vraagje over tentvloer en schimmel alkoof

Met de camper naar de sneeuw!
Plaats reactie
Kirsten!
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 10:28

vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door Kirsten! »

Wij zijn voor het zo veelste jaar met de camper op skivakantie geweest. Nu kwamen we toch nog weer wat aandachtspuntjes tegen. Misschien dat iemand me verder kan helpen.

Dit jaar hebben we een campertent mee genomen enkele jaren geleden hadden we dat ook gedaan. Toen hadden we zeil op de grond gelegd. Dat werkt natuurlijk niet op sneeuw. We hadden een een doek met wat opener structuur. Dat ging best goed, maar aan het einde van de week ging het toch weert glijden omdat de ondergrond een ijsplaat werd.
Wie heeft er goede tips wat je beter in een wintertent kunt leggen zodat het veilig blijft met in en uit lopen.

En dan hadden we nog een probleempje. We hebben onze camper vorig jaar in juni nieuw aan geschaft. En zijn er mee op zomer vakantie geweest en daarna nog een weekje in de herfst vakantie. bij terug komst merkte ik dat het in de alkoof tussen de matras en bodem toch wel vochtig werd. Had zelfs al wat schimmel plekjes. Nog mooi weg kunnen vegen. We hebben als we de camper weg zetten de matrassen een beetje omhoog gezet zodat alles mooi kon luchten.

Nu met de wintersport had ik er eigenlijk al helemaal niet meer aan gedacht tot dat mijn man het voelde dat het laken van de matras wat nat was. Dus hebben we even de matras uit de hoek getrokken om het te laten drogen. Nu zijn we dus terug en wil ik de matras weer lekker omhoog zetten zodat alles goed kan drogen en luchten zit er weer een hele schimmelplek op de bodem onder de matras. En we zijn van vrijdag tot zondag een week erna weg geweest. We slapen dan wel met 5 man in de camper en luchten na ons idee goed. Wie weet hoe we dit moeten aanpakken. Zijn er mensen die dit ook hebben en hoe hebben jullie dit op kunnen lossen?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen, want ik zou het zonde vinden als alles op deze manier beschimmeld raakt.

Groet Kirsten
Jvdberg

Re: vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door Jvdberg »

Matras ligt ws op een dichte ondergrond waardoor het niet kan ventileren . Kijk eens bij bv Obelink naar een ondermaats voor onder je matras. Zo kan je matras ventileren . Heet geloof ik een aqaumat.

Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door MonRoe »

Inderdaad een akwamat, wij hebben dit ook gehad in het hefbed. Akwamat eronder en geen last meer van condens/schimmel vorming.
http://www.akwamat.com/
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Kirsten!
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 10:28

Re: vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door Kirsten! »

Oh kijk dat kende ik nog niet. Bedankt voor de tip!

En toevallig ook ervaring met een camper tent??? :lol:

Groet Kirsten
Jvdberg

Re: vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door Jvdberg »

Voor in de ten zou je een stuk antiworteldoek kunnen nemen en deze met haringen vast kunnen zetten .

Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door ton en evelien »

Latten bodem onder matras
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door mariët »

Een lattenbodem werkt onvoldoende is onze ervaring. Akwamat en luchten. Luchten tot je een ons weegt.
Als het om de alkoof gaat let dan ook eens op of het voorste stuk (de bolling, was bij ons binnen afgewerkt met hout) daar was een soort holte ontstaan. Daar stond dus 'water' in. Met 3 ventilatieroostertjes opgelost. Nooit meer problemen gehad.
We hadden in die camper meteen een uitstekende opbergplek voor waardevolle zaken ;;-)
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door mMario »

Wij gebruikten altijd tapijttegels op de grond in de wintertent maar die zijn wel zwaar, dit jaar hadden we een paar stukken tapijt mee van 1,25 x0,6 mtr en we nemen een pallet die we op de camping kunnen vinden voor de instap. dan blijft bij dooiweer de boel droog bij het wisselen van snowboots naar slofjes.
Marius
Kirsten!
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 10:28

Re: vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door Kirsten! »

Tot nu toe is het vocht alleen onder de matras. Ik ga zeker een akwamat proberen. Als dat goed gaat is dat zeker een makkelijke oplossing.

Voor de tent ben ik nog niet uit. Soort vloerbedekking had ik ook aan gedacht, maar leek me te veel gedoe met meenemen. Ik heb op de camping ook mensen met een pallet gezien, misschien hebben hun die ook wel van de camping. Dat kunnen we dan nog eens vragen.
myway
Berichten: 15524
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door myway »

Voor onder het matras http://www.dewitschijndel.nl/catalogsea ... ?q=Akwamat



Sent from my iPad using Tapatalk HD
waterman

Re: vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door waterman »

wanneer de alkoof bodem van hout is zou je deze ook kunnen lakken. Ik heb de mijne gelakt met pu lak... gewoon uit zo'n outlet handel..
is in ieder geval makkelijk schoon te houden en in combi met een akwamat :cheers:
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door henk en lila »

Elk mens produceert in rusttoestand ca. 70 gram vocht per uur. Vijf man maal 8 uur is dus ca 3 liter per nacht (3000 gram). Dan 's morgens wassen, koffie zetten etc.

Met één m3 wintersport-buitenlucht kun je ongeveer 10 gram vocht afvoeren als je die lucht opwarmt tot minstens 15 graden (alles ruwweg berekend). Dus 300 m3 lucht er door heen jagen met de matrassen goed op zijn kant want daar verzameld het vocht zich onder meer.

(Je kunt ook de isolatie van het voorraam afhalen en 's morgens de ruit droog maken; scheelt ook heel wat grammen. ;;-) )
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Paul Willem
Berichten: 602
Lid geworden op: di 06 mar 2012, 18:05
Locatie: Amsterdam

Re: vraagje over tentvloer en schimmel alkoof



Bericht door Paul Willem »

Hallo,

Ik zou zeker ook even met een vochtmeter de alkoof goed controleren op binnendringen van vocht van buitenaf! De alkoof is voor wat vocht betreft altijd de zwakste plek. Beter "safe" dan "sorry". :thumbup:
Met vriendelijke groet,

Paul.
Adria Coral S680 SP

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Plaats reactie