Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Bezig met het uitzoeken van stroomvoorziening.

Een lader als deze,
Afbeelding
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... BAQAvD_BwE

Met een 140 pw paneel te doen?

Spanning van een zonnepaneel komend ligt tussen de 12 en de 20 volt?
Op 12 volt levert dat dan 140/12= 11,6 amp op?
Op 20 volt levert dat dan 140/20= 7 amp op?
De genoemde lader kan 15 amp aan?

Het ligt vast niet zo simpel en het ligt natuurlijk aan alle omstandigheden maar zo iets had ik in gedachte.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Kroppie »

gaat prima, bij 12 volt 11.6 ampere, dan is 15 amp dus ruimvoldoende , en reken met een 140 Wp paneel niet op 100%opbrengst , want die 140Wp is onder laboratorium condities , die je bij een camper(plat op dak en warm door de zon) nooit zal bereiken ,
plus het feit dat de mpptregelaar rekent met de laadstroom van de accu ,en die is +14 volt, dus 140Wp gedeeld door 14 volt is max 10 ampere wat door de regelaar gaat(onder die labo condities).

dus prima regelaar voor 140Wp

en om misverstanden te voorkomen, zo,n ding noem je een zonnepaneelregelaar, hij laad wel een accu , maar onder een lader verstaan we een lader welke met 230volt naar 12/24 volt een accu laad

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Dat het rendement niet altijd hetzelfde is ben ik inderdaad van op de hoogte. Ik ga er van uit dat er hoogstens de helt uit komt. Dan kan het alleen maar meevallen.

Een imperial op het dak dus mogelijk ga ik denken aan een kantel systeem om het paneel te kantelen als we geparkeerd staan uiteraard :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Kroppie »

dan zul je vaak het paneel bij moeten stellen of de camper draaien,, een vlak paneel levert t.o.v. een paneel op de zongericht wel minder, maar dan moet je het constant op de zon gericht houden, doe je dat niet kon het wel eens zijn(zeker zomers in het zuiden) dat het vlakke paneel over de dag gezien meer oplevert dan een schuin paneel wat niet goed op de zon gericht staat.

maar je hebt dan wel je dagelijkse beweging, goed voor u.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door henk en lila »

Bringamosa schreef:Dank voor de tips!

Er zal zal geen walstroom aansluiting komen en de hh accu waarschijnlijk niet via de dynamo opgeladen worden.

Ik ga eens zoeken naar zo'n mooi meetinstrumentje.
En maar 140Wp en je weet nog niet welke koelkast? Iets zegt mij dat dit niet helemaal optimaal gaat.

Je maakt je druk om een usb aansluiting maar heb je al een energiebalans gemaakt?
Is niet flauw bedoeld hoor.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Een 140wp maar inderdaad, met mogelijkheid dat er nog eentje bij kan later indien nodig.

Echt heel druk maak ik me niet om de usb aansluiting hoor, was iets wat langs kwam dus dacht ik vraag ernaar.

Koelkast gaat maar een paar uur per dag overdag aan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Kroppie »

en waarom de hh accu niet via walstroom en dynamo opladen?, walstroom oke, als je toch nooit aan de paal staat, maar een gewoon scheidingsrelais kost bijna niets + paar stukkies draad dus dat begrijp ik niet, vergeet niet een (dure) accu gaat het langst mee als ie constant vol is

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Ja, waarom niet via de dynamo eigenlijk. Maar eens naar gaan kijken. Nog meer uitzoekwerk :P :crazy:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Kroppie »

bij alieexpress autorelais 200 amp, +-7 euro, 500 ampere +-15 euro beiden incl verzenden .
D+ bij de dynamo aftakken, en naar relais , 2 dikkedraden van relais naar de plussen van de accu,s zekeringen er tussen en klaar.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 18 jan 2018, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door javanes »

Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Dat zijn geen verkeerde prijzen, jammer dat het een maand duurt voor het hier is, ze zijn ook wel in Nederland te vinden neem ik aan?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Kroppie »

heb je de rest al klaar dan?, dat soort dingen kun je op voorhand bestellen toch, dan nog schema,s maken tekenen, e.d, inbouwen, e.d. daar ben je niet in een maand mee klaar, en indien wel dan eerst zoals je wou niet via dynamo laden en later een relais inbouwen dat is geen probleem, met de kabels kun je eventueel al rekening houden.

die relais zijn in nederland ook te koop voor een veelvoud van de ali prijs

heb je eigenlijk al een beetje plan hoe het moet worden, of al een voorbeeld op het forum gevonden, en al een beetje idee wat je allemaal aan elektra wil?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Haha nee dat is waar. Als het überhaupt aankomt binnen een maand? Laatste keer moest ik 7 weken wachten.

En, dit is even wat anders dan een action cameraatje of iets dergelijks. Als dat prut spul is maakt het niet zo veel uit, als dit prut spul is, gaat toch wel om wat duurder materiaal waar we mee bezig zijn.

Twee opties als het niet werkt als ik het goed heb; of open en dan zijn beide accu's gescheiden, kan er niets mis gaan. Of gesloten en dan zijn beide accu's in parallel geschakeld en dan is de kans dat ik mijn auto accu leeg trek?

Het maakt niets uit wat voor de HH accu is? Gel, semi tractie, agm? Die dynamo heeft de juiste spanning?
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Ik heb ondertussen 4 bouwtopics doorgelezen ja, en wel ideeën opgedaan. Wat elektra betreft, 4 lampjes, wat usb aansluitingen, en een pompje in de wasbak op 12v.

230 is nog even over denken of er een omvormer in gaat komen. Daar wil ik later nog wel op terug komen is nu nog niets duidelijk over.
Plaats reactie