sneeuw op het dak

Met de camper naar de sneeuw!
stabij
Berichten: 344
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 18:35

sneeuw op het dak



Bericht door stabij »

Camper staat nu thuis dik onder de sneeuw moeten wij nog actie ondernemen om sneeuw van het dak te halen of gewoon zo laten hebben hier (nog) geen ervaring mee.
Wat doen jullie?
nu op 4 wielen Leo en Anja
Hymer E610
Berichten: 905
Lid geworden op: zo 23 nov 2003, 22:33
Locatie: Ottersum



Bericht door Hymer E610 »

Hier ook een dikke laag sneeuw,maar ook een Hymer he,hoeft je niks aan te doen :wink:

Gr Fred
--------------------------------------------

AfbeeldingAfbeelding
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland



Bericht door DHM »

Vorige week stonden we in Willingen en daar waren eerst ijsregens en daarna sneeuw op het dak.
Ook tegen de achterwand zat een dikke laag ijs.
Je wilt niet weten wat er gebeurd als je daarna gaat rijden.
Achterliggers rijden met enorme afstand omdat al dat ijs en sneeuw gaat breken.
Ik vond het achteraf wel gevaarlijk, maar ja ik kon moeilijk gaan krabben op de lak die er overigens nog maar 3 dagen nieuw op zat.
Ik zou zeggen voorzichtig eraf halen met zachte veger.

gr. Diederik
de kleine zwerver
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 22:14

SNEEUW OP HET DAK



Bericht door de kleine zwerver »

Wel vrienden als ik in jullie plaats was , ik deed er de sneeuw af, waarom sneeuw weegt heel veel. dus grote druk op het dak.
Als we met wintersport zijn en er ligt 0.50 m op uw dak dat is niet goed. Ik doe er de sneeuw af voor alle veiligheid. En tevens voor het gewicht.
D K Z
Laatst gewijzigd door de kleine zwerver op zo 19 dec 2010, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Als je er niet mee gaat rijden kan je het laten zitten, maar zodra je er mee de weg op gaat, eraf halen. Kan voor andere weggebruikers levensgevaarlijk zijn.
Je ziet het ook wel bij vrachtwagens, hele brokken ijs/sneeuw die van het dak afkomen, je wilt niet het niet op je geweten hebben dat een voetganger of fietser dit boven op zich krijgt. Of een auto met alle schade.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
stabij
Berichten: 344
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 18:35



Bericht door stabij »

deels heb ik antwoord ik weet dat je verplicht bent als je de weg opgaat om sneeuw van het daK te halen en je ramen schoon te hebben voor het zicht dus veiligheid.Dat geld dus voor alle auto`s
Maar waar het mij omgaat is dus het gewicht geeft dat niet voor de druk op de wanden? waardoor een lek kan ontstaan?
Ik meen ergens iets gelezen te hebben maar kan het niet terug vinden
nu op 4 wielen Leo en Anja
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL



Bericht door Starline 660 »

Centimeter of 15 kan ie best wel hebben, maar wordt het veel meer? dan maar even de bezem er over :wink:

Reken maar eens uit wat voor extra gewicht er op je dak ligt.

Groet,

Sieb
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
laverda
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 16 mei 2007, 20:27



Bericht door laverda »

Het heeft niet echt iets met campers te maken, maar vorig jaar zijn er in Zweden veel daken ingestort door de sneeuw door het hoge vochtpercentage.Sneeuw heeft dus een wisselend vochtpercentage en hoe meer vocht hoe zwaarder de sneeuw :roll:
Wim56
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 22 jan 2006, 13:17
Locatie: Philippine (Zeeuwsch Vlaanderen)
Contacteer:



Bericht door Wim56 »

Starline 660 schreef:Centimeter of 15 kan ie best wel hebben, maar wordt het veel meer? dan maar even de bezem er over :wink:

Reken maar eens uit wat voor extra gewicht er op je dak ligt.

Groet,

Sieb
Bij deze

vers gevallen sneeuw met een vocht percentage van 10% weegt 100 kg. per M3

bij een gemiddeld dak oppervlak van 6m*2m*15cm. = 1,8M3 kom je op een gewicht van nog geen 200 kg. vers gevallen sneeuw op het dak van je camper, hoe wel dit mooi verdeeld over het dak geen probleem hoeft te zijn.
Groet Wim,

Werken is fantastisch maar laat voldoende over voor je collega's
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL



Bericht door Starline 660 »

Mooi gerekend Wim :wink:

10 % vocht is redelijk droge sneeuw, kun je nagaan wat het weegt bij 20% vocht en 40 cm hoog.

Kan ie ook nog wel hebben, maar geeft toch wel een beetje extra druk op de constructie.
Ik kom in actie bij 30 cm en meer :wink:

Groet,

Sieb
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Wim56
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 22 jan 2006, 13:17
Locatie: Philippine (Zeeuwsch Vlaanderen)
Contacteer:



Bericht door Wim56 »

Starline 660 schreef:Mooi gerekend Wim :wink:

10 % vocht is redelijk droge sneeuw, kun je nagaan wat het weegt bij 20% vocht en 40 cm hoog.

Kan ie ook nog wel hebben, maar geeft toch wel een beetje extra druk op de constructie.
Ik kom in actie bij 30 cm en meer :wink:

Groet,

Sieb
Is natuurlijk zo ik ging uit van 15 cm versgevallen maar als dat en paar dagen ligt zakt dit in naar een mindere dikte maar weegt nog steeds het zelfde en als er dan weer een ladig overheen gaat zoals nu het geval is kom je uiteindelijk op een gewicht dat je niet wilt weten

"off topic"
Hoeveel gewicht mag je eigenlijk op je dak van je camper vervoeren dit wordt bij personen auto's nog wel eens vermeld in de brochure's maar bij campers wordt dit te weinig bekend gemaakt evenals of men op het dak kan lopen zonder schade te maken.
Groet Wim,

Werken is fantastisch maar laat voldoende over voor je collega's
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL



Bericht door Starline 660 »

Meeste sandwich daken zijn wel berekend op het gewicht van een "echte " kerel :wink:

Ben zelf erg voorzichtig om er op te lopen, doe het liever met een trap aan de zijkant, zo'n dak is nog al eens glad en op een schuivertje naar beneden bedank ik voor op mijn leeftijd :wink:

Groet,

Sieb
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
ErikBoer
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 11:12
Locatie: Rotterdam



Bericht door ErikBoer »

Sneeuw gaat er prima af met een zachte bezem.Ik heb meer moeite met die ijsplaat wat soms op het dak lig,dit valt niet mee om eraf te halen..Verleden jaar tijdens het dooien is er smeltijs tussen de dakluikrubbers naar binnen gelopen en dat is absoluut geen pretje.. :(
Laatst gewijzigd door ErikBoer op do 30 dec 2010, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben en Ingrid
Berichten: 967
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 11:30
Locatie: Beek-Berg en Dal
Contacteer:



Bericht door Ben en Ingrid »

Gewicht van sneeuw
Vooral natte sneeuw kan problemen en gevaar opleveren voor daken, met name voor platte daken. Een kubieke meter poedersneeuw weegt 50 kilo. Dezelfde hoeveelheid samengedrukte plaksneeuw weegt zo'n 200 kilo en die hoeveelheid als natte sneeuw kan meer dan 500 kilo wegen.
Groet Ingrid.

Don't follow me, I'm lost too.

Hymer B 584 (2004).
Plaats reactie