Hoe streng is de keuring?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door myway »

Als je met een camper rijdt die niet aan de inrichtingseisen voldoet kijkt de belasting 1 jaar terug.
Alles wat je dan niet betaald heb of te weinig, betaal je dubbel, plus een boete.
Heb je onterecht het kwart tarief, betaal je dat dan vier keer, dat bedrag nog een keer plus de boete.
Die boete is overigens niet zo hoog.
Stel je betaald, zoals ik 68€ per maand en je hebt de camper een jaar of langer op naam, moet je voor die maand nog 3x die 68€ betalen dan voor die zelfde maand nog vier keer die 68€ is 476€ keer 12 plus een boete.
Ga er maar aanstaan



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door henk en lila »

De opbergruimten moeten in de binnenruimte zitten en dat is de ruimte achter de rugleuningen van de voorstoelen in normale, niet gedraaide stand.
Dat geldt ook voor de tafel.
Ter toelichting: ik had bij de provisorische keurings-inrichting een tafeltje tussen de 90 graden gedraaide voorstoelen gemaakt dat vanaf het dashboard 60 cm richting achter liep maar dat voldeed niet voor de belastingdienst. Geconstateerd vanaf mijn eigen foto's.
Toen ik telefonisch om een toelichting vroeg werd er wel meteen meegedacht want aan mijn keukenblokje (van de kringloop met twee laadjes) zat een opklapblad en één extra foto van dat ding met het blad in opgeklapte toestand was voldoende om alsnog het kwarttarief te krijgen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door BOKKIE »

Hallo Zelfbouwers,

Praktisch heb ik meerdere malen meegemaakt dat de RDW keuring FLUT is.
Wel de complimenten; netjes ingebouwd, heb wel andere inbouw gezien.
Er werd niets opgemeten, slechts het totaal gewicht werd gewogen.
De laatste keer werd bij de T4 wel de brandstof tank gecontroleerd betreffende de hoeveelheid aanwezige brandstof.
Daar werd wel een herberekening over gemaakt. Jammer genoeg bleek dat net een verhoging naar de andere wegenbelasting klasse.

MAAR,.......................................................
Je bent wel verplicht te voldoen aan de eisen en maten van de RDW en de belastingdienst.
BPM (ALTIJD BETALEN) aangifte en berekening indienen in de brievenbus van de belastingdienst bij de RDW.
Als je je best doet en netjes en accuraat de BPM invult/aangeeft heb je niets te vrezen van de belastingdienst, bij ons hoefde er na een herberekening door de belastingdienst minder BPM te worden betaald dan wij hadden aangegeven.

MINIMALE INBOUW,
Vele zelfbouwers gaan met de minimale inbouw naar de RDW voor omkeuring naar camper, dit om zo wegenbelasting uit te sparen, vanwege het duidelijk verminderde gewicht t.o.v. de totale of gehele camper inbouw.
Maar vraag eens wat de verzekering daarvan vindt! Als bij een ONGELUK blijkt dat de zelfgebouwde camper VELE HONDERDEN kilo's MEER (wijziging door een oplettende lezer dus "minder" is onjuist) weegt dan op het kenteken is aangegeven, heb je echt wel wat uit te leggen.
Ik denk zelfs dat de verzekering in voorkomend geval NIETS gaat van de gemaakte of eigen schade gaat uitkeren.

CONCREET:
Ik heb meegemaakt dat er bij twijfel ALLES echt wel wordt nagemeten.
Soms wordt er ook echt wel erg kritisch gekeken of de zelfgebouwde camper wel voldoet aan de eisen zoals aangegeven door de RDW en de belastingdienst.

VOOR ONS ALLEN EN DE TOEKOMST:
STOP MET HET SJOEMELEN om een klein beetje geld te besparen. Bouw de camper zoals die moet worden en bied deze aan bij de RDW voor omkeuring.
Hobby en vrijheid kost nu eenmaal geld. Eigenlijk is juist dat onbetaalbaar.
Waarom? Kijk eens wat er is gebeurd met onze old-timers, en de huidige belasting regeling, dat hebben we te danken aan die vele ECONOMISCHE old-timer rijders!
Als we niet oppassen zijn wij CAMPER rijders zo meteen aan de beurt (er zijn al signalen) en geloof mij, wij zullen er zeker niet beter van worden.

Haije.
Laatst gewijzigd door BOKKIE op vr 26 jan 2018, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door hathi »

paul snip schreef:Een zitplaats is ongeveer 40 cm breed.

Ik zou wel zorgen dat ook na de keuring mijn auto aan de minimale eisen voor kwarttarief blijft voldoen. Bij een eventuele controle van de belastingdienst krijg je anders een dikke naheffing. Je krijgt dan een boete en mag nog even vol tarief betalen over de tijd dat je de camper op naam hebt. Er wordt echt wel gecontroleerd hoor. En daar komt de meetlat aan te pas.

Bij de RDW zijn ze niet zo streng. Die hebben bij mij tot nu toe niks opgemeten. En keuren het al heel snel als camper goed.

Matrassen en kussens zijn niet verplicht.
Ja ik begrijp het ook niet zo goed,gaat men een camper bouwen,met een of andere noodvoorziening,om deze dan naderhand echt in te richten,je kan hem toch gewoon schorsen,en in een keer afbouwen voor de keuring ?die paar kilo Besparing,achterhalen Je toch weer een keer.
Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door Cee Pee »

Maar vraag eens wat de verzekering daarvan vindt! Als bij een ONGELUK blijkt dat de zelfgebouwde camper VELE HONDERDEN kilo's minder weegt dan op het kenteken is aangegeven, heb je echt wel wat uit te leggen.
Je zult wel "meer" bedoelen maar dan nog is dit grote onzin, als je totale gewicht maar niet de toegestane massa overschrijd is er niets aan de hand.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door gsm »

BOKKIE schreef:Kijk eens wat er is gebeurd met onze old-timers, en de huidige belasting regeling, dat hebben we te danken aan die vele ECONOMISCHE old-timer rijders!
Als we niet oppassen zijn wij CAMPER rijders zo meteen aan de beurt (er zijn al signalen) en geloof mij, wij zullen er zeker niet beter van worden.
Dat heeft niets met en provisorisch ingerichte bus te maken maar met het gebruik van de camper, hoeveel VW bussen staan er op kampeer kenteken maar worden gebruikt als privé auto ?
Dat is de oorzaak van het aanscherpen zoals ook bij old timers gaande is en niet het later "afbouwen" van de bus na de omkeuring.
En verder ben ik het met Cor eens, zolang die bij de keuring voldoet aan de RDW en belasting eisen mag je hem altijd opfleuren met een mooi wandje of leuk kastje er in of een wandje als afscheiding van de opslagruimte als die maar niet zwaarder wordt dan het toegestane gewicht wat op het kenteken staat.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door moosev »

hathi schreef: Ja ik begrijp het ook niet zo goed,gaat men een camper bouwen,met een of andere noodvoorziening,om deze dan naderhand echt in te richten,je kan hem toch gewoon schorsen,en in een keer afbouwen voor de keuring ?
Niet iedereen kan hem op eigen terrein kwijt. Zelf heb ik hem voor op straat omgebouwd, dan zit schorsen er niet in. Tijdens ombouw dus het volle pond aan wegenbelasting moeten betalen...

gr
René
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door hathi »

Ook is het V/d zotte,dat de keuring,van een camper over2 schijven moet lopen,belasting dienst,en RDW,dat kan gewoon veel efficiënter ,gewoon door de RDW,welke de mogelijkheid ,en alle bescheiden al hebben,en dat is de overheid aan te rekenen,die zodoende het sjoemelen stimuleert
Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door Cee Pee »

Overheid en efficiënt, dat zijn twee dingen die nooit samen gaan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door hathi »

moosev schreef:
hathi schreef: Ja ik begrijp het ook niet zo goed,gaat men een camper bouwen,met een of andere noodvoorziening,om deze dan naderhand echt in te richten,je kan hem toch gewoon schorsen,en in een keer afbouwen voor de keuring ?
Niet iedereen kan hem op eigen terrein kwijt. Zelf heb ik hem voor op straat omgebouwd, dan zit schorsen er niet in. Tijdens ombouw dus het volle pond aan wegenbelasting moeten betalen...

gr
René
Dat is toch geen excuus,daarvoor kun je hem schorsen,op straat een camper bouwen,lijkt me ook moeilijk,en vergeet niet,jij wil toch een camper ombouwen,je bekijkt het wel eenzijdig
Laatst gewijzigd door hathi op ma 15 jan 2018, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door gsm »

Nee René als je hem schorst MOET die van de weg af zijn en dus kan je hem niet op de weg ombouwen
Ik heb hem als bedrijfswagen voor de deur gehad en provisorisch omgebouwd en zo snel mogelijk laten omkeuren en daarna verder voor de deur afgebouwd, wel alles wat er tijdens de keuring in zat laten zitten maar wel kasten bij gezet, de opslagruimte gemaakt etc.
Ja alles voor de deur want ik had geen andere optie
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door hathi »

Cee Pee schreef:Overheid en efficiënt, dat zijn twee dingen die nooit samen gaan.
Nee Cor,met een pennenstreep,een douanier aanwezig laten zijn,bij de keuring,hoeven ze nadien,ook niet meer te controleren,,kost dus niets extra :thumbdown:
Laatst gewijzigd door hathi op ma 15 jan 2018, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door gsm »

Het stomme is dat de douane in N´gein al in het gebouw zit :bang:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Hoe streng is de keuring?



Bericht door Bringamosa »

In ieder geval weet ik wat mij te wachten staat. Schorsen kan ik niet doen want dan kan ik mijn materiaal niet gaan halen. Dan moet ik ook nog iets huren om spul op te halen, schorsen kost ook weer wat. Het is niet zo dat ik geen geld wil uitgeven maar als het niet hoeft liever niet, ik heb het niet aan de boom groeien hier.

Ik ga gewoon een 180 bed erin leggen en daarop houden omdat dat ook een maat is die gewoon te kopen is zonder dat je speciale maten moet laten maken. Een mooi voorbeeld staat hier eerder in het topic op de foto. ik denk dat ik dat ook maar zo ga doen.

Bankjes van 40cm vind ik nog wel te doen. Misschien, als het uitkomt, laat ik ze staan als opslagruimte er onder, misschien sloop ik ze er wel weer uit, ik weet niet hoe vaak ik achterin mijn bus ga zitten.

Een opklapbare tafel is misschien nieteens zo gek komt vast wel eens van pas als hij maat lekker weg geklapt kan worden. We gaan er wel uitkomen.
Plaats reactie