Winterbanden voor camper

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
Frako
Berichten: 310
Lid geworden op: di 21 jun 2005, 20:08

Winterbanden voor camper



Bericht door Frako »

Ik wil winterbanden voor mijn camper Knaus/ Renault Master aanschaffen. Zijn dat speciale banden voor de camper of kan ik ook banden die 3500 kg aankunnen kopen. Deze zag ik laatst aangeboden.

vriendelijke groet
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door Marius HRL »

De nieuwste winterbandentest van ProMobil (november 2012) werd uitgevoerd met vijf verschillende banden 235/65 R16 C onder een Renault Master. Alleen de Goodyear Cargo Ultra Grip 2 en de Nokian WR C Cargo scoorden "zeer goed"...
Alle geteste banden hadden draagvermogen 115/113R, behalve de Nokian (= 121/119R) . Uitleg draagvermogen: http://www.online-velgen.nl/technische- ... en-banden/

Wij hebben die Nokian-banden onder de camper en die bevallen ons goed.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat zijn beste banden dan als ze 3500 kg aankunnen.

Afbeelding

Op het chassis plaatje kun je de asdrukken zien soms ook op het kentekenbewijs.
Bij I = Vooras en II = Achteras.
Voorbeeld:

Staat bij II 2200 kg. En het is geen dubbellucht, dan moet iedere band achterop minimaal de helft dus kunnen dragen. Iedere band staat voor 1100 kg. Kijk even op de tabel en dan zie je dat de loadindex minimaal 112 moet zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
HolidayOnWheels
Berichten: 7
Lid geworden op: do 08 mar 2012, 20:23
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door HolidayOnWheels »

Al meerdere malen heb ik bandenleveranciers gevraagd wat nu eigenlijk precies het verschil is tussen een camperband en een transporterband (met hetzelfde laadvermogen). Blijkbaar kan bijna niemand daar een overtuigend antwoord op geven. Er wordt wel eens gezegd dat een camperband iets beter bestand is tegen stilstand, of dat klopt durf ik niet te zeggen.
Zelf heb ik onlangs een setje Toyo winterbanden laten monteren op een Ducato (Dethleffs Globebus T1), deze banden bevallen me erg goed en ze waren ook redelijk acceptabel qua prijs.
http://www.holidayonwheels.nl

Oneindig veel camperplezier toegewenst,

Geert van Erp
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door Marius HRL »

Een uitleg die ik kreeg is dat de "speciale camperbanden" gemaakt zijn voor meer comfort ,,,,,,,,

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
CamperGuy
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 16 jan 2013, 12:56

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door CamperGuy »

Hier heb je wat meer informatie over winterbanden en de regelgeving!
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door @3 »

HolidayOnWheels schreef:Al meerdere malen heb ik bandenleveranciers gevraagd wat nu eigenlijk precies het verschil is tussen een camperband en een transporterband (met hetzelfde laadvermogen).
De banden zijn in principe gelijk.
Michelin claimt dat de wang van de camperband wat steviger is uitgevoerd omdat door campergebruik het gebruik naast de weg meer is dan bij commercieel gebruik. De kans op schade is daardoor wat groter.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
hj
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 16 nov 2009, 22:21
Locatie: heerenveen
Contacteer:

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door hj »

het verschil zit em in de bandenspanning, en c band 8ply heeft een spanning van 4,6 bar en een campingband heeft een max. spanning van 5,5 bar zodat er minder vervorming optreedt wat de schade aan de band vermindert.
te zachte banden leveren meer problemen dan te harde banden ook heeft het veel invloed op de temparatuur van de band tijdens het rijden.
Rijdt een Dethleffs esprit a6970.
Jurgenpykie
Berichten: 167
Lid geworden op: zo 03 jun 2012, 15:23
Locatie: belgie dilsen-stokkem

