Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Ja, inderdaad een verkeerde benaming heren. Een deurvanger, moet ik onthouden! Een simpel kettinkje of leertje gaat dit voor mij oplossen. Het heeft dus verder geen structureel belang voor het scharnieren. Zal dan wel gewoon met moet beleid en trouw het deurtje open moeten gooien en met goede wind geen deurtjes open gooien.

Hoofdnoorman, ik vat jou reactie niet als negatief op. Ik snap ook wel dat je er een beetje met een schuin oog tegenaan kijkt, gezien de hoeveelheid vragen die ik hier op het forum geplaatst heb. Ergens zit er wel een zekere onzekerheid in ja. Het is voor mij toch wel een uitgave, een bus kopen en ombouwen. Wat ik heb uitgegeven aan de bus en straks het ombouwen, is meer dan ik in het driekwart jaar dat ik in Azië zat heb uitgegeven. En dat nog voordat ik überhaupt op pad ben.

Daarnaast, veel brainstormen en nog niets kunnen uitvoeren.... Zorgt er voor dat dit soort dingetjes langskomen en dat ik denk iemand moet dit ook al eerder gehad hebben, eens even vragen. Waarschijnlijk was deze vraag niet langsgekomen als ik er daadwerkelijk al mee aan de slag was :)
Nogmaals ik apprecieer jullie hulp en adviezen! :clap:
Bert
Berichten: 1154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bert »

Ik heb een hoekje uit de lattenbodem gehaald, zo krijg je in de wagen wat meer ruimte. Die beugel schoof bij mij achterlangs het matras, dat ging prima. .AfbeeldingAfbeelding


Bert
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Marius HRL »

Wij hebben een dwarsbed achterin en ook zo'n uitsparing gemaakt in de matras.
TIP 1: Ik heb een diode geplaatst in de stroomtoevoer voor de elektrische vergrendeling van het slot op de achterdeur.
Daardoor wordt dat slot niet automatisch ontgrendeld, als de deuren voorin met de deurbediening geoipend worden. De centrale vergrendeling werkt wel gewoon.
TIP 2: Als je een trekhaak plaatst, bestaat er een Y-kabeltje om de elektrische aansluiting af te takken van de achterlichtunits. De aansluiting van het mistachterlicht van de Master wordt daardoor onderbroken. Zelf even doorverbinden.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Kijk dat zijn nog eens handige tips. Inderdaad wel fijn als je de deuren achter dicht kan houden zo. Een trekhaak zit er al op, eens even goed kijken dan of dat al gefixt is of niet.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Marius HRL »

Mede CF-bezoeker Henk Zandman deelt een aantal creatieve ideeën en constructies voor zijn Master-camper op :
http://zandman.nl/camper/voorbereiding/

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Kroppie »

toch nog wat te zeuren,
op de foto van de accu in de link van de hr Zandman , mis ik een kapje op de pluspool van de accu, als er nu wat metaligs op de polen valt(b.v. een sleutelbos of metalen kam) dan heb je vuurwerk, en ik zie geen zekering vlak bij een van de accupolen.
misschien leest meneer zandman dit ook.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door kampo »

Bringamosa schreef:... Opel Movano L2H2 2005....
Weet dat dit identiek hetzelfde voertuig is als de Renault Master en de Nissan Interstar.
Op een paar uiterlijke details na.
De Renault komt het meeste voor, de Nissan en de Opel Movano heel weinig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hans Könemann
Berichten: 34
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 14:50
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Hans Könemann »

Ik begin binnenkort ook aan de ombouw van een Movano, maar 10 jaar geleden heb ik een Master tot camper verbouwd. Wellicht heb je wat aan mijn ervaringen: http://www.konemann.eu/camper.
In mijn Movano ga ik ook geen externe walstroomcontactdoos aanleggen, want de ervaring leert dat ik met zonnepaneel en 230 Ah accu nooit aan het stopcontact hoef. Koelkast, standkachel, verlichting etc. zijn mijn verbruikers, verder geen poespas. Wel voor noodgevallen binnen een aansluiting. Ook ga ik geen dure 230V omvormer meer aanleggen, gebruikte ik alleen om batterijen mee op te laden.

Mijn basisontwerp is verder zo goed bevallen dat ik alleen kleine wijzigingen doorvoer en wat andere materialen kies. Maar ik heb in de loop van de jaren wel gemerkt dat voorkeuren rond inrichting heel persoonlijk zijn en ook samenhangen met het specifieke gebruik.

Succes!
Hans
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Hans bedankt voor je reactie. Ik ga even de tijd nemen om je website door te nemen. Ga je voor de movano ombouw ook weer een verslag bijhouden?
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door lazise1973 »

Leuk project !

Heb een paar jaar geleden een Movano omgebouwd tot camper voor mijn zwager.
Ook draai plateaus onder de voorstoelen geplaatst.
Als je de handrem dan aantrekt kun je de bestuurdersstoel niet draaien.
Maar de handrem is makkelijk aan te passen, namelijk door de voorste twee bevestigingspunten er af te slijpen ,en ze hoger weer vast te lassen, de handrem kantelt dan voorover en heb je geen last meer bij de stoel draaien.
Succes Gerard
Bert
Berichten: 1154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bert »

lazise1973 schreef:Leuk project !

Als je de handrem dan aantrekt kun je de bestuurdersstoel niet draaien.
Maar de handrem is makkelijk aan te passen, namelijk door de voorste twee bevestigingspunten er af te slijpen ,en ze hoger weer vast te lassen, de handrem kantelt dan voorover en heb je geen last meer bij de stoel draaien.
Succes Gerard
Wat foto’s
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb wel met 7cm de console verlaagt


Bert
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bringamosa »

Duidelijke foto's. Echter zal ik in eerste instantie geen draaistoelen nemen. Dit is in ieder geval iets wat later altijd zonder te veel gedoe nog te doen is.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door pele »

Draaibare cabinestoelen zijn geen must. Het is wel een must - tenminste hoog-wenselijk - om bij de planning van de inrichting vooraf te weten of je er al dan niet gebruik van gaat maken. Je indeling verandert er ingrijpend door, zeker met betrekking tot de zithoek.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31965
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Opel Movano ombouw (per 25 jan op zijn vroegst)



Bericht door Bob Diesel »

Plus je betrekt de cabine bij je leefruimte
Je camper word dus van binnen nuttig veel groter
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie