Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?

Met de camper naar de sneeuw!
Clippo
Berichten: 25
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 21:50

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door Clippo »

het simpelst, eenvoudigst en goedkoopst om de eerste kou er even uit te halen is toch gewoon de motor starten.. :eh: veilig ook... enige nadeel is dat je buren met kachel het niet waarderen denk ik... maar experimenteren met gas, co2 en hoge wattage.. nee, en zeker niet in de bedoelde houten camper... zonder dollen, veiligheid voor alles!
Afbeelding
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door adamfryslan »

eeuuuhhh een houtkachel?????
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door Mickel Moen »

@ Clippo,

Zonder dollen: Je wilt toch niet beweren, dat je bij camperen , de motor een avondje laat draaien :bang:

Als het om veiligheid gaat, is elektrisch het meest veilig, denk ik.

Gas- en dieselsystemen moeten gewoon goed geïnstalleerd zijn en hebben onderhoud nodig.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Toedeledoki

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door Toedeledoki »

Een 500 Watt elektrisch kacheltje kon onze niet al te best geïsoleerde antieke Mercedes bus makkelijk warm krijgen. Wel ben je dan tot een stroompaal met 220Volt veroordeeld.

Anders gewoon een Webasto of Eberspacher luchtverwarmer aanschaffen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door Cee Pee »

Mickel Moen schreef:Als het om veiligheid gaat, is elektrisch het meest veilig, denk ik.
Dat heb je normaliter niet voorhanden, of probeer je indirect toch weer de camping te promoten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door Mickel Moen »

Wat een idioot idee, dat ik de camping probeer te promoten.

Ik heb op geen enkele manier binding met welke camping dan ook, mocht je ook dat idee hebben. Hoogstens kun je mij verwijten, dat ik donateur ben voor €10,-- /jaar van de SVR. :bang:

Waar ik zo nu en dan tegen ageer is, dat er bij sommigen het idee heerst, dat een camper iets exclusiefs is, wat dan ook nog eens speciale rechten zou hebben, geheel zelfvoorzienend enz., dat camperen gelijk is aan op camperplaatsen staan, en o jee, als een caravan het waagt om daar ook te gaan staan, en o jee, als je het waagt Nederland ook nog eens campervriendelijk te noemen, want Nederland kent te veel regeltjes, en dat doet onrecht aan enkelen die zich tot het uitverkoren volk van de camperaars rekenen.

Doe even normaal ja.

Er zijn hier zat mensen die een voorkeur voor campings hebben, die ook altijd aan de paal gaan staan, die heel blij zijn met hun elektrische verwarming. Als wij op campings staan, staan daar ook altijd andere campers, dus ik ben niet de enige.

Wij geven de voorkeur aan campings omdat we het gros van de camperplaatsen veredelde parkeerplaatsen vinden en wij onze vakantie en vrije tijd niet op een parkeerplaats willen doorbrengen. Wij maken graag gebruik van de faciliteiten van een camping. En als we een plekje in het wild vinden, doen we dat ook en als het zo uit komt, staan we ook op een camperplaats. Overigens heb je campings en campings. Wij zoeken campings die het best bij ons passen. Wil je weten waar wij zoal staan: http://mickelmoencamperen.blogspot.nl

Terug naar het topic. De TS vraagt hier naar de mogelijkheden tot verwarming van haar camper. Ik informeer hoe wij dat doen en verwijs naar mijn uitgebreide blog. Tevens vertel ik, dat wat je kiest ook afhankelijk is van je campergedrag. Ja, als je altijd zelfvoorzienend wilt zijn, niet op campings wilt staan, moet je niet voor elektrisch kiezen.

Denk je daar anders over, dan kan elektrisch verwarmen een prima goedkope oplossing zijn.

Als het koud is staan wij aan de paal. Is dat niet nodig, staan we niet aan de paal. En zo zijn voor iedereen de omstandigheden en wensen weer anders. Gelukkig is daar voor iedereen op dit forum ruimte voor, al schijnen sommigen daar anders over te denken.