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door Jurgenpykie »

zover als ik tot nu toe heb gevonden, zijn er bijna geen winterbanden in camperuitvoering (dacht enkel michelin) dus gewoon kijken naar het draagvermogen, en 8ply of 10 ply kiezen (aantal staalkoorden die in de band zitten, hoe meer staalkoorden, hoe stijver en beter bestand tegen stilstaan en overlading)
succes
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door @3 »

Jurgenpykie schreef:dus gewoon kijken naar het draagvermogen, en 8ply of 10 ply kiezen (aantal staalkoorden die in de band zitten, hoe meer staalkoorden, hoe stijver en beter bestand tegen stilstaan en overlading)
Draagvermogen is zaligmakend inderdaad. Daarbij hoef je niet op de PR (Ply Rating) te letten. Ply werd nog gebruikt bij de oude Diagonaalband en wordt niet meer gebruikt. Bij PR werden er al andere materialen als polyester gebruikt om daarmee een vergelijkbare sterkte mee aan te geven als werd bereikt met Rayon (Ply).
De hoeveelheid gebruikt staal maakt niets uit voor de stijfheid en overlading (waar geen enkele band tegen bestand is!) en zeker niet voor de stilstand. Het vervormen van een band door stilstaat heeft effect voor de staalgordel onder het profiel. De platte vlakken die door stilstand ontstaan verdwijnen net zo makkelijk weer als de band wordt warm gereden.
Belangrijk is dus de LI (loadindex), de maximum draagkracht van de band die ongeveer 115-125% moet zijn van de max. aslast. De juiste bandspanning ligt dan vast in een verhouding aslast en draagkracht van de combinatie en is uiteindelijk altijd het resultaat van de oppervlakte van de band op het wegdek.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Iras
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 19:30
Locatie: Randstad

Winterbanden voor camper



Bericht door Iras »

Zijn er ook all weather banden die toegestaan zijn als winterbanden.
Wij gaan meestal vanaf wintersport door naar zuid Europa.
Morgen is de weersverwachting voor Sevilla 30 gr en wij rijden nog met onze winterbanden,
Wij hebben een Fiat Ducato maxi uit 2007.
Het omwisselen van de banden loopt dus vaak achter de feiten aan.
Bovendien is het ook een behoorlijke kostenpost dat wisselen.

Grt, Iras
Teisman
Berichten: 826
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 12:10
Locatie: Dld

Re: Re: Winterbanden voor camper



Bericht door Teisman »

Iras schreef:Zijn er ook all weather banden die toegestaan zijn als winterbanden.
Wij gaan meestal vanaf wintersport door naar zuid Europa.
Morgen is de weersverwachting voor Sevilla 30 gr en wij rijden nog met onze winterbanden,
Wij hebben een Fiat Ducato maxi uit 2007.
Het omwisselen van de banden loopt dus vaak achter de feiten aan.
Bovendien is het ook een behoorlijke kostenpost dat wisselen.

Grt, Iras
Ja die zijn er. Informeer eens bij een goede baneenzaak.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door Marius HRL »

Alle M&S-banden zijn volgens de huidige EU-regels toegestaan als winterband.
Dat betekent NIET dat ze allemaal (even) geschikt zijn voor gebruik onder winterse omstandigheden.
Dat geldt overigens ook voor (winter)banden, die voorzien zijn van een sneeuwvlokje-symbool. Dat bewijzen de jaarlijkse camper-winterbandentests in o.a. ProMobil.

Als je goed presterende banden wikt, benut je de testresultaten. Als je uitsluitend wolt voldoen aan de Duitse bandeneisen in de winterperiode, kun je volstaan met M&S-banden.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Winterbanden voor camper



Bericht door mMario »

wij hebben voor de vredestein comtrac all season gekozen omdat we ook op wintersport gaan en niet steeds de wielen willen wisselen. Deze banden hebben vrij grof profiel waardoor je op een natte grasmat ook veel tractie behoud. we hadden er eerst twee alleen op de voorwielen maar toen we naar wintersport gingen moesten we er achter ook wel twee monteren ivm duitse wetgeving.
Dus nu 2 stuks bijna nieuwe Nokian banden 16 inch in de schuur staan.
Plaats reactie