Truma C3402

Met de camper naar de sneeuw!
Plaats reactie
Guus Flater
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 19:15
Contacteer:

Truma C3402



Bericht door Guus Flater »

Hallo

Ik heb gezocht maar kon het antwoord niet vinden.
We zijn afgelopen weekend 1 nacht met onze camper voor het eerst weg geweest (we hebben hem net gekocht).
Zoals jullie wel weten was het behoorlijk fris voor de tijd van het jaar :(
Maar het was goed warm te houden in de camper.
Maar nu mijn vraag:
We gingen naar bed en wilde de kachel zachtjes aan laten ,maar toen ik een tijdje lag en bijna in slaap viel began er wat te knagen .
Kan ik de kachel aan laten of moet er ook onderhoud aan gepleegd worden.
Je hoordt wel een van die verhalen over koolmonoxide of kan dat niet met dit soort kachels.
Dus heb hem maar uit gedaan en wat dichter tegen elkaar gekropen :-B :-B
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Truma C3402



Bericht door vanHooltje »

Ook een goede smoes om s... te hebben met je vrouw :lol: :thumbup:
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Truma C3402



Bericht door Ronmekel »

Als je een combi verwarming hebt is dat een gesloten systeem.
De verse lucht wordt van buiten aangezogen en de verwerkte lucht door het zelfde gat naar buiten geblazen (net als thuis).
Er kan dus nooit CO2 in de camper komen.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Truma C3402



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou, je mag het best weten, ik heb daarnet nog een hele grote mond opgezet over temperaturen, maar ik heb mijn kachel gewoon op 1 staan 's nachts. :oops:

De Truma heeft de branders buiten het interieur zitten en hij haalt vanaf buiten de verbrandingslucht weg.
Hij gebruikt dus geen lucht uit het woongedeelte.
Wel gaat de schoorsteen via slang naar dak of zijuitlaat. Als je zeker weet dat de schoorsteenslang goed en onbeschadigd is, is er geen probleem.
Haal even de kap ervoor weg en kijk of de afvoerslang ook goed is bevestigt aan de warmtewisselaar. Dus dat er de rubber ring inzit bij de klem. Kijk dan gelijk of het gat in de vloer niet grote kieren heeft.
Laat de ventilator in het laatste geval dan niet draaien.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Guus Flater
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 19:15
Contacteer:

Re: Truma C3402



Bericht door Guus Flater »

@ van Hooltje jij hebt hem door.

De rest bedankt voor het antwoordt.
Het is idd een combi
Ik ga de afvoer controleren en daarna kan ik rustig slapen.

Thanks
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Truma C3402



Bericht door de toren »

Wij laten ook altyd iets openstaan (ook op wintersport ). Droge lucht is makkelijker te verwarmen dan vochtige lucht heb ik ooit begrepen dus ventileren is een must of heb ik dat verkeert begrepen ?
Gebruikersavatar
hsrscheper
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 16:33
Locatie: Scherpenzeel (gld)

Re: Truma C3402



Bericht door hsrscheper »

Bij wintersport hebben wij het dakluikje ( boven ons bed ) altijd openstaan op de 1e stand. Kachel op 14 graden.
Als je als het donker is binnen in de camper eens alle lichten aandoet en dan buiten de camper rondloopt zie je dat er op diverse plaatsen een directe verbinding tussen binnen/buiten is ivm. de ventilatie.
Controleer voor vertrek altijd even de rookgasafvoer van onze Truma kachel.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Truma C3402



Bericht door Marco Polo »

de toren schreef:Wij laten ook altyd iets openstaan (ook op wintersport ). Droge lucht is makkelijker te verwarmen dan vochtige lucht heb ik ooit begrepen dus ventileren is een must of heb ik dat verkeert begrepen ?
Vocht in de lucht wil verdampen (bij verhoging van temperatuur).
Hiervoor neemt het warmte op uit de omgeving
De warmte die je dus in een vochtige ruimte brengt zal dus niet volledig voor temperatuurstijging gebruikt worden.
En in een droge ruimte wel.

Even kort door de bocht gesteld.

Bij her ventileren vervang je warme lucht waar relatief veel - verdampt - vocht in kan zitten door koude lucht die relatief weinig vocht kan bevatten.
Plaats reactie