Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Kroppie »

Bringamosa schreef:Haha nee dat is waar. Als het überhaupt aankomt binnen een maand? Laatste keer moest ik 7 weken wachten.

En, dit is even wat anders dan een action cameraatje of iets dergelijks. Als dat prut spul is maakt het niet zo veel uit, als dit prut spul is, gaat toch wel om wat duurder materiaal waar we mee bezig zijn.

Twee opties als het niet werkt als ik het goed heb; of open en dan zijn beide accu's gescheiden, kan er niets mis gaan. Of gesloten en dan zijn beide accu's in parallel geschakeld en dan is de kans dat ik mijn auto accu leeg trek?

Het maakt niets uit wat voor de HH accu is? Gel, semi tractie, agm? Die dynamo heeft de juiste spanning?
neem een semitractie, of als je perse wat duurders wil een gel en je zit met de dynamospanning goed.

en waar denk je dat die ""hollandse"" relais vandaan komen, het enige verschil is de prijs.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Atoz »

Installeer dat tweede zonnepaneel NU.
En de prijs die kan best meevallen
Let op in de link zijn het 100 wp panelen.
En laat ze plat op je dak liggen. Al dat draai gedoe, plaats er dan liever eentje meer

De link:
https://www.amazon.de/gp/product/B014PB ... em_1p_0_ti
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Dank voor de link. Ik heb geen problemen ermee om te draaien trouwens. Een paar graden kan een wereld van verschil zijn.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door kampo »

Bringamosa schreef:Bij deze toch maar een eigen "bouwverslag" ....
Last but not least, ik weet dat sommige vragen veel stof kunnen doen opwaaien, discussies kunnen hier ontstaan, zeer direct geformuleerde meningen en aanwijzingen zullen gegeven worden en uiteindelijk zal ik er mee moeten doen wat ik denk dat juist is :)...
Goedemorgen Bringamosa

Misschien is het toch best van vooraf iets over je filosofie omtrent de bouw en het gebruik van dit nieuw voertuig te vertellen.
We weten nu zo goed als niets. Je gaat anders heel verscheiden antwoorden krijgen.
Waarschijnlijk wakker je daardoor onnodige discussies aan.
De één wil een voertuig met de laatste stand van techniek en dat mag wat kosten, de ander is enkel gefocust op zo goedkoop mogelijk waarbij het wel nog moet werken.
Voor de afwerkingsgraad is dat net zo. Een wereld van verschil tussen de ene zelfbouwer die klaar is op een paar weken en diegene die meer als 1000 uur in zo een project gaan steken.

Dus een paar vragen vooraf:
- kan je je voertuig voorstellen, liefst met een lijstje van de specs die voor ons van belang zijn.
- wat is je budget voor inrichting en uitrusting
- hoeveel maanden wil je er aan gaan werken
- ga je alles zelf doen en heb je die kennis
- hoeveel kilometer ga je jaarlijks afleggen, enkel verlof of ook woon werk.
- sta je dan altijd vrij of steeds op de camping
Groeten Kampo
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Kampo dank voor het meedenken, zo had ik er nog niet bij stil gestaan. Start topic ook aangevuld met deze informatie.

- Opel Movano L2H2 2005. Als er nog andere specs van belang zijn hoor ik dat graag
- Budget is altijd een beetje tricky, het zal low budget zijn waar mogelijk maar op bepaalde dingen hoef ik niet per se het allergoedkoopste te hebben. In ieder geval nergens het allernieuwste van het allerbeste maar gewoon wat voltstaat. Ook dit is nog atlijd lastig want voor de een volstaat iets wat voor een ander niet voldoende blijkt. Daarnaast vind ik het leuk om zelf een wasbak in elkaar te knutselen, heeft niet per se te maken met geldbesparing.
- Deel van het materiaal is al beschikbaar
- Ik heb nu de tijd om zo lang over de ombouw te doen als ik wil, al denk ik niet dat het een maanden project gaat zijn. Afwerking tot op zekere hoogte, de zaagsneden van multiplex die zichtbaar zijn worden bijvoorbeeld niet afgeplakt.
- Van plan om alles zelf te doen, waar nodig uitbesteden.
- Het zal woon werk zijn. Hoeveel km ik ga afleggen, geen idee. Nooit eerder met de wagen op pad geweest.
- Zo veel mogelijk vrij staan, al zal dat niet overal kunnen.


Zolang de geldvoorraad strekt en hoe veel er onderweg binnenkomt zal bepalend zijn hoe lang we op weg zijn. Proberen minstens een jaar op pad te gaan.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Marius HRL »

Ik denk dat door je veel te weten komt over je basisvoertuig als je beschikt over de bijbehorende werkplaatsdocumentatie. Die van de vergaand identieke Renault Master vind je hier: https://drive.google.com/drive/folders/ ... DJ3TUF4c0E
Van de Opel Movano heb ik de werkplaatsdocumentatie alleen in de vorm van een image op een USB-stick, die draait op een virtuele XP-PC

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door WhiteVanMen »

Bringamosa schreef:Dank voor de tips!

Er zal zal geen walstroom aansluiting komen en de hh accu waarschijnlijk niet via de dynamo opgeladen worden.
Daar zou ik nog eens over nadenken .

Als je een jaar weg wil blijven zullen er best wel wat dagen zijn zonder zon , HHaccu leeg ?
:wtf:

Of wat verwarming in de koude ochtend/avond ?
Dieselverwarming of ?
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Ik heb in Portugal gezeten voor drie maanden, warmte gehad kou gehad (onder nul) geen verwarming gehad. Goed aankleden goed dik dekbed voor de koude nachten was voldoende. Onder andere dagen zonder stroom. Ik kan best een weekje zonder stoom overleven hoor.

En, er is dus besloten om ook via de dynamo op te laden :)
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Marius HRL schreef:Ik denk dat door je veel te weten komt over je basisvoertuig als je beschikt over de bijbehorende werkplaatsdocumentatie. Die van de vergaand identieke Renault Master vind je hier: https://drive.google.com/drive/folders/ ... DJ3TUF4c0E
Van de Opel Movano heb ik de werkplaatsdocumentatie alleen in de vorm van een image op een USB-stick, die draait op een virtuele XP-PC

Groeten,
Marius HRL
Is er een mogelijkheid dat ik ook aan die image kan komen via jou?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door kampo »

@Bringamosa
Bedankt voor je heel positieve reactie.
We zullen je graag helpen !
Groeten Kampo
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Afgekeken van mede-forummers, ook maar een soort van schaal modelletje gemaakt. Drie blokken van 50 bij 50 cm om er mee te schuiven. Twee daarvan zullen een worden, wasbakje en kookplaat. De derde is koelkast.

Dit zijn dus gewoon maar even wat maten genomen, niets staat vast vond ik leuk om uit te proberen tijdens het wachten op de vervanging van de distributieriem :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Om het mijzelf wat makkelijker te maken heb ik hier het "bed" scharnierend gemaakt, het zal ingeschoven worden afgekeken van gsm.
Natuurlijk moet er nog de verplichte tweezit en tafel in verwerkt worden.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Om nog wat zinnigs te vragen, deze scharnieren komen net ter hoogte van mijn matras. Dit zorgt er voor dat ik ongeveer 15 centimeter moet inleveren. (weet ik niet zeker snel gemeten toen we bij de bus waren en vergeten te noteren)

Iemand enig idee wat ik hiermee kan doen?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Iveco4x4 »

Deurvanger is geen scharnier en te vervangen door een kleine ketting met musketonhaakje om korter of langer te maken
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Hoofdnoorman »

Nou, lijkt mij simpel hè, back to the basics en vervangen door een leren riem.

Ik ben niet iemand die snel negatief is en zelf veel "out of the box" denkt. Toch vind ik het opmerkelijk dat je, met jouw plannen, hier al over gaat struikelen?
Ook heb je, gedurende de paar weken dat je hier op het forum bent, een nogal onzekere indruk op mij gemaakt. Ga er gewoon voor, zet je beste vlijt in, wees niet bang voor risico's.
Er wordt wel gezegd: "Pas de derde camper die je bouwt zal naar voldoening zijn!" Of dit waar is of niet, houdt dit gewoon voor ogen. Als er niet iedere keer wat te verbeteren valt, zouden er ook niet elk jaar nieuwere modellen komen met andere indelingen. Met andere woorden, als hij straks klaar is loop je toch weer tegen dingen aan die je anders had/zou willen gedaan hebben. Het is bijna ondoenlijk om vooraf alles te voorzien.
Doe je best en heel veel succes met de bouw. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie