Met de camper op wintersport

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
be-ga
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 14:07
Locatie: Veenendaal

Met de camper op wintersport



Bericht door be-ga »

Ik ga voor het eerst met de camper op wintersport Krohnplatz Italie, voor de ervaren camperaar op wintersport heb ik een paar vraagjes;
is het raadzaam om de gasleiding onder de camper te isoleren?
de grijswatertank heeft verwarming ik zet er een emmer onder dan kan de aftapkraan open blijven,
ik heb 2 alu gasflessen met LPG incl. alle veiligheid voorzieningen, wij zetten een wintertentje op dan is het lastig om tussentijds te tanken, is het verstandig om een aparte gasaansluiting met kraan te maken zodat ik op de camping externe gasflessen kan aansluiten? of heeft iemand een betere oplossing?
Graag jullie reacties
Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door Inferno »

Het is onverstandig om lpg te gebruiken in de winter. Je loopt de kans dat je maar een beperkt gedeelte van je gas verdampt krijgt. Het is afhankelijk wanneer je het gas getankt hebt maar je kunt zo maar met een halve tank oncerdampte buta blijven staan waar je niet op kunt stoken. Propaan is de betere oplossing in dat geval. Zelfs dan moet je wel eens een beetje warmte in de gaskast hebben.
Gebruikersavatar
klaasv
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 21:51
Locatie: Grimbergen

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door klaasv »

Wij gaan dit jaar ook voor het eerst met de camper op wintersport, dus zal met interesse alle tips lezen.

Ik heb één LPG fles staan en ik ben van plan om een Truma duocomfort te installeren en op de camping losse flessen aan te sluiten. Wanneer deze leeg is, schakelt hij dan over naar mijn LPG (als backup). Zoals Inferno al aangeeft bestaat LPG uit Butaan en Propaan en zal bij temperaturen onder 0 het butaan niet uit de fles komen. De verhouding butaan/propaan verschilt per land en seizoen, maar ik heb inmiddels al de tip gekregen om ergens 100% propaan te tanken voor vertrek (even nog uitzoeken waar dat kan). Uiteraard wel eerst alles wat er nog in zit opstoken.

Verder wat ik al te weten ben gekomen:
- Zorg voor afdekplaten voor de koelkast (ander verlies je veel warmte door de roosters)
- Een bezem om sneeuw van je dak te vegen; evt. dus ook een trapje
- Een sneeuwschep
- Beetje antivries in de emmer of tank voor je vuilwater
- Afhankelijk van je verwarmingsinstallatie: een verlengpijpje op het dak
Carthago E-line
lreijn
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:27

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door lreijn »

Waarom zitten er zo wijnig diesel standkachels in kampers
Nooit een probleem
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19180
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door Aloys »

Ik denk omdat ze nogal duur zijn.
Een Webasto 3,8KW kacheltje kost al zo'n € 2000, dat is circa 2,5 keer zoveel als een HR-ketel voor thuis!
Een rib uit mijn lijf, maar toch zou ik 'm niet willen missen... :?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door ton en evelien »

Gas tanken afslag 45 op 61 koblenz phalzfeld naast mc donalds 100 %propaan 17euro volle grote fles
Lacegarden
Berichten: 36
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 20:54

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door Lacegarden »

na al het lezen van de tips over "naar de wintersport"gaan met de camper beginnen sommige familieleden echt zin te krijgen om dit ook te doen.

De tip over de isolate met bubbeltjesplastiek(aan de buitenkant) heb ik goed kunnen gebruiken. Ik gebruik hem nu hier al meer dan een week en ik heb geen condensatie meer langs de binnenkant.
We gaan toch ook nog een buitenisolatie aankopen. Op een Nederlandse en een Franse site heb ik een isolatie gezien die ook de voorkant van het voertuig,dus de kant van de motor tot juist onder de schokdemper bedekt.De prijs valt best mee is iets rond de 140 €.
De voorruit is deels open te maken voor een lichtinval.
Heeft iemand hier al gebruik van gemaakt.?
mijn dank
rita
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door ton en evelien »

Op een Nederlandse en een Franse site heb ik een isolatie gezien die ook de voorkant van het voertuig,dus de kant van de motor tot juist onder de schokdemper bedekt.
Welke site?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19180
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door Aloys »

En vergeet niet elke dag, wanneer het gesneeuwd óf gedooid heeft, even je electriciteitskabel weer los bovenop
de sneeuw te leggen. Anders zit ie na een week stevig vastgevroren in het ijs, onder de sneeuw!! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Lacegarden
Berichten: 36
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 20:54

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door Lacegarden »

ik bedoel zo een site waar je online koopt,ik ga het opzoeken:
dit is in Nederland,er zijn er nog
http://www.campingwarenhuis.nl/index.ph ... h=206_1516
hier staat op pagina 263
http://clc-accessoires.e-catalogues.info
volgens de handleiding van Bürstner mogen wij zeker geen isolatiekleed nemen dat de volledige cabine bedekt tot op de grond
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door mama »

http://www.campingwarenhuis.nl/index.ph ... h=206_1516
Dat is géén isolatie deken hoor , maar gewoon een kunststofdoek zonder isolatie eigenschappen .(net zoals een regenzeiltje )


Die thermo protekt is wél isolatie , maar de prijs is dan ook in verhouding .minimum 500€
Lacegarden
Berichten: 36
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 20:54

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door Lacegarden »

als ik het goed begrijp kan ik daar niets mee aanvangen?dus moet ik naar die duurdere soorten gaan?maar die bestaan niet tot juist onder de schockdemper,die bestaan enkel voor de ruiten.

bedankt omdat u mij geantwoord hebt
rita
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door Inferno »

Ja hoor daar heb je wel wat aan. Het is namelijk wel isolatie. Ook al is het een zeiltje het is een laagje.
Maar er zijn dekens die de hele cabine afdekken. Dat zijn w el de betere. Het is verder een goed idee om tijdens de zonnige dag de voorruit vrij te maken zodat de zon het interieur kan verwarmen. Een beetje zon op de voorruit is zomaar een kw warmte. Bij onze ruit in de integraal zegt men dat het kan oplopen tot 5kw warmte.
Verder is het zinvol een deken mee te nemen die je over het hele dashboard kan leggen. Dus van de voorruit tot de vloer. Het dashboard is een enorme koude bron. In de afvoertank kun je eventueel antivries mee spoelen zo nu en dan. Of gewoon een hand keukenzout. Open laten van de uitstroom opening is op de meeste campings ook 'normaal' Mensen zetten er dan een teil onder die ze regelmatig op een andere plek wegleggen zodat de berg onder de uitloop niet te hoog wordt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Met de camper op wintersport



Bericht door de toren »

Bij mij gaat altijd de motorkap vastzitten ^^ (bijvullen ruitensproeier en olie check na 1000 km ) , de afvoer bevriest , en idd leg de snoer over dingen heen en niet door de sneeuw . De afvoer gaat inmiddels al 7 jaar verkeert dus erger dan een ezel ,dus we gebruiken maar een afwasteiltje :) .Ook waren 2 flessen gas niet genoeg dus nam ik een 3de mee extra die heb ik 2 keer nodig gehad (7 meter dethleff camper en 7 meter lmc ) en we gaan maar 7 dagen . Ik heb het idee dat de hymer van 6 meter een stuk beter geisoleerd is dit een e type.
Plaats reactie