Boete bij ontbreken winterbanden verdubbeld

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
Mullie
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 12:38
Locatie: Hoogeveen

Boete bij ontbreken winterbanden verdubbeld



Bericht door Mullie »

BERLIJN - Duitsland verdubbelt de boete voor automobilisten die met zomerbanden rijden als er sneeuw ligt, van 20 naar 40 euro. Als door de ongeschikte banden ook nog eens een gevaarlijke situatie ontstaat, wordt de boete 80 in plaats van 40 euro.
Dit heeft de Duitse krant Bild maandag gemeld. Het ministerie van Verkeer in Berlijn heeft de wetswijziging in voorbereiding. Minister van Verkeer Peter Ramsauer had eerder deze maand al aangekondigd dat hij streeft naar een uniforme winterbandenregeling voor de hele Europese Unie

Dit schreef de Telegraaf deze morgen.
Ons Burstnertje was geweldig, ons Dethlefje was oké, nu is het een echte Hobby, maar daar zitten wij niet mee.
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

bron de telegrraaf



Bericht door FrS »

Boete bij ontbreken winterbanden verdubbeld BERLIJN - Duitsland verdubbelt de boete voor automobilisten die met zomerbanden rijden als er sneeuw ligt, van 20 naar 40 euro. Als door de ongeschikte banden ook nog eens een gevaarlijke situatie ontstaat, wordt de boete 80 in plaats van 40 euro.


Dit heeft de Duitse krant Bild maandag gemeld. Het ministerie van Verkeer in Berlijn heeft de wetswijziging in voorbereiding. Minister van Verkeer Peter Ramsauer had eerder deze maand al aangekondigd dat hij streeft naar een uniforme winterbandenregeling voor de hele Europese Unie.
Gebruikersavatar
mcn
Berichten: 1100
Lid geworden op: di 30 jun 2009, 21:17
Locatie: D'n Achterhoek



Bericht door mcn »

FrS, wat is dit voor een antwoord? :D Alleen gequote en eigen tekst vergeten? :wink:

Volgens mij geldt de boete alleen voor inwoners van DLD zelf. Inwoners van bv Nederland zijn niet verplicht om winterbanden te voeren, al is het wel zeer aan te bevelen!
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)



Bericht door SunMaster »

mcn schreef:FrS, wat is dit voor een antwoord? :D Alleen gequote en eigen tekst vergeten? :wink:

Volgens mij geldt de boete alleen voor inwoners van DLD zelf. Inwoners van bv Nederland zijn niet verplicht om winterbanden te voeren, al is het wel zeer aan te bevelen!
Vergeet die grap maar snel want ook voor jou en andere weggebruikers geld die regel.

Groeten,
Jaap
Groeten,
Jaap
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

In Nederland mag je niet zonder licht fietsen en ook niet te hard rijden.
MAW de handhaving is nog niet zo eenvoudig
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30



Bericht door FrS »

mcn schreef:FrS, wat is dit voor een antwoord? :D Alleen gequote en eigen tekst vergeten? :wink:

nee ook overgenomen uit de telegraaf (knippen en plakken)

Volgens mij geldt de boete alleen voor inwoners van DLD zelf. Inwoners van bv Nederland zijn niet verplicht om winterbanden te voeren, al is het wel zeer aan te bevelen!
kom je wel achter als er iets gebeurd is - boete betalen en niet te weinig.
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

FrS schreef: kom je wel achter als er iets gebeurd is - boete betalen en niet te weinig.
Volgens je eigen tekst 80 euro
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Gebruikersavatar
mcn
Berichten: 1100
Lid geworden op: di 30 jun 2009, 21:17
Locatie: D'n Achterhoek



Bericht door mcn »

Wim, Kirsten en Binck schreef:
FrS schreef: kom je wel achter als er iets gebeurd is - boete betalen en niet te weinig.
Volgens je eigen tekst 80 euro
Of je moet ook nog hand-held bellen en geen richting aangevend over een verdrijvingsvlak scheuren. :wink:
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

De wetswijziging is er nog niet door, dus zal wel na de winter worden. Denk niet dat het in Duitsland sneller gaat dan in ons landje.
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Martin schreef:De wetswijziging is er nog niet door, dus zal wel na de winter worden. Denk niet dat het in Duitsland sneller gaat dan in ons landje.
Het is (nog) niet duidelijk wat een winterband is, dus ik vraag mij af hoe men überhaupt de wet kan aanpassen
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

winterbanden



Bericht door Opgezegd »

Op dit moment bestaat er in Nederland inderdaad géén wettelijk voorgeschreven definitie van winterbanden.

Het Duitse verkeersreglement geeft in een bepaling aan dat winterbanden moeten zijn voorzien van de volgende aanduidingen M+S, M&S of M.S. Wel moet men er rekening mee houden dat winterbanden een minimale profieldiepte van 4mm dienen te hebben.

Sommige bandenproducenten gebruiken naast de M+S aanduiding daarom ook het sneeuwvloksymbool. Het gebruik van het sneeuwvloksymbool op een winterband is momenteel alleen verplicht in de Verenigde Staten en Canada. In de EU is het slechts een vrijwillige en niet juridisch verplichte aanduiding.

Duitsland heeft dus wel een definitie die ze hanteren.
Gebruikersavatar
teddybeer
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr 13 aug 2010, 13:29
Locatie: Dopheide
Contacteer:

Re: winterbanden



Bericht door teddybeer »

Martin schreef:
Duitsland heeft dus wel een definitie die ze hanteren.
Inderdaad, de discussie in Duitsland gaat ook over de definitie en interpretatie van "winterse omstandigheden"
Goed goan,

Teddybeer (Hans)

Adria Coral S670SL Supreme
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: winterbanden



Bericht door Opgezegd »

teddybeer schreef:
Martin schreef:
Duitsland heeft dus wel een definitie die ze hanteren.
Inderdaad, de discussie in Duitsland gaat ook over de definitie en interpretatie van "winterse omstandigheden"
Klopt en dat wordt in de nieuwe wettelijke bepalingen aangepast. Daarom is de wetswijziging noodzakelijk.
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland



Bericht door DHM »

Mij kunnen ze nooit beboeten omdat ik zomer en winter op winterbanden rij, doe ik al 10 jaar en bevalt me prima, en nooit geen gedoe met dat omwisselen 2x per jaar.

gr. Diederik
Plaats reactie