Hoe lang doen jullie met 1 gasfles tijdens wintersport?

Met de camper naar de sneeuw!

Hoe lang doen jullie met 1 gasfles tijdens de wintersport?

2/3 dagen
41
28%
3/4 dagen
60
41%
4/5 dagen
27
19%
langer dan 5 dagen
17
12%
 
Totaal aantal stemmen: 145

de symars



Bericht door de symars »

Hallo

Onze camper is een oudje uit 1991 maar al enkele keren op wintersport geweest, en ondanks dat er niet de nieuwste technieken van isolatie aanwezig zijn toch prima warm te stoken.
Overdag als we in de camper zijn is het 20/21 graden en s nacht op stand 1 met de ringverwarming aan om de boel niet te laten bevriezen.
Afgelopen winter was het s nachts -10 en overdag -1, toen deden we 3 1/2 dag met 1 gasfles.
We stonden toen in de schaduw maar als je in de zon kunt staan scheelt dit aanzienlijk.

Groeten Henk
Gebruikersavatar
damon
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 aug 2008, 19:24



Bericht door damon »

11kg gas fles 1,5 dag dit was voor ons om de 3 dagen snachts uit bed brrrrrrrrrrr
Groeten
Leetje
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:00

Re: Hoe lang doen jullie met 1 gasfles tijdens wintersport?



Bericht door Leetje »

Jan en Simonne schreef:Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me nu dus af: hoe lang doe jullie gemiddeld met een 11 kilo gasfles tijdens de wintersport?
Ik lees hier, dat er mensen zijn, die 6/7 dagen met zo'n fles doen.
Wij gebruiken gemiddeld 1 fles in de 2/3 dagen, afhankelijk van hoe koud het is.
En dan ben ik nog heel zuinig met het gasverbruik tijdens het koken.
We hebben nog 2 kleine elektrische kacheltjes als bijverwarming.
Als de zon op de camper schijnt, zetten we de kachel lager, en 's nachts blijft hij op standje 2/3 aan, om te voorkomen, dat de leidingen bevriezen.
Hebben jullie nog gasbesparende tips?
Ik doe ook 3-4 dagen met een 11 kg fles. Ben vorig jaar met kerst en oud en nieuw naar Oostenrijk geweest. In totaal uit en thuis 18 dagen en heb +/- 49 kg propaan verstookt, een gemiddelde van 2,7 kg per dag. Ik reken met 3 kg per dag. We hadden ook regelmatig nachten van -20C.
had een 33kg fles op de camping gehuurd voor 57 euro (was na 11 dagen leeg) en nog bijna 2 stuks 11kg flessen van me zelf opgestookt.

Ga het nu anders doen. Besparen op de stand van kachel moet je niet doen vind ik, maar je kan wel op de gas aankopen letten. Dus waar je het koopt. Daar zit nogal wat prijs verschil in.
Ik ga nu een aluminium lpg-fles aanschaffen en in de winter laten vullen met propaan (in Oostenrijk voor plm 16 euro).
Heb uitgerekend dat ik voor de komende kerst (15dagen) 20 euro kan besparen op de gasaanschaf als ik bij een tankstation LPG (=100% propaan daar) laat vullen. Gewone flessen kan niet!!
Je kan ook je (eigenflessen) flessen laten vullen in Wehl op de NL-D grens bij tankstation de Welsche hut. Op dit moment plm 13 euro voor 11 kg.

Een andere tip: vul je waterreservoir (ook van het toilet) met heet water uit het sanitairgebouw. Als je steenkoud water gebruikt moet dit ook opgewarmd worden tot de temperatuur in de camper/caravan, wat extra energie vraagt, dus gas.
Haal gratis warm water in een thermoskan bij het sanitairgebouw om te koken en/of koffie te zetten.Steenkoud water heeft veel meer energie nodig dan heet water. De volgende ochtend is het water nog redelijk warm om te gebruiken.>> Minder gas- en/of stroomgebruik voor Waterkoker of koffiezetapparaat), wat ook niet goedkoop is op de wintercampings. 0,80 cent per kW/h.
Stroom voor kachels is altijd duurder dan extra gasverbruik, mits je de stroom over de kW/h meter krijgt natuurlijk. Dat is bijna altijd zo natuurlijk.
Een kaarsje laten branden is altijd gezellig en geeft meer warmte dan je denkt. Waxine lichtjes is relatief veilig omdat ze niet om kunnen vallen.

Gebruik een vochtmeter in de caravan en ga ventileren als het pas echt nodig is bij 60-70%. Het dakluik hoeft dan niet constant open te staan, eigenlijk bijna nooit). Te veel vocht binnen vraagt ook extra energie en ontrekt warmte uit de leefomgeving.

Beplak de bodem evt met zilverkleurig isolatiefolie uit de bouwmarkt en bedek dit met een kleed of een oud stuk vloerbedekking. (doe ik niet trouwens)

succes
Gr Leo
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

Paul Masselink schreef:Hangt er ook sterk van af of je volledig propaan of een lpg mix hebt. De puur propaan deed ik altijd langer mee (4-5 dagen, terwijl lpg juist korter (butaan blijft achter in de fles!).
.
klopt het butaan blijft achter en lijkt het of je fles leeg is.
Echter mijn LPG fles en damptank waren niet leeg, maar ik heb er in Doornspijk toch 100% propaan bij in getankt voor 45.9 cent de liter.
Ik gebruik tussen de 4 a 5 liter per dag tijdens wintersport.
Ik kan dus 5 a 6 dagen met de fles doen mits het niet hard vriest.
Met de damptank rond de 10 dagen.
Genoeg dus voor 15 dagen vakantie
En we bakken er ook nog 200 oliebollen mee
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Ron en Marja
Berichten: 1092
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 21:31
Locatie: Geen



Bericht door Ron en Marja »

Rotec 590 schreef:
Paul Masselink schreef:Hangt er ook sterk van af of je volledig propaan of een lpg mix hebt. De puur propaan deed ik altijd langer mee (4-5 dagen, terwijl lpg juist korter (butaan blijft achter in de fles!).
.
klopt het butaan blijft achter en lijkt het of je fles leeg is.
Echter mijn LPG fles en damptank waren niet leeg, maar ik heb er in Doornspijk toch 100% propaan bij in getankt voor 45.9 cent de liter.
Ik gebruik tussen de 4 a 5 liter per dag tijdens wintersport.
Ik kan dus 5 a 6 dagen met de fles doen mits het niet hard vriest.
Met de damptank rond de 10 dagen.
Genoeg dus voor 15 dagen vakantie
En we bakken er ook nog 200 oliebollen mee
waar in doornspijk is dat adres ? zou er graag heen gaan
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen



Bericht door Jan en Simonne »

Nou, dit is wel duidelijk, allemaal zo'n beetje hetzelfde.
Als er nog meer van die goede gasbesparende tips zijn, hoor ik ze graag!
Ik heb er zelf ook eentje (jawel 8) ).
Bij het koken van pasta zet ik het gas halverwege de kooktijd uit. De pan blijft dan, met deksel erop, ongeveer 2 maal de resterende kooktijd staan. Dan is de pasta ook gaar en scheelt de helft van het gas (en van de stoom uit de pan).
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Leetje
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:00



Bericht door Leetje »

Jan en Simonne schreef:Nou, dit is wel duidelijk, allemaal zo'n beetje hetzelfde.
Als er nog meer van die goede gasbesparende tips zijn, hoor ik ze graag!
Ik heb er zelf ook eentje (jawel 8) ).
Bij het koken van pasta zet ik het gas halverwege de kooktijd uit. De pan blijft dan, met deksel erop, ongeveer 2 maal de resterende kooktijd staan. Dan is de pasta ook gaar en scheelt de helft van het gas (en van de stoom uit de pan).
Nou Jan en Simone, dan gaan we maar 2 weken pasta eten dan met de kerstvakantie!
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen



Bericht door Jan en Simonne »

Gelukkig zijn wij dol op pasta! :D
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Leetje
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 05 dec 2008, 12:00



Bericht door Leetje »

