Wanneer valt de eerste sneeuw?

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

PeterMD schreef:Rotec 590
Bedoel natuurlijk elk weerbericht gelijk waar.
Ga reeds meer dan 20 jaar skien en wat mij opvalt de laatste jaren is dat er rond kerst te weinig sneeuw ligt en dat ondervonden, dus met eigen ogen gezien en gevoeld aan de skitjes. Gaan dan ook niet meer met Kerst. Het is niet omdat bvb. men op een site zegt dat er sneeuw ligt op ...m dat deze ook goed is om op te skien, en dan nog, ze hebben liever dat je komt dan dat je thuis blijft. Maar indien je hoog genoeg gaat is dat natuurlijk geen probleem. Hoe dan ook het is niet plezant indien je niet kan skien tot waar je MH staat. Ik ben zelf nogal gesteld op die luxe.
ligt eraan waar je gaat en hoe hoog:
TIP: kijk voor je gaat in welk gebied er voldoende sneeuw ligt via de webcams. en bepaal aan de hand daarvan je skiebestemming.

Statistisch gezien is Le Grand Massif één van de sneeuwzekerste skigebieden van de wereld. Door de hoogte en geografische ligging ten noorden van Mont Blanc komt het regelmatig voor dat er is Le Grand Massif voldoende sneeuw ligt, terwijl er 50 kilometer verder nog geen vlokje ligt
neem de tijd als je in je camper rijdt!
harco
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 30 okt 2006, 11:55
Locatie: Heerenveen

wanneer valt de eerste sneeuw



Bericht door harco »

Ook wij kkijken dagelijks naar de webcam van Oberstdorf of het al wit wordt maar ben bang dat het dit jaar weer bergwandelen wordt.
In al onze jaren dat we hier komen wordt nu de 9de hebben 2x keer een groene kerst gehad hopelijk wordt dit niet de 3de maar in 2 weken kan er nog heel wat gebeuren. Duimen maar........
gradus
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 11:10
Locatie: herentals belgie
Contacteer:

obersdorf



Bericht door gradus »

kijk maar even op de site van www.snowplaza.nl daar kun je je voor elk dorp aan melden als er sneeuw komt te liggen . Zeer mooie site met veel info over heel europa http://www.snowplaza.nl/VillagesTabDorp ... &idTab=101
Groeten Gerard
Daar waar mijn Laika staat , ben ik ook ;-)

http://gfranke.spaces.live.com/
http://www.residence-lagabiniere.com/nl_index.htm Zeer goeie duikplaats en camping
Afbeelding
PeterMD
Berichten: 34
Lid geworden op: do 02 nov 2006, 9:32
Locatie: Oost-VL (B)



Bericht door PeterMD »

Wij gaan meestal naar de sneeuwzekere gebieden, dan spreek ik over hoogten tot 3600m. Maar één ding is zeker, spreek eens met de mensen die daar al langer wonen, die zullen jullie wel de algemene trend van sneeuwval kunnen vertellen. Laatst in Couchevel was een skimonetrice die toevallig in de lift zat ons aan het vertellen dat zij 20 jaar geleden uit het huis moesten stappen op de 1e VERDIEPING en dan ruimen. Zegt dat dat niet gauw meer voorkomt en het steeds later op het seizoen komt. dus ik hoop van harte voor jullie dat het inderdaad geen groene kerst wordt.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen



Bericht door Jan en Simonne »

Vandaag in de krant:
"Skivakantie dreigt in duigen te vallen. Amper een vlok sneeuw in Alpenlanden.

In de populaire wintersportgebieden is de angst groot dat de skipistes met de komende kerst en oud en nieuw groen zullen blijven. Om dit scenario te voorkomen, moet het uiterlijk halverwege deze maand gaan sneeuwen en dat ziet er tot nu toe nog niet naar uit.
Dat zou een enorme strop betekenen voor de vele honderdduizenden Nederlanders, die juist in deze periode de lange latten willen onderbinden.
....
Maar de skiliefhebbers hoeven nog niet totaal te wanhopen. Het weer kan zomaar ineens omslaan. Binnen een paar dagen kan er sprake zijn van een volledig andere luchtcirculatie. Op zo'n moment kan er plotseling wel een flink pak sneeuw vallen.
Maar het gaat er om spannen."

Hmm, ik zal maar blijven hopen...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: wanneer valt de eerste sneeuw



Bericht door Aloys »

harco schreef:Ook wij kijken dagelijks naar de webcam van Oberstdorf of het al wit wordt maar ben bang dat het dit jaar weer bergwandelen wordt.
In al onze jaren dat we hier komen wordt nu de 9de hebben 2x keer een groene kerst gehad hopelijk wordt dit niet de 3de maar in 2 weken kan er nog heel wat gebeuren. Duimen maar........
Slechts 2 keer in 9 jaar? Klinkt niet slecht. Wij waren er 7 keer tot nu toe, dus mijn statistiek ging niet verder dan 2 x in 7 jaar! :lol:
De laatste jaren trouwens sneeuw zat in Oberstdorf. Maar het begint meestal pas half december, eerder zijn de liften en pistes niet eens open. Het kan nog gemakkelijk omslaan...

De minimum-temperaturen in Oberstdorf beginnen al te zakken:

Afbeelding

Een foto van het marktplein van Oberstdorf, vorig jaar 5 december:

Afbeelding

En niet gelijk wanhopen en roepen dat het aan het klimaat ligt. Vorig jaar was het fantastisch, zoveel sneeuw!: Winterberg (vlakbij, in Sauerland) bijvoorbeeld heeft afgelopen jaar het beste seizoen van de laatste 50 jaar gehad: sneeuw van begin december tot ver in maart!

Zie ook: http://www.campersite.nl/bestemmingen/d ... stdorf.php
Mijn privé-paginaatjes: http://aloys.uwnet.nl

(Voor de HTML-puzzelaars: er zit een tabel-foutje in mijn privé-pagina. De content komt te ver naar rechts erin, en springt dan terug naar links. Ik kan de fout niet vinden... :? )
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

Mijn zus heeft gehoord dat er donderdag een weersomslag voorspelt is in de alpen, dus wie weet.

Ik kijk net even op de webcam in de alpen en zie dat het vanacht gesneeuwd heeft, niet veel maar toch. Het gaat de goede kant op mensen.

http://www.skiing.nl/skigebieden/weer/s ... dagen.html
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen



Bericht door Jan en Simonne »

Nu maar hopen, dat je zus goed is in weer voorspellen :D
Of heet ze soms Helga?
We blijven duimen!
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gewi
Berichten: 3013
Lid geworden op: ma 01 dec 2003, 20:51
Locatie: `s-Heerenberg



Bericht door Gewi »

Op Oostenrijkse tv-zender "3SAT" en een Duitse zender (maar ik weet niet meer welke), s`morgens voor negen uur cambeelden van de meeste skigebieden in Oostenrijk e.o. met weerbericht op dat moment.
Heb nog niet veel sneeuw gezien :?

Gerard :)
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....

----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
Gebruikersavatar
ghelsendoorn
Berichten: 3552
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 19:25
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door ghelsendoorn »

de Kou wil zich wel naar het zuiden uitbreiden
maar mis de fronten nog die sneeuw brengen op termijn
bekijk de kaarten maar eens gaan tot 16 dagen
hier in nederland echt geen vorst periode dit jaar nog
al gaat de wind om naar het oosten daar zit nu ook
nog geen koude lucht
we moeten hier geduld hebben
maar in de bergen met een koude boven lucht kan er wel sneeuw vallen
maar dan moet er wel neeslag komen
de lucht is koud zat rond de kerst bij zuid duitsland zwitserland oostenrijk

maar ja kaarten kunnen veranderen :D :D
kijk maar eens

http://www.meteonet.nl/aktueel/GFS16daagse.htm



:D
oost west zon wind en regen in mijn burstner T620 kom je mij niet meer tegen
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

Jan en Simonne schreef:Nu maar hopen, dat je zus goed is in weer voorspellen :D
Of heet ze soms Helga?
We blijven duimen!
tja dat is ze want ze heeft contact met haar Franse buren ( ze heeft een huisje nabij Vichy in Frankrijk) maar het sneeuwt vandaag al weer in de Franse Alpen ( woensdag 6 december) kijk maar op deze webcam: http://www.trinum.com/ibox/rosiere/webcam/
HOI HOI HOI.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Het heeft even geduurd, maar er is nu eindelijk sneeuw gevallen in de Alpen. En voor de komende dagen is er nog veel meer sneeuwval voorspeld!

Deze week heeft het in Frankrijk al gesneeuwd en de komende dagen zal het ook in andere Alpenlanden gaan sneeuwen. Omdat Frankrijk de hoogst gelegen bestemmingen heeft, is daar deze week al heerlijke poedersneeuw gevallen. De sneeuwgrens daalt vanaf vrijdag al naar 1500 meter of lager en daarboven kan overal een halve meter sneeuw gaan vallen.
Zei ik het niet? :lol: :lol:

Groet, Willem
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen



Bericht door Jan en Simonne »

Het heeft gesneeuwd in Oberstdorf!
Ik heb even de webcams bekeken. Geen idee, of het ook blijft liggen, maar al die witte bomen en daken zagen er al goed uit! :D :D :D
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Hans en Bets
Berichten: 421
Lid geworden op: di 18 nov 2003, 15:36
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:



Bericht door Hans en Bets »

Ja ze voorspelden het al.
Zijn we heel blij mee.

Oberstdorf tot over 2 weekjes :lol:

groetjes Hans en Bets
Het leven is een feest maar je moet wel zelf de slingers ophangen.


Kijk ook eens op onze weblog: http://lexbuddy.spaces.msn.com/
Plaats reactie