Nut van Eis-ex en verwarming Frost Control?

Met de camper naar de sneeuw!
Plaats reactie
hvdvcamp
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 21:20

Nut van Eis-ex en verwarming Frost Control?



Bericht door hvdvcamp »

Hoi allemaal,

Deze zomer onze eerste trip gemaakt met de camper. En zeer goed bevallen. absoluut geen spijt dat de caravan de deur uit is.

Momenteel zijn we plannen aan het maken voor de herfst en winter. Aangezien de alkoof een groot volume heeft zal ik een Truma duocontrol cs gaan plaatsen om in de koudere perioden het interieur voor de passagiers toch behaaglijk te krijgen tijdens de reis.

Op mijn zoektocht naar camperen in de winter kom ik ook nog een tweetal producten tegen:
1) Eis ex, verwarmingselement voor op het reduceerventiel;
2) een verwarmingselement voor de forst-control.

Onze camper (Euramobil terrestra 690HB) heeft een dubbele bodem en de tussenruimte is verwarmbaar middels uitstroomopeningen en de verwarmingsbuizen die in de dubbele bodem lopen. Mijn vraag is of deze twee verwarmingselementen werkelijk nuttig zijn dan wel noodzakelijk gaan zijn? Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen.

Alvast bedankt!

Grt Hein
Euramobil AT690HB 3.0 aut.
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: Nut van Eis ex en verwarming Frost Control?



Bericht door saagstree »

De eis-ex heeft als functie dat al het erg koud is dus ook het vloeibare gas in de fles koud is bij gebruik van kachel er sneller gas door de smalle opening bij de fles moet stromen door de Eis-ex word deze opening verwarmd waardoor er geen bevriezing plaats vind.
Dit systeem werkt goed en als alles goed is aangesloten kan je hem in de camper met een schakelaar aan en of uit zetten.
geniet van elk vrij uurtje
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Nut van Eis ex en verwarming Frost Control?



Bericht door Dorsthorst »

Hoi,
Ik weet niet waar jij je fles hebt staan.
Mijn vriend heeft ook een Euromobiel, gaat 3 x per winter naar willingen om te skiën , heeft geen extra voorzieningen op zijn gasfles.
Als je naar de wintersport gaat, daar kan het zomaar - 15 zijn, geen lpg tanken maar gewoon fles met propaan laten vullen, anders krijg je problemen.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Nut van Eis ex en verwarming Frost Control?



Bericht door Joske »

hvdvcamp schreef:Hoi allemaal,.................. Aangezien de alkoof een groot volume heeft zal ik een Truma duocontrol cs gaan plaatsen om in de koudere perioden het interieur voor de passagiers toch behaaglijk te krijgen tijdens de reis.
Truma duocontrol cs is er om automatisch te kunnen omschakelen van fles 1 naar fles 2!! Niet om de camper te verwarmen, dat doet de verwarmer!!
Op mijn zoektocht naar camperen in de winter kom ik ook nog een tweetal producten tegen:
1) Eis ex, verwarmingselement voor op het reduceerventiel;
2) een verwarmingselement voor de forst-control.
Mijn vraag is of deze twee verwarmingselementen werkelijk nuttig zijn dan wel noodzakelijk gaan zijn? Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen.
Zie de overige antwoorden; maar als je bij de duocontrol een "afstandaanwijzing" koopt zit er een eis ex bij. Komt bovenop in de regelaar.
Zal in theorie wel nuttig zijn, maar ik zie in de praktijk geen voordelen; en ik heb ook al eens bij -20 in Werningerode gestaan.
Van het bestaan van verwarmingselement voor de frost-control had ik nog nooit gehoord.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
hvdvcamp
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 21:20

Re: Nut van Eis ex en verwarming Frost Control?



Bericht door hvdvcamp »

Hoi

Dank voor de info. Ik weet wat de Duocontrol cs, Eis ex en Frost Control doen. Maar het gaat mij puur om de praktijkervaring. Bij onze camper grenst gasbun direct aan de verwarmde tussenvloer. Ik verwacht niet dat de temperatuur zeer drastisch zal gaan zakken. Maar dat is puur op gevoel.

Ga het maar eens zonder Eis ex proberen.

Grt Hein
Euramobil AT690HB 3.0 aut.
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Nut van Eis ex en verwarming Frost Control?



Bericht door Dorsthorst »

Hoi Hein,

Maak je geen zorgen, bij mij hangt de 90 ltr dampgastank onder de camper, buiten dus.
Daarop zit de kraan en drukregelaar, ik ga bijna 18 jaar op deze manier naar de wintersport, nooit problemen gehad, waarbij we een keer in Sölden ,snachts -23 hadden. 1 keer had ik lpg getankt, daarin zit een mix van propaan en butaan, dat geeft problemen want butaan verdampt niet bij 0 graden of lager. Had ik aan het eind van de week een halve tank vol butaan over waar je niks mee kunt.

Gr Louis
Plaats reactie