Dubbele cabine eruit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Dubbele cabine eruit



Bericht door Max en Evelien »

Hoi, wij willen ook een bestelbus om gaan bouwen naar camper. Nu hebben wij een leuke bus op het oog, maar dit is een dubbele cabine. Zijn deze er eenvoudig uit te halen? Het gaat om een bank met een metalen tussenschot tussen de laadruimte.

Kan dit er gewoon uitgeschroeft worden of moet dit eruit gezaagd of gelast of iets moeilijks mee gedaan worden?

De bus is erg netjes en heeft niet veel kilometers. Hij is heel mooi betimmerd, maar daardoor kunnen we niet kijken of er roest in de bak zit...

We zijn nog wel een beetje bang hoe het ombouwen gaat, want beiden hebben we totaal geen diy ervaring... En we zijn vooral bang voor de elektra en gas... Hopelijk komt het goed!

Bedankt voor de hulp alvast!
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door ellan vannin »

Normaal gesproken is dit geen probleem, heb hetzelfde gedaan met een VW T5, en deze tussenwand was gekit.
All4dogs
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door leftlanebandit »

die bank zit gewoon vast met bouten en die tussenwand zit net als bij een bus met enkele cabine ook vast met bouten en soms zit er hier en daar een popnagel
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door annoh »

@TS,

Meestal lukt het met alleen losdraaien en verwijderen van wat bouten of popnagels. Ik heb 1 keer meegemaakt dat de wand ten dele onder de houten vloer gekit was. Dan heb je wat meer werk. Meestal zijn banken van dubbele cabines lomp en zwaar.

Achter betimmering zijwanden ben ik nog nooit roest tegen gekomen, wel onder de houten vloer.

Op internet zijn diverse schema's te vinden voor de elektriciteit.

Indien je niet op gas wilt koken dan bestaat er natuurlijk ook de mogelijkheid om te gaan koken, en stoken, op diesel.

Succes met ombouw!
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door Max en Evelien »

Super bedankt! We gaan kijken of het echt wat is en als we hem nemen dan zullen jullie hem hier wel voorbij zien komen want ik heb vast genoeg vragen!
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door pele »

Welke bus is het? Merk en motortype?
Ik verwijderde 2 jaar geleden ook een dubbele cabine. Ging vlot, behalve vloer die wat gekit was.
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door c.westerman »

Beetje netjes verwijderen, kan nog geld opleveren :cheers:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door pele »

Ik was blij dat iemand de hele santeboetiek voor 300 euro kwam halen! Op zich is dat wel waardevol, maar degene die deze dubbele cabine weer gaat inbouwen, moet papierwerk kunnen voorleggen op de technische controle. Niet simpel tegenwoordig hoor! Een particulier mag dit niet zomaar eventjes veranderen. Moet gehomologeerd worden.
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door Max en Evelien »

pele schreef:Welke bus is het? Merk en motortype?
Ik verwijderde 2 jaar geleden ook een dubbele cabine. Ging vlot, behalve vloer die wat gekit was.
Het is een Renault Master uit 2001. Het is een 2.8L 114pk.


Heb nog een vraag en uit alle online voorbeelden kom ik er nog steeds niet uit... Hoe zit het nou met BPM en btw en dat soort dingen? Deze bus is een marge auto uit 2001 en dus ouder dan 5 jaar. Hij staat op grijs kenteken dus hoef dan geen btw te betalen, maar moet ik dan zodra ik hem op camperkenteken zet alsnog de BPM betalen ook al is de auto al ouder dan 5 jaar?

En moet de auto zodra ik hem koop eerst op geel kenteken gezet worden ook al wil ik hem schorsen voor de periode dat ik er aan werk? Komen daar ook nog hoge kosten bij kijken?
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door c.westerman »

Hier in Nl mag de particulier dit wel zelf doen, moet wel ter controle naar de rdw. Wordt ook opnieuw gewogen. :thumbup:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door doov »

Max en Evelien schreef:maar moet ik dan zodra ik hem op camperkenteken zet alsnog de BPM betalen ook al is de auto al ouder dan 5 jaar?
ja
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door Max en Evelien »

Maar hij is al wel heel oud, is het de BPM dan zo weinig dat het eigenlijk niets meer is? Volgens deze site https://www.automotiveimport.nl/bpm-berekenen kom ik qua percentage hoog in de 99% uit. De bus komt immers uit 2001
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door moosev »

BPM zal inderdaad niet veel meer voorstellen. Paar tientjes wellicht.
Hier kun je ook berekening doen:
https://autoimport.autotelex.nl/

gr
René
Max en Evelien
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 12 jan 2018, 17:01
Locatie: Omgeving Breda

Re: Dubbele cabine eruit



Bericht door Max en Evelien »

Dankjewel, deze website ga ik opschrijven. Super handig!
Plaats reactie