Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?

Met de camper naar de sneeuw!
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door @3 »

eef van baal schreef:...zet een stuk karton voor de radiateur dan zal de motor ook wat heter worden.
Nee hoor, dat wordt geregeld door de thermostaat (en die is al vervangen). Indien de motor te koud dreigt te worden sluit deze en wordt de motorwarmte niet afgevoerd en blijft dus beschikbaar voor de verwarming.
Pas als de verwarming de gehele motor aan het koelen is daalt de motortemperatuur dus da’s op zich wel wat vreemd of het is wel erg koud binnen. :wink:
wingman01 schreef:overigens heb ik mijn kartonnetje in een vuilniszak zitten zodat ie bij nattigheid niet meteen verpulvert.
Ik gebruik een plastic ‘Place mat’ waar je je bord op zet als je niet de gehele tafel wilt dekken. Deze zijn er in verschillende diktes en makkelijk op maat te maken dus passen altijd.
Ik plaats deze dan alleen voor het gedeelte waar niet de ventilator lucht trekt. Zodoende is de noodkoeling ook verzekerd en hoef je niet zo panisch op je meter te letten als het weer wat warmer wordt.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
knorkneutel
Berichten: 17
Lid geworden op: do 30 sep 2010, 18:38

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door knorkneutel »

Misschien heb je een verkeerde termostaat? Die kan je ook in verschillende temperaturen krijgen... Wil je de motor sneller warm dan een warmere termostaat.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door wingman01 »

@3.
een place mat.....goed idee.. :thumbup:
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
JAN60
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 22:22

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door JAN60 »

Ik zou voor een hogere thermostaat gaan.
Gr Jan
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door wingman01 »

met het risico dat je in de zomer problemen krijgt.
laat TS het eerst maar eens proberen met een Place mat voor de radiator.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
ooitmisschien
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 22:07

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door ooitmisschien »

Het testen met het kartonnetje (of iets gelijkaardigs niet brandbaar ...) is gauw gebeurd, en dan weet je misschien niet de uitslag, maar toch wel het resultaat van het experimentje.
En het kost je geen duit.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door wingman01 »

ik heb ,t getest....en het werkt, ,t word dan wel geen 30 graden tijdens de rit in de kou, maar gewoon aangenaam en er komt serieus warme lucht binnen.
TS heeft het over een oude camper, net als die van mij, daar kun je geen moderne verwarming van verwachten.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door de Jonckheer »

En toch kan het makkelijk door de thermostaat geregeld worden. Lukt dat niet heb je een te koud type. Het formaat van de radiator heeft er niets mee van doen want de thermostaat gaat open of dicht dus gaat er wel of geen water door de radiator. Mijn bus is ook oud (1982) en 's winters kun je echt de verwarmingbuizen niet vasthouden en komt de motor keurig op temperatuur. En als je praat over een grote radiator . . moet je maar eens komen kijken wat een joekel daar voorin hangt. Gewoon een kwestie van de juiste thermostaat. Mijn advies is: koop een 90 graden thermostaat en je probleem is over. Overingens is dat ook een goede temperatuur om 's zomers mee te rijden.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door @3 »

Een thermostaat met een hogere temperatuur maakt de kachel niet specifiek warmer.
Een thermostaat heeft als doel de motor op bedrijfstemperatuur te houden.
Komt deze niet of slecht op temperatuur dan veranderd een warmere thermostaat daar helemaal niets aan. Dat kan ook niet.
Voorheen werden er nogal eens winter en zomerthermostaten gebruikt waarbij de winter versie bij enkele graden later/hoger opende/sloot. Het nadeel daarvan is dat de motortemperatuur dan vrij hoog oploopt voordat er koeling in de radiateur plaatsvindt en dat is nu wat we op een hete zomer dag in een flinke klim niet kunnen gebruiken. Dan helpt een kartonnetje voor de radiateur ook niet meer omdat je dan juist méér koelend oppervlak nodig hebt in plaats van minder zoals in de winter.
Bij koude regelt de thermostaat dat de motor niet meteen alle warmte naar de radiateur afvoert. Het koelend vermogen van de radiateur is dan te groot en het duurt lang voordat de motor op temperatuur is omdat er toch altijd enige circulatie is.
De functie van een thermostaat is om de motorwarmte juist in de motor te houden en niet om de warmte af te voeren. Een geheel andere benadering maar wel de juiste terwijl de meeste denken dat het andersom is. Het is ook geen aan/uit kraan maar een traploos regelorgaan.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door wingman01 »

Nico...
jouw motor is ook een stukje groter, dus heeft ie meer koeling (vloeistof)nodig, dus een grote radiateur.
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door durisotti »

Vaak zit de kachelradiator op het hoogste punt in het koelsysteem er kan lucht in de kachelradiator zitten en dan krijg je het ook niet warm.
Een dergelijke motor loopt rond de 1 op 10 en er is dus in principe genoeg restwarmte om de zaak op temperatuur te krijgen.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door Saviemeke »

Een andere mogelijkheid is dat de thermostaat niet goed afsluit, dan bedoel ik niet de klep van de thermostaat maar de afdichting in het huis waar hij in zit.
Als dit een klein beetje lekt gaat er al warm water naar de radiateur voordat de thermostaat zelf opengaat.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Ronald Spaargaren
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 10:29
Locatie: Kolhorn

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door Ronald Spaargaren »

Heren,

Bedankt voor jullie goede oplossingen,

Ik heb een stuk kunstof voor mijn grill gemaakt met evt schuifjes

ik ga het proberen op naar oostenrijk

Ik dank jullie
Hobby AK 620 2.5 TD 95 pk 1992
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Heeft iemand ervaring met het warm krijgen van je motor?



Bericht door henk en lila »

Ik gebruik bij koud weer regelmatig de "recirculatie-stand" van onze Toyota. Een schuifregelaar van de kachelbediening, dus ik kan kiezen tussen 100% binnenlucht of 100% buitenlucht, en alles daartussen. Bij 100% binnenlucht krijg je uiteraard snel beslagen ramen, maar het wordt wel sneller warm. Meestal begin ik op die stand en daarna naar 50/50.
Maar dat handige schuifje hebben denk ik niet alle merken.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie