Verplicht winterbanden in Duitsland lijkt te zijn vervallen

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Ik heb het even uitgerekend, die van Aloys zijn 0,0018 pkm en de grote 0,0017 pkm dat ontloopt elkaar dus niet veel...
op die van 90 eu 50k en op die van 600 eu 350k
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Winterbanden blijven in Duitsland verplicht



Bericht door Opgezegd »

Winterbanden blijven in Duitsland verplicht

Winterbanden blijven in Duitsland verplicht tijdens winterse omstandigheden. Automobilisten die tijdens sneeuw, hagel of ijzel met zomerbanden over de Duitse wegen razen, riskeren onverminderd een boete. Dat meldt de internetsite Autohaus.de.
Een en ander is de uitkomst van spoedoverleg tussen de Duitse minister van verkeer en waterstaat en zijn ambtgenoten in de diverse Duitse deelstaten. Duitsland past daartoe op zeer korte termijn de wetgeving aan.
Het spoedberaad volgde na een uitspraak van de rechtbank in Oldenburg. Die bepaalde onlangs dat de huidige wetgeving onduidelijk is. Daardoor was er onvoldoende juridische grond om overtreders te beboeten.
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)



Bericht door SunMaster »

Men werkt er aan. KLIK.

Groeten,
Jaap
Groeten,
Jaap
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

No problem...
De camper heeft ze en de personen auto ook...
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Verplicht winterbanden in Duitsland lijkt te zijn verval



Bericht door FrS »

MirandaMak schreef:Tijdens onze vakantie hoorden we dat in de krant heeft gestaan dat het hooggerechtshof in Duitsland in een uitspraak heeft bepaald dat het niet hebben van winterbanden geen reden kon zijn van schuld in een aanrijding en de hele wet opnieuw bekeken gaat worden(pfieuw, lange zin). Zijn er mensen op het forum die hier ook over hebben gehoord en waar ik informatie over de precieze inhoud kan vinden hierover?
wat maakt dat uit verplicht of niet verplicht? Het gaat om mensenlevens die voorkomen kunnen worden!!!
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Verplicht winterbanden in Duitsland lijkt te zijn verval



Bericht door Inferno »

FrS schreef: wat maakt dat uit verplicht of niet verplicht? Het gaat om mensenlevens die voorkomen kunnen worden!!!
Nou ben ik geen 15 meer en weet dus best wat van voorbehoedsmiddelen maar een winterband?
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Als je het betreffende vonnis leest, valt op dat er, ook naar de mening van dit hogere rechtscollege, sprake was van het begaan van een strafbaar feit. http://www.burhoff.de/insert/?/asp_weit ... te/897.htm
Betrokkene had zijn snelheid niet aangepast aan de weersomstandigheden. Dat was echter niet ten laste gelegd.

De huidige tekst van het betreffende artikel (over de aanpassing van de uitrusting aan de weersomstandigheden) werd onvoldoende duidelijk en eenduidig geacht.
Een Oberlandesgericht is overigens niet het hoogste rechtscollege in Duitsland.
De vraag is of deze uitspraak ook consequenties heeft naar de civielrechtelijke kant. Bij schade werd degene die niet voldeed aan de 'aangepaste uitrusting'-eis meestal extra aansprakelijk gesteld.

De beoogde reparatie in de regelgeving (expliciete verplichtstelling van winterbanden c.q. banden met een sneeuwvlokje) zal ook discussie geven, omdat niet elke winterband deugdelijk blijkt te zijn...

Word vervolgd.....

