vorstvrij houden afvalwatertank

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Bedoel je een aardlekschakelaar?? Die schakelt uitsluitend uit, wanneer er boven een bepaald amperage stroom wegvloeit (anders dan via de nulleiding).

Of is het door jou bedoelde apparaat een combinatie van zekering en aardlekschakelaar???

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son



Bericht door Marinus »

Marius, als ik het helemaal goed wil zeggen is het een installatieautomaat.
Een installatieautomaat, ook wel maximumschakelaar, automaat of zekeringautomaat genoemd is een combinatie van een aardlekschakelaar met een overbelastingsschakelaar.

De aardlekschakelaar beveiligt het achterliggend netwerk door een differentiaal vergelijking.
Deze schakelaar vergelijkt het verschil in waarde tussen de inkomende stroom (amperage) en de uitgaande stroom.
Dit verschil mag, bij elke waarde van de doorgaande stroom, niet groter zijn dan een bepaald verschil.
Bij een 30mA beveiliging mag het verschil tussen in- en uitgaand stroom niet groter zijn dan die 30mA anders schakelt de beveiliging uit.

De overbelastingschakeling werkt met twee soorten beveiligingen.
Ten eerste een bimetaal als beveiliging.
Zulk bimetaal is opgebouwd uit twee plaatjes van verschillende metalen tegen elkaar aan en fungeert als een klein verwarmingselement.
Door het bimetaal loopt de stroom die afgenomen wordt.
Als er (langdurig) veel stroom wordt afgenomen wordt het plaatje warm en vanwege de twee verschillende metalen met twee verschillende uitzettingscoëfficiënten, trekt het plaatje krom.
Zodra het te veel krom trekt, dus als de stroom de maximale waarde overschrijdt, schiet het uit de vergrendeling en valt de schakelaar terug naar ruststand.
Ten tweede is er een magnetische beveiliging.
Dit is een elektromagneetje dat al bij een kortstondige (bijv 10 msec) hoge kortsstroom een pal wegtrekt waardoor de schakelaar terugvalt naar de ruststand.

Zulke installatieautomaat is een goede beveiliging in een aantal zaken, maar niet voor elk geval.
De installatieautomaat beveiligt het systeem bij:
a) een lekstroom van fase naar aarde
b) leen lekstroom van nul naar aarde
c) een korstsluiting tussen fase en nul
d) een overbelasting (te hoge stroomafname)

Echter, zulke schakelaar is geen beveiliging als je bijvoorbeeld met je ene hand de fase aanraakt en met je andere hand de nulleider.
In deze situatie gaat mogelijk zelfs een dodelijke hoge stroom door je lichaam.
Pas als je lichaam contact maakt met aarde en de lekstroom wordt hoger dan 30 mA, pas dan schakelt zulke schakelaar uit.

Dus met name in situaties waar je geen contact maakt met aarde (zoals binnen in een camper) levert het aanraken van de fase en de nul een gevaarlijke situatie op.
En er is geen enkele beveiliging die werkt in zulke situatie.
De enige remedie is dan om een stukje ijzer- of koperdraad aan je lichaam te maken en de andere kant te verbinden met een geaard punt in de camper. (maar of dat zo handig is??)
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dank je wel voor deze glasheldere uitleg! Ik kende deze combinatie van zekering en aardlekschakelaar nog niet!

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

In een eerder bericht meldde ik de ervaring dat ook als wij de kraan van de vuilwatertank open lieten staan (bak eronder) die kraan toch dichtvroor.

Dit jaar stonden we weer ik Keulen bij enkele graden vorst en heb ik een handjevol zout (via een wasbakje) in de gesloten vuilwatertank gegooid.
Dat werkte feilloos. Lozen ging ook bij vier graden vorst probleemloos.

VRAAG: weet iemand hoeveel zout je minimaal per 10 liter afvalwater moet gebruiken om bevriezing te voorkomen bij min 5 of min 10 graden Celsius???
Daar zal vast wel een tabel voor zijn, maar die kan ik niet vinden.

Dank & groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Explorer
Berichten: 684
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 12:51



Bericht door Explorer »

Hallo allemaal,

Ben zelf nog een leek en nog zoekende naar een camper. Om informatie te vergaren hou ik dit forum in de gaten. Ik zag deze topic en misschien sla ik helemaal de plank mis. Is het geen idee om via de ringverwarming een extra uitloop richting de tank te maken? Op deze wijze blijft de tank en de omgeving van de tank (tenzij hij onder de camper hangt) ijsvrij, lijkt mij?
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Inmiddels heb ik zelf gevonden wat het effect is van keukenzout op het vriespunt van water.
Je kunt maximaal 355 gram zout oplossen in één liter water en daarmee daalt het vriespunt naar -21 graden Celsius.

Omgerekend is dit dus voor elke graad vriespuntverlaging: 17 gram / liter water .

Om bevriezing van je vuilwatertank tegen te gaan tot - 5 graden, heb je dus 85 gram nodig per liter water in de vuilwatertank. Met 500 gram zout kun je dan ongeveer zes liter water voor bevriezing behoeden bij -5 graden Celsius

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
markp
Berichten: 23
Lid geworden op: di 21 sep 2010, 21:01



Bericht door markp »

als je calciumchloride gebruikt, wat oa. in veel vochtvreters zit, heb je veel minder nodig; (of ethyleenglycol, maar da's giftig en wat minder geschikt voor "wegwerp")
zie ook: http://www.zoutman.com/nl/informatie/wegenzout
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Gebruik NOOIT het giftige anti-vries ethyleenglycol!!!! Dat is een gevaar voor mens, dier en milieu!!

Het nagenoeg veilige alternatief dáárvoor is propyleenglycol !!
Zie: http://www.amsoil.nl/nl/shop/collection/browse/21/52

Een gehalte van 40% propyleenglycol voorkomt bevriezing tot min vijf graden Celsius.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Moeton
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 20:55



Bericht door Moeton »

Explorer schreef:Hallo allemaal,

Ben zelf nog een leek en nog zoekende naar een camper. Om informatie te vergaren hou ik dit forum in de gaten. Ik zag deze topic en misschien sla ik helemaal de plank mis. Is het geen idee om via de ringverwarming een extra uitloop richting de tank te maken? Op deze wijze blijft de tank en de omgeving van de tank (tenzij hij onder de camper hangt) ijsvrij, lijkt mij?
Zit standaard op onze knaus. Een geisoleerde afvalwatertank met aansluiting op de ringverwarming.
Nooit geen last van een bevroren afvalwater tank. Ook niet tijdens onze laatste skivakantie in VT bij -26 gr.
Dethleffs GlobeBus T4 2013
Ducato 130 pk 2.3 jtd multijet.
Leven en laten leven.

Groeten,
Moeton.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

Zit in onze hymer ook.
Gebruikersavatar
Huibdebruijn
Berichten: 376
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
Locatie: Dordrecht



Bericht door Huibdebruijn »

ik slinger dit topic nog even nieuw leven in:

Morgen gaan we naar winterberg. nou gaat het daar 10 graden vriezen 's nachts.
dat is op zich geen probleem maar als we overdag gaan skien wil ik de kachel uit zetten om gas te sparen.
Het zal dan in de camper op den duur naar iets onder nul gaan denk ik.
Nou zal dat voro de 50 liter schoonwatertank niet zo snel afkoelen maar de porta potti heb ik 2 weken geleden al een keer bevroren gehad en het is lastig als je die niet kan doorspoelen.

Ik denk er nu over zout te gooien in de schoonwater tank van de potra potti.
heeft iemand dit wel eens geprobeerd?

dan heb ik ook nog een electrische truma boiler ( zo'n 300W ding ) die 2 jaar geleden al eens kapot gevroren is omdat we die vergeten waren af te tappen. deze zit in de kast achter de kachel.
's avonds en 's nachts blijft die wel warm en als de generator draait warm ik hem zelfs op om de afwas te doen.
zal dat ding zo ver afkoelen in de uren dat we weg zijn dat hij weer kapot kan vriezen of gaat dat niet zo snel.

Als het allemaal moeilijk word dan laat ik de kachel overdag ook maar aan, maar dat kost dan onnodig veel gas.
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)



Bericht door SunMaster »

Ik denk dat het gas verbruik minder kost dan kapot gevroren spullen en dan hebben we het nog niet over de ergernis en ongemakken wat dat met zich mee brengt.
Ik zou de kachel zachtjes laten branden.
Prettig en warm verblijf daar.

Groeten,
Jaap
Groeten,
Jaap
Afbeelding
Gebruikersavatar
Huibdebruijn
Berichten: 376
Lid geworden op: za 04 okt 2008, 18:25
Locatie: Dordrecht



Bericht door Huibdebruijn »

SunMaster schreef:Ik denk dat het gas verbruik minder kost dan kapot gevroren spullen en dan hebben we het nog niet over de ergernis en ongemakken wat dat met zich mee brengt.
Ik zou de kachel zachtjes laten branden.
Prettig en warm verblijf daar.

Groeten,
Jaap
Met de kosten van het gasverbruik zit ik niet zo.
het is meer het probleem van voldoende gas meenemen.
2 weken geleden in disneyland verbruikte we 1 groene 5 kg fles per 2 dagen.
dat was alleen 's avonds en 's nachts de kachel aan.
dus zeg maar tussen 09.30 en 19.00 uur uit.

nu heb ik 2 stuks 5 kg flessen bij me en 1 stuks 11kg fles.
bij elkaar dus voor ongeveer 8 dagen gasverbruik als we hetzelfde doen als in disneyland, maar voor hooguit 5 dagen als hij dag en nacht brand.
we willen 5-6 dagen blijven en zonder gas zitten is niet erg prettig.

meer gasflessen kan ik echt niet kwijt.
CI riviera (1999) op Fiat - 2,8 i.d.T.D.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen



Bericht door Jan en Simonne »

In WinTerberg kan je gasflessen laten bezorgen op de camperplaats.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Plaats reactie