Vraagje over vorstbeveiliging

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
MakeupBus
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 10:15

Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door MakeupBus »

Hallo allemaal,
Ik heb een Makeup Bus gemaakt voor mijn vrouw om op filmsets de makeup in te verzorgen.Dat is een groot succes, maar ze werkt ook in de winter in de bus en we hebben niet altijd een verwarmde opslag voor de bus, als hij niet wordt gebruikt.

In die bus zit ook een verswatertank en een 5l TT2 boiler van Therme. De watertank heeft een automatische vorstbeveiliger, maar de boiler en de leidingen daarnaartoe niet. Als het 's nachts vriest zou ik graag de boiler leeg laten lopen inclusief de leidingen, maar niet de schoonwatertank, want die is beveiligd met de vorstbeveiliger en dat scheelt iedere dag weer water bijvullen.

Is het verstandig een kraantje vlakbij de dompelpomp te monteren dat er geen water uit de schoonwatertank wordt overgeheveld via de boiler naar de aftapkraantjes? Of zijn er dompelpompjes die bijvoorbeeld geen water doorlaten als ze niet pompen?

Heeft er iemand misschien een goede tip hiervoor? Alvast bedankt!
Bijlagen
Makeup-bus klein.jpg
Makeup-bus klein.jpg (80.41 KiB) 988 keer bekeken
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door PaulBng »

Maak eens een tekening van hoe e.e.a. is aangesloten?

Als de watertank is beveiligd met een automatische vorstbeveiliging, loopt die toch leeg als de temperatuur onder een graad of 6 komt?

Meestal zit die beveiliging juist aan de kant van de boiler...
MakeupBus
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 10:15

Re: Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door MakeupBus »

Hi Paul,

dank je voor je antwoord.
Ik heb een vorstbeveiliger die in de watertank is ingebouwd en het water verwarmt als het te koud wordt.
Ik heb een schetsje geprobeerd te maken. Ik hoop dat t duidelijk is. Een vrij eenvoudige aansluiting volgens mij.
Ik heb de ontluchting van de watertank niet getekend.
Bijlagen
schets.jpg
schets van de wateraansluiting (even zonder ontluchting)
schets.jpg (68.02 KiB) 946 keer bekeken
vorstbeveiliger.png
vorstbeveiliger.png (40.29 KiB) 946 keer bekeken
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door Cee Pee »

Staat de auto aan de stroom snachts want die vorstbeveiliger trekt toch 3 amp.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
MakeupBus
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 10:15

Re: Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door MakeupBus »

In de bus is een extra 165Ah accu ingebouwd en een omvormer voor de stroom. Op die accu zit ook de vorstbeveiliger, die trekt het makkelijk.
Er zit ook een standkachel op diesel in de bus, maar die wil ik niet de hele nacht aanzetten als de bus onbeheerd is..
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door Cee Pee »

Als ik zo het schema bekijk zou; als je de pomp uitzet en dan de tapkranen opent het systeem moeten leeglopen als je de aftapkraantjes opendraait, en omdat er een luchtbel in de leiding komt zou de tank niet mee leeg moeten hevelen.
Die vorstbeveiliger had je beter in de zijkant van de tank kunnen plaatsen en dan zo laag mogelijk, dan heeft hij het meeste effect.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
MakeupBus
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 10:15

Re: Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door MakeupBus »

Hallo Cee Pee,

dat hoopte ik ook toen ik de vorstbeveiliging installeerde, dat alleen de boiler zou leeglopen, maar de hele tank loopt leeg via een soort van aanzuigende werking van de aftapkraantjes door de stilstaande dompelpomp heen.
Ik bedenk me opeens dat er een terugslapklep in de leiding zit naar de kraan toe. Die zorgt ervoor natuurlijk dat er water in de leiding tussen de watertank en de boiler blijft staan.
Ik heb hem in de tekening erbij gezet.
Misschien moet ik die even er tussenuit halen en kijken wat er dan gebeurd..
Bijlagen
schets nieuw.jpg
schets nieuw.jpg (77.33 KiB) 930 keer bekeken
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door Cee Pee »

Die terugslagklep voorkomt zo dat er een luchtbel in de leiding komt en dan gaat de hevel werken.
Die terugslag klep zou vlak boven de tank moeten zitten dan gaat het wel goed.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
MakeupBus
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 10:15

Re: Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door MakeupBus »

Dank je wel Cor,
ik ga het vanmiddag eens proberen, maar ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Dit zou het probleem oplossen. Dan haal ik de terugslapklep er in de winter uit en in de zomer kan hij er weer in, want het is toch wel fijn als de kraan het een beetje vlot doet.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door Cee Pee »

Als je de kraan sluit kan er geen lucht in en zal het water evengoed tot de kraan blijven staan.
Het is het proberen waard.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door Kroppie »

of een kraantje in de leiding van de tank naar de boiler, met aftappen dicht, dan loopt enkel de boiler leeg, als daar een ontluchting op zit tenminste, en anders warmwaterkraan open ontlucht het ook.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door myway »

Als er één boiler is die super gevoelig is voor vorstschade is het een tt2 boiler, ook al denk je dat hij goed is afgetapt gaat het nog mis.
Indien het in de winter een keer goed gevroren heeft worden er weer honderden van de vervang tankjes verkocht.
Het best kun je hem aftappen door de kraantjes daarvoor open te draaien en dan een stuk te rijden, pas dan is het water er geheel uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door myway op vr 12 jan 2018, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MakeupBus
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 10:15

Re: Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door MakeupBus »

Kroppie schreef:of een kraantje in de leiding van de tank naar de boiler, met aftappen dicht, dan loopt enkel de boiler leeg, als daar een ontluchting op zit tenminste, en anders warmwaterkraan open ontlucht het ook.

jos
Dank je wel Jos voor deze tip. Gaan we dat doen.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
MakeupBus
Berichten: 7
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 10:15

Re: Vraagje over vorstbeveiliging



Bericht door MakeupBus »

myway schreef:Als er één boiler is die super gevoelig is voor vorstschade is het een tt2 boiler, ook al denk je dat hij goed is afgetapt gaat het nog mis.
Indien het in de winter een keer goed gevroren heeft worden er weer honderden van de vervang tankjes verkocht.
Het best kun je hem aftappen doet de kraantjes daarvoor open te draaien en dan een stuk te rijden, pas dan is het water er geheel uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt!

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Plaats reactie