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Verplicht winterbanden in Duitsland lijkt te zijn verval



Bericht door Jan en Simonne »

Inferno schreef:
FrS schreef: wat maakt dat uit verplicht of niet verplicht? Het gaat om mensenlevens die voorkomen kunnen worden!!!
Nou ben ik geen 15 meer en weet dus best wat van voorbehoedsmiddelen maar een winterband?
Scherp Jos, scherp! :D
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Verplicht winterbanden in Duitsland lijkt te zijn verval



Bericht door FrS »

Inferno schreef:
FrS schreef: wat maakt dat uit verplicht of niet verplicht? Het gaat om mensenlevens die voorkomen kunnen worden!!!
Nou ben ik geen 15 meer en weet dus best wat van voorbehoedsmiddelen maar een winterband?
hopenlijk maak je het nooit mee dat je 50 centimeter tekort komt met je remweg.
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Verplicht winterbanden in Duitsland lijkt te zijn verval



Bericht door FrS »

Jan en Simonne schreef:
Inferno schreef:
FrS schreef: wat maakt dat uit verplicht of niet verplicht? Het gaat om mensenlevens die voorkomen kunnen worden!!!
Nou ben ik geen 15 meer en weet dus best wat van voorbehoedsmiddelen maar een winterband?
Scherp Jos, scherp! :D
50 centimeter kan veel scherper zijn en mochten wij tegen elkaar botsen in Duitsland en jij hebt geen winterbanden reken erop dat ik je straatarm maak (als dat nog kan)
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Verplicht winterbanden in Duitsland lijkt te zijn verval



Bericht door Jan en Simonne »

FrS schreef:
Jan en Simonne schreef:
Inferno schreef:
FrS schreef: wat maakt dat uit verplicht of niet verplicht? Het gaat om mensenlevens die voorkomen kunnen worden!!!
Nou ben ik geen 15 meer en weet dus best wat van voorbehoedsmiddelen maar een winterband?
Scherp Jos, scherp! :D
50 centimeter kan veel scherper zijn en mochten wij tegen elkaar botsen in Duitsland en jij hebt geen winterbanden reken erop dat ik je straatarm maak (als dat nog kan)
Ik denk dat je even wil nalezen, wat je precies gschreven hebt... :wink:
Over het voorkomen van mensenlevens... :wink:
Het was niet kwaad bedoeld hoor, het was maar een grapje.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Verplicht winterbanden in Duitsland lijkt te zijn verval



Bericht door MonRoe »

FrS schreef:
Jan en Simonne schreef:
Inferno schreef:
FrS schreef: wat maakt dat uit verplicht of niet verplicht? Het gaat om mensenlevens die voorkomen kunnen worden!!!
Nou ben ik geen 15 meer en weet dus best wat van voorbehoedsmiddelen maar een winterband?
Scherp Jos, scherp! :D
50 centimeter kan veel scherper zijn en mochten wij tegen elkaar botsen in Duitsland en jij hebt geen winterbanden reken erop dat ik je straatarm maak (als dat nog kan)
Tsjonge jonge, wat een harde woorden, jij rijdt zeker nooit een kilometer te hard en je gaat boven op je remmen staan als het oranje wordt. Ik zou lekker de auto/camper laten staan als ik jou was, kan een hoop mensenlevens schelen, je weet maar nooit wat er onderweg gebeurt, kan zomaar ineens gaan sneeuwen op een mooie zomerdag :wink:
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
MirandaMak
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 14:07
Locatie: Alkmaar



Bericht door MirandaMak »

Jammer dat mijn interesse en behoefte aan extra informatie uitmondt in deze discussie :cry:
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son



Bericht door Marinus »

Ben één keer in de winter (februari) met mijn camper op Michelin zomerbanden naar Duitsland (Erlangen) geweest.
Met een klein laagje vastgereden sneeuw op een mooie gladde geasfalteerde weg heb je niet 50 centimeter extra nodig om te stoppen.
Nee, stoppen bij een verkeerslicht met 30 km/uur kost je minstens 5 meter extra remweg.
Je glijdt namelijk gewoon rechtdoor de kruisende weg op.
Gelukkig stond er niemand voor mij voor het verkeerslicht.
En probeer dan maar eens zo snel mogelijk van de kruisende weg af te komen terwijl het dwarsverkeer gewoon gaat rijden.
Dit wil je nooit meer mee maken.
Nee, nooit, nooit nooit meer op zomerbanden naar winterse gebieden.

Marinus
Plaats reactie