Met de camper naar Zweden in de winter

Met de camper naar de sneeuw!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 811
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: Met de camper naar Zweden



Bericht door De Boer op toer »

beatrix18 schreef:
Zweden is rijk geworden in de WO II via de ijzer-industrie
Dan wil je niet weten hoeveel er daarna en steeds meer, met nog grotere treinen uit Kiruna via Noorwegen (Narvik) de wereld in gaat.
Wat ik gelezen heb is dat ze deze spoorlijn speciaal voor de ijzerindustrie hebben aan gelegd, bijna 200 kilometer lang.
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Met de camper naar Zweden



Bericht door beatrix18 »

Volgende keer dus tripje de mijn in!
Best een leuke excursie.
Dan is de vraag of je via oud of nieuw Kiruna gaat.
Binnenkort zakt namelijk de helft van de stad weg en moet dus verplaatsen. :wtf:
Dat gaat weer iets anders dan in Groningen......bovendien betaald de Zweedse staat de geleden schade.
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Met de camper naar Zweden



Bericht door Hoofdnoorman »

epk schreef:feitelijk zijn we enorm geschrokken van de barre omstandigheden waarin we kwamen bij Oppdal en omstreken. 20kmpu rijden over compleet bevroren wegdekken was niet leuk. Daarnaast heeft mijn vriendin na 14 maanden zoeken eindelijk weer een fatsoenlijke baan waar ze gisteren is gestart, om dan echt vol twee weken weg te zijn is niet te doen. En als je kijkt dat we nu al ruim 4000km hebben gereden en we hebben niet meer dan 500km per dag af kunnen leggen was Kiruna gewoon niet te doen. Dat is op zijn kortst 2800km rijden zonder veertocht.

Het was ons eerste keer met een camper he... niet vergeten. ;) haha.

Dat het DE winter er voor is baal ik alleen maar van, we hadden maar 1 kans nog deze winter en die is nu voorbij :(

Aan de Noorse kust is het welliswaar warmer maar er ligt ook veel meer sneeuw... althans... ik was niet aan de kust maar wel een stuk in die richting. We wilden gewoon graag Noorwegen op ons lijstje hebben.

Ach, volgende keer beter! :)

Ik vindt het alsnog knap gedaan!
Maak je beslist geen zorgen over jouw camper. Het verbruik met de rijomstandigheden is helemaal nog niet zo gek. En die 4 liter olie? Nou motortje goed gesmeerd zou ik zeggen. Zolang het er maar niet onderuit lekt.
Daarbij komt nog dat je, naar mijn mening, het mooiste gedeelte van Scandinavië hebt gereden. Hoewel Trysil, waar je bent geweest een enorm toeristenoord is in de winter is het verder naar boven alleen maar mooie natuur.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Met de camper naar Zweden



Bericht door beatrix18 »

verder naar boven alleen maar mooie natuur
:thumbup: Klopt en sommige mensen vinden dat heel saai worden. ::S
Op de terugweg zijn wij vanuit die mooie natuur via Hamar Noorwegen ingereden... :wtf:
Dat was, na al die rust, alsof we de Rijnmond inreden. :lol3: Gelukkig werd het daarna weer prachtig (tot Drammen).
Ik ben het met Rudy eens: meer naar het noorden is mooi maar niet mooier. (En dan is Noorwegen het mooist :shh: ;;-) )
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
epk
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 14:22

Re: Met de camper naar Zweden



Bericht door epk »

Ik had veel gehoord over die E45... dus die heb ik vanaf Goteborg gereden. Prachtig! Daarna veel binnendoor gereden. Erg leuk! Veel door kleine dorpjes, langs boerderijtjes en dorpswinkeltjes. :thumbup: Super aanrader!!!

Ik was wel onder de indruk van Noorwegen hoor!
LMC Liberty 566
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Met de camper naar Zweden



Bericht door Aloys »

a.de.boer schreef:
beatrix18 schreef:
Zweden is rijk geworden in de WO II via de ijzer-industrie
Dan wil je niet weten hoeveel er daarna en steeds meer, met nog grotere treinen uit Kiruna via Noorwegen (Narvik) de wereld in gaat.
Wat ik gelezen heb is dat ze deze spoorlijn speciaal voor de ijzerindustrie hebben aan gelegd, bijna 200 kilometer lang.
Dat klopt. In de zomer gaat de ijzererts naar Lulea aan de Oostzee, maar die vriest 's winters dicht. In de wintermaanden
vervoert men de ijzererts naar het (noordelijker gelegen) Narvik. Narvik ligt aan de relatief warme golfstroom naar het
noorden, de haven van Narvik is daardoor het gehele jaar bereikbaar. Dit heb ik vroeger geleerd op school.