Jan en Simonne schreef:Nou, dit is wel duidelijk, allemaal zo'n beetje hetzelfde.
Als er nog meer van die goede gasbesparende tips zijn, hoor ik ze graag!
Ik heb er zelf ook eentje (jawel 8) ).
Bij het koken van pasta zet ik het gas halverwege de kooktijd uit. De pan blijft dan, met deksel erop, ongeveer 2 maal de resterende kooktijd staan. Dan is de pasta ook gaar en scheelt de helft van het gas (en van de stoom uit de pan).
En nu de belangrijkte tip> geniet vooral op vakantie en laat je niet leiden door gasverbruik, anders moet je niet gaan.
GAS ZAL LANGER BESTAAN DAN JIJZELF.
en nog belangrijker: je hebt het meer naar je zin als het lekker comfortabel is binnen.
Jij beheert het gas, en laat je niet beheren door het gas.
Luus
Berichten: 22240
Lid geworden op: do 19 okt 2006, 0:10
Locatie: Flardinga



Bericht door Luus »

Simonne, jullie hebben toch kleine groene kraagflessen. Als dat zo is dan zijn het 5 kg flessen. De 10,5 kg flessen zijn een heel stuk groter. Of ben ik abuis? Ik hoor het wel van je. Doeiiiii, luus
"Ga eens OP die lat zitten in plaats van 'm steeds hoger te leggen"
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen



Bericht door Jan en Simonne »

Nee hoor Luus, we hebben die grote flessen... :D
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Luus
Berichten: 22240
Lid geworden op: do 19 okt 2006, 0:10
Locatie: Flardinga



Bericht door Luus »

Aha, ik deed vorig jaar, mét vorst, 3 dagen met een 5 kg kraagfles. Heb er nu een 10,5 fles bij gezet dus ik ga nu met 15,5 kg weg. De kraagjes zijn overal wel te ruilen en zo heb ik altijd een redelijk tilbare fles om te ruilen.
"Ga eens OP die lat zitten in plaats van 'm steeds hoger te leggen"
Gré
Berichten: 506
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:54
Locatie: Ugchelen



Bericht door Gré »

Paul Masselink schreef:Hangt er ook sterk van af of je volledig propaan of een lpg mix hebt. In Tsjechie kon ik altijd kiezen of ik in de winter lpg (wintermix is 2/3 propaan en 1/3 butaan) of puur propaan nam. De puur propaan deed ik altijd langer mee (4-5 dagen, terwijl lpg juist korter (butaan blijft achter in de fles!).

Daarom tank ik altijd 100% propaan, want als je herhaaldelijk gaat neemt het % butaan alleen maar toe in je tank, omdat dit als residu overblijft.
Wij tanken de lpg altijd in Zuid Duitsland in de winter, dat is dan 100% propaan,.
Wij doen met 2 flessen (a 11kg) altijd de gehele vakantie van ongeveer 10 tot 12 dagen, nog nooit op gehad. Ook niet bij temperaturen van meer dan -20.
Wel stoken we er een klein elektrisch kacheltje bij (niet altijd).

Verder ook altijd cabine isolatie binnen, de gordijnen naar de cabine dicht. Achter het rolgordijn achter nog een autoraam isolatie.
De boiler alleen als we niet op een camping staan. (op een camping is immers een afwasgelegenheid en wasgelegenheid)
Als we overdag op pad zijn zorgen we er voor dat het binnen vorstvrij blijft, meestal koelt het dan af tot ongeveer 13 graden. Ook in de nacht de kachel op laagste stand, de kastdeurtjes open, zodat de leidingen niet te koud worden.
We hebben ook de afvalwatertank uitgang elektrisch verwarmd, zodat deze niet bervriest.
NB. wij hebben hymer integraal 644 uit 1990!
Groetjes Gré
Gebruikersavatar
skippy036
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 17:16
Locatie: Almere



Bericht door skippy036 »

Er zij tegewoordig nieuwe gasflessen te koop genaamd ALUGAS lichtgewicht.
Zelf te vullen met lpg zijn goedgekeurd stopt bij 80% met vullen.
Kosten wel wat op internet te bestellen voor rond de 200 met gratis vulnippels.
gewoon altijd volle gas flessen bij je en goedkoper vullen dan de camperzaak.
En in het buiten land gewoon vullen bij de pomp. :D
Vagebond
Plaats reactie