Contouren buswand overzetten op hout

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door Bringamosa »

Met de nieuwe wagen in het vooruitzicht ben ik al een beetje aan het plannen en uittekenen en uitrekenen nu ik definitief de maten van de ruimte heb.

Ik ben ook van plan een stakast in te bouwen. Nu is mijn vraag, heeft iemand de gouden tip om de mooie buigende vormen van de buswand op het hout over te brengen?

de mooie met rood aangegeven gebogen lijn dus:
buswand.png
buswand.png (146.16 KiB) 1644 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door Kroppie »

een lat haaks op de bodem en tussen vloer en dak klemmen, op enige afstand van de wand, dan met maatlat om de cm hoogte, de afstand tussen lat en wand meten(maatlat goed horizontaal houden!) en die maten op een stuk karton, triplex o.i.d overzetten, die puntjes verbinden met een lijntje, et voila het profiel van de wand.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door Bringamosa »

Klinkt als een tijdrovend proces! Moet ook sneller kunnen gok ik.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door Kroppie »

gaat uw gang, om de 2cm meten gaat 2x zo snel, om de 5cm 5x :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door Bringamosa »

Ik kom deze methode tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=RcgPm8B ... u.be&t=317

Ook handig
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door Kroppie »

zelf gezocht EN gevonden :thumbup: , heb ik uw zelfredzaamheid waarschijnlijk aangewakkerd. :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door jansloos »

Deze werkt wel heel snel hoor. :-B

Of TS dit ook haalt? We horen het graag.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door Kroppie »

goed werk heeft zijn tijd nodig. :idea:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door Bringamosa »

Ja ik was al bezig met zelfredzaamheid en dergelijke ;) maar, je weet maar nooit soms zitten de beste tips niet zomaar achter de eerst klik op het internet en kunnen ervaringen van andere weer nieuwe deurtjes openen :)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door PaulBng »

Die video doet hetzelfde als de eerste methode van Jos.
Alleen met de methode van Jos ben je ongeveer in één keer klaar....
Danmaken van karton en eventueel corrigeren....
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door Bringamosa »

Ja, doet inderdaad precies hetzelfde, de keus is of je het eerst op karton wil doen of niet. Ik denk dat ik het zoals ze het op de video doen wat makkelijker zal vinden.

Ieder diertje zijn pleziertje denk ik.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door jansloos »

Je kunt de ronding ook direct op de te gebruiken wandplaat zetten:

Je neemt de grootste maat - in dit geval de onderkant- plus 5 cm extra dan de kleinste maat plus 5 cm extra, zet dit uit op een plaat en zaag dit af.
zet dit met twee schroefjes vast op een staander.

Met een dun/smal latje schuif je langs de autowand, met aan de andere kant op het hout met een potlood een lijn aftekend.
Afzagen, en daarna fijntunen.
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 12 jan 2018, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Toedeledoki

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door Toedeledoki »

Kan nog veel makkelijker. Plank rechtop zetten. Plank aan deze plank haaks op de vloer schroeven. Plankje bij het plafond langs. En dan voor de ronding van de wand een buigbare lat nemen. Eventueel met 2 extra dwarslatjes in model houden. Zo maak je heel simpel een mal voor alles. Dit werkt ook met andere rondingen. Zoals tegen het plafond.
Bringamosa
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 03 jan 2018, 10:05

Re: Contouren buswand overzetten op hout



Bericht door Bringamosa »

jansloos schreef:Je kunt de ronding ook direct op de te gebruiken wandplaat zetten:

Je neemt de grootste maat - in dit geval de onderkant- plus 5 cm extra dan de kleinste maat plus 5 cm extra, zet dit uit op een plaat en zaag dit af.
zet dit met twee schroefjes vast op een staander.

Met een dun/smal latje schuif je langs de autowand, met aan de andere kant op het hout met een potlood een lijn aftekend.
Afzagen, en daarna fijntunen.
Ook een handige manier ja.
paul snip schreef:Kan nog veel makkelijker. Plank rechtop zetten. Plank aan deze plank haaks op de vloer schroeven. Plankje bij het plafond langs. En dan voor de ronding van de wand een buigbare lat nemen. Eventueel met 2 extra dwarslatjes in model houden. Zo maak je heel simpel een mal voor alles. Dit werkt ook met andere rondingen. Zoals tegen het plafond.
Ik zie het even niet voor me hoe het precies in elkaar steekt.
Plaats reactie