Wintersport
Wintersport
Wij willen dit jaar op wintersport gaan met onze camper Hymer B 524 van 2001 . Dit is mijn vraag: er staat op de banden M & S wil dat ook zeggen dat je geen speciale winterbanden nodig hebt. (Natuurlijk wel sneewkettingen mee nemen) Heeft iemand er ervaringen mee.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 18:29
- Locatie: Venhuizen
- Contacteer:
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: wintersport
Anonymous schreef:Wij willen dit jaar op wintersport gaan met onze camper Hymer B 524 van 2001 . Dit is mijn vraag: er staat op de banden M & S wil dat ook zeggen dat je geen speciale winterbanden nodig hebt. (Natuurlijk wel sneewkettingen mee nemen) Heeft iemand er ervaringen mee.
Dit zijn inderdaad winterbanden.
Peter LMC
Je moet eigenlijk een " bandoloog" zijn, wil je nog iets van alle kenmerken snappen. En iedere bandenhandelaar heeft zo zijn eigen verhaal.frodo schreef:Ja en nee Peter.....ze zijn zeker geschikt voor winterse omstandigheden, maar een volwas winterband wil ik het niet noemen, dan verval je toch meer in het type band als de Vredestein Snowtrack of de Michelin Piolt Alpin..............
Een M+S band is meer een intermediate.
Wij hebben vorig jaar 5 extra winterbanden gekocht ( op 3 adressen verschillend advies gekregen) met sneeuwkettingen.
Maar hier lees je zoveel verschillende verhalen, dat je nooit zal weten of je het goed gedaan hebt.
Of hadden we toch beter Conti banden voor het hele jaar moeten kopen??
Het is sterk afhankelijk van bepaalde faktoren en hoe je aan je veiligheid hecht.
Ik rijd al jaren in alle weersomstandigheden, en seizoenen naar zweden op en neer om dat mijn verloofde daar woont, ik heb dus wel degelijk studie gemaakt van het hoe en wat qua winterbanden.
In zweden zijn ze heel streng op dat vlak, ook voor de toevallige toerist die daar maar ""een week"" gepland had heen te gaan, en ik kan je vertellen dat je problemen krijgt als je aangehouden word door de ""polis"" en je de camper op M+S banden hebt staan, ik zeg niet dat ze slecht zijn, maar een volwaardige winterband is het niet.
Een volwaardige winterband heeft een geheel eigen compound, dat wil zeggen, de samenstelling van het rubber, aangepast aan de barre koude omstandigheden, houd daarom ook altijd terdege rekening met de door de fabrikant opgegeven maximum snelheid voor die band!
Ikzelf rijd in de winter op Vredestein Snowtrack, en zodra ik in zweden ben verwissel ik m'n wielen voor ""dubbdäck"", Spijkerbanden.
Let wel, deze zijn niet overal toegestaan, als je gesnapt word in duitsland met spijkerbanden onder je auto/camper dan zijn de rapen gaar.
Ik bedoel alleen te zeggen, waarom bezuinigen op je veiligheid, slijten doen ze amper, en als je ze goed opbergt kunnen ze echt jaaaaaaaaaaaaaaaren mee, om nog maar te zwijgen over de ergernissen die je onderweg hebt omdat je een heuveltje al amper opkomt.
Ik rijd al jaren in alle weersomstandigheden, en seizoenen naar zweden op en neer om dat mijn verloofde daar woont, ik heb dus wel degelijk studie gemaakt van het hoe en wat qua winterbanden.
In zweden zijn ze heel streng op dat vlak, ook voor de toevallige toerist die daar maar ""een week"" gepland had heen te gaan, en ik kan je vertellen dat je problemen krijgt als je aangehouden word door de ""polis"" en je de camper op M+S banden hebt staan, ik zeg niet dat ze slecht zijn, maar een volwaardige winterband is het niet.
Een volwaardige winterband heeft een geheel eigen compound, dat wil zeggen, de samenstelling van het rubber, aangepast aan de barre koude omstandigheden, houd daarom ook altijd terdege rekening met de door de fabrikant opgegeven maximum snelheid voor die band!
Ikzelf rijd in de winter op Vredestein Snowtrack, en zodra ik in zweden ben verwissel ik m'n wielen voor ""dubbdäck"", Spijkerbanden.
Let wel, deze zijn niet overal toegestaan, als je gesnapt word in duitsland met spijkerbanden onder je auto/camper dan zijn de rapen gaar.
Ik bedoel alleen te zeggen, waarom bezuinigen op je veiligheid, slijten doen ze amper, en als je ze goed opbergt kunnen ze echt jaaaaaaaaaaaaaaaren mee, om nog maar te zwijgen over de ergernissen die je onderweg hebt omdat je een heuveltje al amper opkomt.
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
frodo schreef:Ja en nee Peter.....ze zijn zeker geschikt voor winterse omstandigheden, maar een volwas winterband wil ik het niet noemen, dan verval je toch meer in het type band als de Vredestein Snowtrack of de Michelin Piolt Alpin..............
Een M+S band is meer een intermediate.
Tja Frodo het is maar net hoe je het bekijkt.
http://www.conti.nl/themes/personenwage ... lus55.html
Peter LMC
Klopt helemaal wat ze beschrijven Peter.....een tipische hollandse winter....nat...............en nu dezelfde band graag met -30 op een onbestrooide weg met een pak sneeuw erop.
ik had ze de eerste winter dat ik naar zweden ging, tweedehands, nog met 6 mm profiel erop, via marktplaats.nl.....prachtig!, ben blij dat ik nu echte winterbanden heb.
ik had ze de eerste winter dat ik naar zweden ging, tweedehands, nog met 6 mm profiel erop, via marktplaats.nl.....prachtig!, ben blij dat ik nu echte winterbanden heb.
Je moet eigenlijk een " bandoloog" zijn, wil je nog iets van alle kenmerken snappen. En iedere bandenhandelaar heeft zo zijn eigen verhaal.
Wij hebben vorig jaar 5 extra winterbanden gekocht ( op 3 adressen verschillend advies gekregen) met sneeuwkettingen.
Maar hier lees je zoveel verschillende verhalen, dat je nooit zal weten of je het goed gedaan hebt.
Of hadden we toch beter Conti banden voor het hele jaar moeten kopen?? [/quote]
http://www.autobandenmarkt.nl/start.html
zie onder Bandennieuws/FAQ´s dan kies je bandeninformatie,woordenboek of verklaringen van de markeringen en kan je zelf uitmaken of je de juiste banden hebt onderstaan.
Stany
Wij hebben vorig jaar 5 extra winterbanden gekocht ( op 3 adressen verschillend advies gekregen) met sneeuwkettingen.
Maar hier lees je zoveel verschillende verhalen, dat je nooit zal weten of je het goed gedaan hebt.
Of hadden we toch beter Conti banden voor het hele jaar moeten kopen?? [/quote]
http://www.autobandenmarkt.nl/start.html
zie onder Bandennieuws/FAQ´s dan kies je bandeninformatie,woordenboek of verklaringen van de markeringen en kan je zelf uitmaken of je de juiste banden hebt onderstaan.
Stany
Later is allang begonnen en vandaag komt nooit meer terug.
ok..
Ik citeer:
*Wie gedurende het koude seizoen op elk weertype voorbereid wil zijn, moet in princype op M+S banden overgaan. (Mud and Snow)*
Dit impliceerd al het typische hollandse weer en niet wat we zoeken in echte winters in wintersport gebieden.
*U maakt het zich een stuk gemakkelijker als u vier complete wielen (dus velg met band) aanschaft*
Ben ik volledig met ze eens.
*U moet na elke montage de banden nieuw uit laten lijnen*
Wat een zeldzame onzin, de sporing van een voertuig word uitgelijnd, banden worden gebalanceerd!
*Het kan zijn dat de juiste bandenspanning voor uw winterband in uw informatieboekje van uw auto staat.
Anders kunt u bij de normale spanning 0,2 bar optellen*
Het kan zijn............niet dus!, de autofabrikanten geven alleen informatie aangaande de af-fabriek gemonteerde banden!!
(het kan ook zijn dat de hemel naar beneden valt..................)
0,2 bar er bij optellen?, onzin!, pomp ze meer lekker hard op, zul je zien dat je grip afneemt, en daarbij, welke meter bij een gemiddeld pompstation geeft 0,2 bar daadwerkelijk nouwkeurig aan?
Informatie is leuk, en vaak ook erg nuttig, maar dan wel graag reéél, deze firma moet zich kapot schamen!
Ik citeer:
*Wie gedurende het koude seizoen op elk weertype voorbereid wil zijn, moet in princype op M+S banden overgaan. (Mud and Snow)*
Dit impliceerd al het typische hollandse weer en niet wat we zoeken in echte winters in wintersport gebieden.
*U maakt het zich een stuk gemakkelijker als u vier complete wielen (dus velg met band) aanschaft*
Ben ik volledig met ze eens.
*U moet na elke montage de banden nieuw uit laten lijnen*
Wat een zeldzame onzin, de sporing van een voertuig word uitgelijnd, banden worden gebalanceerd!
*Het kan zijn dat de juiste bandenspanning voor uw winterband in uw informatieboekje van uw auto staat.
Anders kunt u bij de normale spanning 0,2 bar optellen*
Het kan zijn............niet dus!, de autofabrikanten geven alleen informatie aangaande de af-fabriek gemonteerde banden!!
(het kan ook zijn dat de hemel naar beneden valt..................)
0,2 bar er bij optellen?, onzin!, pomp ze meer lekker hard op, zul je zien dat je grip afneemt, en daarbij, welke meter bij een gemiddeld pompstation geeft 0,2 bar daadwerkelijk nouwkeurig aan?
Informatie is leuk, en vaak ook erg nuttig, maar dan wel graag reéél, deze firma moet zich kapot schamen!
banden en de doolhof...............
Dat bedoel ik nou.............het "bandenbos" waar je de bomen niet meer ziet!frodo schreef:ok..
Ik citeer:
*Wie gedurende het koude seizoen op elk weertype voorbereid wil zijn, moet in princype op M+S banden overgaan. (Mud and Snow)*
Dit impliceerd al het typische hollandse weer en niet wat we zoeken in echte winters in wintersport gebieden.
*U maakt het zich een stuk gemakkelijker als u vier complete wielen (dus velg met band) aanschaft*
Ben ik volledig met ze eens.
*U moet na elke montage de banden nieuw uit laten lijnen*
Wat een zeldzame onzin, de sporing van een voertuig word uitgelijnd, banden worden gebalanceerd!
*Het kan zijn dat de juiste bandenspanning voor uw winterband in uw informatieboekje van uw auto staat.
Anders kunt u bij de normale spanning 0,2 bar optellen*
Het kan zijn............niet dus!, de autofabrikanten geven alleen informatie aangaande de af-fabriek gemonteerde banden!!
(het kan ook zijn dat de hemel naar beneden valt..................)
0,2 bar er bij optellen?, onzin!, pomp ze meer lekker hard op, zul je zien dat je grip afneemt, en daarbij, welke meter bij een gemiddeld pompstation geeft 0,2 bar daadwerkelijk nouwkeurig aan?
Informatie is leuk, en vaak ook erg nuttig, maar dan wel graag reéél, deze firma moet zich kapot schamen!
En band is een band en blijft een band, waar je ook gaat.
Alleen ligt dit voor winterbanden iets anders.................
de beslissing blijft uiteindelijk persoonlijk, toen ik mijn (intussen)verloofde leerde kennen in zweden ben ik in eerste instantie ook afgegaan op wat je zo hier en daar leest, de praktijk ervaring van de zweden hebben me echter al heel snel op het juiste spoor gebracht.
(letterlijk)
Alleen ligt dit voor winterbanden iets anders.................
de beslissing blijft uiteindelijk persoonlijk, toen ik mijn (intussen)verloofde leerde kennen in zweden ben ik in eerste instantie ook afgegaan op wat je zo hier en daar leest, de praktijk ervaring van de zweden hebben me echter al heel snel op het juiste spoor gebracht.
(letterlijk)