Gesponsorde links
 
Het is nu ma 01 mei 2017, 3:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2017, 21:08 
Offline

Geregistreerd: di 01 jan 2013, 20:59
Berichten: 686
Woonplaats: Limburg, België
Volgens mij is dat ook een tip van een pechbijstandsorganisatie. Ben alleen vergeten van de welke. Blijkbaar activeer je op die manier het chemisch proces. Maar ik vrees dat die tip bij -20 gr c onvoldoende is.

_________________
H20


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: do 12 jan 2017, 8:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 maart 2005, 13:01
Berichten: 6877
Woonplaats: dicht bij Nunspeet (18 jaar Spanje)
peter schreef:
Ik had afgelopen weekend in Oostenrijk het zelfde. -28 en de accu had te weinig power terwijl hij vol was. De locals zetten er een föhn op. Ik dus ook en hij starte inderdaad na 20 min verwarmen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Mijn startvraag was dus nog helemaal niet zo gek.
Ik ga een koelvloeistofverwarmer aanschaffen op 230volt en rond de 1000 watt.
Daarmee kan ik de motor voor verwarmen.
Ik zit ook te denken om een aparte 12 volt voeding vanaf 230 Volt op de ventilator aan te sluiten. (accu sparen)
Dan kan ik meteen de ramen droog blazen.

De theorieën vond ik erg interessant om te lezen
De praktijkervaringen vond ik het belangrijkst.
Je wilt tenslotte maar één ding als je op een betaalde parkeerplaats staat.
Wegrijden voordat je weer voor die dag betalen moet.
en dan is het heel vervelend als je met een volle accu je motor niet aan de praat krijgt.
Ik zal mijn ervaringen met de verwarmer volgend jaar vermelden in een nieuw topic.
Bij deze iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

_________________
neem de tijd als je in je camper rijdt!


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: do 12 jan 2017, 9:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 maart 2006, 11:09
Berichten: 11041
Woonplaats: Texel
Als je die 230 volt koelwaterverwarming nu aansluit op de walstroomaansluiting die toch al in de camper aanwezig is dan kan die extra voorziening voor de ventilator achterwege blijven.
Als die waterverwarmer aanstaat is er dus 230 volt en wordt ook de accu geladen en geeft de ventilator geen extra belasting van de accu.

_________________
Met vriendelijke groet,
AfbeeldingWe zijn weer onderweg, nu met een Adria Coral S 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTDAfbeelding


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: do 12 jan 2017, 12:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 jul 2006, 7:44
Berichten: 2025
Woonplaats: Nijmegen
Dus ik moet eigenlijk blij zijn met de plaats waar de startaccu staat !
In ons geval voor de bestuurdersstoel in de vloer ( Ducato 250)....
(is dat bij alle Ducato's 250 zo ? )
of is dat ook een diepvriesvak ?

_________________
Groet,
Rob


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: do 12 jan 2017, 12:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 aug 2004, 18:41
Berichten: 16832
Woonplaats: beemster
Rotec 590 schreef:
peter schreef:
Ik had afgelopen weekend in Oostenrijk het zelfde. -28 en de accu had te weinig power terwijl hij vol was. De locals zetten er een föhn op. Ik dus ook en hij starte inderdaad na 20 min verwarmen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Mijn startvraag was dus nog helemaal niet zo gek.
Ik ga een koelvloeistofverwarmer aanschaffen op 230volt en rond de 1000 watt.
Daarmee kan ik de motor voor verwarmen.
.


jouw vraag was helemaal niet gek , de antwoorden gingen soms de verkeerde kant op .
kijk eens op http://www.rdae.nl die heeft defa motorvoorwarmers in de aanbieding voor 39 euro incl kabelset(zoeken in elektro diversen ) , zijn wel 500watt (voor die prijs doe je er evt 2 , maar lijkt mij niet nodig ), in de tekst kijken of jouw motortype erbij zit , het gaat om de diameter van de vriesplug(is eventueel simpel aan te passen door iemand met een draaibank) .maat kan je garage je wel vertellen , ik heb er ook een , en zijn splinternieuw .

jos

_________________
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 8:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 sep 2016, 20:01
Berichten: 730
Woonplaats: Brussel
De 230V verwarmingen bestaan in een 4 tal merken en je hebt 3 systemen
- De inwendige (plug-in motorblok en meest gebruikte)
- De externe met thermosyphon
- De externe met waterpomp. (zeldzaam)

Met elk voor en nadelen. Bij de vergelijking van de montage
- De plug-in is de meest risicovolle. De capsule verwijderen en de plug plaatsen, het mag niet mis gaan. Juiste tools gebruiken
- De thermosyphon versie is het moeilijkste om te plaatsen want je krijgt zelden goede circulatie.
- De versie met externe waterpomp, de afmetingen daarvan zijn groot.

Steeds goed opletten want 230V is een dodelijke spanning, en onderweg koelvloeistof verliezen is niet grappig.

Mijn ervaring is dat 500 Watt plugin type overeen komt met 1000 Watt thermosyphon.
De positie is belangrijker als het vermogen. En een VW Polo heeft niet het blok van een 3 liter Daily.
Bij een diepvrieskoude start duurt het uren eer je resultaat ziet. Niet laten afkoelen en overnacht verwarmen is de boodschap. 500 Watt warmte is niet veel voor een 150kg koude alu of gietijzer blok.

