Overgewicht en Go-Box

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
schieland
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 12:59
Locatie: Makkinga

Overgewicht en Go-Box



Bericht door schieland »

Beste medeleden,
Wij zijn sedert een paar maanden in het bezit van een (te zware) camper met tandem-as op B-rijbewijs. Het technisch maximale gewicht is 4500 kg. Op kenteken maximaal 3500 kg. Kortom de bestuurder kan al niet mee. Wij waren in een klap weg van deze camper dus het was deze of niets.

Inmiddels hebben wij besloten het traject naar C-rijbewijs op te starten en na het behalen hiervan de camper terug te laten keuren naar 4500 kg. De camper is nu ook bij overgewicht goed verzekerd. Wij willen met de kerst met deze camper naar Mautendorf.

Nu hebben wij de volgende vragen:
Is het nu verstandig om direct voor de grens een go-box aan te schaffen in plaats van een vignet en verkleinen wij daarmee het risico van een weging ?
Zijn er mensen die ervaring hebben met overbelading op ritten naar Oostenrijk?
Wordt er rond deze tijd veel op gewicht gecontroleerd ?

Wij horen graag jullie reacties
Gebruikersavatar
Malamu
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 29 feb 2004, 0:29
Locatie: Hengelo Ov.



Bericht door Malamu »

Je zal wel Mauterndorf bedoelen, Mautendorf is wat al te toevallig als het om tol gaat. Je loopt geen extra risico op weging, je wordt namelijk altijd gewogen door detectoren in het wegdek. De pakkans voor de tol is erg groot. zeker met dit grote verschil en de afstand die je in Oostenrijk moet rijden. En als je dan ook nog gepakt wordt voor de overbelading heb je een heel groot probleem. We hebben dit vorig jaar gezien aan de grens. Een per definitie overbeladen camper mocht namelijk niet verder rijden en moest uiteindelijk worden terug gesleept naar Nederland.
Ieder zijn keuze, maar ik zou het risico niet nemen.
Los daarvan is het natuurlijk belachelijk dat een camper naar 3500 kg wordt terug gekeurd en dat je er dan niet eens in kunt rijden.
Pax Intrantibus = Vrede aan wie hier binnen komt.
Gebruikersavatar
schieland
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 12:59
Locatie: Makkinga



Bericht door schieland »

Dank je Malamu voor je antwoord.

Ja we bedoelen Mauterndorf.

Op je antwoord het volgende. Als je gewogen wordt zonder dat je papieren worden getoond is dat niet erg - als we een GoBox hebben is er aan de Maut voldaan, deze betalen we dan naar het gewicht boven 3500 kg.
Het gaat er om of je daadwerkelijk wordt aangehouden als je een GoBox hebt.
Het is nu juist dat we het risico goed willen inschatten nu we zeker weten, dat de camper in december nog niet is omgekeurd naar 4500 kg.
houtje72
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 15 aug 2007, 8:28
Locatie: Beek en Donk



Bericht door houtje72 »

hoi

Wij gaan al jaren naar Aschau of fieberbrunn.
Laat niets aanpraten, en rijden met de camper..
De kans is er dat je gewogen wordt...maar ja..
Mauterndorf is niet iets verder met tol dus meer risico..
succes..

Groet Mark
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Hoe zwaar ben je dan als je naar Oostenrijk gaat?
Gebruikersavatar
schieland
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 12:59
Locatie: Makkinga



Bericht door schieland »

Hallo Inferno,

Wij hebben onlangs de camper laten weg en met standaard uitrusting en gevulde watertank (zonder passagiers) woog hij 3850 kg.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Das best zwaar. Maar ik had het eigenlijk over houtje72 omdat hij ervaring heeft.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

schieland schreef:Hallo Inferno,

Wij hebben onlangs de camper laten weg en met standaard uitrusting en gevulde watertank (zonder passagiers) woog hij 3850 kg.
Ik snap echt niet hoe iemand er bij komt een dergelijke camper naar 3500 kg te laten terug keuren. Hoe gek moet je zijn! Het gaat nu nog relatief goed met al die te zware campers maar reken maar dat op niet al te lange termijn er iemand in Den Haag wakker wordt en dat er massaal gewogen gaat worden. En dan is Leiden in last want we hebben het alleen maar over het niet willen halen van het c rijbewijs en dat is, zachtjes gezegd, niet slim.
De TS is daar wel mee bezig en gaat de camper weer naar zijn originele gewichtsklasse terugbrengen. En zo hoort het.
Schaf in ieder geval die go-box aan, dan heb je daar in ieder geval geen probleem mee.
Overigens kon dat wel eens duur uitpakken want het is een tandemasser? Dan moet je 3 assen opgeven en ben je duurder uit dan mijn ex touringcar (met 2 assen).
Gebruikersavatar
schieland
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 12:59
Locatie: Makkinga



Bericht door schieland »

Hallo Jonckheer,

Ik denk niet dat degene (handelaar) die hem heeft omgekeurd erg veel te verwijten valt (gelegenheid maakt..........) - ik vind het onbegrijpelijk dat deze camper door de RDW voor dit gewicht is goedgekeurd.
De camper moet bij die weging geheel leeg zijn geweest zonder kussens en reservewiel. Op het kentekenbewijs prijkt namelijk een laadvermogen van 165 kg. Geheel leeg (alleen wat brandstof - dus lege boiler en watertanks - geen gasflessen) hebben wij het gewicht van 3550 gewogen.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

met een go box voor je raam loop[rij] je minder risico voor aanhouding
stel hij nwordt gewogen via lussen in de weg en je hebt een go box
is er niks aan de hand
gaan je ze verder controleren komen ze aan het punt van technisch gewicht ook dat is in orde
gaan ze je rijbewijs erbij halen dan zit je fout
dus is mijn conclusie de pak kans wordt wel erg klein
dan is er toch ook nog de optie om overal binnendoor te gaan
dan heb je geen vignet of gobox nodig toch?
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Omkeuren is in beginsel het opnieuw registreren van een voertuig met een andere typegoedkeuring. De gegevens van dat nieuwe type worden één op één overgenomen zoals ze golden voor het voertuig datter typegoedkeuring werd aangeboden, niet alleen het TMM.

Een laadvermogen van 165 kg zou volgens de huidige EU-regels niet worden toegestaan. Lees over het MFB in http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8410165

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
earde
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 16:28
Locatie: Belfeld



Bericht door earde »

c rijbewijs kan ik alleen maar aanrijden. Twee jaar geleden met geluk op de autoweg in oostenrijk ontsnapt aan een weging. Met een B rijbewijs in een te zware camper onderweg een signaleringsbord voor weging genegeerd en voorgedaan of ik onder de 3500 kg bleef. Gelukkig geen poltie achter ons aan en wel binnen het gezin afgesproken dat ik voor het c rijbewijs zou gaan. Inmiddels dus de camper herkeurd naar 4000 kg en een c rijbewijs. Rijdt een stuk ontspannender omdat we weten dat we voordien bij controle het gewicht nooit onder de 3500 kg maar nu altijd vrolijk onze vakantie kunnen blijven voortzetten. Uiteraard klinkt het stoer om aan te geven dat je nooit gecontroleerd wordt maar vroeg of laat ...
Tenslotte leer je veel tijdens het C rijbewijs waar ik als weggebruiker dagelijks voordeel bij heb. Een aanrader dus als gewicht bij een camper in de risicoklasse zit
Gebruikersavatar
schieland
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 12:59
Locatie: Makkinga



Bericht door schieland »

Weet iemand of Mauterndorf ook over binnenwegen te bereiken is in december ? Voor zover ik kan zien is er altijd een stuk autoweg noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Goed gedaan!
Maar eigenlijk zitten de meeste moderne campers in het risico gebied. We hebben te veel techniek aan boord en slepen te veel mee.
Onze vorige camper was iets meer dan 3000 kg leeg en ik denk niet dat we vaak lichter dan 3500 kg op pad waren. Nu hebben we een camper op een 4 tons chassis en ik heb een C rijbewijs gehaald. De camper is op 3500 kilo gekeurd en eigenlijk lichter dan de vorige. We hebben hem ook leger nu wan je verzameld door de tijd allerlei rommel die je niet gebruikt.

Ik heb hem bewust op 3500 gezet omdat een c rijbewijs camper in Nederland vrijwel niet te verkopen is. Hij is wel simpel te verhogen naar 4 toon en dus een echte c camper. Onder de streep ben ik onderweg met een camper die 4 ton mag wegen en waar ik qua rijbewijs mee mag rijden die dus alleen op papier niet geschikt is.

Ik durf het wel aan. Toon zit volgens mij in dezelfde situatie.
Plaats reactie