Tot zover bericht van de camperforum-aardrijkskunde-leraar x:DD
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
donkey
Berichten: 471
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 23:06
Locatie: omg.Roermond
Contacteer:

Re: Met de camper naar Zweden



Bericht door donkey »

En dan toegevoegd voor degene die dit interessant vinden , het eerste stuk gaat per vrachtwagen ,
ze hebben pas 400 stuks nieuwe besteld...... x8)

http://www.truckstar.nl/nieuws/detail/9 ... nia-assen/

ze kiepen zijwaarts ,

http://www.trailertotaal.nl/2012/12/19/ ... or-zweden/
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Met de camper naar Zweden



Bericht door durisotti »

Er is daar vast nog wel een vacature voor een chauffeur !
Paul S
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 08 jun 2014, 10:46

Re: Met de camper naar Zweden



Bericht door Paul S »

Ik heb de berichten met veel plezier gelezen, ik ga zeker bepaalde tips toepassen.
Ik ben in december 2012 naar Noord Zweden gereden met mijn personen auto, een geweldige ervaring, naar de plaats Angera, daar is ook een hele leuke camper plaats, we hebben daar een winter safari gedaan.

De aankomende winter van 2014 eind december wil ik met onze nieuwe camper een MC Louis Souvereign 60 g naar Noorwegen rijden tot aan Hjerkinn, aan de E6 bij de berg de Snohetta.

Vandaar gaan we naar Zweden naar de plaats Angera vlak bij Karbole voor weer een winter safari, we gaan dan ijsvissen, wild spotten, wandelen met sneeuwschoenen, er op uit met sledehonden, niet te vergeten rijden op de sneeuw scooter 750 cc, dat gaat echt goed vooruit op de sneeuw, en in de buiten lucht in de hout gestookte hot tube.

kijk er nu al naar uit, maar eerst volgende week naar de Harz en Moesel in Duitsland.

heeft iemand al eens in de winter over de E6 naar het noorden gereden van Oslo tot Trondheim en wil zijn of haar ervaring delen.
Problemen bestaan niet, er zijn alleen maar oplossingen
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Met de camper naar Zweden



Bericht door Mirte »

Lijkt me iets voor een nieuw draadje, omdat reizen in de winter me toch iets anders lijkt dan in de zomer, al is het er nu winters koud. :shh:
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Met de camper naar Zweden



Bericht door Aloys »

Dit draadje gaat toch over reizen in de winter?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Met de camper naar Zweden



Bericht door Peter LMC »

heeft iemand al eens in de winter over de E6 naar het noorden gereden van Oslo tot Trondheim en wil zijn of haar ervaring delen.[/quote]

Wij zijn twee keer via Oslo Trontheim helemaal naar boven gereden. Lofoten gedaan naar Narvik voor gas te tanken en daarna
nog verder omhoog en via Zweeds lapland weer terug.
De andere keren via de E 45 door Zweden omhoog naar lapland en weer terug.
Wel midden in de winter met de jaarwisseling.
Vergis je niet in de temperaturen daar.

Afbeelding


Dit is om 10.29 uur onder het rijden.

Lees dit toppic eens door vanaf het begin.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Met de camper naar Zweden in de winter



Bericht door Hoofdnoorman »

Grote voordeel is wel dat het niet glad meer is met zulke temperaturen.

Ik heb gedurende mijn jaren in Noorwegen 345.000 km gereden. Ik schat zo ongeveer de helft onder winterse omstandigheden. En ja, op LPG!
Ik kan mij herinneren dat ik een keer met 10° vorst 's ochtends om 6 uur op de sneeuwfrees heb gezeten omdat mijn verloofde naar het werk moest en de oprijlaan 's avonds ervoor volgesneeuwd was. Gewoon in een sweater. Maar, windstil dus van koude geen last.

En wees niet bang dat de kachel het niet aan kan, door de droge lucht neemt deze veel sneller warmte op.

Maw. met -20° en een luchtvochtigheid van 35% heeft een kachel minder moeite dan rond het vriespunt met 80% luchtvochtigheid.
Zorg voor de winter voor rubberen schaalmatten waar je je voeten in kunt zetten als er nog sneeuw aan de schoenen zit. Klop besneeuwde jassen en mutsen buiten de camper uit voor je naar binnen gaat. Als de schaalmatten vol smeltwater staan, ledig ze dan even.
Hoewel de wegen bij strenge vorst meestal geheel schoon en stroef zijn, hou wel rekening met stukken waar mogelijk ijs kan liggen. Vooral op parkings kan dat het geval zijn. Zorg dat je een zak kattegrit bij je hebt voor als je vast blijft zitten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
R+H
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 18:07
Locatie: Grolloo

Re: Met de camper naar Zweden in de winter



Bericht door R+H »

Wij zijn op 10 januari vertrokken naar de Noordkaap. Via Oslo de E6 naar Trondheim, Bodo overgestoken naar de Lofoten, door naar Narvik, alta en naar de Noordkaap. Terug via Alta, kop van Finland en dan Zweden in en via de E45 terug naar beneden. Reistijd was 8 weken. Ik heb een Webasto diesel kachel en we gebruiken LPG voor het koken en de boiler. Voor het tanken met LPG zou ik het dan ook zo uitkienen dat je LPG tankt in Noorwegen. Voor de diesel eventueel een fles anti vries meenemen, maar dat geeft meestal geen problemen.
Alles 4x4
Plaats reactie