Koude cabine

Met de camper naar de sneeuw!
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: Koude cabine



Bericht door ton en evelien »

mama schreef:Het is de voorruit en de beide zijruiten die bedekt zijn , een stukje tot over de motorkap en een stukje tot over de cabinedeuren .
Ik heb die dubbel gedaan , met de bubbels naar elkaar (bubbels binnenzijde) .
Zodat de buitenzijde en de ruitzijde vlak egaal is .
Ze is aan elkaar gemaakt met doorzichtige kaft folie , en daarover gewone ductape .
De bovenkant is een lint ingestoken (over de hele lengte), die aan beide uiteinden uit de plastiek komt , en daaraan zijn 2 haakjes vastgemaakt .
In de bovenhoek van de overhang van het camperdak , aan beide zijden is een tentoogje geplakt , alwaar ik de haakjes insteek .
Zodat die mooi strak tegen de ruiten en bovenkant van de lichtjes vooruit stekende overhang van het dak aansluit .
(net boven de hoek van de cabinedeur )
De onderkant span ik gewoon een lint van portierslot , onder de spiegels onderdoor , over de onderkant voorruit , naar de andere kant onder de spiegel onderdoor naar het portierslot .
Men zou het eventueel ook kunnen door een spanband en haak , van spatbord over kofferdeksel naar de andere kant spatbord en een haak .
Dit heb ik toch al een 4 winters lang gebruikt (januari /februari , telkens 3 weken waarvan maximaal 4 dagen op één plaats , ook tijdens kerst-nieuwjaarsreizen (elke dag ergens anders) gebruiken wij het ook , op wintersport in duitsland/frankrijk/oostenrijk , zelfs met zware storm , blijft het zijn degelijkheid bewijzen .
Is eenvoudig , degelijk , simpel en doeltreffend en goedkoop .
De plastiek heb ik inderdaad in een tuincentrulm gekocht .
ps.
De zijkanten zijn apart aangemaakt , en nadien vastgemaakt (geplakt) aan de voorkant .
Ik vouw het zo op , de 2 zijkanten (die de deuren bedekken ) plooi ik naar de voorruit , zodat die op de laag van voorruit liggen , dan plooi ik de éne kant van de voorruit naar de andere kant , zodat de helft van de voorruit bedekt is , dan is het handelbaar om het eraf te nemen , en in omgekeerde vorm om het terug te plaatsen op één twéé drie .
Hopenlijk heb je iets aan mijn beschrijving .
ps.
Dit kan tegen regen , sneeuw , enz. eventueel kan men het zelfs afdrogen met een zeemvel .
kan je er eens een foto van plaatsen
Lacegarden
Berichten: 36
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 20:54

Re: Koude cabine



Bericht door Lacegarden »

ik heb juist geprobeerd,maar niet eenvoudig hoor,om vellen aan mekaar te lassen met een toestel dat ik gebruik als ik groenten invries.
Het lukt maar ,niet optimaal

ik dacht van over de lasnaad daar een ducktape over te plakken,ik doe verder en laat iets weten of het goed komt.
rita

ps zou nog een paar vragen willen stellen over hagel en sneeuw,waar moet ik die plaatsen?
Gebruikersavatar
masterknauser
Berichten: 186
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 15:04

Re: Koude cabine



Bericht door masterknauser »

rabt schreef:Goede avond, Ik zet deze vraag bij de wintersport maar het heeft er eigenlijk niet zoveel mee te maken. Maar wel met kou.
Als wij in het voorjaar en najaar op vakantie gaan dan kan het nog of al flink koud zijn. In de camper krijg ik het lekker warm maar heb toch altijd kou afgifte vanuit de cabine. Daar hangt wel zo'n half gordijntje maar toch. Het kruipt dan ook over de vloer de kamper in.

Is het mogelijk om de ringverwarming op een of andere manier op het dashboard aan te sluiten zodat de warme lucht ook de cabine verwarmt? Of heeft iemand nog andere tips?

Ik zoek een permanente oplossing, dus geen dekens voor de ramen of over het dashboard of iets dergelijks.

Gr. Frank

Het merk Nordic husmobiler heeft schuifdeuren als scheiding mischien optie of kijk eens op de site .
dit lid leest alleen nog maar .
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Koude cabine



Bericht door mama »

kan je er eens een foto van plaatsen
Ja dat kan , maar dan zal je even gedult moeten hebben , ben momenteel niet mobiel genoeg .
(maar misschien zijn er ,die me al wél tegengekomen zijn ?)

Je moet die vellen niet aan elkaar lassen met dergelijk aparaat ? ze verkopen in elke dagbladhandel en nog anderen , kaft-folie .
Dient gewoonlijk om boeken te kaften (bv. voor in de school , of bibliotheek )/beschermen (doorzichtige )
Die plakt vanzelf aan plastiek , dat is zoals doorzichtige plakband , maar dan breder en steviger .
Lacegarden
Berichten: 36
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 20:54

Re: Koude cabine



Bericht door Lacegarden »

ja nu weet ik het,ik ben er al om geweest want dat lassen dat lukt niet hoor.
voor het koude probleem nog extra ,heb ik een vel bubbeltjes plastiek op maat gemaakt,met accuklemmen(wel die met een bescherming,Action)die heb ik gewoon aan de bovenrand die boven de stoelen zit, daar gans het vel aan vastgemaakt.
de grote bubbeltjes plastiek kan in de serres de planten tegen vorst beschermen als de t° buiten min 5 is,dus moet het toch lukken om de koude tussen cabine en leefruimte op te vangen,hoopik toch.
rita
Paul S
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 08 jun 2014, 10:46

Re: Koude cabine



Bericht door Paul S »

Beste Frank,

Wij zijn 17dagen naar Noorwegen en Zweden geweest rond de kerst en nieuwjaar.

Wij hebben onze nieuwe camper een Mc Louise Souvereigh extra laten isoleren tegen de kou, de kou komt zoals al aangegeven door anderen van de voorkant en de deuren van de camper, en foutjes in afwerking.

Volgende extra isolatie is toegepast, aan buiten zijde Fiamma XXL cover voor winter(geen last van condens op ramen) tot op de grond, aan binnen zijde instap bij de deuren geïsoleerd, voorzijde onder dashboard geïsoleerd
Bij bestelling van camper is er een truma 6 geplaats in plaats van een 4.
Foutje in de afwerking hebben we tijdelijk met een kussen opgelost, bij overgang van cabine deel naar woongedeelten, kwam veel kou vrij.
Om geen start problemen te hebben in het Noorden is er ook een Defa Warmup systeem geïnstalleerd dit houd de radiator en het motorblok warm, je moet dan wel stroom hebben, maar werkt perfect.

Koudste temp was -29 graden en dat 24 uur lang, ons gas verbruik hebben we kunnen beperken tot 3,5 gasfles, mede omdat we bij verwarmt hebben met een elektrisch kacheltje.

De investeringen die we extra gedaan hebben om onder winterse omstandigheden comfortabel te genieten van de camper zijn het zeker waard.
Problemen bestaan niet, er zijn alleen maar oplossingen
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Koude cabine



Bericht door hathi »

Rabt Aangezien de cabine toch verduisterd moet .savonds,heb ik een lamellen schuifdeur (katoorkast) verticaal vanuit de overstek,naar beneden gemaakt,de rails lopen omhoog,en dichten ook de overstek af,en verdwijnen er in,als de schuifdeur open staat. Hoe kleiner de ruimte in de Camper hoe meer warmte,in de leefruimte,waarom zou je die cabine ook nog verwarmen?
Hans
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Koude cabine



Bericht door PaulBng »

Hathi,
Bij kleinere campers, zoals onze buscamper, maakt de cabine een wezenlijk deel van de leefruimte uit. De voorstoelen worden dan een halve slag gedraaid. Maar dan is de totale ruimte ook wel weer kleiner....
Plaats reactie