Wie heeft ervaring met radiobediening op stuurwiel?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Camper_01

Wie heeft ervaring met radiobediening op stuurwiel?



Bericht door Camper_01 »

Wie heeft er ervaring met het vervangen van het standaard geleverd stuurwiel met een met radiobediening?

Als men een camper koopt heeft men meestal geen keuze in welke voertuig opties men kan kiezen, alleen de standaard pakketten.
Ik ben aan het overwegen om het stuurwiel te vervangen door een uitvoering met radiobediening.
De Fiat vak garage geeft niet thuis. Evenals de leverancier van mijn Zenec Z-E3726, zijn antwoord "alleen narigheid" !
Heeft er iemand op het forum ervaring?

artikel nummers van de Fiat onderdelen?
Bestaat er soms een Fiat Kit om dit te doen?
Graag een oplossing.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Wie heeft ervaring met met radiobediening op stuurwiel



Bericht door 't Busje »

Het was/is een fabrieksoptie voor de Ducato:
SX Pack
  • Airconditioning
    Radio/CD-MP3-speler
    Radiobediening op stuurwiel
    Blue&Me TM (Bluetooth telefoon en MP3-aansluiting, incl. bediening op stuurwiel) en Tecno Dashboard
of
Luxury Pack
  • Automatisch geregelde airconditioning
    Cruise control
    Radio/CD-MP3-speler
    Radiobediening op stuurwiel
    Blue&Me TM (Bluetooth telefoon en MP3-aansluiting, incl. bediening op stuurwiel) en Tecno Dashboard
maar dat is dan wel in combinatie met een af fabriek radio/CD-MP3 speler. Je zou dan verwachten dat er onderdeelnummers voor zijn. Of dat ook kan in combinatie met een niet-Fiat radio zou ik niet weten.
Is die Fiat vak garage een Fiat Professional dealer? Een gewone Fiat personenautodealer heeft onvoldoende kennis van de Fiat bedrijfswagens.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Camper_01

Re: Wie heeft ervaring met met radiobediening op stuurwiel



Bericht door Camper_01 »

De camper is nu 2 jaar oud. De dealer is een zg prof. dealer en ik wilde de originele stuurbediening zonder de Fiat radio, uiteraard wel de radio voorbereiding optie. Zenec heeft een interface die naadloos kan worden aangesloten in het leverings programma. De camperdealer kon die optie helaas niet leveren.
Toedeledoki

Re: Wie heeft ervaring met met radiobediening op stuurwiel



Bericht door Toedeledoki »

Het kan, maar het is veel werk. Je moet een ander stuurwiel en een andere "clockspring" hebben. Daarnaast moet het vrijgeschakeld worden in de computer door Fiat. Dit digitale signaal moet weer omgezet in een analoog signaal waar de Zenec mee overweg kan. Voor deze omzetting zijn speciale kastjes te koop. Soms zitten ze bij de radio. Vanaf ca 2011 is het signaal dat uit de auto komt digitaal en niet meer analoog. Moet omgezet worden dus.
Camper_01

Re: Wie heeft ervaring met met radiobediening op stuurwiel



Bericht door Camper_01 »

paul snip schreef:Het kan, maar het is veel werk. Je moet een ander stuurwiel en een andere "clockspring" hebben. Daarnaast moet het vrijgeschakeld worden in de computer door Fiat. Dit digitale signaal moet weer omgezet in een analoog signaal waar de Zenec mee overweg kan. Voor deze omzetting zijn speciale kastjes te koop. Soms zitten ze bij de radio. Vanaf ca 2011 is het signaal dat uit de auto komt digitaal en niet meer analoog. Moet omgezet worden dus.
Beste Paul,
is er informatie beschikbaar (instructieset van de eeprom settings) om dit te doen en met welke programmer kan men dit aan? Dat er een handshake met de CANBUS moet zijn verbaasd me. Maar ik moet er wel bij opmerken dat wij geen ervaring hebben met CANBUS systemen. Maar programmeren van controllers doen wij hier vaker, zowel serieel als parallel. Atmel, Motorola etc.
Het verbaasd me dat de vakhandel dit niet kan doen.
Toedeledoki

Re: Wie heeft ervaring met met radiobediening op stuurwiel



Bericht door Toedeledoki »

Tot ongeveer 2010-2011 was het gewoon een analoog signaal. Je hebt dan drukknoppen op het stuur geen rolletjes. Het zijn dan feitelijk gewoon weerstandjes van 2ohm, 20 ohm en 200 ohm. Iedere knop heeft zijn waarde. Dit systeem heb ik. Helaas heb ik een Android Radio voor een nieuw type met Can-bus decoder en krijg ik mijn radio niet in de inleermodus.

De nieuwe types gaan via de can-bus. Wat je dan nodig bent is een stuurwiel en een clockspring (sleepcontactring onder het stuur). En de radio bediening moet dan aangemeld worden bij de Fiat dealer. Het stuurwiel zet de signalen dan op de can-bus. Een speciale can-bus decoder zet deze dan weer om in leesbare (weerstands) signalen voor de radio.

Je bent waarschijnlijk ook nog zoiets nodig:
https://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-Ducato- ... Sw42dZCzH-
Toedeledoki

Re: Wie heeft ervaring met met radiobediening op stuurwiel



Bericht door Toedeledoki »

Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar je had beter een Ducato met originele radio en stuurwielbediening kunnen bestellen. Dan is het wisselen naar een andere radio en het weer werkend krijgen van de stuurwielbediening een stuk eenvoudiger.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met met radiobediening op stuurwiel



Bericht door eef van baal »

Laatst gewijzigd door eef van baal op di 23 jan 2018, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Camper_01

Re: Wie heeft ervaring met met radiobediening op stuurwiel



Bericht door Camper_01 »

paul snip schreef:Waarschijnlijk mosterd na de maaltijd, maar je had beter een Ducato met originele radio en stuurwielbediening kunnen bestellen. Dan is het wisselen naar een andere radio en het weer werkend krijgen van de stuurwielbediening een stuk eenvoudiger.
Inderdaad je hebt gelijk. Ik was er "ten onrechte" dus vanuit gegaan dat het allemaal leverbaar is. De camperboer heeft zich daar ook niet over uitgelaten, allemaal moeilijke klanten die technische mensen. Heb een buscamper gekocht, was niet leverbaar met stuurbediening, Zenec heeft gewoon in het leveringsprogramma een interface die werkt in combinatie met hun product en met een originele FIAT stuurbediening helaas nu in de problemen. De camperboer geeft niet thuis, waarvan akte.
Camper_01

Re: Wie heeft ervaring met met radiobediening op stuurwiel



Bericht door Camper_01 »

eef van baal schreef:onderdelenlijn.

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/7007691/
Moet wel gaan werken. Er moeten dus ook nog aanpassingen worden gemaakt (software) aan het CANBUS systeem welke FIAT PROF. dealer heeft hier verstand van??
Toedeledoki

Re: Wie heeft ervaring met radiobediening op stuurwiel?



Bericht door Toedeledoki »

Die knopjes passen niet in het standaard stuur. Dus er moet echt een compleet nieuw stuurwiel komen.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Wie heeft ervaring met radiobediening op stuurwiel?



Bericht door Grumble »

Bluetooth Media Button kan je zo op je stuur plakken.
Bijlagen
BT media button.JPG
BT media button.JPG (14.17 KiB) 4345 keer bekeken
Camper_01

Re: Wie heeft ervaring met radiobediening op stuurwiel?



Bericht door Camper_01 »

Grumble schreef:Bluetooth Media Button kan je zo op je stuur plakken.
Lijkt een leuke oplossing voor alleen telefoon te bedienen, maar ik denk niet dat deze afstandbediening alle functies van de radio en de telefoon overneemt.
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: Wie heeft ervaring met radiobediening op stuurwiel?



Bericht door mariët »

Ik heb de hele rataplan aan stuurbediening, ik hoef maar tegen d'r te roepen dat ze Jan moet bellen en hup, daar gaat ze. Ook de radio gaat helemaal via het stuur, dwz harder/zachter en zenders wisselen. Ik heb deze auto (Fiat) nu 4 jaar en vind het fantastisch, eerlijk gezegd vooral vanwege de telefoonfuncties. Beslist aan te raden.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Plaats reactie