Ombouw Peugeot Boxer L3H2 door Dries

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door Dafluc »

Ik snap de goede bedoelingen. Geen probleem. Ik heb 1 quote weggehaald omdat die er meteen boven stond. Dan hoeft het echt niet. Is gewoon een dingetje, veel gebruikers quoten onnodig. Dat leest niet fijn. Door er regelmatig wat van te zeggen hopen we dat men er een beetje op gaat letten. Laten we verder gaan met leukere zaken. De ombouw :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door WoutvanAken »

Dries,
Leuk ontwerp en mooi weergegeven in het filmpje!
Zelf zou ik de cabine wel betrekken bij de ruimte.
Voor het bureau een andere oplossing zoeken, misschien iets icm het bed, juist omdat je ze nooit tegelijkertijd gebruikt.
Bijv. de voorste helft van het bed welke je omhoog kunt klappen en waaraan een groot plat scherm bevestigd is met daaronder het bureaublad met toetsenbord e.d
Dit is al mogelijk met bijv. 10cm hoogte. Al je spullen kunnen dan ook nog eens blijven liggen wanneer je het bureau dicht doet.
Thuis heb ik ook zoiets, zie foto's.
Wout.
IMG_20180114_152128.jpg
IMG_20180114_152128.jpg (160.83 KiB) 1088 keer bekeken
IMG_20180114_152115.jpg
IMG_20180114_152115.jpg (135.29 KiB) 1088 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door Kroppie »

Dafluc schreef:Ik snap de goede bedoelingen. Geen probleem. Ik heb 1 quote weggehaald omdat die er meteen boven stond. Dan hoeft het echt niet. Is gewoon een dingetje, veel gebruikers quoten onnodig. Dat leest niet fijn. Door er regelmatig wat van te zeggen hopen we dat men er een beetje op gaat letten. Laten we verder gaan met leukere zaken. De ombouw :wink:
is het niet handiger om i.pv. het steeds weer te moeten vragen om de knop nieuw antwoord groter te maken en de knop citeer wat kleiner en een beetje te verstoppen/op een minder logische plek te plaatsen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door Dafluc »

Ja. Hadden we natuurlijk ook al lang gedaan. Alleen zeggen de mensen die er verstand van hebben dat dat niet kan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThomasJumperHendriks
Berichten: 223
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door ThomasJumperHendriks »

Succes Dries! Mooi filmpje en schaal model. Ben nu zelf ook bezig een boxer l2 h2 om te bouwen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door pele »

Dries
Weet je dat er zogenaamde combikachels bestaan, op gas en op diesel, die verwarming combineren met warmwaterproductie?
Meest bekend is de Truma combi kachel. Kost wel ca 2000 - 2500 euro maar biedt veel comfort in veiligheid.
Dieselverwarming heeft als voordeel dat je geen of minder gasvoorraad moet hebben, kan gebruik maken van de aanwezige dieseltank. Nadeel : iets meer onderhoud, als toestel iets duurder, meer lawaai, meer reuk, meer stroomverbruik. Op gas: uiteraard gasvoorraad nodig, waarbij ik zeker LPG zou overwegen.
Die geiser onder het bed kan je op die plaats moeilijk voorzien van een rookafvoerkanaal.
Een dakraam boven de werkplaats lijkt me beter dan boven het bed.
Heeft deze Boxer ramen in de achterportieren?
Welke motor heeft deze?

Voor je echt begint te bouwen: zorg dat je een gedetailleerd plan hebt, zodat je in de bouwfase niets moet improviseren. Maak met goedkope materialen als karton en plaatwerk simulaties om de reële groottes correct in te schatten.
driesz
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 03 apr 2017, 23:46

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door driesz »

@WoutvanAken
Bedankt voor de input. Inderdaad ook goed idee wat je post en ik heb hier ook aan gedacht, maar zo'n systeem gaf te veel gedoe. Gedoe met ruimte die ik verloor waardoor ik mijn fiets moeilijker kon plaatsen, gedoe van een complexe ombouw..
Ik zie de voordelen van de cabine te betrekken zeker voor kleine gezinnen of koppels die samen willen eten of een theetje drinken, maar ik ben single en ga er 90% van de tijd alleen in zitten dus vind ik het niet nodig.
- Ik ga nooit gezellig een boekje lezen in een autostoel. Ik vind dat die dingen ongemakkelijk zitten.
- Wanneer de cabine toe blijft, lijkt het mij veel makkelijker om de temperatuur onder controle te houden, aangezien de cockpit een echte serre is.
- Het is allemaal meer stealth als hij afgesloten is.

+ ergens vind ik het ook wel leuk dat ik nu vanuit mijn bed filmpjes kan kijken. Of dat wanneer ik toch een vriendinnetje mee heb zij in het bed een boekje kan blijven lezen terwijl ik wat werk. Of dat we samen een filmpje kunnen kijken..
Het bed zo maken dat het een bureau kan worden geeft mij inderdaad een salonnetje met autostoelen, maar ik verlies zoveel andere zaken die ik belangrijker vind..

@Thomasboxerhendriks
Thanks! Ik ga jou thread zeker volgen!

@pele
Thx!
Ik heb die combikachel bekeken, maar dan kwam ik al snel €1000 duurder uit dan nu. En de voornaamste reden waarom ik naar die combikachel keek, was omdat ik voor de geiser geen schouw wou bouwen, maar bij die combikachel moet je dat blijkbaar ook.. dus het is duurder, verbruikt meer en het is evenveel gedoe.. Ik zie ook niet echt hoe het veiliger is? Als ik de afvalgassen van mijn geiser ook mooi naar buiten geleid is dat toch even veilig? Er vindt toch bij beide een verbranding van gas plaats waarvan je de afvalstoffen naar buiten moet leiden en waarvoor je aanvoer nodig hebt van verse lucht? De plaats waar de geiser gaat komen moet ik idd nog eens herbekijken.

De boxer heeft nog geen ramen in de achterportieren. Misschien laat ik die nog wel plaatsen of plaats ik ze zelf indien mogelijk. De motor is een 2.3. Bewust naar op zoek gegaan aangezien ik hoorde dat de 3.0 eigenlijk te krachtig was voor de koppeling en die het dus snel begaf. Ik had misschien iets langer moeten zoeken naar een model met ramen, met een rack en met een high top, maar ik wou er zo snel mogelijk invliegen :)

Ik denk dat mijn plan in 3D vrij gedetailleerd is. Alles is uitgemeten tot op de millimeter. Zelfs de 12mm die ik verlies door het blokje dat nodig is om het scherm aan mijn bureau vast te maken heb ik rekening mee gehouden. Morgen ga ik wel alles afplakken met schildertape om te kijken hoe het zit met de zaken die ik moeilijker kon voorzien in 3D, of alles klopt en mooi uitkomt en of ik hier en daar iets van ruimte kan winnen (vooral of een 190cm bed misschien mogelijk is). Daarna inderdaad de 3D tekening wat aanpassen. Maar ik denk dat hier en daar wat improviseren sowieso wel zal moeten.. Je kan niet alles voorzien en plannen jammer genoeg, en ik zit al te lang achter mijn computer. Tijd om de handjes vuil te maken.. :)
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door pele »

Het is niet alleen achter de computer dat je plannen moet maken, maar in de bus zelf. Natuurlijk, voor het voorstellingsvermogen- vooral voor derden- zijn computertekeningen interessant, maar het is in de bus zelf waar er nauwkeurig moet gemeten worden. Bijvoorbeeld: in je filmpje laat je een doucheruimte zien. Maar je moet dan ook goed weten hoe de afwatering moet gebeuren, rekening houdend met de structuur van het chassis.
Met zorgvuldige planning bedoel ik ook : waar komen leidingen, van gas, van 12 volt, van externe stroomaansluiting? Hoe maak ik die zware accus's vast? Waar komt de afvalwatertank? Waar komt de gasvoorziening en hoe worden de gasflessen of de LPG tank vast gemaakt, gesteld dat je gaat verwarmen en koken op gas.
Op welke hoogte kan het bed gemaakt worden, zodat er toch nog een fiets onder kan? enz. Plaats van een portipotti? Eventueel plaats en aansluiting van (compressor)koelbox?
Wat de maximale bedmaat betreft: Je kan zonder problemen de verticale verstevigingsprofielen verwijderen in de zijwanden achteraan: enkele puntlassen weg boren en het polymeer met een breekmes wegsnijden. Zo win je gemakkelijk 5 - 7 cm. Hoe groot ben je trouwens?
De afvoer van verbrandingsgassen en de aanvoer van verse lucht bij zo'n combikachel gebeurt met een afvoer in de wand, niet naar het dak. Heel anders dan bij een geiser. Die kachel zelf heeft een beperkte omgevingswarmte.
driesz
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 03 apr 2017, 23:46

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door driesz »

@Pele

Helemaal gelijk Pele! Met het meeste heb ik al rekening gehouden in 3D, maar veel kan je inderdaad pas ter plekke zien. Vandaag ga ik met m'n plannen in de bus zitten en alle afmetingen zoals gepland afplakken met schilderstape om te kijken waar alles gaat komen en of het allemaal realiseerbaar is. Waar alle bedradingen moeten komen ga ik vandaag ook eens uittekenen.

