Welke winterbanden zijn juist?

Met de camper naar de sneeuw!
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen



Bericht door Tec »

En als er al geadverteerd wordt met "goede , prima ,z.g.a.n. mooie ect" zonder de profiel diepte te vermelden klopt er waarschijnlijk al iets niet.
Iemand die banden met 7,5 mm verkoopt wil dat maar al te graag laten weten. maar bij 5 mm is het al minder leuk. Net als auto's aanbieden zonder km stand betekend vaak erg veel km.

En als er tot koop overgegaan wordt altijd een goede profiel meter meenemen. Veelal zijn profieldieptes schattingen en die vallen nogal eens in het voordeel van de verkoper uit.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
BettyR
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 22:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:



Bericht door BettyR »

Wim, Kirsten en Binck schreef:Deze : http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/b ... 75-16.html

zijn inderdaad zomerbanden
Ja, die advertentie had ik inderdaad gezien... en vervolgens twijfelde ik. Dank voor je reactie. Groet! Betty
de kleine zwerver
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 17 mei 2006, 22:14

welke winterbanden zijn juist



Bericht door de kleine zwerver »

Dit staat op campersite.be

Na een paar dagen rond te rijden in Duitsland Eifel en Moezel gebied en wat kerstmarkten oa Trier enz... onder winterse omstandigheden, heb ik plots controle van de Politie, banden en ruiten sproeiers werden gecontroleerd, zelf kreeg ik een compliment dat de ruiten sproeiers nog werkten bij min 10....Maar de banden waren niet in orde, ik heb pas de nieuwe michelin agilis camping m+s.
Dus ik dacht dat het inderdaad sneeuw banden zijn Maar wat blijkt nu, dat zijn vier seizoen banden volgens de Politie en er is maar sprake van een sneeuwband als er een sneeuw kristal op staat. Na wat over en weer gepraat (in mijn beste Duits )
Zeiden ze dat ze geen PV zouden opstellen omdat de rest in orde was......

Bij mijn thuis komst een mail gestuurd naar Duitsland om meer uitleg, hier onder de mail, mijn vraag is nu wie kan hier nog aan uit aan die wetgeving




volgend bericht gestuurd:

Sehr geehrter Damen und Herren, es gibt momentan viele discutionen über die winterreifenpflicht.

Auch bei uns hier in Belgien.

Ein Freund hat in Trier, mit einen Mobilhome, ausgerüstet mit M&S reifen, eine Mahnung bekommen weil die reifen nicht mit einen Schneeflocken bezeichnet worden waren.

Bitte um Verdeutlichung von folgendes und vor allem über „zusätzlich oder an stelle“:

Die im Fachhandel gekauften Winter- und Ganzjahresreifen erfüllen die so beschriebenen Voraussetzungen. Sie sind typischer Weise als "M+S-Reifen" gekennzeichnet; auch Ganzjahresreifen bleiben erlaubt. Zusätzlich oder an Stelle des "M+S"-Symbols erfolgt zum Teil auch eine Kennzeichnung mit einer Schneeflocke (Alpine Symbol).

Mit freundliche Gruße









Hier onder het antwoord....

Sehr geehrter Herr ....,
M+S-Reifen werden im allgemeinen Sprachgebrauch als Winterreifen bezeichnet, als solche verkauft und mit einem M+S-Symbol (teilweise auch in Verbindung mit dem Bergpiktogramm mit Schneeflocke – Alpine Symbol) gekennzeichnet. Aber auch Ganzjahresreifen können den Eigenschaften der Richtlinie 92/23/EWG entsprechen und mit einem M+S-Symbol versehen sein. Entscheidend ist also allein die Kennzeichnung mit dem M + S-Symbol. Die Schneeflocke kann zusätzlich aufgeprägt sein (und ist es auch häufig), alleine ohne M + S-Symbol ist sie jedoch nicht ausreichend.

Mit freundlichen Grüßen
Günther Karneth
Ministerium für Wirtschaft, Energie, Bauen, Wohnen und Verkehr
des Landes Nordrhein-Westfalen


Voor wie dat gezever niet zou verstaan, daar staat klaar en duidelijk dat:
- Winterbanden moeten M&S gekenmerkt zijn.
- Het sneeuwvlokje alleen is niet voldoende.
- M&S alleen als merkteken is voldoende.

Voor wie naar Duitsland gaat, neem een afschrift van dit bericht mee, het is in ieder geval betrouwbaarder dan wat men op Google kan vinden (heb ik ergens reeds gelezen dat die foutieve gegevens plaatsen)

D K Z
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen



Bericht door Jan en Simonne »

Dat staat dus weer helemaal haaks op alles, wat je leest.
Ik snap er nu echt helemaal niets meer van... :?
Dus M&S banden gelden als winterband, met of zonder vlok en alleen vlok is geen winterband (wat is het dan wel?).....
Laatst gewijzigd door Jan en Simonne op do 16 dec 2010, 7:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05



Bericht door @3 »

Volgens mij begrijpt die medewerker van het 'Ministerium für Wirtschaft, Energie, Bauen, Wohnen und Verkehr des Landes Nordrhein-Westfalen' het zelf niet helemaal goed.

Wat hij stelt druist lijnrecht in, in wat men in de bandenbranche al jaren als feit ervaart.

Een sneeuwkristal/vlok staat voor winterse omstandigheden met bijbehorende temperatuur waar M&S staat voor de goede profieleigenschap in Modder en Sneeuw.

Elk welzinnig denkend mens weet natuurlijk wel wat het beste te gebruiken conform de richtlijn zoals geldend in Duitland.

Kies een goede winterband dan kom je ook niet in de problemen en ben je de onduidelijkheid voor.
Bluesmobiel
Berichten: 1417
Lid geworden op: di 16 mar 2004, 20:33
Locatie: Utreg....mu statsie doar gebeurt van aallerhant



Bericht door Bluesmobiel »

ik had een geanimeerd gesprek met een goede kennis die runt een garage over de schaarsheid van banden. Hij zei dat hij ze nog volop kon leveren verschillende merken ook voor Campers....en dat terwijl ik ze helemaal uit Duitsland heb gehaald :twisted:
Elwood:
"It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses."
Jake:
".... HIT IT!"

Afbeelding
Hymer E610
Berichten: 905
Lid geworden op: zo 23 nov 2003, 22:33
Locatie: Ottersum



Bericht door Hymer E610 »

Ook een vriend van mij is bandenhandelaar.Er is nog wel aan te komen,maar de prijzen zijn asociaal duur,volgens hem.

Ik blij dat ik vorig jaar een nieuw setje heb gekocht :wink:

Gr Fred
--------------------------------------------

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
tekemel
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 16:54
Locatie: Eindhoven

Winterbanden M+S of sneeuwvlokje



Bericht door tekemel »

Sorry,

Tekst is al bekend.

groet
Gebruikersavatar
Huibdebruijn
Berichten: 376
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
Locatie: Dordrecht



Bericht door Huibdebruijn »

Ik heb ruim voor de schaarste 4 nieuwe uniroyal winterbanden gekocht bij campercar en die zijn echt in 1 woord geweldig.
4 stuks splinternieuwe winterbanden gemonteerd en gebalanceerd voor 325 euro. ( 185 R14 )

We zitten nu in Winterberg en de toch behoorlijk steile hellingen heb ik zonder sneeuwkettingen op een volledig besneeuwde weg kunnen rijden.

Nou moet je weten dat onze camper met de vorige michelin agilis banden zelf met regen al doorslipt bij het wegrijden dus ik ben helemaal positief verrast bij deze banden in de sneeuw.

Het valt ons op dat de wegen in duitsland veel slechter schoongemaakt zijn dan in Nederland.
De noodzaak voor winterbanden word daardoor veel groter.
Het voordeel dat de duitsers met winterbanden dachten te hebben is door de zeer slecht schoongemaakte wegen teniet gedaan.
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel

Re: welke winterbanden zijn juist



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

de kleine zwerver schreef:.Maar de banden waren niet in orde, ik heb pas de nieuwe michelin agilis camping m+s.
Dus ik dacht dat het inderdaad sneeuw banden zijn
De gedachtengang is niet juist, het zijn geen sneeuwbanden.
Deze zijn comform de wet in Duitsland toegestaan omdat er M+S op staat ( hoewel om agent er anders over dacht)
Ik kan Oom agent ook wel volgen, aan de Agilis M+S kan je niet zien dat deze band winterse eigenschappen heeft.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

M+S banden en all weather banden zijn
net geen zomer banden
en net geen winterbanden
dus net geen goeie band
daarom zal er altijd wel een discusie over bljven of het goeie of slechte banden zijn voor wat voor weer type dan ook
voor mij is het duidelijk
een set zomer banden en volgend jaar een [nieuw] set winterbanden
de huidige zijn na deze winter wel versleten
en waar staat geschreven dat je alleen maar nieuwe moet kopen
je hebt straks weer minsten 6 maanden de tijd om andere aan te vinden
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Plaats reactie