Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?

Met de camper naar de sneeuw!
lolokanarie
Berichten: 114
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 19:00
Locatie: België

Hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper?



Bericht door lolokanarie »

hallo

Ik heb zelf een camper gemaakt en deze winter zouden we er even op uit trekken.

Ik zou graag een kacheltje of iets dergelijks hebben voor 's avonds en vooral ook 'smorgens bij het opstaan. Zodat de kilte en de wakte wat uit de camper is.
Ik heb een tweede batterij en een omvormer tot 1200 watt. Ik vrees wel dat mijn batterij snel leeg zal trekken als hij een kachel zal moeten doen draaien.

Iets op gas of petroleum is dan weer gevaarlijk. Wat zouden jullie doen?
Mijn ombouw van Jumper L2H2 naar camper-->
viewtopic.php?f=7&t=8446138
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door Kroppie »

een kachel op gas is mits goed geinstalleerd niet gevaarlijk ,de meeste campers verwarmen met gas.
maar je kan ook een dieselkachel overwegen ,word ook veel gebruikt .
google eens op webasto of eberspacher.
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door joske501 »

Beste,

Eigenlijk is het een beetje laat om daar aan te denken gezien de camper (bijna) geheel is afgewerkt.
Indien je niet voor een continu systeem in gebruik, en geen voorstander bent van gasgebruik, gaan zou ik eerder denken aan een kleine onderbouw dieselkachel zoals een Webasto airtop 2000 (of dergelijke) Hou er wel rekening mee dat deze een beetje lawaai produceert als hij in werking is en dat hij stroom verbruikt. Indien je hem niet de ganse dag wilt laten draaien zou dit dan wel meevallen.
Zo een toestel kun je onder de vloer van de camper hangen, diesel aanzuigen uit de tank van de wagen en stroom nemen van de huishoudbatterij, systeem werkt op 12 volt, verbruikt een beetje meer stroom tijdens de opstart voor het opwarmen van de gloeikaars maar eens deze draait enkel nog stroom verbruikt voor de ventilator. Er moeten wel gaten gemaakt worden in de bodem van de wagen, één voor aanzuig van de te verwarmen binnenlucht en één voor de verwarmde lucht terug naar binnen te blazen en binnenin dan via één (of meerdere) kanalen te verdelen. Gezien de bus(camper) reeds is ingericht zal het aanbrengen van een warme luchtkanaal een beetje lastig zijn. Onder de wagen moet je wel met geïsoleerde luchtkanalen werken, anders is het rendement behoorlijk laag.
http://www.dewitschijndel.nl/webasto-ai ... mer-17833/

Gasverwarming kan natuurlijk ook, maar deze moet binnenin de auto komen, verbruikt minder stroom dan de dieselbranders.
http://www.dewitschijndel.nl/truma-e-2400-kachel/

Dit kan ook en is het meest eenvoudige systeem op gas, http://www.dewitschijndel.nl/truma-s-3004-kachel/
Hiervoor moet een gat in de wand gemaakt worden en gezien de bestaande inrichting en veel massief houtgebruik kan dit best moeilijk worden.

De voor en nadelen "gas of diesel" zijn op verschillende fora al heel uitbundig besproken.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door PaulBng »

Goed nadenken en even de discussie volgen!

Zo'n simpele gaskachel is makkelijk te instaleren, maar hij brengt wel vocht in de camper want het is geen gesloten systeem.
Die 2400 is een mooie, weegt ook maar de helft van de "gewone" gaskachel. Wel weer duurder.
Klein en makkelijk om in te bouwen zonder al te veel gaten.

(Geen aandelen)

Ik meen me wel te herinneren dat je geen vaste gasfles in je camper hebt? Dat moet je dan misschien wel heroverwegen. Tenzij je met die ene fles heen en weer wilt slepen.
lolokanarie
Berichten: 114
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 19:00
Locatie: België

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door lolokanarie »

Ik wil geen vaste kachtel maar een kacheltje die je kunt meenemen.
Mijn ombouw van Jumper L2H2 naar camper-->
viewtopic.php?f=7&t=8446138
lolokanarie
Berichten: 114
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 19:00
Locatie: België

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door lolokanarie »

is zo'n petroleum kachel een goed idee?

http://www.dewitschijndel.nl/foetsie-12 ... eumkachel/

of is dit ook gevaarlijk voor CO en stinkt dat?
Mijn ombouw van Jumper L2H2 naar camper-->
viewtopic.php?f=7&t=8446138
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door Saviemeke »

PaulBng schreef:Goed nadenken en even de discussie volgen!