Bedankt voor de tip over het verwijderen van de verticale verstevigingsprofielen. Zorgt dat niet voor minder stevigheid of sterkte van mijn voertuig en gaat geen problemen geven bij de keuring? Wordt dat ook gedaan in de 'ready to buy' professionele campervans? Ik ben 1m82, en wanneer ik slaap strek ik me nooit volledig uit, dus op zich kan ik wel slapen op 1m80. En als ik alleen lig kan ik ook diagonaal slapen :)

Over de kachel: thx, Ik bekijk het nog eens. Maar in de wand wou ik sowieso zo weinig mogelijk boren. En €1000 verschil is toch niet niets. :)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door kampo »

Hallo Dries, welkom op dit forum.
Ieder zelfbouwproject moet beginnen met een rondje (administratieve) kennis.
Je zal dus specifiek voor België even moeten uitzoeken wat kan en wat mag.
Het is altijd interessant even de fiscale overweging te maken, want niemand betaald graag te veel.
Als zelfstandig ondernemer zijn er mogelijkheden maar hou er rekening mee dat je een goed plan moet hebben.
In jou geval is er verder de vergelijking in homologatie tussen N1 en M1-SA. Heb je een voorbeelddossier ?
De tussen wand erin laten of eruit ... let op met de regeltjes. Er zijn er die de wand hebben moeten terugzetten, wat niet leuk is om te doen als het voertuig klaar is.
Draaizetels, nog zo een pijnpunt.
Alles wat je doet en gebruikt bij je ombouw moet homologeerbaar zijn.
Zonder attest van Peugeot geen camper.
Wat de boordtechnieken betreft zijn er ook allerlei voorschriften en inbouw specifieke punten die maken dat een toestel goed of slecht zal werken.
En het gewichtsprobleem moet je kennen voordat je het laat ontstaan.
Het is allemaal niet echt moeilijk of onmogelijk, dus laat je niet afschrikken, zoek het even uit en doe het gewoon meteen goed.


Voor wat het plan betreft kan ik enkel onderschrijven wat Pele hierboven schreef.
Je inbouwtekeningen, hoe mooi die ook zijn, zijn ondergeschikt aan het gaan bekijken van meerdere
voertuigindelingen. Je hebt een L3H2, dat is werkelijk een van de meest gebruikte basisvoertuigen.
Wat een geluk, je kan gewoon iemand nabouwen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door rijschoollucassen »

Over verwarmen is al het een en ander geschreven, maar ik neem aan dat je niet alleen in de winter werkt. Denk eens aan een maxfan of iets dergelijks, om ook in de zomer een beetje koel te kunnen werken. Van meet af aan een flinke kluisruimte inbouwen lijkt me voor een fotograaf ook geen slecht plan. Mooi project verder.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door myway »

Let er ook even op dat op een 2015 model er spraken kan zijn van een intelligente dynamo regeling.
Als dat zo is vereist het laden vanaf die dynamo aanpassingen en gaat niet dmv. een simpel cyrix relais.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
driesz
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 03 apr 2017, 23:46

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door driesz »

@Kampo: De problemen die je opsomt over terugplaatsen van tussenwand enzo, is dat specifiek bij mensen die hem willen laten homologeren als camper, of ook als ik hem gewoon als lichte vracht wil laten? Ik moet hem toch nog laten wegen in de keuring, zal daar eens mijn licht opsteken.

En ik ben meerdere indelingen gaan bekijken op voorhand. Jammer genoeg heb ik nogal een specifieke situatie waarbij mijn bureau echt een must is. Ik heb nog geen enkel plan tegen gekomen dat ik kan nabouwen en waar ik iets mee ben.
driesz
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 03 apr 2017, 23:46

Re: Ombouw Peugeot Boxer L3H2 - Dries



Bericht door driesz »

ok, ik ga toch nog wat moeten uitzoeken precies.
Net naar keuring gegaan en wat vraagjes gesteld. Scheidingswand verwijderen is geen probleem. Zowel wanneer ik hem homogoleer als camper of als ik hem houd als bedrijfswagen is dat geen probleem.
Wel is mijn wagen vrij nieuw, dus valt die onder een strengere regelgeving waarbij ik niet zomaar ramen en dakluiken zou mogen plaatsen zonder goedkeuring van Peugeot.. zucht.
Plaats reactie