiten niet ijsvrij blijven bij grote voertuigen.

Maar wat ook prima gaat is een elektrische verwarmer.
http://www.pps-bv.nl/nl_frame_voorverwarmers.html
En dan wel het onderste model, de Calix.
Is ook onder een ander merk leverbaar.

http://www.defa.com/en/automotive/warmup/


Een nadeel hiervan is dat je 230 volt in de buurt moet hebben en het duurt wat langer als de diesel
gestookte verwarmers voor het blok opgewarmd is.
Een voordeel is weer dat je de stroom er op zet als je bv thuis komt en weer er af haalt als je weer vertrekt en dat deze
verwarmers veel goedkoper in aanschaf zijn.

Ik heb destijds bij mijn camper deze elektrische er op gebouwd en aangesloten op mijn aggregaat.
Dikwijls wordt in lapland deze elektrische verwarmer nog aangevuld met een startaccu ladertje.
Met alleen je accu verwarmen kom je er dus niet. x:(
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Rotec 590 »

Waar had je die gekocht Peter LMC ?

150 euro voor de Calix in Finland is nog te doen.
4 tot 12 liter is toch voldoende.

Stroom is er op de camperplaats en anders de aggregaat er op.
De camper stond met de neus in de wind en het vroor min 15 graden
De startaccu had 14 dagen aan de lader/druppel gestaan en was vol. Ik ga kijken of hij een goede koude start waarde heeft. Anders vervang ik die voor volgend jaar kerst.

Het is dus beter om de motor te verwarmen.
dank zover. Ik ben weer iets wijzer.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: startaccu verwarmen



Bericht door javanes »

En als je die in het hoge noorden koopt ben je een stuk goedkoper uit dan hier aanschaffen:
Hier b.v. http://www.oie.se/Produkt/universalvarm ... 1000196560
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Peter LMC »

Rotec 590 schreef:Waar had je die gekocht Peter LMC ?
4 tot 12 liter is toch voldoende.
Ik had er een gevonden bij onze zuiderburen voor een paar tientjes.
Stond op internet, gewoon regelmatig gezocht en gevonden.
Nieuw in de doos. Verkeerd besteld of zoiets.
Wel de 12 - 18 liter versie (750 watt) maar dat is niet erg.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: startaccu verwarmen



Bericht door myway »

Rotec 590 schreef:
De camper stond met de neus in de wind en het vroor min 15 graden
De startaccu had 14 dagen aan de lader/druppel gestaan en was vol. Ik ga kijken of hij een goede koude start waarde heeft. Anders vervang ik die voor volgend jaar kerst.
Alleen naar de waarde kijken heeft niet zo veel zin.
Laat het even meten, dat kan bij elke automaterialenzaak.
Als de accu al wat ouder is zakt de cca waarde.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: startaccu verwarmen



Bericht door de Jonckheer »

Inderdaad is het op afstand het beste om de motor te verwarmen. Niet alleen start ie dan beter, het verlengd ook enorm de levensduur want elke koude start is een slijtageslag. Ik laat bij lage temperaturen altijd de Webasto minimaal een kwartier draaien. Ik start dan pas als de temperatuurmeter uit de hoek begint te komen, dat is een graad of 30. De motor start dan soepeltjes en loopt meteen mooi regelmatig. Bovendien komt ie dan ook zeer snel op bedrijfstemperatuur. Het heeft alleen maar voordelen.
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Vertrokken3 »

Temperatuur en batterij is een tegenstrijdig verhaal.

Normaal worden de specificaties van batterijen opgegeven bij 20... 25°C.

Bij lagere temperatuur stijgt de inwendige weerstand van de batterij waardoor er moeilijke stroom vrijkomt. Met de gemelde problemen tot gevolg.
Maar de levensduur van een batterij hangt af van de temperatuur van de batterij.
Een koude batterij gaat het langst mee, en hoe hoger de temperatuur hoe korter de levensduur.

Het naslagwerk "altijd stroom" van Victron maakt gewag van een halvering van de levensduur voor elke stijging van 10°C.

Natuurlijk wordt men geconfronteerd met de te kleine startstroom en denkt de oplossing te hebben door de batterij te verwarmen, maar dat kost levensduur.
Daar wordt je op dat moment niet mee geconfronteerd, dat komt pas later. En zelfs dan weet je niet exact waarom hij er voortijdig de brui aan geeft.

Verwarmen of niet, dat is een keuze die ieder voor zich zal moeten maken. Ik meldt enkel dat er wel degelijk een relatie is met de levensduur.
Persoonlijk zou ik proberen een andere oplossing te bedenken, hogerop zijn ideeën geopperd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Kroppie »

verwarmen tot 0 een graad of 10 moet meer dan genoeg zijn , heb je van een kortere levensduur v.w.b. de temperatuur niets te vrezen .
we hadden het niet over heet stoken .


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie