Met een T4 California Coach op wintersport

Met de camper naar de sneeuw!
RobertoVW
Berichten: 4
Lid geworden op: di 02 jun 2009, 17:00
Locatie: Alkmaar

Met een T4 California Coach op wintersport



Bericht door RobertoVW »

In januari 2011 heb ik mijn cc uit 2002 twee jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden! Ik ben nog beginnend campergenieter en na een paar zomerreizen wordt het nu wel eens tijd voor mijn eerste wintersport ever, maar wel met de camper natuurlijk. Misschien ga ik alleen, misschien neem ik iemand mee. In de winter is de ruimte met twee personen wat beperkt maar wel gezellig. Ik wil er in elk geval 1 week op uit, misschien wel twee.

Waar moet ik nu op letten, een goede voorbereiding is het halve werk. Ik heb al heel veel gelezen - hier en op andere sites - maar vraag me toch nog wat dingen af, ook omdat de camper een hefdak heeft. Dit jaar is zo ongeveer alles vervangen, van distrubitie t/m huishoudaccu en ik heb rondom Michelin Agilis M+S banden laten monteren. (Sneeuwkettingen neem ik mee)

Zomers gebruik ik isomatten aan de binnenzijde van de cabine tegen de warmte en de inkijk 's nachts. Hier lees ik enkel buitenisolatie, moet dat?

Is er al iemand met ervaring over het gebruik van de dakmuts? Een investering die ik er wel voor over heb, maar ik ben erg benieuwd naar gebruikerservaringen.

Als de standkachel aan staat, de dieseltank voldoende gevuld is en altijd aan staat, dan bevriest er hoogstwaarschijnlijk helemaal niets en kan butaangas gewoon gebruikt worden. Maar als het buiten onder 0 is, dan lijkt warm water me ook wel prettig. Heeft er iemand een boiler in de t4 en wat voor en waar?

Ik stel me zo voor dat als je van buiten naar binnen loopt het al snel een natte zooi wordt, het inlegtapijt laat ik dus wel thuis. Hoe lost een ervaren wintersportgebruiker dat op? Een bustent ofzo? Wordt de mobiliteit natuurlijk weer wat minder, dus kan het ook anders?

Ben dus erg benieuwd naar de ervaringen en tips van mede california bezitters! Uiteraard ook van andere :lol: :lol:
nemook
Berichten: 45
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 13:12



Bericht door nemook »

Dit ga ik even goed in de gaten houden. Ik heb mijn exclusive in februari nog net geen twee jaar maar sinds ik hem geleverd kreeg met twee sets banden (zomer en winter op velg) wil ik het skicamperen ook per se een keer proberen. Ik ga met mijn oudste zoon (6) en een vriend.

Ik denk dat ik nog een electrisch kacheltje meeneem. Er is voor de exclusive een buitenisolatiemat te koop (staat elders in dit forum genoemd) voor ik dacht €120. Ik denk dat ik het dit seizoen probeer met de binnen isolatiematten, misschien gewoon aan de buitenkant. Dat inloop probleem daar zit ik ook nog over te dubben. Heb jij eigen sneeuwkettingen? En zo ja welke en voor hoeveel euro?

Ik heb een boilertje in mijn toiletruimte, als je wil kan ik wel even kijken wat voor soort etc? Hij werkt goed en geeft best veel heet water.
Ik hoop dat je veel antwoorden krijgt, doe ik vast ook mijn voordeel mee :D .

Oh ja, zonder zo'n hoes lijkt het mij wel erg koud of niet? Ik heb ooit ergens (misschien wel op dit forum) een heel enthousiast bericht gelezen over zo'n muts.
Groeten Jan
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

wintersport



Bericht door FrS »

ben zelf geweest bij de wk schaatsen in Hamar (camping Brumundalen). s'Nachts - 25 !!!!
Rij ook in een vw exclusive - de opening naar de watertank boven het toilet open laten staan - deur naar het toilet open zetten. Voor de schuifdeur en de achterklep een deken leggen en de standkachel lekker laten pruttelen de hele dag. Hopen dat er ook zoveel sneeuw valt als ik destijds had, is de beste isolatie die je hebben kunt.
Schoenen/laarzen gewoon afborstelen als je naar binnen gaat en drogen dan heel snel.
RobertoVW
Berichten: 4
Lid geworden op: di 02 jun 2009, 17:00
Locatie: Alkmaar



Bericht door RobertoVW »

Over de dakmuts heb ik inmiddels via een Duits forum veel positiefs gelezen: http://www.t5-board.de/board/t5-califor ... nvoll.html Dat lijkt dus alleen maar goed te kunnen gaan.

Voor wat betreft de boiler, ik heb natuurlijk niet zo een heel exclusive uitvoering :lol:. In de uitvoering die ik heb is geen toiletgroepruimte aanwezig. Ik ben benieuwd of er iemand is die - in dezelfde uitvoering als ik heb - daar zelf iets voor heeft bedacht en gemaakt of is er wel een kant en klaar westfalia oplossing voor? Als ik een boiler zou plaatsen, hoe gaat dat dan met de kraan, hoe is dat in de exclusive? :roll: Een kraan erbij lijkt me minder fraai. Als ik knutsel aan het interieur, dan wil ik het wel netjes en praktisch :D
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30



Bericht door FrS »

RobertoVW schreef:Over de dakmuts heb ik inmiddels via een Duits forum veel positiefs gelezen: http://www.t5-board.de/board/t5-califor ... nvoll.html Dat lijkt dus alleen maar goed te kunnen gaan.

Voor wat betreft de boiler, ik heb natuurlijk niet zo een heel exclusive uitvoering :lol:. In de uitvoering die ik heb is geen toiletgroepruimte aanwezig. Ik ben benieuwd of er iemand is die - in dezelfde uitvoering als ik heb - daar zelf iets voor heeft bedacht en gemaakt of is er wel een kant en klaar westfalia oplossing voor? Als ik een boiler zou plaatsen, hoe gaat dat dan met de kraan, hoe is dat in de exclusive? :roll: Een kraan erbij lijkt me minder fraai. Als ik knutsel aan het interieur, dan wil ik het wel netjes en praktisch :D
in de exclusive zit standaard ook geen boiler!!!
nemook
Berichten: 45
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 13:12



Bericht door nemook »

Je krijgt er geen kraan bij. Als je de boiler aan hebt komt er gewoon een poosje heet water uit de kraan. Is het boilertje leeg dan krijg je weer koud. Zo gaat dat bij mij tenminste.
Gebruikersavatar
mennovdh
Berichten: 66
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 20:39
Contacteer:



Bericht door mennovdh »

Ik heb nog geen ervaring met onze Freestyle maar ga met kerst wel op wintersport, met de caravan getrokken door de VW :D
Neemt niet weg dat we dan ook de camper voorzichtig kunnen uitproberen. Ik denk echter als het echt koud wordt dat de watertank moeilijk vorstvrij te houden is. Die zit immers onderin de kast ver weg van de kachel en dicht bij de niet geïsoleerde buitenwand. Het hefdak met extra isolatie lijkt me geen probleem.
Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen... Overigens ontgaat me het nut van een boiler eerlijk gezegd.
VW California Freestyle (soms met zelfbouw BIOD zie: http://www.caravantrekker.nl/menno/)
nemook
Berichten: 45
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 13:12



Bericht door nemook »

Mij ook :D Hij zat er al in maar tijdens de 18 maanden dat wij deze bus hebben is er denk ik drie keer gebruik van gemaakt om afwaswater op te warmen ofzo.
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist



Bericht door c.westerman »

Douchen misschien?
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30



Bericht door FrS »

c.westerman schreef:Douchen misschien?
buiten zeker in de sneeuw!! wel lekker spartaans
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft



Bericht door Pebblesbert »

Roberto,

Nu heb ik geen VW California maar een VW Dehler Optima (4.7, dus de kleine versie) en daarmee ben ik 2 jaar geleden op wintersport geweest. Ik heb gekozen voor een camping bij St. Anton waar je een douchehok + wc en een wasbak erbij huurt. Dat ging prima. Ik heb zelf geen isolatie in mijn hefdak gebruikt en de standverwarming hield het allemaal netjes op temperatuur.

Echt alleen met een T4 vrij kamperen hartje winter gaat vast, maar lijkt me erg spartaans met alle natte en bezwete skispullen.

Mijn VW heeft ook een boiler. Deze heb ik zelf geisoleerd en -vanuit de 60l verswatertank wordt het water gepompt - onder de T4 gemonteerd. Als ik rij of heb gereden is er 10 l water door het koelwater verwarmd tot 90 graden. Als ik stilsta "aan de met paal" wordt de boiler verwarmd door een verwarmingselement. Werkt geweldig. Moet er wel rekening mee houden als je de boiler niet verwarmt gedurende langere tijd dat je hem leegmaakt anders bevriest-ie.

Ik zou mijn boiler niet willen missen (afwaswater, douchen etc.)
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30



Bericht door FrS »

Echt alleen met een T4 vrij kamperen hartje winter gaat vast, maar lijkt me erg spartaans met alle natte en bezwete skispullen.

vrij kamperen is onmogelijk, want je standkachel doet het niet zolang op je hh accu. Of je moet iedere dag rondjes gaan rijden voor het opladen.
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2481
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:



Bericht door rob2 »

Echt alleen met een T4 vrij kamperen hartje winter gaat vast, maar lijkt me erg spartaans met alle natte en bezwete skispullen.

vrij kamperen is onmogelijk, want je standkachel doet het niet zolang op je hh accu. Of je moet iedere dag rondjes gaan rijden voor het opladen.
Wij hebben een paar keer een wintersport - campervakantie gemaakt met
onze T4 ( vast hoogdak ) ,het is meer kamperen dan nú in onze luxere
camper, maar 't gaat echt prima.
En die standkachel brandt echt wel een paar dagen op een (goede) accu,
Om verwarmingkosten te sparen zou je 's nachts het dak naar beneden kunnen doen ( neem dan aan dat je beneden slaapt :lol: ) en ook overdag wanneer je op de ski's staat.
Eerder hebben we ook even een T4 met hefdak gehad, en als het dan koud was 's nachts lieten we het bovenbed zakken, en maakten we het 'gat' naar boven dicht met het matras van het bovenbed.
Afbeelding

Gr.
Rob
Groet,
Rob
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30



Bericht door FrS »

rob2 schreef:
Echt alleen met een T4 vrij kamperen hartje winter gaat vast, maar lijkt me erg spartaans met alle natte en bezwete skispullen.

vrij kamperen is onmogelijk, want je standkachel doet het niet zolang op je hh accu. Of je moet iedere dag rondjes gaan rijden voor het opladen.
Wij hebben een paar keer een wintersport - campervakantie gemaakt met
onze T4 ( vast hoogdak ) ,het is meer kamperen dan nú in onze luxere
camper, maar 't gaat echt prima.
En die standkachel brandt echt wel een paar dagen op een (goede) accu,
Om verwarmingkosten te sparen zou je 's nachts het dak naar beneden kunnen doen ( neem dan aan dat je beneden slaapt :lol: ) en ook overdag wanneer je op de ski's staat.
Eerder hebben we ook even een T4 met hefdak gehad, en als het dan koud was 's nachts lieten we het bovenbed zakken, en maakten we het 'gat' naar boven dicht met het matras van het bovenbed.
Afbeelding

Gr.
Rob
48 uur is wel het maximale aantal branduren van de standkachel (koelkast uit) op de hh accu. Want bij -15 of meer moet die wel dag en nacht branden anders bevriezen je de waterleidingen en schoon en vuilwater tanks.
Plaats reactie