:cheers:

Afbeelding
Hier was het dus koud.
Afbeelding
En hier niet.
Afbeelding
En hier ook niet.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 03 okt 2014, 7:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door reinolt »

Mickel Moen, ik had het niet beter kunnen verwoorden. Helemaal eens


Sent from my iPad using Tapatalk
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door Saviemeke »

Ook wij behoren bij de club die toch vaak, liefst een kleine, camping opzoekt. Maar indien nodig hebben wij er ook geen moeite mee om te parkeerplaats kamperen.

Me and my FairPhone
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door de Jonckheer »

Ik snap niet goed waarom er zoveel mensen tegen gaskachels zijn. Die hebben onderhoud nodig is het argument. Oh ja? Ik heb 2 E4000 kachels in gebruik en daar kun je helemaal niets aan doen qua onderhoud. Wil je er bij moet je hem open slopen en geloof me, dat is niet zo met apparaten die regelmatig onderhoud behoeven, dan zit er wel ergens een serviceluikje. Een Webasto heb ik ook, die zat er al standaard in, normaal bij een touringcar. Die verwarmd de radiatoren plus de motor in de bus. Handig 's morgens om niet met een ijskoude motor te hoeven starten als het koud is maar voor de rest maakt zo'n ding te veel herrie. Nou snap ik wel dat die moderne dingen een stuk stiller zijn maar niet zo stil als een gaskachel. Heb je geen gas aan boord is een Webasto een goed alternatief.
Mensen die nooit op een camping komen (zoals wij) hebben helemaal niets aan een elektrische kachel en ook degene die wél bij voorkeur op campings staan hebben met het feit te maken dat juist wanneer het koud is en je een kachel nodig hebt die campings bijna allemaal gesloten zijn, handig!
Ik snap wel dat wanneer je hebt gekozen voor een klein busje je wel gedwongen bent vaak op een camping te staan want zonder douche, weinig water, geen leefruimte van betekenis, enz. Dan is er op een cp waar je geen stoelen buiten kunt hebben niet veel lol aan.
Laat ik als laatste maar even zeggen dat ik geen grote camper heb gebouwd om vervolgens op campings te gaan staan om daar fors te gaan betalen voor voorzieningen die ik zelf aan boord heb. Onze camper is zonder meer geschikt voor permanente bewoning en dat is een totaal andere vorm van camperen dan in een volgebouwd busje waarin je je kont niet kunt keren. Heeft natuurlijk best wel charme, evenals het verblijven op campings maar niet voor ons.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door Mickel Moen »

Precies, daar heb je helemaal gelijk in.

Zoveel mensen, zoveel wensen.
Overigens word ik met mijn kleine busje niet gedwongen om op campings te staan.

Verder heb ik hier nergens gelezen, dat er zoveel mensen tegen gasverwarming zijn. Heb ik zeker iets gemist.
Naar mijn idee is er niets tegen gasverwarming, zolang het juist geïnstalleerd is en goed onderhouden wordt.
Jij doelt hier alleen op het apparaat zelf. Ik heb het over het gehele systeem.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door 't Busje »

Wij hebben een vast ingebouwde Widney MPH Plinth heater 350.

Afbeelding

Dat is in ieder geval voldoende voor het voor- en naseizoen.
Je hebt er walstroom voor nodig, maar we staan toch vaak op campings omdat we geen toilet aan boord hebben.
Met de ACSI-card is de stroom "gratis".

Maar hier hadden we geen stroom:

Afbeelding
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door Mickel Moen »

Wow, mooi plekje. :thumbup:

Waar is dat?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door 't Busje »

Dat is een parkeerterrein aan de E6 in het noorden van Noorwegen tussen Alta en Tromsö. Toen gloednieuw met een toiletgebouwtje met warm water aan de wastafel.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
maurice72
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 10:33
Locatie: Limburg

Re: Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door maurice72 »

Plaats reactie