Standkachel

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
dickjacq
Berichten: 786
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 9:53
Contacteer:

Re: Standkachel



Bericht door dickjacq »

Wij hebben net een camper aangeschaft en daar zit een standkachel in. Heb ook al gezocht op internet maar wordt er nog niet veel wijzer van de werking. Trekt deze de startaccu leeg?
Hymer 534 1988>Hymer 654 1990>Hymer S660 1993>Hymer B694 1998>Adria Matrix Supreme 687 SL 2013>Knaus Sun i 650 Meg 2017>Knaus Sun i 900 leg 2018. Volg ons ook op YouTube De Mazzel!
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Standkachel



Bericht door FrS »

Iras schreef:Op dit moment zijn wij in Oostenrijk en het is hier bar koud. We krijgen de camper maar nauwelijks warm met onze Truma en met name de cabine van de auto is een onaangename plek om te vertoeven. Nu weet ik dat in vrachtwagens standkachels zitten en dat er ook standkachels voor camper in te bouwen zijn. Heeft iemand ervaring met zo een kachel in de camper? Of hebben jullie wellicht tips om de cabine wat warmer te krijgen? Isolatie aan de buitenzijde van de cabine hebben we reeds aangebracht.

We bibberen nog maar even door, Het inmiddels min 15 graden om 18.30 uur.

Groetjes, Sari
alle vw westfalia campers hebben standaar een standkachel en bevalt uitstekend.
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Standkachel



Bericht door FrS »

dickjacq schreef:Wij hebben net een camper aangeschaft en daar zit een standkachel in. Heb ook al gezocht op internet maar wordt er nog niet veel wijzer van de werking. Trekt deze de startaccu leeg?
normaal gesproken gaat dat via de hh accu en die is beveiligd tegen totaal leegtrekken. Beneden een bepaald voltage houd de kachel ermee op.
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Standkachel



Bericht door FrS »

dickjacq schreef:Wij hebben net een camper aangeschaft en daar zit een standkachel in. Heb ook al gezocht op internet maar wordt er nog niet veel wijzer van de werking. Trekt deze de startaccu leeg?
blizard

Re: Standkachel



Bericht door blizard »

gekeenalje schreef:hallo allemaal,
wie heeft er verstand van standkachels?
we willen graag één in onze camper zetten.
ik heb er één gezien op internet en zou graag de mening van een deskundige hier over willen hebben.
wie wil hier eens naar kijken.?
álvast bedankt

Geke
Heb je een link, dan weten we wat je bedoelt.
Er zijn diverse uitvoeringen, diesel, benzine, lucht of water.
Ook de vorm verschilt
Gebruikersavatar
gekeenalje
Berichten: 457
Lid geworden op: di 15 feb 2011, 7:29
Locatie: Harkstede

Re: Standkachel



Bericht door gekeenalje »

helaas wat ik gezien had is al weg
mocht ik weer iets zien dan zal ik de link er direct bij zetten, is idd wel handiger
bedankt zover
Geke
het is nooit zo donker of het word wel weer licht

http://www.golifeline.nl/

http://www.funda.nl/koop/aduard/huis-47 ... straat-10/
te koop, verdere info per PB
rossini
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 04 mar 2012, 22:14

Re: Standkachel



Bericht door rossini »

goede avond standkachel is met warmelucht of deze verwarmt hij dekoelvloeistof in het moterblok.
deze gebruikt alleen veel stroom bij starten verder allen de ventielater en het pompje voor de diesel.
zorg voor een goede uit laat heb er zelf een in de vracht auto.
rossini
blizard

Re: Standkachel



Bericht door blizard »

dickjacq schreef:Wij hebben net een camper aangeschaft en daar zit een standkachel in. Heb ook al gezocht op internet maar wordt er nog niet veel wijzer van de werking. Trekt deze de startaccu leeg?
Tijdens het starten trekt de standkachel behoorlijk wat stroom, vanwege het voorgloeien. Vandaar de dikke kabels en 20 A zekering.
Als de kachel is opgewarmd, is de stroomafname 40-80 W, dit is hoofdzakelijk voor de ventilator. Ik heb het over de dieselversie 12 volt.

Onze Eberspächter D4L maakt een hoop herrie, ik kwam er achter dat de fan ooit te heet is geweest en er een hoek uit is gesmolten, en daarom in onbalans is. Heeft iemand zo'n (gele) aanjager liggen en die wil verkopen?
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Standkachel



Bericht door Starline 660 »

Wij hebben een Webasto airtop in laten bouwen http://standkachel.webasto.nl

Kost rond € 3000,- maar dan heb je wel een top ding, pakt stroom van de huishoudaccu, gebruik is niet hoog.
Ingebouwd onder de bijrijdersstoel.

Wij hebben de camper ook gebruikt als slaapplaats in de winter bij ons huis in aanbouw, bij min 23 nog heerlijk warm binnen en nog lang niet op de hoogste stand gehad.
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Standkachel



Bericht door henk en lila »

Mijn Webasto AT2000 Diesel 12 Volt pakt 25 watt als hij normaal brandt (volgens het typeplaatje). Tijdens het opstarten zal dat max 2 minuten iets meer zijn. Hij zit op de huishoudaccu aangesloten en als die te leeg is, start de Webasto niet.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie