Koude cabine

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
rabt
Berichten: 178
Lid geworden op: do 30 sep 2010, 22:03
Locatie: Lage Mierde

Koude cabine



Bericht door rabt »

Goede avond, Ik zet deze vraag bij de wintersport maar het heeft er eigenlijk niet zoveel mee te maken. Maar wel met kou.
Als wij in het voorjaar en najaar op vakantie gaan dan kan het nog of al flink koud zijn. In de camper krijg ik het lekker warm maar heb toch altijd kou afgifte vanuit de cabine. Daar hangt wel zo'n half gordijntje maar toch. Het kruipt dan ook over de vloer de kamper in.

Is het mogelijk om de ringverwarming op een of andere manier op het dashboard aan te sluiten zodat de warme lucht ook de cabine verwarmt? Of heeft iemand nog andere tips?

Ik zoek een permanente oplossing, dus geen dekens voor de ramen of over het dashboard of iets dergelijks.

Gr. Frank
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Koude cabine



Bericht door Inferno »

je zou een standkachel kunnen toepassen op de cabine. die verwarmd dmv de ventilatiekanalen van de auto.
Er zijn integralen die dit hebben, het is een professionele blijvende oplossing.

De truma heeft mogelijk onvoldoende vermogen om de lucht a. warm naar voren te brengen b. dan nog de hele camper te verwarmen.

Wij hebben een wintervaste integraal maar ook bij ons kan het dashboard en de vloer van de cabine behoorlijk kou afgeven. wij hebben alde verwarming met een booster (ventilator in de cabine) maar gebruiken desondanks een extra tapijt op de vloer en een deken over het dashboard als de temperaturen meer dan 5 graden onder nul gaan.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Koude cabine



Bericht door Hoofdnoorman »

Natuurlijk de nodige isolatiedekens aan de (het liefst) buitenzijde.

Maar, denk er ook eens aan om de cabinekachelklep in de recirculatiestand te zetten!

Ik ben zelf beslist geen koukleum ben gedurende jaren temperaturen van -20 en meer gewend. Maar ik kan niet tegen koude tocht of koude voeten/oren. In mijn Hymer alkoof, blijkt de koudetrek minder te wezen als de ventilator van de truma verwarming laag staat. Het ziet er dan naar uit dat de luchtstroming wat anders wordt. Maar, dat is natuurlijk bij iedere camper en inrichting anders.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Koude cabine



Bericht door beatrix18 »

.
Laatst gewijzigd door beatrix18 op za 02 feb 2013, 1:26, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Koude cabine



Bericht door Hoofdnoorman »

Eigenlijk moet je zo'n ouderwets Amsterdams café gordijn hebben.
Hoe heten die dingen ook alweer?

Let dan wel even op je laadgewicht :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Koude cabine



Bericht door beatrix18 »

.
Laatst gewijzigd door beatrix18 op za 02 feb 2013, 1:27, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
wim h
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 23:09

Re: Koude cabine



Bericht door wim h »

er lijkt ook altijd veel kou te komen uit de instap naast deur.

Een paar oude kussens erin doet wonderen.

Nieuwe mag ook :lol:
wie de camper niet eert,is het reizen niet weerd
Fritz
Berichten: 65
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:10
Locatie: De Lier

Re: Koude cabine



Bericht door Fritz »

Wij hebben een integraal camper, waar we ook altijd de bestuurdersruimte in de winter gebruiken.Mijn vrouw heeft een dik gordijn genaait die we met druknopen halverwege het dashboard vastzetten en dat tot onderaan afsluit.De gaten aan de onderkant van de deuren heb ik met 5 cm dik schuimrubber, op maat gemaakt ,afgedicht.Ook hebben wij buitenisolatie en mocht dit nog niet genoeg zijn en we staan aan de stroom hebben we een 500 watt kachel die het heel goed doet en de koude tocht opwarmt.
Fritz
De rust van de natuur ... is ook in jouw.
Lacegarden
Berichten: 36
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 20:54

Re: Koude cabine



Bericht door Lacegarden »

gebruikt u dan ook nog de beschermingen voor de vensters van de cabine voor de binnenkanten?
wij zijn er nog steeds niet uit voor de aankoop van buitenbescherming voor de cabinevensters. Wat aangeboden wordt in de handel draait zo rond de 110€,lijkt goed maar ik heb schrik van de bevestigingen dat is enkel een flauw elastiekje. Gaat men in de duurdere uitgave dan komt men vlug vanaf 290 tot 500 € en zelf duurder. Een groot bedrag.
Wij zijn nieuw met camper en hebben nog heel veel vragen.
Wat denken jullie van:bubbeltjes plastiek,ik gebruik die in mijn serres voor het opkweken van de jonge plantjes,fleece doek,dat is zeer licht,wordt ook in de serres gebruikt.
Ik had gedacht om dit te gebruiken zoals die mijnheer hierboven doet met het deken. Maar ik denk dat ik condensatie ga krijgen. zit ik juist of fout?mijn dank
rita
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Koude cabine



Bericht door mama »

Ik heb bubbeltjesplastiek (grote bubbels) .
Voordeel is dat er licht blijft doorkomen , terwijl men langs de buitenzijde toch niet binnen kijkt , en zeker zo goed isoleert als véél van die ........
Condens heb ik nooit als mijne plastiek der voor staat , ook niet tijdens de wintersporten .
Nadeel is dat het een redelijk volume heeft om het op te bergen .
Dan is een gordijn langs de binnenzijde helemaal niet nodig .
Lacegarden
Berichten: 36
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 20:54

Re: Koude cabine



Bericht door Lacegarden »

bedankt mama,nu de volgende vraag
hebt u één laag dikke bubbels gebruikt?gekocht per meter?in een tuincentrum?ik bedoel dus zeker voor de buitenkant van de cabine,hoe hebt u dat bevestigd? met een soort ducktape volledige rond het plastiek en dan in die ducktape linten gemaakt om via de deuropening vast te maken?
blijft dat goed zitten ook als er veel wind is?
de binnenkant dat gaat lukken geen probleem deze namiddag een test gedaan ok.
bedankt
rita
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Koude cabine



Bericht door mama »

Het is de voorruit en de beide zijruiten die bedekt zijn , een stukje tot over de motorkap en een stukje tot over de cabinedeuren .
Ik heb die dubbel gedaan , met de bubbels naar elkaar (bubbels binnenzijde) .
Zodat de buitenzijde en de ruitzijde vlak egaal is .
Ze is aan elkaar gemaakt met doorzichtige kaft folie , en daarover gewone ductape .
De bovenkant is een lint ingestoken (over de hele lengte), die aan beide uiteinden uit de plastiek komt , en daaraan zijn 2 haakjes vastgemaakt .
In de bovenhoek van de overhang van het camperdak , aan beide zijden is een tentoogje geplakt , alwaar ik de haakjes insteek .
Zodat die mooi strak tegen de ruiten en bovenkant van de lichtjes vooruit stekende overhang van het dak aansluit .
(net boven de hoek van de cabinedeur )
De onderkant span ik gewoon een lint van portierslot , onder de spiegels onderdoor , over de onderkant voorruit , naar de andere kant onder de spiegel onderdoor naar het portierslot .
Men zou het eventueel ook kunnen door een spanband en haak , van spatbord over kofferdeksel naar de andere kant spatbord en een haak .
Dit heb ik toch al een 4 winters lang gebruikt (januari /februari , telkens 3 weken waarvan maximaal 4 dagen op één plaats , ook tijdens kerst-nieuwjaarsreizen (elke dag ergens anders) gebruiken wij het ook , op wintersport in duitsland/frankrijk/oostenrijk , zelfs met zware storm , blijft het zijn degelijkheid bewijzen .
Is eenvoudig , degelijk , simpel en doeltreffend en goedkoop .
De plastiek heb ik inderdaad in een tuincentrulm gekocht .
ps.
De zijkanten zijn apart aangemaakt , en nadien vastgemaakt (geplakt) aan de voorkant .
Ik vouw het zo op , de 2 zijkanten (die de deuren bedekken ) plooi ik naar de voorruit , zodat die op de laag van voorruit liggen , dan plooi ik de éne kant van de voorruit naar de andere kant , zodat de helft van de voorruit bedekt is , dan is het handelbaar om het eraf te nemen , en in omgekeerde vorm om het terug te plaatsen op één twéé drie .
Hopenlijk heb je iets aan mijn beschrijving .
ps.
Dit kan tegen regen , sneeuw , enz. eventueel kan men het zelfs afdrogen met een zeemvel .
Laatst gewijzigd door mama op ma 11 nov 2013, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Koude cabine



Bericht door PaulBng »

Fleece, niet doen denk ik. te brandbaar!
Lacegarden
Berichten: 36
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 20:54

Re: Koude cabine



Bericht door Lacegarden »

Ik ben heel blij met deze reacties.morgen richting tuincentrum.de bubbeltjesrol die ik heb is de kleinere soort.
Wat kan ik als wederdienst doen,ik ben in be
http://Www.madametomate.eu
Indien ik kan helpen met opkweekraad voor oude tomatensoorten,vraag maar
Rita
Plaats reactie