Zo'n simpele gaskachel is makkelijk te instaleren, maar hij brengt wel vocht in de camper want het is geen gesloten systeem.
(Geen aandelen)
Wat bedoel je hiermee Paul? De Truma s3004 haalt de verbrandingslucht onder de camper of caravan vandaan, het rookgas wordt met een schoorsteen afgevoerd. Hij verwarmd dus net als de Dieselkachel de leeflucht in de camper

Een open verbrandingskachel zoals de Foetsie zou ik niet nemen, bij gebruik van zo'n kachel moet je goed ventileren omdat de verbrandingslucht lucht in de leefruimte komt waardoor het zuurstof gehalte zal dalen, daarnaast vraag ik mij af hoeveel co2 die kachels uitstoten..Bovendien is dit kacheltje niet voorzien van een omval beveiliging, en zorgen deze kachels wel voor extra vocht in de verwarmde ruimte. Leuk voor een voortent maar meer ook niet, naar mijn mening.

Zelf gebruiken wij in het voor of najaar, als wij aan de stroom staan, wel een klein keramisch kacheltje, deze gebruikt 500W, je omvormer zal het wel kunnen trekken, maar hoelang dat hangt van je accu capaciteit af.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door PaulBng »

De Truma s3004 haalt de verbrandingslucht onder de camper of caravan vandaan, het rookgas wordt met een schoorsteen afgevoerd. Hij verwarmd dus net als de Dieselkachel de leeflucht in de camper
Als dat zo is heb ik de omschrijving van de kachel niet goed begrepen. De meeste sites kopiëren de tekst van elkaar. Maar inderdaad, uiteindelijk een plaatje van het binnenwerk gevonden. Gesloten systeem.
Gebruikersavatar
maurice72
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 10:33
Locatie: Limburg

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door maurice72 »

Als je een losse kachel wil gebruiken, kun je een zogenaamde zibro petroleum kachel gebruiken. Ik heb zelf een originele gehad maar gebruik nu een imitatie (techtro) is gemaakt door zibro, ziet het zelfde uit echter werkt beter(vreemd genoeg)
Voordeel petroleum is relatief goedkoop, vooral als je hem in België haalt. Verwarmd erg goed. Afhankelijk van model: omval beveiliging, thermostaat, timer(warm bij wakker worden :-B ) CO2 beveiliging, o2 beveiliging.
Nadeel je moet goed ventileren, vocht, tank omslachtig vullen, slepen met jerrycans. Bij starten/uitzetten petroleum reuk.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door ducati 900 »

Een Zibro is niet gezond, er is geen rookgas afvoer en je brengt er veel vocht mee in de camper.
Ook bestaat het gevaar op co vergiftiging als je niet voldoende ventileert.
Het meest veilig is een inbouwkachel als de Truma 3004 of de 2400.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door PaulBng »

TS wil een los kacheltje.
Dan kom je dus uit op een elektrisch kacheltje. Alleen voor aan de paal dus.
lolokanarie
Berichten: 114
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 19:00
Locatie: België

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door lolokanarie »

Zo'n Zibro kachel is wel interessant maar is waarschijnlijk duur. Die petroleum kachels bij de wit schindel kosten maar 70 euro
Mijn ombouw van Jumper L2H2 naar camper-->
viewtopic.php?f=7&t=8446138
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door Saviemeke »

Tja....voor een dubbeltje op de eerste rang, met de kans op niet meer wakker worden :(
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: hoe zorg je voor verwarming in een zelfbouwcamper



Bericht door Meine »

Zo'n petroleum kacheltje, dat z'n uitlaatgassen inclusief de CO de camper in blaast, dat moet je toch niet willen. Als je tot dit soort oplossingen moet komen uit kostenoogpunt, dan zou je eigenlijk het hele camperen moeten heroverwegen.
Plaats reactie