Zomer- en winterdiesel

Met de camper naar de sneeuw!
Mirage
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 15 mar 2004, 22:53
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

zomer en winterdiesel



Bericht door Mirage »

Dit zijn wel supermotoren of ze hebben er een tank van 200ltr onder hangen,als ik naar Duitsland ga moet ik onderweg in Duitsland tanken tussen 400 en 450 km .
En ik ben er van overtuigd dat ze daar vanaf okt al met winterdiesel rijden.
Nog een tip doe er een paar ltr petrol bij,dan verminderd je de kan op vloken.
groetjes Jan
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: zomer en winterdiesel



Bericht door Marius »

Mirage schreef: Nog een tip doe er een paar ltr petrol bij,dan verminderd je de kan op vloken.
groetjes Jan
marius schreef: bij modernere common rail diesel motoren (HDI,TDI CDI en wat voor namen nog meer) geen benzine toevoegen.
Oudere motoren zoals de normale 2,5 diesel en turbo diesel uit de ducato of peugeot citroen varianten kunnen hier goed tegen hoor.
dus geen petrol/benzine toevoegen aan diesel (naft :wink: ) motoren als het commonrail diesel motoren zijn
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
lievemarc
Berichten: 502
Lid geworden op: do 16 jun 2005, 22:21



Bericht door lievemarc »

Het probleem zit hem meestal in de brandstoffilter zoals reeds herhaaldelijk gezegd.
Soms durft blokkage van de toevoerleiding door de vlokvorming ook wel eens voor het probleem zorgen omdat deze onder de camper loopt en tijdens het rijden ijs koud wordt.
Bij problemen na het stilstaan, dwz bij een verstopte mazoutfilter, is het verwarmen van de filterde oplossing. De vlokvorming lost zich terug op. Het verwarmen kan op verschillende manieren, dit volgens ieders mogelijkheden, maar liefst niet met een "open vlam" verwarming. Daarna starten en maken dat je aan een tankstation komt om andere diesel bij te tanken.
En als je toch benzine of petroleum bij tankt, dan eerst de benzine/petromeum en dan de diesel er bij, en tussendoor de motor niet starten of laten draaien.
Gast



Bericht door Gast »

Als je naar Oostenrijk gaat,kan je beter in Oostenrijk de tank vol gooien.
Daar is de diesel nog meer beveiligd dan in Duitsland,en vorig jaar was hij er zelfs ook nog goedkoper :wink:

Fred
Theo-vld
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 21:28
Locatie: Nieuw Vennep

Vpower Shell als winterdiesel ?



Bericht door Theo-vld »

Onze wagen heeft nog ongeveer 1/3 gevulde tank.
Zou voltanken met de Vpower van Shell voldoen als winterdiesel.
Op de website van Shell kan ik niets vinden.
Het vervelende is dat als je nu tankt je er niet zeker van bent de juiste diesel te krijgen, het zou dus mooi zijn als de Vpower een goede oplossing is.
Alvastbedankt voor de reactie.

Mvrgr Theo
Theo-vld
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 21:28
Locatie: Nieuw Vennep

Winterdiesel



Bericht door Theo-vld »

Vandaag na wat moeite een deskundige van Shell aan de lijn gehad en de vraag voorgelegd.
Het antwoord was dat de Vpower net zo goed parafine bevat en dus niet zondermeer geschikt is als winterdiesel.
Net als bij normale diesel worden half november stoffen toegevoegd die het samenklonteren van de parafine-kristallen voorkomen.
Jammer maar het is niet anders.

Mvrgr Theo
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

diesel



Bericht door bertt »

Ik heb mijn camper in september afgetankt.
Camper staat echter tot eind januari op stal, gaan dan naar Spanje, mocht het van hier tot Luxemburg hard vriezen, dan zien jullie me onderweg wel staan en staan te wachten op warmer weer.

Bert
Bancras
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 14:05
Locatie: midden noordholland



Bericht door Bancras »

Als je niet weet welke diesel er in de tank zit neem dan wat brandstof uit de tank, doe dat in een flesje en zet dat in de vriezer. Als er bij min 20 graden geen enkele vlokvorming optreedt dan zal je geen problemen krijgen.
Als het filter wel verstopt is dan helpt een kannetje heet water over het filter uitgieten. En onder het rijden zal de retourbrandstof de brandstof in de tank opwarmen.
Wil je er zeker van zijn dat je nooit problemen zult krijgen monteer dan een electrische verwarming, in de aanvoerleiding voor het filter.
Groeten, Bob.
Theo-vld
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 21:28
Locatie: Nieuw Vennep



Bericht door Theo-vld »

Bancras schreef:Als je niet weet welke diesel er in de tank zit neem dan wat brandstof uit de tank, doe dat in een flesje en zet dat in de vriezer. Als er bij min 20 graden geen enkele vlokvorming optreedt dan zal je geen problemen krijgen.
Als het filter wel verstopt is dan helpt een kannetje heet water over het filter uitgieten. En onder het rijden zal de retourbrandstof de brandstof in de tank opwarmen.
Wil je er zeker van zijn dat je nooit problemen zult krijgen monteer dan een electrische verwarming, in de aanvoerleiding voor het filter.
Groeten, Bob.
Bedankt voor de tips, geeft altijd weer inzicht, zeker voor mij persoonlijk.
Tot voor enkele weken alleen met benzine gereden, nu een Karmann Missouri op Volkswagen LT 35 116Kw 158 PK.
Wat me zwaar tegenvalt is de berijkbaarheid van het brandstoffilter, water aftappen zonder morsen is bijna niet mogelijk, filter vervangen lijkt bijna helemaal geen doen.
Ik heb twee foto's gemaakt, weet niet goed hoe ze aan de tekst toe te voegen, omdat het al een keer mislukt is zal ik na dit bericht er een op laten volgen met naar ik hoop de foto's.
Het zou prachtig zijn als er iemand is die voor dit probleem een oplossing gevonden heeft.

Mvrgr Theo
Theo-vld
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 21:28
Locatie: Nieuw Vennep

Vervolg Winterdiesel



Bericht door Theo-vld »

Als link moet het lukken de foto's te bekijken, ben erg benieuwd of er een VW specialist is die een bruikbare oplossing weet.

Mvrgr Theo

http://www.flickr.com/photos/vactechnfamvld/4086636864/
Bancras
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 14:05
Locatie: midden noordholland



Bericht door Bancras »

Een wat late reaktie. Als ik bij mijn VW T3 het brandstoffilter op water wil controleren (altijd voor de winter begint) dan doe ik een doorzichtig plastic zakje om het filter en draai de aftapschroef onderaan het filter iets los. Als de aftapschroef heel vast zit dan eerst iets lossen. Door het plastic heen kun je zien of er water in de brandstof zit. Bij mij is dat in twintig jaar nog niet gebeurd, maar een controle is nooit weg. Ook het vervangen van het filter doe ik met een plastic zakje er om heen.
Nog een tip: nooit tanken bij een tankstation waar juist een tankwagen brandstof staat te lossen. Het vuil in de ondergrondse tank wervelt daardoor op en komt ook in jouw tank terecht.
Groeten, Bob.
Theo-vld
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 21:28
Locatie: Nieuw Vennep

Brandstoffilter



Bericht door Theo-vld »

Na onze vakantie is het me gelukt de filterpot, met wat meer kracht dan eigenlijk gewenst is, open te krijgen en het filter te vervangen.
Tot nu toe wist ik niet of de pot open kon, er waren nergens gegevens vinden.
Na nog eens goed met een spiegel en een sterke lamp gekeken te hebben leek het toch mogelijk de zaak open te draaien.
Bedankt voor de tip met het plastic zakje, dat moet zeker een smeerboel voorkomen.

Overigens is de pot zo uitgevoerd dat in een koude periode de brandstof elektrisch wat voorverwarmd wordt, waardoor in de winter minder snel startproblemen zullen ontstaan.

Nogmaals bedankt we hebben weer een probleem(pje) minder.

Mvrgr Theo
Plaats reactie