Bij de camper kan je de 230V op het bestaande boordnet aansluiten. In mijn geval heb ik er een zwaailicht bij opgezet als signaallampje. Er bestaan 100den modellen, per bouwjaar en per motorbloktype. Die zijn niet uitwisselbaar.

Hier zie je de montage met het plugin systeem.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Groeten Kampo


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 8:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 sep 2007, 7:10
Berichten: 8513
Woonplaats: Berkhout
Mij lijkt dat er maar één goed systeem bestaat en dat is met circulatiepomp. Een statisch gemonteerd verwarmingselement zonder pomp zal immers maar zeer plaatselijk verwarmen dus de cilinder waar ie dicht bij zit zal warmer zijn dan die verder weg. In mijn ogen geen goed systeem door de wel zeer ongelijke verwarming. Een kleine Webasto waterverwarmer aangesloten op het koelcircuit is veel beter, niet in de laatste plaats omdat dan ook de kachel snel op temperatuur zal komen. Bussen hebben allemaal zo'n systeem. Kost wel een stuk meer maar is dan ook vele malen beter.

_________________
FB groep Touringcamper: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/

Afbeelding


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 8:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 sep 2016, 20:01
Berichten: 730
Woonplaats: Brussel
Op de meeste bussen staat een dieselverwarming van 30.000 Watt met een waterpomp van 6000 liter/h
Dat geeft inderdaad meer warmte af als een Defa of Calix van 500 Watt...
Een gewone 230V waterpomp is niet waterbestendig om buiten onder de motorkap te zetten.

In de stelplaatsen van de bus maatschappijen hier is er tegenwoordig aansluiting met snelkoppelingen op de centrale waterverwarming van het gebouw. Minder polutie bij de start. Zeker in een woonwijk.

_________________
Groeten Kampo


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 8:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 dec 2005, 18:08
Berichten: 2244
Woonplaats: Meerkerk
Dan gaat de koelvloeistof de centrale verwarming in?
Die slangen in de busremise/stalling zijn luchtslangen.

_________________
Groet, Ron Greven

Hymermobil S510 op Mercedes 312D 90 Kw, 122 pk van 1999 met diverse opties o.a. Carsupport hulpveren, zonnepanelen, TomTom 750 go navigatie, ledverlichting, Humbaur aanhanger en twee tevreden gebruikers.
Fonpoint.


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 8:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 sep 2016, 20:01
Berichten: 730
Woonplaats: Brussel
Er bestaan verschillende koppelingen. .
- luchtdruk + 24V + warme koelvloeistof
Niet iedereen heeft hetzelfde systeem of alles ingeplugd.

_________________
Groeten Kampo


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 9:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 dec 2005, 18:08
Berichten: 2244
Woonplaats: Meerkerk
Als het aangesloten wordt op het centrale systeem, dan gaat de koelvloeistof toch het centrale systeem in?
Als het een apart aangesloten systeem is kan het wel.
Maar dan heb je ook het centrale systeem niet nodig.
En ook de webasto's niet, want dan vertrekt de bus warm.
En met de tegenwoordige rijtijden wordt de bus ook niet meer koud. :cheers:

_________________
Groet, Ron Greven

Hymermobil S510 op Mercedes 312D 90 Kw, 122 pk van 1999 met diverse opties o.a. Carsupport hulpveren, zonnepanelen, TomTom 750 go navigatie, ledverlichting, Humbaur aanhanger en twee tevreden gebruikers.
Fonpoint.


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 9:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 30 sep 2016, 20:01
Berichten: 730
Woonplaats: Brussel
Met een water/water warmtewisselaar ertussen kan dat.
Inderdaad de dieselverwarming kan dan weg of kleiner.
Maar je moet volgens de eisen bij min 20°C nog wel het businterieur van 12 meter lang en aan een snelheid 100 km/h op +22°C kunnen houden hè.
Met een zuinige Euro6 motor van 300 pk zal dat niet gaan zonder bijverwarmen.

_________________
Groeten Kampo


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 9:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 dec 2005, 18:08
Berichten: 2244
Woonplaats: Meerkerk
Nou ben ik al 25 jaar buschauffeur in het openbaar vervoer.
Ik heb nog nooit iets geleerd of gezien wat de warmte eis is voor bussen.
Die zal er ongetwijfeld zijn, maar dan wil ik zien dat de eerste bus die 's morgens om 4.30u de remise/stalling verlaat met - 20° het interieur op 22° krijgt voordat de eerste passagiers instappen na 10 minuten?

_________________
Groet, Ron Greven

Hymermobil S510 op Mercedes 312D 90 Kw, 122 pk van 1999 met diverse opties o.a. Carsupport hulpveren, zonnepanelen, TomTom 750 go navigatie, ledverlichting, Humbaur aanhanger en twee tevreden gebruikers.
Fonpoint.


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: startaccu verwarmen
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2017, 9:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 maart 2006, 11:09
Berichten: 11041
Woonplaats: Texel
Afbeelding
Zoveel kosten die dingen met een pomp nu ook weer niet.
Bron

Afbeelding
Of deze nog veel goedkoper.
Bron

_________________
Met vriendelijke groet,
AfbeeldingWe zijn weer onderweg, nu met een Adria Coral S 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTDAfbeelding


Share
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  



           


Powered by phpBB © 2014 phpBB Group
Template made by DEVPPL - phpBB.nl Vertaling
[ Time : 0.047s | 14 Queries | GZIP : On ]